فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

ورزش‌ در محل کار، موضوعی که بهتره آن را جدی بگیرید

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

شاید ورزش‌کردن در محل کار، برای شما عجیب و یا حتی مسخره به‌نظر بیاید؛ اما این یکی از موضوعاتی است که روز‌به‌روز به اهمیت آن بیش‌تر می‌توان پی برد. این مورد در بیش‌تر کشور‌ها‌ی پیشرفته در حال بررسی است و سعی دارند تا بتوانند آن را با فرهنگ‌سازی به یک اصل مهم در زندگی تبدیل کنند.

امروزه با روی کار آمدن زندگی صنعتی، تحرک و جنب‌وجوش را به پشت میز‌نشینی و زندگی بی‌تحرک داده است؛ از همین رو نمی‌توان انتظار داشت که سلامتی هر کس همچنان مثل روز قبل از آن باشد. از طرف دیگر، زندگی شهر‌نشینی و مسافت بین منزل تا محیط کار، این‌طور ایجاب می‌کند که همه از وسیله‌ها‌ی نقلیه برای رفت‌وآمد استفاده کنند. همین نیز یک عامل دیگر برای به وجود آمدن بیماری‌ها‌یی از جمله دیسک کمر، آرتروز، دیسک گردن، چاقی و ... است.

عمدتا کارکردن به مرور زمان باعث احساس کسالت و خستگی می‌شود و انجام یک کار کسل‌کننده و تکرار آن به طور روزمره چندان جالب نیست. ادامه‌ی این روند، می‌تواند تعدادی را از آینده و شغل خود دلسرد کند؛ اما اگر بتوانید با انجام چند حرکت ساده در طی یک زمان کوتاه این احساسات بد را از بین ببرید چه؟ اگر برای کسب اطلاعات بیش‌تر و یادگیری نحوه‌ی انجام تمرینات مشتاق هستید، همچنان پیگیر این موضوع باشید تا درعرض چند دقیقه فوت‌وفن این کار را به شما بیاموزیم.

مهم نیست که چه شغلی دارید یا مشغول چه کاری هستید، یک به یک این حرکات را بدون اهمال و سستی انجام دهید. با انجام روزمره‌ی این حرکات به‌زودی به تاثیر شگفت‌انگیز آن چه در زندگی کاری و چه در زندگی شخصی خود پی خواهید برد؛ پس معطل نکنید.

ورزش-در-محل-کار

حرکات ورزشی مختص محل کار

حرکات کششی

این حرکت تنها برای شماری از مشاغل نیست. حرکات کششی گزینه‌ی خوبی برای شروع روند ورزش‌کردن در محل کار هستند. انجام این حرکات کششی و تکرار آن‌ها باعث انبساط و انقباض ماهیچه‌ها می‌شود. به افزایش جریان خون در رگ‌ها‌ی بدن منجر می‌شود و به‌تبع آن ضربان قلب و فشارخون شما وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. آزادکردن انرژی و بهبود تنفس هم از سایر اثرات این حرکت است.

سرتان را به‌آهستگی به سمت یکی از شانه‌ها خم کنید. برای ۱۰ ثانیه در همین وضعیت بمانید و سپس همین حرکت را برای شانه دیگر خود نیز انجام دهید.

حالا شانه‌هایتان را آزاد و شل کنید. در‌ضمن با بی‌دقتی از این بخش عبور نکنید و حتما آن را انجام دهید؛ چرا‌که شل‌کردن شانه‌ها برای رهایی از درد و افزایش انعطاف و قدرت ضروری است.

شانه‌ها را هم‌زمان طی حرکتی دایره‌مانند، یک‌بار به سمت جلو و بار دیگر به عقب بچرخانید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

اگر با کامپیوتر و یا رایانه شخصی کار می‌کنید، این تمرینات را فراموش نکنید.

کشش دست و انگشتان

کف دست خود را به سمت پایین بگیرید و دست را به جلو بکشید. در ادامه به کمک دست دیگر، انگشتانتان را به سمت پایین بکشید. بعد از ۳ ثانیه نگه‌داشتن دست به همین وضعیت، حالا انگشتان را به بالا بکشید و دوباره ۳ ثانیه دستتان را به همین حالت نگه دارید. این حرکت را برای هر یک از دستانتان ۳ مرتبه انجام دهید.

ورزش-در-محل-کار

کشش مچ و ساق پا

یکی از پا‌ها‌ی خود را بالا بیاورید و آن را کاملا صاف نگه‌دارید. انگشتان پا را به سمت بالا نگه‌دارید؛ طوری که مچ پا‌یتان به بالا کشیده شود. بعد از انجام این حرکت به تعداد ۱۰ مرتبه، همین مراحل را با پا‌ی دیگر خود انجام دهید.

حرکات دستگاه فتوکپی

این حرکت برای زمانی است که شما برای کپی گرفتن، چند دقیقه از زمان خود را در مقابل دستگاه فتوکپی می‌گذرانید. این چند دقیقه زمان خوبی است برای اینکه کمی از خستگی خودتان را با ورزش‌کردن در محل کار کاهش دهید.

در ابتدا برای حفظ تعادل خود، دستگاه را با دو دست بگیرید. از سمت پهلو و یا پشت، یکی از پا‌ها‌ی خود را بلند کنید و صاف نگه‌دارید. پا‌ی خود را پایین بیاورید و در ادامه، جهت حرکت پا را عوض کنید. حالا زانوی خود را خم کنید و برای ۳۰ ثانیه همین وضعیت خود را حفظ کنید. زمانی که حرکات این پا به پایان رسید، همین مراحل را برای پا‌ی دیگر نیز انجام دهید.

حرکات زیر‌میزی

اگر در مقابل یک میز نشسته‌اید، می‌توانید به‌آرامی بدون اینکه کسی بفهمد، عضلات شکم و پا‌ها‌ی خود را تقویت کنید.

کاملا با بدنی صاف و کشیده پشت میز بنشینید و کف پا‌ها‌ی خود را کامل بر زمین بگذارید. یکی از پا‌ها را تا جایی که با لگن هم‌سطح شود، بالا بیاورید و بکشید؛ حالت خود را برای ۱۰ ثانیه به همین شکل حفظ کنید و بعد از انجام این حرکت به تعداد ۱۵ بار، همین تمرین را با پا‌ی دیگر خود انجام دهید.

در حالت نشسته، بعد از اینکه پا‌ها‌ی خود را صاف کردید، آن‌ها را به حالت ضربدری (یکی روی دیگری) روی هم قرار دهید. هر دو پا‌ی خود را با همان حالت ضربدری بلند کنید و با پا‌ی بالایی به پایینی کمی فشار بیاورید. بعد از مدتی عضلات شما خسته می‌شوند؛ درست در این نقطه باید جا‌ی دو پا را با هم عوض کنید.

تمرینات هوازی

اگر قصد دارید حتی در حین کار، وزن و BMI خود را به حد مطلوب درآورید، بهتر است حتی برای فعالیت‌ها‌یی که چندان نیازی به جابه‌جایی ندارند، نیز تحرک داشته باشید. به‌عنوان مثال سعی کنید به‌جای فرستادن ایمیل به همکار‌تان، شخصا به نزد او بروید؛ در واقع در این حالت می‌توانید کمی به ذهن و جسم خود، زمان استراحت دهید. انجام این کار به شما توانایی و انرژی لازم را جهت ادامه‌ی کارتان می‌دهد.

سعی کنید تند‌تر راه بروید، این روش با افزایش ضربان قلب، به‌خوبی خون‌رسانی را به تک‌تک نقاط بدن انجام می‌دهد.

استفاده از پله به‌جای آسانسور هم یک شیوه‌ی جالب برای تقویت عضلات پا و لگن است و در‌ضمن این کار با سوزاندن کالری، چربی بدن شما را کاهش می‌دهد.

ورزش-در-محل-کار

چگونه با کفش پیاده روی لاغر شویم؟

درباره انواع کفی کفش ورزشی بیشتر بدانید

حرکات ایزومتریکی (تمرینات کششی استاتیک)

در این نوع تمرینات، حتی حرکت مفاصل شما نیز قابل‌مشاهده نیستند؛ بااین‌حال از بهترین تمریناتی هستند که علاوه بر تاثیرات جسمی، کاملا بر ذهن و روان نیز اثر می‌گذارند و از استرس فرد می‌کاهند.

دستتان را مشت کنید و فشار دهید. برای چند ثانیه همین وضعیت را حفظ کنید و بعد دستتان را رها کنید و انگشتان خود را بکشید. این حرکت را ۱۰ بار برای هر یک از دستانتان انجام دهید. (در‌ضمن شما می‌توانید تمرین ذکر‌شده را با توپ‌ها‌ی ضد استرس نیز انجام دهید).

یکی از تمرینات حرکات ایزومتریکی که به‌عنوان ورزش‌ در محل کار می‌توانید از آن استفاده کنید، کیگل نام دارد. هدف از این تمرین، تقویت ماهیچه‌ها‌ی لگن و بعلاوه پیشگیری یا کنترل بی‌اختیاری ادراری است.

ماهیچه‌ی لگن را به مدت ۵ ثانیه منقبض کنید و بعدازاین زمان آن را رها کنید. این تمرین را لازم است روزی سه بار و هر بار ۵ مرتبه انجام دهید.

جمع‌بندی

صرف کردن روزانه چند دقیقه‌ی کوتاه برای انجام یک سری حرکات ورزشی، کار سختی نیست و ارزش امتحان کردن را دارد. ورزش‌کردن در محل کار، به طور روزانه و طی چندین مرحله، آن هم با انجام حرکات راحت و سریع، بسیار بهتر از گذراندن یک روند طولانی و سخت در مراکز درمانی، بعد از وارد آمدن آسیبات جدی است. پس به ورزش‌کردن در محل کار بها بدهید و آن را شدیدا جدی بگیرید.درصورتی که تمایل به تهیه لوازم ورزشی داشتید حتما به فروشگاه لباس ورزشی اسپرت لند سر بزنید.