فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

در بازی بسکتبال چه قوانین و مقرراتی وجود دارد؟

در ورزش ‌ها / بسکتبال

قوانین بازی بسکتبال
 

از بسکتبال NBA گرفته تا بازی‌های المپیک و بازی‌های پیک آپ در سالن ورزشی محلی، بسکتبال یک ورزش محبوب است که می‌توان آن را در سطوح مختلف و با مهارت های مختلف بازی کرد. مانند همه ورزش‌ها، بسکتبال نیز مجموعه‌ای از قوانین منحصربه‌فرد دارد که دستورالعمل‌هایی را برای بازیکنان، جریمه‌ها و گیم‌پلی تعیین می‌کند. در این مقاله شما می‌توانید با قوانین بسکتبال و مجازات های نقض آن بیشتر آشنا شوید.

اسپورت لند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. می‌توانید با مراجعه به وب سایت اسپورت لند ، انواع لباس بسکتبال مردانه یا کفش بسکتبال مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنید. 

قوانین بسکتبال چیست؟

دکتر جیمز نیسمیت بازی بسکتبال را در اسپرینگفیلد، ماساچوست، در سال 1891 اختراع کرد. هدف بازی امروزی مستقیماً از قوانین اصلی نایسمیت نشات می‌گیرد که بر پایه پرتاب توپ داخل حلقه فلزی معلق بالای زمین است که به آن سبد می‌گویند. این قوانین عبارتند از؛

1. فقط پنج بازیکن در هر تیم در زمین

در بسکتبال NBA، WNBA و NCAA، هر تیم می تواند حداکثر با پنج بازیکن در زمین بازی کند. اگر یک تیم این قانون اصلی را زیر پا بگذارد، مالکیت توپ را از دست خواهد داد. گاهی اوقات این اتفاق به طور ناخواسته رخ می دهد، به خصوص در سطوح پایین بازی، زمانی که بازیکنان تعویضی وارد بازی می شوند و دیگران به موقع زمین را ترک نمی کنند.

2. امتیاز بیشتری نسبت به حریف خود کسب کنید تا برنده شوید

برای برنده شدن در بازی، یک تیم باید بیشتر از تیم دیگر امتیاز به ثمر برساند. گل های میدانی می توانند ارزش دو یا سه امتیاز داشته باشند. گل های میدانی که از داخل کمانی که خط سه امتیازی در زمین را مشخص می کند به ثمر می رسد دو امتیاز است. گل های میدانی که از خارج از قوس به ثمر می رسند سه امتیاز هستند. گل‌های میدانی می‌توانند به شکل پرتاب های پرش، لایی‌آپ، اسلم دانک و نوک‌این باشد.

امتیاز گیری در بازی بسکتبال 

3. کسب امتیاز در زمان پرتاب

تیم ها زمان محدودی برای پرتاب توپ در زمان مالکیت مشخص دارند. در NBA و WNBA، تیم ها اجازه دارند 24 ثانیه مالکیت توپ را در اختیار داشته باشند و تا قبل از این مدت باید پرتاب را انجام دهند، در حالی که برای تیم های NCAA این زمان 30 ثانیه است. یک ساعت که این زمان را نشان می دهد در بالای حلقه در هر طرف زمین نصب شده است، زمان تعیین شده را نمایش می دهد و شمارش معکوس می کند. اگر زمان پرتاب تمام شود، تیم مقابل توپ را از دست می دهد و به تیم دفاع کننده تبدیل می شود.

4. دریبل زدن توپ را به جلو می برد

بسکتبالیست ها تنها با پاس دادن یا دریبل زدن (پرتاب توپ روی زمین) هنگام بالا و پایین رفتن زمین، می توانند توپ را پیش ببرند. اگر بازیکنی دریبل زدن را متوقف کند، ممکن است نتواند ادامه دهد. در عوض، آنها باید توپ را پاس دهند یا آن را پرتاب کنند. اگر بازیکن تهاجمی با مالکیت توپ متوقف شود و سپس قبل از پاس دادن یا پرتاب کردن به دریبل ادامه دهد، داور "دبل دریبل" می گوید و تیم مقابل توپ را می گیرد. علاوه بر این، بازیکنان فقط می توانند با دریبل زدن توپ را به جلو ببرند. اگر در حالی که توپ را در دست دارند بدوند، این حرکت خطا می باشد. در اینصورت داوران اعلام خطا می کنند و مالکیت توپ به تیم حریف می رسد.

حمله 5 ثانیه در بسکتبال 

5. حمله پنج ثانیه فرصت دارد تا توپ را وارد کند

پس از اینکه مهاجم یک امتیاز را به ثمر رساند، تیم حریف مالکیت توپ را دریافت می کند. یکی از بازیکنان آنها باید توپ بسکتبال را از نقطه ای مشخص در حاشیه زمین به داخل زمین ببرد تا بازی را از سر بگیرد. بازیکن پنج ثانیه فرصت دارد تا توپ را به بازیکن دیگری در تیمش پاس دهد، در غیر این صورت تیم مالکیت توپ را از دست می دهد. هنگامی که بازیکن هجومی در تلاش است تا توپ را به داخل زمین وارد کند، مدافع نمی تواند با توپ تماس بگیرد، زیرا در اینصورت داور می تواند خطای فنی صادر کند.

6. حمله باید توپ را پیش ببرد

هنگامی که یک تیم تهاجمی توپ را از خط نیمه زمین عبور می دهد، صاحب توپ ممکن است دیگر از آن خط عبور نکند، یا در غیر اینصورت داور مالکیت توپ را به تیم مقابل اعلام می کند.

7. توپ و مالک توپ باید داخل باقی بمانند

در طول بازی، بازیکنی که توپ را در اختیار دارد باید در خطوط ورودی مشخص شده در زمین باقی بماند. اگر بازیکنی در حالی که توپ را در دست دارد از محوطه خارج شود یا با پای خود این خط را لمس کند، داور مالکیت توپ را به تیم مقابل می دهد. علاوه بر این، اگر بازیکنی در حالی که پای او به خط برخورد می کند، پرتاب موفقیت آمیزی انجام دهد، امتیاز آن پرتاب حساب نمی شود.

8. مدافعان نمی توانند در یک پرتاب در مسیر رو به پایین دخالت کنند

پس از اینکه بازیکن مهاجم توپ را پرتاب می کند، برای یک بازیکن در پست دفاع این کار غیرقانونی است که وقتی توپ به سمت لبه فرود می‌آید، با آن تداخل کند. این تداخل دروازه بان نامیده می شود و منجر به کسب امتیاز برای تیم حریف می گردد.

قوانین مدافعان در بازی بسکتبال 

9. مدافعان می توانند به طور قانونی توپ را مهار کنند یا توپ را بدزدند

هدف تیم مدافع این است که با ربودن توپ، ممانعت از ورود توپ به سبد، یا استفاده از تاکتیک های دفاعی برای جلوگیری از پرتاب کردن توپ و گلزنی بازیکن مهاجم، از گلزنی تیم مهاجم جلوگیری کند.

10. مدافعان باید پس از سه ثانیه رنگ را ترک کنند

قسمتی که مستقیماً در جلوی سبد قرار دارد گاهی اوقات به عنوان "رنگ" یا "داخل کلید" نامیده می شود. بازیکنان تهاجمی ممکن است در این منطقه در انتظار توپ یا ریباند تهاجمی کمپ نکنند. هر بازیکنی می‌تواند هر بار حداکثر سه ثانیه را قبل از اینکه مجبور به حرکت شود در این فضا سپری کند. هنگامی که آنها از رنگ خارج می شوند، می توانند برگردند. اگر داور متوجه شود که بازیکنی بیش از سه ثانیه روی رنگ معلق مانده است، تیم سه ثانیه تخلف دریافت می کند.

11. به هر تیم تعداد معینی خطا اختصاص داده می شود

NBA به هر تیم اجازه می دهد در مجموع پنج خطا در هر کوارتر انجام دهد. هنگامی که یک تیم از این میزان تخصیص فراتر رفت، داوران برای تیم خاطی مجازات تعیین می کنند، به این معنی که مقامات به ازای هر خطای اضافی که یک بازیکن در آن یک چهارم بازی مرتکب می شود، به تیم مقابل پرتاب آزاد می دهند. در NCAA، این ضربات خطا به شوت های "یک و یک" معروف است، به این معنی که اگر بازیکنی اولین پرتاب آزاد را انجام دهد، پرتاب آزاد دوم را دریافت می کند.

اگر آنها اولین پرتاب آزاد را از دست بدهند، هر یک از تیم ها می توانند ضربه اشتباه را ریباند کنند و مدعی مالکیت شوند. پس از 10 خطای تیمی، تیم حریف یک "پاداش دو برابری" دریافت می کند که به این معنی است که آنها باید دو ضربه خطا بزنند.

قوانین تماس در ورزش بسکتبال 

12. تماس غیر قانونی منجر به خطا می شود

هنگامی که یک بسکتبالیست با بازیکن حریف تماس فیزیکی غیرقانونی انجام دهد، داوران خطا اعلام می کنند. اکثر خطاهای بازیکن شامل تماسی است که مانع از گیم پلی بازیکن حریف می شود. وقتی بازیکنی در حین پرتاب کردن توپ روی بازیکن دیگری خطا می کند، داور با پرتاب های آزاد بدون محافظ از خط خطا بازیکن خطاکار را جریمه می کند. هر پرتاب آزاد موفق یک امتیاز به حساب می آید. داوران می‌توانند مربیان را با خطاها برای اعمال غیرورزشی جریمه کنند مانند فحاشی کردن مربیان برای پرتاب از دست رفته یا اعتراض به تصمیمات داور.

13. تماس غیرقانونی منجر به خطای شخصی می شود

خطای شخصی تخلفی است که قوانین بازی را نقض می کند. بازیکنان می توانند با هل دادن، مسدود کردن یا ضربه زدن به بازیکن دیگری در حین شوت کردن، خطاهای شخصی را متحمل شوند. خطاهای شوت منجر به مجازات پرتاب آزاد می شود. اگر مدافعی با شوت دو امتیازی خطا کند، پرتاب کننده تیم مقابل دو پرتاب آزاد دریافت خواهد کرد. اگر یک بازیکن در حین انجام یک پرتاب سه امتیازی مرتکب خطا شوند، سه پرتاب آزاد به تیم مقابل می دهند.

14. تماس بیش از حد منجر به خطای آشکار می شود

خطاهای آشکار به خطای شخصی اشاره دارد که می تواند به طور بالقوه به حریف آسیب برساند. این خطاها مجازات های سنگین‌تری مانند جریمه نقدی، اخراج فوری و حتی محرومیت را به همراه دارند. دو نوع خطای آشکار وجود دارد: خطای آشکار پنالتی (1) و خطای آشکار پنالتی (2). مورد اول به خطاهایی اشاره دارد که شامل تماس غیرضروری است. جریمه این نوع خطا پرتاب آزاد برای حریف و مالکیت توپ است.

مورد دوم به هرگونه خطای مربوط به تماس غیرضروری و بیش از حد اشاره دارد. مقامات یک بازبینی فوری انجام می دهند تا مشخص کنند آیا این عمل واجد شرایط پنالتی آشکار 2 است یا خیر. اگر این اتفاق بیفتد، بازیکن خاطی جریمه و اخراج می شود و تیم مقابل پرتاب های آزاد و مالکیت توپ را دریافت می کند.

15. اتهامات و نمایش غیرقانونی منجر به خطای تهاجمی می شود

خطای تهاجمی یک خطای شخصی است که بازیکنان مهاجم زمانی مرتکب می شوند که تیمشان توپ را در اختیار داشته باشد. دو خطای تهاجمی متداول عبارتند از شارژ کردن و نمایش توپ غیرقانونی. شارژ زمانی است که یک بازیکن تهاجمی با بازیکن دفاعی که پاهای خود را در حالت قفل گذاشته است برخورد می کند. اسکرین غیرقانونی زمانی است که یک بازیکن تهاجمی بدون دست زدن به توپ حرکت می کند در حالی که برای هم تیمی خود با ایجاد مانع برای دفاع ایجاد فرصت می کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش ورزشی بسکتبال

در پایان باید توجه داشت که هر بازی دارای قوانین مختص به خود می باشد و ما برای بهتر بازی کردن باید تمامی قوانین مختص آن بازی را فرا بگیریم تا بتوانیم پیروز بازی های مختلف باشیم.