فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

معرفی و تاریخچه‌ی برند نایکی

در برندها / نایکی

نایکی، برندی آمریکایی است که به تولید پوشاک، کفش و محصولات ورزشی می‌پردازد. این موسسه، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین برندهای موجود در بازار جهانی است که تابه‌حال بیش از ۷۰۰ شعبه در سرتاسر دنیا افتتاح کرده است. برند نایکی تا به امروز روزهای پر فراز و نشیبی را پست سر گذاشته است. اگر به این برند محبوب علاقه دارید و از محصولات این برند استفاده میکنید، شاید دانستن در مورد تاریخچه و شناختن مؤسسین این شرکت برای شما جذاب باشد. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

ماجرای فیل نایت و بیل باورمن

فیل نایت اهل شهر پورتلند در ایالت اورگون آمریکا، یک دونده‌ی نیمه استقامتی بود و مربیگری او را فردی بنام بیل باورمن بر عهده داشت. بیل باورمن مردی آمریکایی بود که اشتیاقش به ارائه‌ی آموزشی کامل و باکیفیت به شاگردان و موفقیت آن‌ها، او را برای تهیه‌ی کفش‌های با‌کیفیت و یا حتی تعمیر آن‌ها، تشویق می‌کرد. فیل نایت تحصیلات خود را در رشته‌ی مدیریت مالی در دانشگاه استنفورد ادامه داد. در آن زمان فیل نایت باشهامت و اعتماد‌به‌نفس زیادی، پیشنهادی جسورانه به یک شرکت ژاپنی تولید‌کننده‌ی کفش داد. اما چه پیشنهادی؟ فیل نایت ادعا داشت که می‌تواند با انجام اقدامات مناسبی، شرایطی را فراهم آورد تا کفش‌های این شرکت بتواند با کفش‌های تولیدی‌های آلمانی به رقابت بپردازد. اما این پیشنهاد و پیشنهاداتی از قبیل آن، سال‌های سال نادیده گرفته شد. در پی این نادیده گرفته شدن‌ها، نایت با واردکردن کفش‌های ژاپنی و فروش آن‌ها سعی کرد کسب‌وکار را برای خود راه‌اندازی کند. او قصد داشت که اولین سهام خود را به استاد پیشین خود یعنی بیل باورمن بفروشد. بیل هم بعد از آگاهی‌یافتن از این جریان، تصمیم گرفت که باتوجه ‌به تمایلش جهت شراکت با شاگرد قدیمی خودش، این موضوع را عملی کند.

برند نایکی
برند نایکی

موسسین این برند ممتاز، باتوجه‌به مطالبی که گفته شد، فیل نایت و بیل باورمن هستند که در سال ۱۹۶۴، شرکتی به اسم Blue Ribbon Sports را تاسیس نمودند. بعد از چند سال، این دو موسس مشتاق، در سال ۱۹۷۱ نام شرکت را به نام نایکی تغییر دادند که اسم یکی از الهه‌های یونان باستان که الهه‌ی پیروزی بوده است، می‌باشد. لوگویی که برای برند نایکی طراحی شده است، به معنای بال‌های الهه پیروزی می‌باشد که در آن زمان تنها با قیمت ۳۵ دلار طراحی شد. روی اولین تصویر و لوگوی ایجاد‌شده، نام نایکی به رنگ نارنجی طرح شده بود.

شرکت نایکی بعد از روند تغییر نام، شروع به تولید محصولات کرد؛ چرا‌که تا قبل از آن، این موسسه یک وارد‌کننده بود که بعد از وارد نمودن محصولاتی مثل کفش نایکی، آن‌ها را به فروش می‌رساند. متخصصین و کارکنان موسسه نایکی، آن‌قدر نو‌آور و مبتکر بودند که روز‌به‌روز بر کیفیت تولیدات خود افزودند و حتی علاوه بر کیفیت، ظاهر آن‌ها را طوری طراحی کردند که بیش‌تر موردپسند باشند و همچنین پاسخگوی سلایق مختلف نیز باشند. توسعه‌ی آن‌ها تا حدی پیش رفت که در سال ۱۹۷۸ پرده از یک تکنولوژی جدید که ساخته‌ی متخصصان شرکت نایکی بود، برداشتند؛ تکنولوژی Air. این تکنولوژی شامل بالشتکی از جنس پلاستیک بود که داخل آن با گاز پر شده بود و در کف کفش تعبیه می‌شد تا آن را نرم‌تر کند و پا در داخل کفش راحت‌تر باشد. اواخر دهه‌ی ۸۰ زمانی بود که این شرکت، یک شعار ویژه برای برند خود، نایکی انتخاب نمود. Just do it یا فقط انجام بده به شعار انحصاری برند نایکی تبدیل شد که در دنیای تجارت، شاید این شعار تا حدی به اندازه‌ی نام برند آن، شهرت یافت. تا سال ۱۹۸۰ این شرکت در تولید کفش به چنان تبحر و مهارتی دست‌یافت که در بین تولید‌کنندگان کفش، به اولین پیشنهاد برای خرید کفش تبدیل شد و خریدوفروش آن بالا گرفت. آن‌ها همچنین بعد از دو سال به جایگاه اولین برند تولید‌کننده‌ی کفش‌های ورزشی و تمرینی دست یافتند.

در سال ۱۹۸۵، برند نایکی دست به یک فکر بکر زد که برای آن‌ها سود بسیاری را به ارمغان آورد، در واقع آن‌ها به تولید کفش‌هایی پرداختند که بر روی آن‌ها، امضای مایکل جردن ثبت شده بود. سال ۱۹۸۶ سالی بود که سود برند نایکی به حدود یک میلیارد دلار رسید و با دستیابی به این موفقیت بزرگ، کارکنان نایکی به فکر گسترش حوزه‌ی کاری خود افتادند، بطوریکه محصولات ورزشی متنوع‌تری مثل کفش و پوشاک ورزشی ورزش‌هایی مثل بسکتبال و یا فوتبال را طراحی و تولید کردند.

پس از سال‌ها تلاش و پیشرفت‌های گسترده، بعد از درگذشت بیل باورمن در سال ۱۹۹۹، فیلیپ نایت هم در سال ۲۰۰۴ بعد از اعلام بازنشستگی خود از سمت اجرایی موسسه نایکی، فردی بنام ویلیام پرز را جایگزین خود کرد. این جایگزینی موجب عقب‌افتادگی نایکی نشد و آنان همچنان در زمینه تولید انواع محصولات ورزشی از پیشتازان بازار جهانی هستند و به پیشرفت‌های خود ادامه می‌دهند.

مقالات مرتبط جهت مطالعۀ بیشتر:

معرفی و تاریخچه‌ی برند آدیداس

معرفی و تاریخچه برند ریباک

نقطه عطف توسعه برند نایکی

سال ۲۰۰۰، سالی بود که برند نایکی، مدل جدید و متنوعی بنام نایکی شاکس را تولید و به بازار عرضه کرد که این محصول، نویددهنده‌ی وجود آینده‌ای درخشان برای کفش‌های نایکی با ویژگی ضدضربه و تکنولوژی جدید بود.

در سال ۲۰۱۲ این موسسه به نقطه‌ای رسید که درآمد سالیانه آن توانست به بالاترین مقدار خود تا آن زمان یعنی ۲۴ بیلیون دلار برسد. حالا شرکت نایکی با داشتن بیش از ۴۴۰۰۰ کارمند، ارزش برندش به‌تنهایی به‌اندازه ۱۰ بیلیون دلار می‌باشد.

برند نایکی

محصولات ورزشی تحت ساخت برند نایکی

همان‌طور که گفته شد، محصولات نایکی مانند محصوولات برند آدیداس شامل حوزه‌ی گسترده‌ای از پوشاک و محصولات ورزشی می‌شوند و از طرفی هم در جای جای دنیا شعبه‌هایی دارند که به‌خوبی می‌توانند محصولات نایکی را به شما عرضه کنند. محصولات ورزشی این شرکت شامل مواردی است که برای شما عزیزان برمی‌شماریم:

- تجهیزات کوهنوردی

- کلاه و اکسسوری

- وسایل بادی و تجهیزات شنا

- کفش‌های ورزشی زنانه، بچه‌گانه، مردانه

- انواع کفش‌های اسپرت، پیاده‌روی و ...

- لباس‌های مخصوص ورزشی برای ورزش‌های مختلف

- لوازم و تجهیزات ورزشی، بدنسازی

- کیف و ساک‌های ورزشی

- کوله‌پشتی

برند نایکی

علت موفقیت نایکی

برند نایکی از جمله موسسه‌های تولیدی محدودی است که پیشرفت‌های آن هرگز متوقف نشد و به طور مداوم بال‌وپر خود را گسترده‌تر کرد و هرگز دست نکشید، اما علت این توسعه‌ی مداوم و بال‌وپر گشودن چه بوده است؟ نایکی برندی است که هرگز خود را محدود نکرده است و نمی‌کند. موسسین، طراحان و کارکنان آن به‌هیچ‌وجه خود را درگیر مدل‌های تکراری نکرده‌اند و ابتکار عمل آن‌ها چه در مدل‌های کفش و چه در نحوه‌ی فروش، به همراه سرمایه‌گذاری‌های درست و به موقعی که انجام‌گرفته شده است، آن‌ها را همچنان قدرتمند و سر‌پا نگه داشته است و آنان از پیشتازان هستند.

جمع‌بندی

برند نایکی، برندی است که تاریخچه‌ی وسیعی در پشت نام معروف آن نهفته شده است و ما سعی کردیم بخشی از آن را برای شما بازگو کنیم تا قسمت کوچکی از رشد تدریجی و پیشرفت غیر قابل انکار آن‌ها بر شما آشکار شود. این برند نام‌آشنا و برتر، یک برند قابل‌اعتماد است که هرگز طرف ‌دارانش را نا‌امید نمی‌کند و شما با خیال راحت می‌توانید در فروشگاه اسپرت لند از محصولات اصلی که از این برند هستند خرید کنید و از کیفیت و زیبایی آن‌ها لذت ببرید.