فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

جلوگیری ازافتادگی پوست هنگام لاغر شدن

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

در طول فرایند لاغرشدن، علاوه بر ازدست‌دادن وزن، ممکن است با یک مشکل دیگر نیز مواجه شوید: افتادگی پوست! پوست ما یکی از قسمت‌های مهم بدن ما است که ممکن است در صورت از دست‌دادن وزن به طور قابل‌توجهی تحت‌فشار قرار بگیرد و افتادگی پیدا کند. اما با چند روش ساده می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید و در کنار لاغرشدن، پوست خود را هم سالم نگه دارید.

جلوگیری از افتادگی پوست هنگام لاغرشدن

علت افتادگی پوست هنگام لاغرشدن چیست؟

لاغرشدن یک فرآیند پیچیده است که ممکن است با عوارض جانبی مختلفی از جمله افتادگی پوست همراه باشد. این امر به دلیل ازدست‌دادن وزن و به دنبال آن، کاهش حجم و میزان چربی‌های زیر پوستی است. همچنین، در مواردی که لاغری به دلیل گرسنگی زیاد یا رژیم غذایی نامناسب اتفاق افتاده باشد، ممکن است که بدن برای به‌دست‌آوردن انرژی موردنیاز خود به پروتئین‌های موجود در بافت‌های بدن، از جمله بافت پوست، روی بیاورد و از آن‌ها تغذیه کند. این امر در نهایت موجب کاهش حجم پوست و افتادگی آن می‌شود.

عوامل دیگری مانند انجام‌ندادن مراقبت‌های پوستی لازم، ازدست‌دادن انعطاف‌پذیری پوست در سنین بالاتر و استفاده از محصولات شیمیایی نامناسب نیز می‌تواند افتادگی پوست را تشدید کند.

آیا می‌توان از شل‌شدن پوست هنگام لاغرشدن جلوگیری کرد؟

شل‌شدن پوست یکی از مشکلاتی است که ممکن است در هنگام لاغرشدن برای هر فردی اتفاق بیفتد. اما سؤال اینجاست که آیا می‌توان از شل‌شدن پوست هنگام لاغرشدن جلوگیری کرد؟ پاسخ به این سؤال بستگی به عوامل مختلفی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به سن، ژنتیک، شیوه زندگی و تغذیه اشاره کرد.

در مورد سن، می‌دانیم که با بالارفتن سن، تولید کلاژن و الاستین کاهش می‌یابد و این امر موجب شل‌شدن پوست می‌شود. اما در مورد عواملی مانند ژنتیک که برای مثال وجود ترکیبی خاص از ژن‌ها، باعث شل‌شدن پوست در سنین جوانی می‌شود، کاری نمی‌توان کرد.

در مورد عواملی مانند سبک زندگی و تغذیه، می‌توان با تغییر و تصحیح آن‌ها، از شل‌شدن پوست هنگام لاغرشدن جلوگیری کرد. برای مثال، مصرف مواد غذایی باارزش غذایی بالا، مصرف آب کافی، مراقبت‌های پوستی مناسب، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و محافظت از پوست در برابر نور مستقیم خورشید می‌تواند به حفظ سلامت و استحکام پوست کمک کند.

نوشیدن آب برای جلوگیری از افتادگی پوست

راهکارهای رفع افتادگی پوست در حین لاغری

هیدراته نگه‌داشتن بدن

برای جلوگیری از شل‌شدن پوست در حین لاغری، می‌توانید بدن خود را هیدراته نگه دارید. یکی از مهم‌ترین مایعاتی که می‌تواند از قابلیت ارتجاعی پوست محافظت کند، آب است. پس با نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌ها و مواد غذایی حاوی مایعات، می‌توانید قابلیت ارتجاعی پوست خود را تا حد زیادی حفظ کنید.

پوست انسان از سلول‌هایی تشکیل شده است که به مراقبت‌های بسیاری برای پیشگیری از افتادگی پوست نیاز دارد. بخش اعظمی از سلول‌های پوستی از آب تشکیل شده‌اند. به‌طورقطع، پوست بدن بدون آب به‌درستی عمل نخواهد کرد و درصورتی‌که بدن در طول روز آب کافی دریافت نکند، پوست به‌تدریج کشش و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و در نتیجه باعث افتادگی پوست می‌شود؛ بنابراین، نوشیدن آب به میزان کافی از جمله عوامل مهم در جلوگیری از شل‌شدن پوست هنگام لاغری است.

عضله‌سازی

بعد از کاهش وزن، بافت‌های چربی که ساختار مناسب پوست را تأمین می‌کنند، از بین می‌روند و پوست به‌تدریج آویزان می‌شود. برای جلوگیری از شل‌شدن پوست، می‌توانیم از طریق ایجاد توده‌های عضلانی، این فضا را پر کنیم تا از شل‌شدگی پوست تا حد قابل‌توجهی پیشگیری کنیم. عضله‌سازی (هایپرتروفیک)، به‌خصوص در نواحی که پوست افتادگی دارد، می‌تواند به سفت‌تر شدن و به‌وجودآوردن ظاهر مناسب پوست کمک کند. در این شرایط، با پرکردن بخش‌های خالی موجود در بدن با عضله، از لحاظ متابولیکی بافت فعال و سالم‌تری را در پوست خود ایجاد کرده و در نهایت پوستتان جمع‌تر و سفت‌تر خواهد شد.

سیگار نکشید

مطالعات نشان داده است که سیگار باعث شکستگی کلاژن می‌شود که این ماده خیلی مهمی برای سلامتی پوست است. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که از مصرف سیگار خودداری کنید و در عوض سبزیجات و مواد غذایی سالم و پرخاصیت را مصرف کنید.

همچنین سیگار باعث تخریب آنزیم‌های مفیدی در پوست می‌شود که باعث رشد و بهبود پوست هستند. سیگار باعث تشدید خطوط و چین‌وچروک‌های پوست می‌شود.

 
اسپورت لند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. 
 

استفاده از ماسک‌های طبیعی و گیاهی

استفاده از ماسک‌های طبیعی و گیاهی یکی از روش‌های مؤثر در کاهش افتادگی پوست ناشی از لاغری است. ماسک‌های گیاهی مختلف مانند ماسک لیمو، سدر، ماست، سفیده تخم‌مرغ، انواع میوه‌ها و روغن نارگیل می‌توانند در کمک به افزایش کلاژن پوست مؤثر باشند.

برای تهیه ماسک‌های خانگی، می‌توانید از مواد طبیعی و ساده استفاده کنید. مثلاً برای تهیه ماسک لیمو، یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون را با هم مخلوط کرده و بعد از ۱۵ دقیقه به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. همچنین، برای تهیه ماسک سدر، یک قاشق غذاخوری پودر سدر را با یک قاشق غذاخوری آب گرم مخلوط کرده و پس از خنک‌شدن، بر روی پوست صورت خود ماساژ دهید و ۲۰ دقیقه بعد با آب گرم شستشو دهید.

استفاده از کرم‌های محافظ و ضدآفتاب‌ها

استفاده از کرم‌های محافظ و ضدآفتاب‌ها بخش‌ها مهمی از مراقبت پوست به شمار می‌روند. این کرم‌ها می‌توانند به‌عنوان یک حفاظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب عمل کنند. انتخاب کرم‌های مناسب برای نوع پوست شما و توانایی حفاظت از پوست در برابر اشعه UBV و به‌خصوص UVA بسیار مهم است.

بهتر است هر دو ساعت یکبار از ضدآفتاب استفاده کنید و حتی در شب و هنگام استفاده از موبایل و کامپیوتر نیز از آن استفاده کنید. اگر ضدآفتاب شما دارای آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد حفاظت کند. رادیکال‌های آزاد باعث خرابی سلول‌های پوست می‌شوند و باعث شکستگی کلاژن و افتادگی پوست می‌شوند.

از کرم‌های محافظ و ضدآفتاب‌های با SPF بالا برای پوست خود استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها تحت تأیید متخصصان پوست و دارای مواد محافظتی مناسب هستند.

پیلینگ و لایه‌برداری

یکی از روش‌های درمان پوستی مثل افتادگی پوست برای رفع عیوب پوست، پیلینگ و لایه‌برداری است. در این روش، لایه‌بردارهای شیمیایی به کار می‌رود که باعث برداشتن لایه خارجی پوست می‌شوند و پوست زیرین را با حالتی صاف و شفاف نمایان می‌کنند. با این کار، پوست نرم‌تر و صاف‌تر خواهد شد و عیوب پوستی مانند لک‌ها، جای جوش و آکنه‌ها کاهش خواهند یافت. بااین‌حال، انجام پیلینگ باید توسط پزشک مجرب انجام شود و قبل از استفاده از هرگونه روش پوستی - درمانی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مناسب‌ترین راه را برای پوست خود پیدا کنید.

پیش از میان‌سالی وزنتان را کم کنید

برای جلوگیری از شل‌شدن و افتادگی پوست بدن پس از لاغری، بهتر است در سنین جوانی به کاهش وزن بپردازید. اگر در سنین جوانی وزنتان را کاهش دهید، پوست بدن شما قابلیت ارتجاعی بیشتری دارد تا به حالت اولیه خود برگردد. ازاین‌رو، اگر هنوز در سنین جوانی هستید، فرصت را از دست ندهید و با رعایت رژیم‌های لاغری و کاهش وزن اصولی، از شل‌شدن پوست بدن در سنین پیری جلوگیری کنید.

به‌مرور وزن کم کنید

برای کاهش وزن، متخصصان تغذیه عموماً توصیه می‌کنند که در هفته حداکثر ۲ تا ۳ کیلوگرم وزن کم کنید، البته این مقدار بسته به‌اضافه وزنی که دارید ممکن است متفاوت باشد. بهتر است از برنامه‌های بسیار کم‌کالری و رژیم‌های کوتاه‌مدت برای کاهش سریع وزن اجتناب کرده و مقدار کافی کالری و مواد مغذی مورد به بدنتان برسانید و کاهش وزن را به‌صورت طبیعی و پایدار در طولانی‌مدت انجام دهید. در غیر این صورت، خطوط ریز در صورت، تأثیر منفی بر روی سلامت پوست شما دارد و ممکن است پوست شما دچار افتادگی شود.

تغذیه مفید و مناسب برای جلوگیری از افتادگی پوست

تحت‌نظر مشاور تغذیه رژیم بگیرید

برای کاهش وزن، بهتر است رژیم غذایی شما توسط مشاور تغذیه باتوجه‌به شرایط بدنی و سلامتی شما تنظیم شود. این کار به شما کمک می‌کند تا به‌صورت اصولی و صحیح وزن کم کنید. برخی افراد برای کاهش وزن سریع، از رژیم‌های بسیار کم‌کالری استفاده می‌کنند که باعث کمبود انواع ریزمغذی‌های لازم برای داشتن پوستی سالم و زیبا می‌شود. این رژیم‌های نامناسب ممکن است باعث آسیب به پوست شما شود و خاصیت ارتجاعی آن را از دست ببرد، بنابراین رعایت رژیم‌های تغذیه‌ای مناسب، برای حفظ سلامت پوست شما بسیار مهم است.

از مواد غذایی حاوی ویتامین C بیشتر استفاده کنید

تغذیه سالم و متنوع یکی از عوامل مهم در جلوگیری از شل‌شدن پوست بدن است. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C از جمله مرکبات، فلفل‌دلمه‌ای زردرنگ و کلم، می‌تواند در تحریک تولید کلاژن در سلول‌های پوستی مؤثر باشد. ویتامین C، روی و سلنیوم نیز از مهم‌ترین ریزمغذی‌ها برای تولید کلاژن در بدن هستند؛ بنابراین، دریافت مواد غذایی حاوی این مواد می‌تواند در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست بدن و جلوگیری از شل‌شدن پوست پس از رژیم‌های لاغری مؤثر باشد. بهترین راه برای دریافت این مواد غذایی، مصرف میوه‌ها و سبزیجات به‌صورت متنوع و کم‌کردن مواد غذایی با کالری بالا است.

از مکمل‌های مولتی‌ویتامین استفاده کنید

توصیه می‌شود که باتوجه‌به نیاز بدن خود، از مکمل‌های مولتی‌ویتامین در مدتی که در رژیم لاغری قرار دارید، استفاده کنید تا کمبود مواد مغذی موردنیاز برای سلامتی و حفظ حالت ارتجاعی پوست شما جبران شود. البته قبل از مصرف هرگونه مکمل، با مشاور یا پزشک خود مشورت کنید و دستورات استفاده را به‌دقت پیروی کنید. همچنین بهتر است از مکمل‌هایی استفاده کنید که از منابع طبیعی تولید شده‌اند و تضمین شده باشند.

ماساژ صورت برای جلوگیری از افتادگی پوست

برای جلوگیری از افتادگی پوست، صورتتان را ماساژ دهید

برای حفظ حالت ارتجاعی پوست، ماساژدادن پوست بسیار مفید است. با ماساژدادن پوست، جریان خون در زیر آن افزایش می‌یابد و مواد مغذی بیشتری به پوست شما می‌رسد. به‌این‌ترتیب، پوست شما بهترین حالت خود را خواهد داشت. مناطقی مانند شکم، پاها، دست‌ها، ران‌ها و سینه‌ها به ماساژ بیشتری نیاز دارند. همچنین، می‌توانید برای حفظ حالت ارتجاعی پوست صورت خود، آن را با روغن ماساژ دهید. با این کار، علاوه بر لایه‌برداری پوست، جریان خون در زیر آن افزایش پیدا می‌کند و باعث تحریک رشد و تولید سلول‌های جدید پوستی می‌شود.