فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

علت شل شدن پوست بعد از لاغری و راه های جلوگیری

در دانستنیهای ورزشی / ورزش درمانی

 جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری

کاهش وزن گامی مثبت به سمت سبک زندگی سالم‌تر است، اما می‌تواند با مجموعه‌ای از چالش‌های خاص خود نیز همراه باشد. یکی از رایج‌ترین نگرانی‌های افرادی که به میزان قابل‌توجهی وزن کم کرده‌اند شل‌شدن پوست است. پوست شل می‌تواند ناخوشایند باشد. احساس اعتمادبه‌نفس را از بین می‌برد و راحتی در پوست خود دشوار است. اما این پدیده علل و عواملی دارد که می‌توان از آنها جلوگیری نمود یا آنها را به حداقل رساند. اگر شما یا کسی از اطرافیانتان نیز با چنین مشکلی مواجه هستند، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

علت اصلی شل‌شدن پوست پس از لاغری

علت اصلی شل شدن پوست پس از کاهش وزن، ازدست‌دادن کلاژن و الاستین است. این دو ماده همانند فیبرهایی هستند که خاصیت ارتجاعی پوست را تأمین می‌کنند. کلاژن و الاستین، این دو پروتئینی، اغلب در پوست و سایر بافت‌های همبند بدن یافت می‌شوند. آنها با همکار می‌کنند تا پوست را محکم و سفت نگه دارند، اما زمانی که فرد وزن کم می‌کند، این الیاف ممکن است آسیب ببینند و پوست شل شود.

وقتی فردی وزن کم می‌کند، پوست کشش خود را از دست می‌دهد و می‌تواند شل و افتاده شود. ازدست‌دادن کلاژن و الاستین مهم‌ترین چیزی است که باعث می‌شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و شل شود. درواقع هنگامی که فیبرهای کلاژن و الاستین آسیب می‌بینند، پوست نمی‌تواند به‌راحتی بازگردد و خود را ترمیم کند که منجر به شل شدن پوست می‌شود.

بنابراین، کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن است و حدود 80 درصد پوست را تشکیل می‌دهد. به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌بخشد. الاستین پروتئینی است که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد کشش پیدا کند و به شکل اولیه خود بازگردد.

 
اسپورت لند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. می‌توانید با مراجعه به وب سایت اسپورت لند ، لباس یا کفش ورزشی مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنید. 
 
 

تأثیر سن، ژنتیک و کاهش وزن سریع بر شل شدن پوست

سن، ژنتیک و کاهش وزن سریع عواملی هستند که می‌توانند باعث شل شدن پوست پس از کاهش وزن شوند. درک اینکه چگونه این عوامل بر پوست تأثیر می‌گذارند می‌تواند به مدیریت بهتر و به‌حداقل‌رساندن ظاهر شلی پوست کمک کند.

جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری 

افزایش سن

با افزایش سن، پوست توانایی خود را برای برگشتن و ترمیم به همان سرعتی که در جوانی انجام می‌داد از دست می‌دهد؛ بنابراین افراد مسن ممکن است بیشتر از بزرگسالان جوان بعد از کاهش وزن شل شدن پوست را تجربه کنند. تولید الیاف کلاژن و الاستین نیز در پوست با افزایش سن شروع به کند شدن می‌کند که می‌تواند ترمیم پوست پس از کاهش وزن را دشوارتر کند.

ژنتیک

برخی از افراد ممکن است از لحاظ ژنتیکی مستعد شل شدن پوست پس از کاهش وزن باشند، به این معنی که حتی اگر به‌آرامی و به روشی سالم وزن خود را کاهش دهند، ممکن است اجتناب از شل شدن پوست برای آنها دشوارتر باشد. ژنتیک در نحوه تولید الیاف کلاژن و الاستین توسط پوست نقش دارد که می‌تواند بر خاصیت ارتجاعی پوست و توانایی آن در برگشت پس از کاهش وزن تأثیر بگذارد.

کاهش وزن سریع

کاهش وزن سریع نیز می‌تواند باعث شل شدن پوست شود. زمانی که یک فرد به‌سرعت وزن کم می‌کند، پوست او زمانی برای تنظیم نخواهد داشت و می‌تواند شل و افتاده شود. رژیم‌های سخت و روش‌های کاهش وزن شدید اغلب با شل شدگی پوست همراه هستند، زیرا باعث کاهش وزن سریع می‌شوند.

 جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری

راه‌های جلوگیری از شل شدن پوست پس از لاغری

به یاد داشته باشید درحالی‌که سن، ژنتیک و کاهش سریع وزن می‌تواند به شل شدن پوست پس از کاهش وزن کمک کند، هنوز هم می‌توان با نوشیدن آب فراوان، خوردن یک رژیم غذایی سالم، ساخت توده عضلانی از طریق تمرینات قدرتی، شل شدگی پوست را به حداقل رساند. استفاده از کرم‌های موضعی حاوی کلاژن و الاستین و درنظرگرفتن گزینه‌های جراحی زیبایی مانند کشیدن شکم یا لیفت بدن نیز عوامل دیگری هستند که شل شدن پوست را به حداقل می رسانند.

درحالی‌که شل شدن پوست پس از کاهش وزن یک نگرانی رایج است، مهم است که به یاد داشته باشید که کاهش وزن هنوز یک گام مثبت به سمت یک سبک زندگی سالم است. چند راه وجود دارد که می‌توان برای به‌حداقل‌رساندن شل شدگی پوست و نشانه‌های نامناسب آن انجام داد. به‌عنوان‌مثال:

هیدراته ماندن

نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند به هیدراته نگه‌داشتن پوست و تولید کلاژن کمک کند.

رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد می‌تواند به تأمین مواد مغذی موردنیاز پوست برای ترمیم کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال و توت‌فرنگی می‌توانند به افزایش تولید کلاژن کمک کنند.

ورزش

ایجاد توده عضلانی از طریق تمرینات قدرتی می‌تواند به بهبود شل شدگی پوست یا جلوگیری از آن کمک کند. وقتی ماهیچه‌ها قوی باشند، می‌توانند فشار را از روی مفاصل برداشته و سایش و پارگی آنها را کاهش دهند. این موضوع همچنین می‌تواند پیشرفت آرتروز را کند کرده و خطر ابتلا به استئوآرتریت را کاهش دهد.

درمان‌های موضعی

استفاده از کرم‌های موضعی حاوی کلاژن و الاستین می‌تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش نشانه‌های ظاهر شل پوست کمک کند.

جراحی

در برخی موارد، افراد ممکن است گزینه‌های جراحی زیبایی مانند کشیدن شکم یا لیفت بدن را برای برداشتن پوست اضافی در نظر بگیرند. این روش‌ها می‌توانند به بهبود ظاهر پوست شل کمک کنند، اما توجه به این نکته مهم است که راه‌حل تضمینی نیست و خطرات و عوارض احتمالی مرتبط با این روش‌ها وجود دارد.

 

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

کاهش اشتها در رژیم لاغری

 

سخن آخر

شل شدن پوست پس از کاهش وزن یک نگرانی رایج برای بسیاری از افراد است. علت اصلی شل شدن پوست ازدست‌دادن کلاژن و الاستین است که فیبرهایی هستند که خاصیت ارتجاعی پوست را تأمین می‌کنند. سن، ژنتیک و کاهش وزن سریع نیز می‌تواند به شل شدن پوست کمک کند. درحالی‌که هیچ راه‌حل جادویی برای خلاص‌شدن از شر شلی پوست وجود ندارد، نوشیدن آب، خوردن یک رژیم غذایی سالم، ایجاد توده عضلانی، استفاده از کرم‌های موضعی و درنظرگرفتن گزینه‌های جراحی می‌تواند به کاهش نشانه‌های پوست شل شده کمک کند.