فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

معرفی و تاریخچه ورزش والیبال

در ورزش ‌ها / والیبال

تاریخچه ورزش والیبال

ورزش والیبال یکی از ورزش‌های محبوب در دنیا محسوب می‌شود. در این ورزش دو تیم شش‌نفره تشکیل می‌شوند و در دو سوی تور قرار می‌گیرند تا بازی را شروع کنند. ورزش والیبال هم مانند هر نوع بازی و ورزش دیگری دارای قواعد و قوانین خاص است که بازیکنان باید تمامی این اصول و قوانین را رعایت نمایند. هر تیم باید بتواند 3 ست از بازی را ببرد تا بتواند تیم مقابل را ببرد. ورزش والیبال از آن دسته از ورزش‌ها است که برای اولین‌بار در ایالات متحده گسترش پیدا کرد. باگذشت زمان این ورزش محبوبیت بسیار زیادی در دنیا پیدا کرد و افراد بی‌شماری علاقه‌مند به این ورزش هستند.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که امروزه در تمام دنیا حدود ۸۰۰ میلیون نفر حداقل هفته‌ای یک‌بار به ورزش والیبال می‌پردازند و از آن لذت می‌برند. اگر بخواهیم در مورد تاریخچه ورزش والیبال بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم که در سال ۱۸۹۵ فردی به نام ویلیام مورگان پس از محبوبیت بسکتبال به دنبال ورزشی بوده است که تنوع بیشتری داشته باشد. به همین سبب ورزش والیبال را اختراع نمود. ویلیام مورگان آشنایی خوبی نسبت به رشته ورزشی‌های توپی داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی چگونگی شکل‌گرفتن ورزش والیبال و قواعد آن بپردازیم.

مقالات مرتبط جهت مطالعه بیشتر:

بهترین‌های انتخاب یک ست ورزشی

 

چگونگی شکل‌گرفتن ورزش والیبال

همان‌طور که گفتیم، اختراع ورزش والیبال به سال ۱۸۹۵ بازمی‌گردد. در آن زمان‌ که این ورزش به‌تازگی اختراع شده بود تنها برای قشر ثروتمند بوده است که از ورزش بسکتبال خسته شده بودند و به دنبال تنوع بیشتری در این نوع ورزش‌های توپی بودند. در ابتدا ویلیام مورگان ورزش بازی والیبال را به نام Mintonette معرفی کرده بود. اما پس از گذشت یک سال یکی از اساتید نام‌آشنای کالج اسپرینگفیلد آمریکا این ورزش را به نام والیبال نام‌گذاری کرد. سپس ورزش والیبال در ایالات متحده آمریکا به‌عنوان ورزشی فوق‌العاده جذاب و بی‌نظیر برای تمامی افراد در تمامی نهادها شناخته شد. ویلیام مورگان که مخترع ورزش والیبال است، با فردی به نام جیمز نای اسمیت که مخترع ورزش بسکتبال بوده است، دوست بودند.

زمانی که ویلیام مورگان فارغ‌التحصیلی خود را گرفت، مدیر تربیت‌بدنی انجمن مسیحیان شد. سپس ورزش والیبال را از ورزش‌های ترکیبی هندبال، تنیس و بیسبال اختراع کرد. توجه داشته باشید که آلفرد هالستد فردی به‌عنوان ناظر اولین مسابقه نمایشگاهی در سال ۱۸۹۶ بوده است که بازی والیبال را مورد بررسی قرارداد. سپس خاطرنشان کرد که این بازی باید به‌عنوان توپ والی تغییر نام داشته باشد. او این موضوع را بارها به ویلیام مورگان گوشزد کرد که این بازی باید به نام توپ والیبال یا همان والیبال امروزی تغییر نام پیدا کند. در سال ۱۹۰۰ شرکت انتشاری America Sport قوانین و اصول خاصی را در کتاب‌هایی به نام قوانین والیبال انتشار داد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه و معرفی ورزش والیبال به شما بدهیم.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ورزش فوتبال و لوازم مورد نیاز آن

آشنایی با تاریخچه والیبال در دنیا

آشنایی با تاریخچه والیبال در ایران و دنیا

ورزش والیبال دارای تاریخچه جداگانه در ایران و همچنین در کل دنیا است که به ترتیب به بررسی آنها می‌پردازیم.

بررسی ورزش والیبال در ایران

تاریخچه این ورزش محبوب و بی‌نظیر در کشور ایران به سال ۱۹۲۰ میلادی بازمی‌گردد. در واقع درست همان زمانی است که ورزش والیبال برای اولین‌بار وارد کشور ایران شد. نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم ایران را اشغال کرده بودند. درست در همان زمان بوده است که بین نظامیان و دیگر مردم ورزش والیبال به اوج خود رسیده بود. در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی ورزش والیبال توسط اولین مربی تیم ملی به نام مهدی ورزنده اداره شد.

مهدی ورزنده دامغان پدر علم ورزش والیبال شناخته شده است. در سال ۱۳۳۶ ایران فدراسیون مستقل برای ورزش والیبال در نظر گرفت. رئیس فدراسیون والیبال شخصی به نام امیرعباس امین بوده است. تیم ملی پاکستان در سال ۱۹۵۸ برای بار اول به تهران دعوت شد. به‌این‌ترتیب دیدارهای دوستانه بین تیم ملی ایران، تیم باشگاهی و ارتش روسیه شکل گرفت.

بررسی تاریخچه والیبال در دنیا

همان‌طور که می‌دانید ورزش والیبال دوران یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین ورزش‌ها در دنیا شناخته شده است. این بازی سال‌های گذشته که به‌تازگی اختراع شده بود تغییر و تحولاتی در قوانین را تجربه کرده است. ویلیام مورگان که مخترع ورزش والیبال بوده است، در همان سال‌های ابتدا سعی کرده بود قوانین مشخص شده‌ای را برای بازی والیبال برای علاقه‌مندان به نگارش در بیاورد و به‌نوعی جذابیت بازی را بیشتر کند.

البته آن قوانینی که آن سال‌ها ویلیام مورگان برای ورزش والیبال در نظر گرفته بود، با قوانینی که امروزه وجود دارد، کاملاً متفاوت است. برای مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ویلیام مورگان هیچ‌گونه محدودیتی را هنگام تماس بازیکنان با توپ در نظر نگرفته بود. حتی شرایط بسیار ساده‌تری را برای بانوان در نظر گرفته بود. به‌طورکلی ورزش والیبال ابتدا در ایالات متحده آمریکا گسترش پیدا کرد و پس از مدتی به کانادا راه یافت و سپس به کره جنوبی و کوبا رسید. باگذشت زمان ورزش والیبال محبوبیت بسیار زیادی در کشورهای دیگر مانند فرانسه، شوروی، بلغارستان، لهستان، رومانی و... پیدا کرد. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد ورزش والیبال به شما می‌دهیم.

قوانین ورزش والیبال

قوانین ورزش والیبال

والیبال به‌گونه‌ای است که دو تیم شش‌نفره در قسمت‌های مختلف تور والیبال قرار می‌گیرند. شما می‌توانید ورزش والیبال را بر روی آسفالت، ماسه، چمن و یا شن شروع کنید. به‌طورکلی شما می‌توانید ورزش والیبال را در سه ست و یا پنج ست تمام کنید. شروع این بازی به‌واسطه سرویس زدن توسط یک تیم است. هر تیم می‌تواند برای عبوردادن توپ تا سه ضربه متوالی بزند، به‌طوری‌که یک بازیکن نباید هر سه ضربه را بزند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با برخی از خطاها در بازی والیبال آشنا کنیم.

خطاهای مهم در بازی والیبال

هنگام عبور توپ از روی تور، به‌هیچ‌عنوان نباید به تور و یا آنتن برخورد کند.

توجه داشته باشید که نگه‌داشتن توپ توسط بازیکنان به‌عنوان خطا به‌حساب می‌آید و توپ تنها باید یک‌لحظه بر روی دست بازیکنان باشد.

زمانی که سرویس‌زننده در هنگام سرویس زدن روی خط عرضی باشد.

مهم‌ترین قوانین و مقررات در بازی والیبال

تعداد بازیکنان در هر تیم ۱۲ نفر هستند.

تعداد کل داوران ده نفر هستند که در قسمت‌های مختلف قرار می‌گیرند.

اندازه زمین والیبال از نظر طولی ۱۸ متر از نظر عرضی 9 مهم‌تر است.

وزن توپ والیبال ۲۶۰ گرم و رنگ آن ترکیبی از زرد، آبی و سفید است.

شروع بازی توسط داور به‌واسطه یک سکه انجام می‌شود.

نحوه زدن توپ به این‌گونه است که سرویس از پشت خط عرضی و هم‌زمان با سوت داور آغاز می‌شود. در این هنگام توپ باید کاملاً از دست جدا شود.

زمانی که یک تیم به‌واسطه انجام خطایی کارت زرد دریافت نماید، تیم مقابل یک امتیاز دریافت می‌کند.

طول تور بازی والیبال دارای ۵.۹ متر و عرض آن یک متر است.

آشنایی با اصطلاحات ورزش والیبال

آشنایی با تخصصی‌ترین اصطلاحات والیبال

دیپ

در بازی والیبال دیپ به معنای جاخالی است.

ضربه‌زدن در والیبال