فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

راهنماى تشخيص كفش اصل از كفش تقلبى

در راهنما / راهنمای خرید

 مدل اولیه کفش

 
حدوداً نزديك به پنج هزار سال پيش چيزى شبيه به كفش توسط مصري‌ها ساخته شد. در آن زمان اين وسايل نام امروزى كفش را نداشتند، مردم به آن‌ها پوشينه می‌گفتند. ساليان دراز، كفش يكى از نشانه‌های اختلاف طبقاتى بود، طرز زندگى و جايگاه اجتماعى از نوع كفش مردم نشان داده مى‌شد. همانطور كه مى‌دانید، تقريباً همه مردم دنيا، علاوه بر كفش كتانى، كفش در مدل‌های مختلفى دارند؛ به عنوان مثال كفش رسمى، صندل و يا راحتى. سال‌ها پس از درست شدن كفش توسط مردمان مصر، ايرانيان تصميم به توليد نوعى از كفش گرفتند نشانه قدرت مردم و طبقه اجتماعى هر فرد بود.

همانطور كه پيش‌تر گفته شد، اسامى كفش‌ها با نام‌های امروزى آن يكى نبود؛ به كفش پوشينه و به صندل، سندليوم گفته مى‌شد. تاثير تفكرات مختلف، بر روى مدل و نوع كفش هم تاثير گذار بود. به عنوان مثال، تفكرات مسيحى روى كفش‌ها تاثير گذاشت؛ چراكه افراد مسيحى اعتقاد داشتند كه كفش بايد باعث پوشيدگى كامل پا شود! در آن زمان، هنگامى كه كفش از تفكرات مسيحيت تاثير پذيرفت، كفش‌ها در قسمتى از زمين از حالت صندل به شكل كاملاً رو بسته و پوشاننده درآمد.

سال‌ها گذشت، در قرن دهم و دوازدهم ميلادى، اروپايى‌ها در طول جنگ‌های صليبى از علم و دانش مسلمانان براى نوع و مدل کفش‌هایشان نيز استفاده كردند. با پيشرفت صنايع، تقريباً در قرن چهاردهم، رفته رفته پارچه و چرم دباغى شده نازك وارد دنياى كفش سازى شد. در واقع قرن چهاردهم قرن آغاز مد ناميده مى‌شود.

کفش در انواع مختلف 

كفش در انواع مختلف

كفش به دو مدل زنانه و مردانه تقسيم شده است. بسيارى از افراد كفش كتانى را يك محصول مورد قبول براى مرد و زن مى‌دانند. كفش راحتى مردانه یا زنانه ، صندل و يا كفش رسمي، مى‌توانند در نوع و جنس با يكديگر متفاوت باشند؛ همين تفاوت مدل و جنس بهترين فاكتورى براى تعيين قيمت يك كفش است. بسيارى از افراد تمايل به خريد كفش با برندهاى مطرح را دارند؛ درحالى كه برخى اين مسئله را مهم ندانسته و صرفاً به دنبال بهترين قيمت براى خريد يك محصول براى پوشاندن پاى خود هستند!

انواع مختلف کفش 

گاهى این اختلاف قيمت باعث مى‌شود تا افرادى كه تمايل به خريد يك كفش با برند مطرح را دارند، به دليل قيمت بالا از خريد خود صرف نظر كرده و به كفش‌های فيك و يا اصطلاحاً های كپى با كيفيت بالا روى مى‌آورند. اين مسئله باعث مى‌شود كه گاهى كفش فيك به جاى كفش اورجينال و اصل يك برند، به مردم فروخته و باعث ناراحتى افراد شود.

بيشترين افرادى كه به دنبال خريد يك كفش با برند مطرح هستند، مردان جوانى اند كه حاضر به پرداخت مبالغ بالا برای دريافت بهترين كفش با كيفيت بالا هستند؛ اما گاهى فروشندگان تصميم به فروش كفشى فيك با نام كفش اورجينال را مى‌گیرند. به همين دليل راهكارهاى تشخيص كفش اصل و غير اصل براى افراد، تبديل به يك دغدغه فكرى شده است.

کفش غیر اصل 

دام فروشندگان با فروش كفش فيك به نام كفش اورجينال

با بالا رفتن قيمت كفش اصل، تشخيص اصل يا فيك بودن يك محصول دشوار و دشوارتر شده است. اين روزها در بين كفش اصل و غيراصل، از نظر ظاهرى تفاوت زيادى وجود ندارد؛ از همين رو افراد ممكن است در دام فروشندگان بيفتند و به جاى خريد كفش اورجينال زنانه ، كفشى فيك و بى‌کیفیت را خريدارى كنند.

متاسفانه با توليد و واردات محصولات غير اصل، تشخيص يك كفش اورجينال واقعا دشوار شده و همانطور كه گفته شد، تبديل به يك دغدغه فكرى اساسى براى افرادى شده كه تمايل به خريد كفش اورجينال يك برند را دارند. به دليل كم لطفى برخى فروشندگان و عدم صداقت آن‌ها، مشتريان زيادى گمراه شده و نسبت به بيشتر فروشندگان كفش بى‌اعتماد مى‌شوند.

البته توجه كنيد كه گاهى مردم خود تمايل به خريد كفش غير اصل را دارند، اين امر به دليل قيمت بالاى كفش‌های برندهای مطرح بوده است. گاهى نيز كفش‌هایی با نام " هاى كپى " روانه بازار مى‌شود كه ممكن است باعث درگيرى بيشتر افكار افرادى مى‌شود كه تمايل به خريد برند اصل كفش‌ها دارند. جالب است بدانيد كه گاهى همين كفش‌های " هاى كپى " نيز با كيفيت پايين‌تر فروخته می‌شود.

 

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر:

راهنمای خرید تیشرت ورزشی مردانه

 

كفش‌هاى اصل

همانطور كه از نام اين كفش‌ها پيداست، اورجينال بوده و از كيفيت بسيار بالايى برخوردار هستند. بسيارى از كفش‌های اصل، ساخت كشور چين هستند؛ چراكه کارخانه برندهايى اعم از، " نايك "، " برند اسكچرز "، " آديداس "، " ريبوك " و بسيارى از برندهاى ديگر همه و همه در کشور چين قرار دارند. حالا اگر شما در پروسه خريد يك كفش به اصل يا فيك بودن آن شك كرديد، از فروشنده بپرسيد كه اين كفش ساخت كدام كشور است؟ به عنوان مثال اگر جواب او كشور " ويتنام " بود به احتمال خيلى بالا قصد فروش كفشی فيك را دارد.

يكى ديگر از معيارهاى تشخيص كفش فيك و يا اصل، مدل و جنس كار خواهد بود. در بسيارى از وسايل، مانند پوشاك و يا كفش، شما به راحتى قادر به تشخيص اصل و يا فيك بودن آن خواهيد بود؛ چراكه بيشتر أوقات براى كاهش هزينه‌ها، از جنس و مواد اوليه خوبى براى ساخت كفش استفاده نمى‌شود.

 

کفش های کپی High Copy

گرچه اين نوع از محصولات، داراى كيفيت قابل قبول با قيمتى مناسب هستند، اما همچنان جز دسته كفش‌های تقلبى و فيك جاى مى‌گیرند. اين كفش‌ها بر خلاف كفش‌های اصل، ساخت كشور ويتنام بوده و تشخيص فيك بودن و يا اصل بودن اين مدل محصولات و كفش‌ها تا حدودى مشكل است؛ تا جايى كه ممكن است گاهى افراد حرفه‌ای هم گمراه شوند. اين نوع كفش بيشتر مناسب افرادى هست كه تمايل به خريد كفش اصل دارند اما نميخواهند هزينه زيادى براى خريد آن كنند.

 

كفش‌هاى كاملاً فيك و بى‌کیفیت

اين كفش‌ها با اينكه توليد كشور چين هستند، اما از كيفيت بسيار بسيار پايينى برخوردارند. شايد با خود بگوييد كه پس حتماً قيمت بسيار پايينى دارند، اما نه! كفش فيك و بى‌کیفیت اتفاقاً گاهى با نام كفش چينى اورجينال و دقيقاً با قيمت بالا و برابر با قيمت اصلى كفش به فروش مى‌رسد. افرادى كه تخصص اندکى در انتخاب و تشخيص كفش داشته باشند هم قطعاً قادر به تشخيص آن‌ها از كفش اورجينال خواهند بود.

به هيچ عنوان استفاده از كفش‌هاى بى‌کیفیت چينى توصيه نشده و علاوه بر هزينه‌ای كه دارد، ممكن است به شما آسيب نيز وارد كند؛ چراكه جنس رويه آن كفش‌ها از الياف بسيار بى‌کیفيت شيميايى بوده و ممكن است موجب بروز حساسيت پوستى براى پاهاى شما شود. در كنار كيفيت پايين و آسيب شيميايى، اين كفش‌ها به دليل نداشتن منافذ مناسب تهويه هوا، باعث مى‌شوند تا پاهايتان در كفش عرق كند و اين امر باعث بروز بيمارى‌های قارچى در پاى شما مى‌شود.

از طرفى كفى و زيره اين كفش‌های بى كيفيت، انعطاف پذيرى بسيار كمى دارد و اين مشكل نيز به خصوص براى كسانى كه پياده روى زيادى در طول روز دارند موجب بروز مشكلات كف پا، زانوها و كمر مى‌شود. اگر شما به دنبال يك كفش پياده روى هستيد و يا در محل كارتان به صورت طولانى مدت ايستاده كار مى‌کنید، اين كفش‌ها اصلاً توصيه نمى‌شود.

 

روشى نوين براى تشخيص كفش فيك از اورجينال

يكى از بهترين و راحت‌ترین كارها براى تشخيص يك كفش اصل، اين است كه باركد موجود بر روى جعبه كفش و يا كارتن كفش را اسكن كرده و از اصل بودن كفش خود اطمينان حاصل كنيد. اين راه تقريباً در ٨٠ تا ٩٠ درصد مواقع درست جواب مى‌دهد. براى انجام دادن اين تست، كافى است يك جعبه كفش و يك موبايل هوشمند با قابليت اسكن باركد داشته باشيد. پس از اسكن باركد توسط گوشى موبايل، در شرايطى كه كالا اصل باشد، عكس محصول و كشور سازنده آن، به همراه ديگر اطلاعات نمايش داده مى‌شود.

تشخیص کفش اورجینال 

جمع‌بندى

توضيحاتى كه در متن آورده شده است، مى‌تواند شما را در پروسه تشخيص يك كفش اصل از فيك يارى كند. البته كه قيمت كفش فيك بسيار پايين‌تر از قيمت كفش اورجينال است، اما خريد محصولات فيك با كيفيت پايين اصلاً توصيه نشده؛ چرا كه اين محصولات، مخصوصاً كفش فيك، ممكن است آسيب بيشترى به شما و پاهايتان وارد كند و به مقدار پول كمترى كه نسبت به محصول اورجينال داده ايد، مجبور به درمان مريضى و حساسيت‌هایی شويد كه در نتيجه استفاده از كفشى فيك به وجود آمده است.