فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

راهنمای خرید مت ورزشی

در راهنما / راهنمای خرید

اگر به دنبال خرید تجهیزات ورزشی باشید، حتما نام مت ورزشی که نوعی زیرانداز می‌باشد را شنیده اید. زیرانداز یا همان مت‌های ورزشی در انواع، رنگ‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند که از تنوع زیادی در طرح، ضخامت، رنگ و جنس فوم برخوردار هستند. امروزه در هنگام انجام تمرینات ورزشی استفاده از مت ورزشی بسیار رواج دارد.

برای خرید بهترین مت ورزشی توجه به فاکتورهایی مهم درباره‌ی ویژگی‌های آن امری ضروری است. در این مقاله سعی بر آن داریم با شرح دادن ویژگی‌های مختلف زیرانداز‌های ورزشی، راهنمای خرید مت‌ها را به شما ارائه کنیم. از این رو اگر قصد خرید مت ورزشی را دارید، با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 اسپورت لند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. می‌توانید با مراجعه به وب سایت لباس ورزشی اسپورت لند ، لباس یا کفش ورزشی مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنید.

 

خرید-مت-ورزشی
خرید-مت-ورزشی

زیرانداز و مت ورزشی

وجود زیر اندازی که سطح نرم، صاف و تمیزی دارد برای انجام حرکات ورزشی بسیار اهمیت دارد. مت ورزشی برای ورزش‌های هوازی، خوابیده و نشسته، ایروبیک، پیلاتس و تمرینات یوگا مناسب می‌باشد که باعث افزایش ایمنی و کیفیت بهتر انجام حرکات ورزشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوازم یوگا 

انتخاب مت ورزشی مطابق با سلیقه

مت ورزشی اگر مناسب سلیقه‌ی شما خریداری شود، می‌تواند انگیزه‌ای برای ورزش کردن باشد؛ بنابراین در هنگام انتخاب عجله نکنید و تمامی مدل‌ها و رنگ‌های موجود را بررسی کنید.

انواع مت‌های ورزشی

در ابتدا فقط یک نوع مت ورزشی از جنس پی وی سی با رنگ‌های محدود وجود داشت اما امروزه انواع مختلفی مطابق با سلایق متعدد طراحی شده است. مت‌های ورزشی متنوعی از لحاظ رنگ، طرح، ضخامت، ابعاد و جنس فوم تولید می‌شوند.

ضخامت مت‌های ورزشی

امروزه مت‌های ورزشی در ضخامت‌های مختلفی بین ۲ تا ۱۵ میلی متر تولید می‌شوند که باید متناسب با ورزش مورد نظرانتخاب شوند. مثلا برای انجام حرکات یوگا بهتر است متی با ضخامت بین ۳ تا ۵ میلی متر انتخاب شود و یا اگر قسمتی از بدن شما آسیب دیده است از مت‌هایی با ضخامت بالا استفاده کنید.

انواع جنس‌های مت‌های ورزشی

مت‌های ورزشی متشکل از مواد مختلفی هستند که تعیین کننده‌ی ضخامت، بافت، قابلیت اسفنجی و طول عمر آن‌ها می‌باشند. در هنگام خرید و مراجعه به فروشگاه‌های ورزشی با جنس‌های مختلف مت‌های ورزشی از قبیل PVC، TPE، EVA و روبرو خواهید شد، که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

فوم پی وی سی (PVC)

بیشتر مت‌های ورزشی از جنس پی وی سی یا Polyvinyl Chloride می‌باشد؛ زیرا مواد اولیه‌ی آن به وفور یافت می‌شود و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. این نوع مت روی سطوح از چسبندگی خوبی برخوردار است.

مت‌های از جنس پی وی سی علاوه بر این اوصاف، دارای عیب‌هایی از قبیل وزن نسبتا بالا، غیر قابل بازیافت بودن، دارا بودن مواد سمی و آلرژیک و پوسته شدن درمرور زمان می‌باشند.

فوم NBR ان بی‌ار

بعضی از مت‌های ورزشی از جنس NBR یا Nitrile Butadiene Rubber تولید می‌شوند که در برابر روغن‌ها، آب، نمک، ترکیبات آلیفاتیک، صابون‌ها، حلال‌ها و اغلب مواد غذایی بسیار مقاوم می‌باشند. همچنین در برابر تابش اشعه UV از مقاومت بالایی برخوردار است.

این نوع مت‌ها برای ورزش‌های پیلاتس و ایروبیک بیشتر کاربرد دارند؛ زیرا از ضخامت بالاتری برخوردارند. از مزایای مت NBR می‌توان به مقرون به صرفه بودن، چسبندگی مناسب بر روی سطوح مختلف، عدم وجود مواد سمی و وزن نسبتا پایین آن اشاره کرد. از جمله معایب این نوع مت نیز پوسته شدن در مرور زمان و غیر قابل بازیافت بودن آن می‌باشد.

لاستیک طبیعی یا Natural Rubber

معمولا این متریال از ترکیبات صمغ درختان ساخته می‌شوند که هیچ گونه ماده یا ترکیبات شیمیایی ندارند و به طور خالص از طبیعت استخراج می‌شوند. بنابراین به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رسانند و از جمله ویژگی‌های مثبت مت‌هایی با جنس لاستیک طبیعی قابل بازیافت بودن، دارای قابلیت شستشوی بالا و دوام و ماندگاری بسیار بالا می‌باشد ولی از قیمت و وزن بالایی برخوردار است. چون این متریال به طور کامل از طبیعت استخراج می‌شوند، بیشتر برند‌های معتبر در جهان برای ساخت مت از لاستیک طبیهی بهره می‌گیرند.

نخ طبیعی یا cotton

برخی دیگر از مت‌ها از جنس کتان تولید می‌شوند که از ترکیبات نخ الیاف طبیعی و چسب گیاهی می‌باشند. هیچ گونه مواد شیمیایی و مصنوعی در ساخت آن دخالت ندارد و کاملا طبیعی است.

از مزایای مت نخ طبیعی می‌توان به قابل بازیافت بودن، قابلیت شستشوی بالا و ماندگاری آن اشاره کرد و از معایب این نوع مت، قیمت بالا و وزن سنگین نام برد.

فوم EVA ای وی اِی

از فوم EVA یا Ethylene Vinyl Acetate برای تولید و ساخت انواع کف‌پوش‌های ورزشی مانند تاتامی، تشک‌های ژیمناستیک، مت و زیرانداز‌های ورزشی استفاده می‌شود. بیشتر تولید کنندگان داخلی مت‌های ورزشی با این جنس تولید می‌کنند.

قابل بازیافت بودن، چسبندگی مناسب روی سطوح مختلف، قیمت بسیار پایین و وزن سبک آن مورد توجه استفاده کنندگان قرار گرفته است و از جمله معایب آن دوام پایین، پوسته و پاره شدن و غیر قابل شستشو بودن می‌باشد.

فوم TPE تی پی‌ای

امروزه ساخت فوم TPE یا Thermal Plastic Elastomer رواج بیشتری پیدا کرده و به مرور زمان جایگزین متریال PVC شده است و مت‌های ورزشی با این جنس به تولید می‌رسد. از این رو به لحاظ قیمت مناسب، دوام و ماندگاری بالا، قابل بازیافت و شستشو بودن، دارای وزن سبک، چسبندگی مناسب وعدم وجود مواد سمی بسیار مورد توجه تولید کنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است.

فوم PER پی‌ای آر

ساخت فوم PER یا Polymer Environmental Resin مطابق ب پایه‌ی فوم PVC می‌باشد که فقط در ترکیب شیمیایی متفاوت هستند. در ساخت آن مواد سمی کمتری به کا رفته است و دوام بالاتری دارند که از ویژگی‌های مثبت به شمار می‌رود. اما به دلیل مقرون به صرفه نبودن و وارد نشدن مواد اولیه، تولید این فوم در ایران صورت نمی‌گیرد. از معایب دیگرش غیر قابل بازیافت بودن و وزن نسبتا زیاد می‌باشد.

امید است که توانسته باشیم اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را در خرید مت ورزشی یا زیرانداز داشته باشید و از ورزش مورد نظرتان لذت ببرید.