فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

آیا میدانید گورتکس چیست؟

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

مواد تشکیل دهنده گورتکس

 
  این ماده مصنوعی به دلیل دوام بالا و بی‌اثر بودن از نظر شیمیایی، در صنعت پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد PTFE جامد که به طور غیرمنتظره‌ای حدود 800% کشیده می‌شود، یک ساختار میکروسکوپی با 70% هوا است که در بازار به عنوان گورتکس معرفی می‌شود. گور-تکس از پلی تترافلوئورواتیلن (به صورت خلاصه ePTFE ) انبساط‌یافته ساخته شده است که درسال 1969 توسط رابرت دبلیو گور زمانی که او PTFE را تحت شرایط خاص با سرعت بالا کشید به‌دست آمد. نتیجه آن یک ماده میکروسکوپی به شدت قوی بود که ساییدگی کمی در برابر آب و خواص آب و هوایی خوبی دارد.
مواد گورتکس به صورت عمومی بر پایه کشیدن ترمومکانیکی PTFE و دیگر محصولات فلوئوروپلیمری هستند. به طور گسترده در کاربردهایی مثل مواد مصنوعی با عملکرد بالا، ایمپلنت‌های پزشکی، فیلتر واسطه‌ای، عایق سیم‌ها و کابل‌ها و واشر و درزگیرها استفاده می‌شوند. اما گور-تکس بیشتر بخاطر استفاده محافظتی، عبوردهی هوا و لباس بارانی شناخته شده است. در سال 1978 رابرت دبلیو گور و همکارانش گورتکس سنتی را معرفی کردند که اولین لباس بیرونی عبورده هوا و ضد‌ آب و ضد‌باد در جهان بود. لایه خارجی گورتکس مصنوعی به صورت بیرونی با یک اصلاح دفع آب بادوام (Durable Water Repellent) پوشیده شده است. DWR لایه خارجی اصلی را از خیس شدن محافظت می‌کند که عبوردهی هوای کل ماده ساخته شده را کاهش می‌دهد.
بدون DWR لایه خارجی خیس می‌خورد، هیچ عبوردهی هوایی وجود نخواهد داشت و عرق‌های ایجاد شده در داخل نمی‌توانند خارج شوند و باعث رطوبت می‌شوند. ممکن است اینطور به نظر برسد که پارچه در حال نشت دادن است، اما اینطور نیست. در قلب تکنولوژی گورتکس یک لایه محفظ بسیار نازک وجود دارد. این لایه محفظ گور-تکس حاوی بیش از 9 میلیون هسته میکروسکوپی است که حدودا 20000 مرتبه کوچکتر از قطره آب، اما 700 مرتبه بزرگتر از یک قطره بخار آب هستند. این به این معنی است که آب در حالت مایع خود قادر به عبور به درون غشا نیست، اما بعنوان بخار آب از عرق اجازه عبور به خارج را دارد. ویژگی دیگر گورتکس لایه آستری آن است. زمانی که لایه‌های آستری گورتکس به یکدیگر پیوند یا پیچ می‌خورند، معمولا باعث تولید یک ماده سنتزی مثل نایلون می‌شود. گور-تکس در یک رنج از ساختارهای مصنوعی می‌آید که چهار نوع ساختارهای سه لایه (وقتی غشا از هر دو طرف به ماده مصنوعی پیوند خورده)، دو لایه (غشا از یک طرف به ماده مصنوعی پیوند خورده و می‌تواند یک آستر در طرف دیگر داشته باشد که اجازه عایق شدن را می‌دهد)، عایق شده و عایق نشده دارد. چند نوع پارچه گورتکس وجود دارد؟ تکنولوژی گورتکس در حال رشد است و امروزه انواع متفاوتی از مواد مصنوعی آن در دسترسند. در ادامه به چند نوع پارچه گورتکس اشاره خواهیم کرد.
 

انواع پارچه گورتکس 

 
گورتکس همان‌طور که قبلا اشاره شد گورتکس سنتی یک ماده مصنوعی تطبیق‌پذیر است که می‌تواند برای همه انواع فعالیت‌ها بکار رود؛ از گورتکس کوهنوردی گرفته تا لباس روزانه. ضد بادی بادوام، ضد آب بودن و توانایی عبور هوا، گور-تکس را به ساختارهای دولایه و سه لایه تقسیم‌بندی می‌کند که به آنچه که گورتکس برای آن استفاده می‌شود بستگی دارد. گورتکس اکتیو همانطور که از نامش پیداست، گورتکس اکتیو برای فعالیت‌های حرکتی مثل اسکی کردن و یا بالا رفتن از کوه مناسب‌تر و پرمصرف‌تر است. با این نوع از فعالیت‌ها شما یک ژاکت می‌خواهید که به‌راحتی نفس بکشید و اجازه فعالیت‌های زیاد را به شما بدهد و به خوبی از شما محافظت کند. گور-تکس فعال سبک و به طرز شگفت‌آوری عبورده هوا است و از سه لایه برای محافظت بیشتر ساخته شده است. گورتکس پرو گورتکس پرو طوری مهندسی شده که ناهموار و سخت، بادوام و قابل استفاده در شرایط سخت و شدید باشد.
 
وقتی شما فعالیتی انجام می‌دهید که تحت شرایط سخت است، مثل چندین روز کوهنوردی و دوچرخه‌سواری آزاد، این پارچه یک ساختار سه لایه محکم برای حداکثر محافظت را فراهم می‌کند. قابلیت‌های گورتکس پارچه‌ی گورتکس در بادگیرهای مردانه ، پارچه‌ای مقاوم و قابل اعتماد در برابر باران، باد، سرما، برف و کولاک است. این پارچه دارای چند لایه با قابلیت آب‌بندی درزها و منافذ است که کاملا ضدآب، ضدباد و مقاوم در برابر کولاک می‌باشد که در کمال تعجب ضدعرق هم هست و باعث دم کردن پای شما نمی‌شود. این پارچه قابلیت تنفس بسیار بالایی دارد که این قابلیت به ضدآب بودن و عایق بودن آن لطمه‌ای نمی‌زند. فوق العاده هم با دوام است، البته بدیهی است که هیچ پارچه یا پوشاکی تا ابد دوام نخواهد داشت، اما پارچه گورتکس با پشت سر گذاشتن آزمون‌های متعدد کنترل کیفیت نشان داده که دوام، ضدآب بودن، تنفس و طول عمرش بیشتر از انواع دیگر پارچه هاست. به خاطر همین است که گورتکس از ابداعات بی نظیر در عرصه‌ی کفش و پوشاک بوده است.
 
 

تفاوت بین پارچه دافع آب (water repellent) و ضد آب 

 
پارچه های دافع آب در برابر ورود آب با فشارهایی کمتر از یک پوند بر اینچ مربع (۱p.s.i) مقاومت می کنند. این پارچه ها در مواردی کاربرد معقول و قابل قبولی دارند اما در هوای مرطوب حفاظ های مطمئنی نیستند . اما برای پارچه ضد آب , استاندارد و معیار مشخصی تعریف نشده است . باید این نوع پارچه ها هنگام رفتن در هوای در هوای بارانی یا زانو زدن و نشستن روی سطوح خیس یا مثلا” هنگام شکار ماهی آزاد در آلاسکا در برابر ورود آب ,مقاوم باشند . مثلا” شخصی با وزن ۷۵ کیلو گرم هنگام نشستن p.s.i 3 فشار (سه پوند بر اینچ ) و هنگام زانو زدن p.s.i16فشار بر تکیه گاه خود وارد می کند و میزان مقاومت پارچه گورتکس  p.s.i 65 است . پارچه های معمولی با منافذ ریز حدود ۳/۳ تا ۵ پوند بر اینچ مربع طبق استاندارد ISO 811 مقاومت دارند. تفاوت بین پارچه بادشکن و پارچه ضد آب گورتکس پارچه های بادشکن گورتکس در بالا پوششهای کرکی نظیر باد شکن، کت کرک دار، جلیقه، کلاه به خاطر سبکی و راحتی در شرایط متفاوت آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. بادشکن های کرکی ۵ /۲ برابر دو پو شهای کرکدار استاندارد گرمی دارند . بادشکن های گور کاملا” ضد باد و قابل تنفس اند اما ضد آب نیستند و برای هوای مرطوب تهیه نشده اند.لذا به درزها و شکافهای ضد آب و ضد هوا که در کت های بارانی معمول است مجهز نیستند .
 
 

گورتکس چیست