تخفیف های فوق العاده در جمعه سیاه یا Black Friday

استثناییترین روز حراجی در دنیا یا همان Black Friday (حراج جمعه) که این روزها در سرتاسر جهان بازتاب گستردهای پیدا کرده است. در بسیاری از نقاط دنیا این روز بهعنوان پادشاه تمام حراجیها به رسمیت شناخته شده و مانند سنتی آیینی هرساله برگزار میشود. خریداران با برنامهریزیهای قبلی و پسانداز مالی، همواره به این روز بهعنوان فرصتی طلایی برای خرید نگاه کرده و شانس خود را برای تجربه بهترین خرید و یافتن محصولات دلخواه امتحان میکنند. البته نوع و تاریخ برگزاری این حراجی در هر یک از کشورهای دنیا با توجه به فرهنگ آنها متغیر است. در سال ۲۰۱۸، بهطور رسمی ۱۲۹ کشور در مراسم بلک فرایدی شرکت کردند که با فعالیت ایران و ۲۹ کشور دیگر که برخی از فروشگاهها در آن شرکت میکنند، این آمار به ۱۵۹ کشور رسید! بااینحال شاید برایتان جالب باشد که برخی از برندهای لوکس دنیا همچون گوچی و شنل به دلایل خاص خود در این مراسم و تخفیفها شرکت نمیکنند، چرا که آنها ترجیح میدهند مشتریان ثروتمند و خاص خود را داشته باشند.
بههرحال بد نیست نگاهی اجمالی به تاریخچه جمعه سیاه داشته باشیم و همچنین به ارتباط جمعه سیاه با تجارت الکترونیک و نیز پدیده حراجمعه که در ایران مدتهاست شایع شده بپردازیم. پس با اسپورتلند همراه باشید.
بخوانید: خرید لوازم ورزشی در بلک فرایدی

تاریخچه Black Friday
جمعه سیاه یا Black Friday در تقویم مسیحیان بهروز پس از تعطیلات روز شکرگزاری در آخرین پنجشنبه ماه نوامبر گفته میشود. این روز درواقع بزرگترین روز خردهفروشی در ایالات متحده آمریکا است که اغلب بهعنوان شروع غیررسمی فصل خرید تعطیلات در نظر گرفته میشود. اما برای اولینبار از عبارت جمعه سیاه برای اشاره به بحرانهای اقتصادی استفاده میشده است، نه جشنوارههای خریدوفروش. دو تن از سرمایهداران والاستریت به نامهای جیم فیسک و جی گولد، با امید به افزایش بسزای قیمتها، مقدار چشمگیری از طلای موجود در آمریکا را خریداری کرده بودند تا بعداً آنها را برای بهدستآوردن سود فراوان بفروشند. در روز جمعه 24 سپتامبر سال 1869 میلادی، در حادثهای که بعدها از آن بهعنوان جمعه سیاه یاد میشد، بازار طلای آمریکا سقوط کرد و فیسک و گولد باعث ورشکستگی تمامی سرمایهداران والاستریت شدند. پیداشدن ارتباطی میان جمعه سیاه و دوره زمانی کوتاه پس از جشن شکرگزاری تا دههها پس از این واقعه، شکلی به خود نگرفت. صرفنظر از این تاریخچه شوم سیاه که در آن روز اتفاق افتاد، رفتهرفته این مفهوم شکل دیگری از هیجان خریدوفروش تبدیل شد. در واقع جمعه سیاه، سالها به روزی تبدیل شد که فقط با تعطیلات کریسمس چند روزی فاصله دارد. همه برای سال نو آماده میشوند تا از تخفیفات هیجانانگیز فروشگاهها استفاده کنند. تخفیفاتی که در طول سال بهشدت بیسابقه است. جمعه سیاه بهقدری اهمیت دارد که اکثر شرکتها و ادارات این اجازه را به کارکنان خود میدهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. به همین دلیل سالها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشندهها است. هرچند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است. حتی برخی از فروشگاهها به دلیل شلوغی و تردد عموم، پیش از ساعت ۴ صبحکار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم میآورند و باید تا پیش از آغاز شب خرید کرده باشند. این روند از آغاز تا پایان روز ادامه دارد و پلیسهای نواحی در پستهای خود مستقر میشوند تا از بروز اتفاقهای احتمالی و صدمات امنیتی جلوگیری کنند.

آیا در جمعه سیاه تخفیفها واقعی است؟
پاسخ به این پرسش بله است و به طور متوسط، تخفیفهای فروشگاهها در حدود 20 درصد تخفیف در هفته شکرگزاری مسیحیان کاهش مییابد و به 37 درصد در روز شکرگزاری و جمعه سیاه میرسد. معاملات آنلاین جمعه سیاه با میانگین 34 درصد تخفیف دنبال میشود.
بخوانید: تخفیف های هیجان انگیز جمعه سیاه Black Friday

جمعه سیاه یک فرصت اقتصادی در تجارت الکترونیک
بهطور سنتی، خردهفروشان برای شروع فصل خرید کریسمس، انواع معاملات درون فروشگاهی را از لوازم الکترونیکی گرفته تا اسباببازیها عرضه میکنند و فروشگاهها را از ساعت 5 صبح باز میکنند. بااینحال، در سالهای اخیر، شور خرید آنلاین تغییر کرده است، بهطوریکه سال 2018 یک سال رکوردشکنی برای خردهفروشان تجارت الکترونیک بود که 6.2 میلیارد دلارفروش آنلاین را به ارمغان آوردند که نسبت به سال قبل 23.6 درصد رشد داشت. با تعداد بیشتری از مردم که برای انجام شکار معامله آنلاین قبل از تعطیلات خود انتخاب میکنند، خردهفروشان تجارت الکترونیکی از فرصتی بیسابقه برای جذب خریداران جدید و افزایش حجم فروش خود برخوردار میشوند.
امروزه خریداران جمعه سیاه بیشتر به خرید آنلاین میپردازند تا اینکه بخواهند حضوری از فروشگاهها خرید کنند. حتی در دوران پاندمی کرونا این نوع از خرید افزایش چشمگیری یافت. همچنین باید در نظر گرفت که افراد بیشتری از تلفن همراه برای تکمیل خرید آنلاین استفاده میکنند. احتمال خرید آنلاین در جمعه سیاه در میان آمریکاییها 6 برابر بیشتر از فروش در جمعههای دیگر است؛ بنابراین تصاحب سهمی از بازار روبهرشد جمعه سیاه، فرصتی بزرگ برای خردهفروشان تجارت الکترونیکی است که به دنبال زوایای جدید برای فروش بیشتر محصولات خود هستند.
جمعه سیاه در ایران
کشور ایران مثل هر کشور دیگری با مفهوم حراجهای ارزانقیمت بیگانه نبوده و اصطلاحاتی مانند پنجشنبه بازار گذشته و حراجمعه کنونی از توجه ویژهای در بین خریداران برخوردار است. جمعه سیاه نیز چند سالی است در ایران همزمان با سایر نقاط جهان برگزار میشود. ابتدا فروشگاههای اینترنتی دست به این ابتکار زدند و حالا حراجهای مختلف بلک فرایدی در اینترنت و فروشگاههای بزرگ در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده است. شاید برای بعضیها حراج بزرگ بلک فرایدی در ایران به نظر بیربط باشد؛ چون حتی نزدیک به سال نوی ایرانی هم نیست؛ اما مسلماً میتوان از تخفیفهای فروشگاههای مختلف استفاده کرد و چند ماهی مانده به بهار، خریدهای عقبافتاده را انجام داد یا برای انجام خریدهای فصلی با قیمتی مناسبتر از این فرصت استثنائی استفاده کرد.
در ایران فروشگاههای اینترنتی و همچنین فروشگاههای کوچک و خردهفروشیها، به قیمتگذاری و میزان تخفیفات توجه زیادی میکنند و رفتهرفته رقابتی بین فروشگاهها ایجاد شد که مردم را بیشتر و بیشتر به خرید ترغیب کرد. برخی فروشگاههای اینترنتی با استفاده از تبلیغات پیامکی و ایمیل از یک هفته قبل به اطلاع مردم میرسانند که فروش هیجانانگیز در این روز آغاز خواهد شد.
جمعه سیاه در اسپورتلند
اسپورتلند نیز همانند اکثر فروشگاه های ایران همه ساله در این رویداد شرکت میکند و تا 50% در محصولات خود تخفیف ارائه می دهد که فرصت بسیار خوبی برای خریداران به شمار می رود و همه ساله با استقبال گسترده ای از سوی مشتریان مواجه می شود. جمعه سیاه امسال در تاریخ 4 آذر برگزار خواهد شد و مشتریان گرامی میتوانند از تخفیف بسیار خوبی در تمامی محصولات ورزشی از جمله کفش ورزشی، پوشاک ورزشی، اکسسوری ورزشی، ساک و کوله پشتی ورزشی و محصولات انواع برندها بهرمند گردند
جمعه سیاه در اسپورتلند از تاریخ 4 آذر آغاز و تا آخر روز 7 آذر که «دوشنبه سایبری» می باشد ادامه خواهد داشت.
توصیه میکنیم قبل از شروع جمعه سیاه وارد وب سایت شوید و محصولات مورد علاقه خود را به لیست علاقمندی ها اضافه کنید تا در روز جمعه سیاه بتوانید قبل از اتمام موجودی، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.
جهت مشاهده محصولات وارد صفحه اول وب سایت اسپورتلند شوید و از منوی اصلی وارد دسته بندی های مورد نظر شوید.

دوشنبه سایبری
دوشنبه پس از جمعه سیاه، یک رویداد خرید آنلاین 24 ساعته است که برای ترغیب مردم به انجام خرید آنلاین ایجاد شده است که به «دوشنبه سایبری» معروف است.
اگر در جمعه سیاه به هر دلیل موفق به خرید نشدید، دوشنبه سایبری بهترین فرصت برای استفاده از تخفیفهای آخر سال است. دوشنبه سایبری معمولاً بزرگترین روز خرید آنلاین سال است و در برخی سالها از نظر فروش کلی از جمعه سیاه پیشی گرفته است. در مقاله «دوشنبه سایبری» به طور کامل در مورد این رویداد تخفیف آنلاین صحبت کرده ایم.
بخوانید: معرفی بهترین کالا های ورزشی در سال ۱۴۰۱
سخن پایانی
جمعه سیاه یا Black Friday فرصتی دوطرفه و از هر لحاظ هیجانانگیز هم برای خریداران و هم برای فروشندگان است که انبار کالاها و محصولات خود را در این روز تقریباً خالی کنند. همچنین بسیاری از خردهفروشان آنلاین یا صاحبان فروشگاهها که خریداران به صورت حضوری برای خرید مراجعه میکنند، جمعه سیاه را فرصتی برای پاککردن موجودی قدیمی بهمنظور معرفی محصولات جدیدتر در زمان کریسمس میدانند. اسپورتلند در این رویداد میزبان مشتریان خود می باشد و در این روز بالاترین میزان تخفیف را برای کالاهای خود در نظر میگیرد. تخفیف جمعه سیاه برای فروش حضوری و آنلاین برای تمامی محصولات فعال خواهد بود و مشتریان گرامی میتوانند در خرید خود تا 50% تخفیف بگیرند. این تخفیف شگفت انگیز در امسال همزمان با شروع جمعه سیاه از 4 الی 7 آذر ماه که «دوشنبه سایبری» است در اسپورتلند ارائه می گردد.
اسپورت لند، بزرگترین فروشگاه پوشاک ورزشی ایران
اسپورت لند، عرضه کننده انواع پوشاک، کفش و اکسسوری ورزشی. هدف این مجموعه تأمین کالای با کیفیت ورزشی برای تمامی علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. هم میهنان عزیز در هر نقطه از کشور می توانند با مراجعه به وب سایت اسپورت لند و یا شعب فروش، پوشاک ورزشی مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنند. ارسال سریع، گارانتی، تعویض و بازپس گیری کالا از جمله خدمات اسپورت لند به اعضاء باشگاه مشتریان این مجموعه می باشد. جهت مشاهده و انتخاب محصولات مورد نظر، وارد دسته بندی مورد نظر خود شوید.
اسپورت لند، سرزمین برند های ورزشی
![]() |
![]() |
![]() |
انواع حوله ورزشی | انواع کش ورزشی | انواع توپ ورزشی |
![]() |
![]() |
![]() |
انواع کاپشن ورزشی |
انواع سویشرت ورزشی |
انواع شورتک ورزشی |
![]() |
![]() |
![]() |
انواع کفش ورزشی | انواع برمودا ورزشی |
انواع شلوارک ورزشی |