فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

راهنمای خرید لوازم کوهنوردی

در راهنما / راهنمای خرید

یکی از ورزش های پر هیجان و جذاب، کوهنوردی است که بدون تجهیزات کافی و مناسب امکان پذیر نیست. اگر شما برای اولین بار می خواهید این ورزش هیجان انگیز را تجربه کنید، کافی است این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا با لوازم ضروری کوهنوردی آشنا شوید.

لوازم و تجهیزات کوهنوردی

برای کوهنوردی علاوه بر آشنا شدن با لوازم ضروری، باید برای تهیه ی این تجهیزات اقدام نمایید. در ادامه تجهیزات مورد نیاز را برای یک کوهنورد غیر حرفه ای به طور کامل شرح می دهیم، هرچند که کوهنورد حرفه ای نیز باید مجهز به این لوازم باشد تا برای کوهنوردی دچار مشکل نشود و از ورزش مفرح خود لذت ببرد.

کوله پشتی

از ضروری ترین لوازم کوهنوردی داشتن کوله پشتی راحت، سبک، جادار با جیب های متعدد می باشد تا بتوانید بدون دشواری بیشترین وسایل را با خودتان حمل کنید. انتخاب سایز کوله پشتی بستگی به مدت اقامت شما در کوه دارد. به عنوان مثال برای مدت سه، چهار روز کوله هایی با ظرفیت 50 لیتر و برای مدت یک هفته کوله هایی با ظرفیت 80 لیتر را انتخاب نمایید.

چادر چهار فصل

چادر های مسافرتی در ابعاد متفاوت از جنس های مختلفی تولید می شوند اما چون شرایط کوهستان سخت و طاقت فرسا می باشد و دارای آب و هوایی سرد و خشک است باید بهترین چادر را برای کوهنوردی انتخاب کنید. چادر چهار فصلی که بسیار مقاوم در برابر تند باد، بارش برف و باران و رطوبت باشند. همچنین وزن چادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا حمل آن نباید برای کوهنورد دشوار باشد.

لوازم-کوهنوردی

کفش کوهنوردی

اگر کفش مناسب پای شما نباشد، حتی در پیاده روی دچار مشکل می شوید؛ بنابراین از مهم ترین لوازم کوهنوردی، کفش کوهنوردی و طبیعت گردی مردانه , است تا از لغزش پا در کوهستان جلوگیری و از سلامت کوهنورد مراقبت کند. چند لایه و ضد آب بودن کفش و همچنین دوام و استحکام بالای آن مسئله ی حائز اهمیتی است تا در برابر رطوبت، بارش و سرما از پای شما محافظت نماید. وزن کفش نیز مانند لوازم دیگر کوهنوردی مهم است چون هر چه سبک تر باشد، قدم برداشتن سریع تر و راحت تر می باشد. علاوه بر این موضوع در صورت نیاز باید به کفش، کرامپون یا یخ شکن نیز وصل شود.

کرامپون یا یخ شکن

برای جلوگیری از لغزیدن روی یخ و برف، ابزاری تیغه ای به وسیله ی بند به کفش وصل می شود که یخ شکن نام دارد. کرامپون یا یخ شکن در دو مدل منعطف و سخت تولید می شوند که استفاده از یخ شکن های منعطف راحت تر می باشد. این نکته قابل ذکر می باشد که حتما قبل از استفاده از یخ شکن، آن را امتحان کنید و از سلامت و ایمنی آن مطمئن شوید.

کیسه خواب

برای گذراندن شب در کوهستان حتما به کیسه ی خواب احتیاج است تا بتواند بدن شما را از سرما حفظ کند و با آرامش شب را سپری کنید. بهتر است کیسه خواب برای اطمینان قابلیت حفاظت از بدن تا دمای صفر درجه را نیز داشته باشد. این کیسه ها با پر، پشم و یا الیاف مصنوعی تولید می شوند که بهترین عایق پر (Down) می باشد و گرمای بیشتری به بدن می بخشد.
 

تبر یخ

یکی از کاربردی ترین ابزار های کوهنوردی تبر یخ می باشد تا برای گذر کردن از مسیری که پوشیده از یخ و برف است، بتوان از تبر یخ کمک گرفت. تبر یخ معمولا از جنس آلومینیوم و یا استیل ضد زنگ ساخته می شود که تبر آلومینیومی محکمتر از استیل است اما وزنش سنگین تر می باشد. دارای دو قسمت دسته و تیشه است که بعضی از آن ها در انتها چند تیغه دارند تا راحت تر و در زمان کمتری یخ را بشکافند و مسیر بسته را باز نمایند.

 

طناب کوهنوردی

برای کوهنوردی و صعود به قله های با ارتفاع حتما نیاز به طناب های کوهنوردی خواهید داشت که در قطرها و طول های متفاوت موجود می باشند. طناب کوهنوردی در دو نوع کشسان یا دینامیک و غیر کشسان یا استاتیک تولید می شود که غالبا طناب های استاتیک در شرایط امداد کارایی دارند و طناب های تک طنابه بسیار مناسب کوهنوردی و یخ نوردی می باشد. قطر استاندارد طناب کوهنوردی باید حداقل 9.5 میلیمتر و طول آن بین 60 تا 70 متر باشد و هنگام انتخاب طناب، فاکتورهای استاندارد فدراسیون بین المللی کوهنوردی را باید مدنظر داشته باشید.

 

اسپورت لند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. می‌توانید با مراجعه به وب سایت اسپورت لند ، لباس یا کفش ورزشی مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنید. لطفا جهت مشاهده و انتخاب محصولات، وارد دسته بندی های زیر شوید.

 

انواع شلوار تمرین زنانه انواع مت ورزشی

اجاق کوهنوردی

از دیگر لوازم ضروری کوهنوردی حرفه ای داشتن اجاق کوهنوردی است تا بتوان در صورت اقامت شبانه روز غذای گرمی را آماده کرد. اجاق های کوهنوردی بسیار کوچک و قابل حمل می باشند که معمولا سوخت آن ها با گاز ایزو بوتان یا پروپان تامین می گردد.
 

عصای کوهنوردی

عصای کوهنوردی وسیله ای بسیار کاربردی برای حفظ تعادل کوهنورد در شرایط ناهموار و سخت می باشد که با جنس و ساختار متفاوت برای سلایق گوناگون در بازار عرضه می گردند.

چراغ پیشانی کوهنوردی

در هنگام شب برای تسلط داشتن بر محیط و فضای اطراف کمپ وجود چراغ قوه الزامی است که در دو نوع دستی و پیشانی در بازار موجود می باشند. چراغ قوه های پیشانی به دلیل اینکه هر دو دست آزاد می باشند و برای انجام امور کوهنورد راحت تر هستند، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند.

فلاسک و ماگ سفری

بعد از پیمودن مسافت زیاد و کوهنوردی حتما یک نوشیدنی گرم یا سرد متناسب با آب وهوای موجود بسیار لذت بخش می باشد، بنابراین همراه داشتن فلاسک یا ماگ سفری از لوازم ضروری به شمار می آیند تا تشنگی و عطش کوهنورد را بر طرف سازند.

لوازم ضروری و تجهیزات دیگر کوهنوردی

از دیگر لوازمی که باید برای کوهنوردی تهیه فرمایید، می توان به کلاه ایمنی، انواع غذای مقوی و مناسب مانند خرما، آجیل، خشکبار و آب، لیوان، قاشق، قطب نما، سوت نجات، عینک آفتابی، فندک و وسایل بهداشتی مانند محلول ضد عفونی کننده، کرم ضد آفتاب، دستمال کاغذی و ... اشاره نمود. در ضمن استفاده از لباس مخصوص کوهنوردی مناسب فصل و جوراب های یک یا چند لایه بسیار مهم می باشد.


سعی بر آن داشتیم تا به تمام نکات مهم و کلیدی درباره ی لوازم کوهنوردی در این مقاله اشاره نماییم و اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امید است که نهایت بهره را از مطالب بالا ببرید و بهترین انتخاب را داشته باشید.