فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

معرفی انواع دستکش ورزشی

در راهنما / راهنمای خرید

دستکش نوعی پوشش است که به محافظت و پوشاندن دست در برابر سرما یا گرما و آسیبهای جسمی که میتواند در اثر اصطکاک، سایش، مواد شیمیایی و بیماریها ایجاد شود، کمک کند. در واقع استفاده اصلی آنها برای محافظت از دستها در برابر چیزهایی است که دست نباید مستقیما آنها را لمس کند. دستکشها از مواد مختلف ساخته میشوند و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. نمونهای از کاربرد دستکشها در انواع مختلفی از ورزشها مانند کریکت، فوتبال، بیس بال و غیره است. در ادامه به معرفی انواع دستکش ورزشی میپردازیم:

 

دستکشهای بوکس

دستکشهای بوکس در هنگام مسابقات بوکس توسط مبارزان به کار برده میشود. از این وسیله به عنوان تجهیزات بوکس استفاده میشود و همچنین از دست مهاجم در حین مسابقه محافظت میکند. دستکش بوکس در سبکها و وزنهای مختلف موجود است. جالب است بدانید که این نوع دستکش برای اولین بار در دهه 1990 میلادی استفاده شده است. این محصول بر اساس فناوری مش، قابل تنفس بوده و قسمت پشت آن از چرم ساخته شده است.

 

دستکش فوتبال آمریکایی

این دستکشها توسط بازیکنان در بازی فوتبال آمریکایی استفاده میشود. از جنس چرم ساخته شده و در سبکهای مختلف موجود است. شرکت‌های مختلف ورزشی این دستکش‌ها را به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به دست بازیکنان در حین بازی تولید میکنند.


انواع دستکش ورزشی

دستکش بیس بال

دستکش بیس بال به دلیل سبک خاص خود بینظیر است. بازیکنان بیس بال در زمین بازی از آن برای گرفتن توپ استفاده میکنند.
این دستکش از جنس چرم ساخته شده و در اندازههای مختلف موجود است. اندازه استاندارد آن حدود 22 تا 32 سانتیمتر است. چنانچه قصد خرید دستکش بیس بال دارید لازم است به بررسی تمام جزئیات دستکشهای بیس بال که توسط شرکتهای مختلف ارائه میشود، بپردازید. برخی از شرکتهای بزرگ تولید کننده دستکش بیس بال در جهان عبارتند از Louisville Slugger ، Nokona ، Rawlings ، Spalding ، Wilson و غیره.

 

دستکش کریکت

در بازی کریکت، دو نوع دستکش مورد استفاده قرار میگیرد، دستکش خفاشی و دستکش حصیری. این دستکشها برای جلوگیری از آسیبدیدگی استفاده میشوند زیرا توپ کریکت بسیار محکم و سخت است.

 

دستکش فوتبال

در فوتبال فقط دروازه بانها برای ایمنی از دستکش مخصوص استفاده میکنند. این دستکشها از مواد چرمی ساخته شدهاند و در مقایسه با دستکشهای دیگر قیمت کمتری دارند. بسیاری از شرکتهای برتر مانند آدیداس، پوما، نایک و بسیاری دیگر دستکش مخصوص دروازهبانان را تولید میکنند. برای محافظت دروازه‏بانان تجهیزات دیگری موجود نیست. از این‏رو تقریباً همه دروازه‏بانان فوتبال دستکش مخصوص دروازه‏بان می‏پوشند تا چسبندگی دستان خود را کنترل کرده و از آسیب مصون بمانند. دستکشهای دروازه بان نیز انواع و اقسام گوناگونی دارند. همانطور که برای انتخاب کفشهای فوتبال و کفشهای ورزشی، رعایت نکاتی لازم است، برای انتخاب دستکش مناسب نیز لازم است به میزان راحتی و ترجیحات شخصی توجه شود. دستکش دروازهبان مزایای قابل توجهی داشته و به‏شدت برای دروازه بان توصیه میشود. چرا که می‏توانند هنگام ضربه زدن توپ را بهتر بگیرند و انگشتان و کف دستشان آسیبی نبیند.

قابل‏توجه‏ترین ویژگی دستکش‏های دروازه‏بان اندازه آنها در مقایسه با دست کاربر است. این امر انعطافپذیری و آزادی کامل حرکت دستها و انگشتان را که برای گرفتن توپ بسیار مهم است، فراهم میکند. دستکشهای مناسب دروازه بان میتواند منجر به افزایش عملکرد دروازه بان و کنترل توپ شود و اعتماد به نفس او را افزایش دهد.

اکثر سازندگان دستورالعملهای مراقبتی را روی بسته ارائه میدهند. به منظور حفظ و افزایش طول عمر دستکش، رعایت دستورالعملهای خاص دستکش بسیار مهم است. قسمت کف دست که لاتکس بوده احتمالاً شکننده‏ترین قسمت دستکش است، نباید در معرض هر نوع صابون سخت، شوینده یا مواد شیمیایی قرار گیرد. به طور کلی بهتر است "شستشوی دستکش" ترجیحاً طبق دستورالعمل ارائه شده انجام شود. در غیر این صورت می‏توانید از محلول کمی گرم و تمیز آب با کمترین مقدار ممکن از صابون استفاده کنید. پس از شستشو نیز آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود و به هیچ وجه از خشککن استفاده نکنید.

 

دستکش رانندگی

در هنگام رانندگی از دستکش رانندگی برای کنترل وسایل نقلیه استفاده میشود.. دستکش رانندگی یک روکش دستی است که معمولاً از چرم بسیار نازک و نرم ساخته میشود و برای کنترل بیشتر راننده از طریق چسبندگی بیشتر فرمان و دنده استفاده میشود. دانههای موجود بر روی چرم و منافذ موجود در چرم به دستکشها توانایی منحصر به فردی میدهد تا در هنگام چسبیدن به فرمان و دنده به کاربر کمک کنند. هر چقدر دستکش چرمی نرم باشد، منافذ و دانههای آن هنگام برخورد با یک وسیله یا سطح، اصطکاک کمتری را ایجاد میکنند.

دستکشها معمولاً برای هر انگشت و شست، غلاف یا دهانه جداگانهای دارند که برای نگه داشتن فرمان طراحی شدهاند. همچنین باعث ایجاد احساس خوبی شده و به دستها راحتی میبخشند و امکان کنترل بیشتر و افزایش ایمنی را در سرعتهای بالا فراهم میکند.

 

دستکش گلف

گلف‏بازان از دستکش گلف برای گرفتن توپهای گلف در هنگام اجرای یک ضربه بلند استفاده می‌کنند. اکثر بازیکنان گلف این نوع دستکش را فقط برای یک دست میپوشند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستکش‌های ورزشی یا بدنسازی

 

دستکش وزنه برداری

این نوع دستکش در هنگام وزنهبرداری یا بدنسازی برای جلوگیری از آسیب دستها استفاده میشود. از جنس چرم ساخته شده و در سبکهای مختلف موجود است.

نکاتی که هنگام خرید دستکش وزنه برداری باید به آن دقت کنید اندازه دستکش، میزان راحتی و محافظت کنندگی آن است. اندازه دست شما گزینههای شما برای دستکش را تعیین میکند. برخی از آنها قابل تنظیم هستند و برای بیشتر دست ها مناسباند، در حالی که سایزهای دیگر دارای اندازههای خاصی هستند که اگر دستان شما بزرگتر یا کوچکتر از حد نرمال بود، بتوانید از آنها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام قسمتهای دستکش از جمله بند مچ به خوبی جا می‏گیرند. بند مچ دست خود را طوری تنظیم کنید که بیشترین محافظت را برای دستانتان ایجاد کند.

فراتر از تناسب خوب، میزان راحتی تا حد زیادی به ترجیحات شما بستگی دارد. برخی از دستکشها قسمت انگشتان دست دارند، در حالی که برخی دیگر فقط کف دست را میپوشانند. به دنبال مواردی باشید که از موادی ساخته شدهاند که حفاظت کافی را ارائه میدهند اما تنفسپذیر و انعطافپذیر نیز هستند.

وزنهبرداری بر مچ دست شما فشار زیادی وارد میکند، به همین دلیل دستکش وزنه‏برداری میتواند به کاهش فشار ناشی از وزنهها کمک کند. البته میزان مخافظت به میزان وزنی که معمولاً بلند میکنید بستگی دارد. برخی از دستکشها بیشتر برای محافظت از دستان شما در برابر پینهها هستند تا برای حمایت از مچ دست، اما برخی دیگر هم از مچتان و هم دستانتان در برابر پینه محافظت می