به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

ورزش‌های مناسب برای کودکان

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

ورزش کودکان

کودکان نیز همانند بزرگسالان نیازمند ورزش و تحرک بدنی هستند، اما مسلماً نوع ورزش آنان باید تا حدی سبک، سرگرم‌کننده و آسان باشد تا تضمین‌کننده سلامتی و ایمنی بدنی کودکان در سنین رشد باشد. برای اطمینان از ایمن ماندن فرزندانتان در حین ورزش و تفریح، نکات ساده‌ای وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. بیشتر والدین نگران لاغری بیش از حد فرزندانشان حین ورزش هستند، به‌خصوص زمانی که به سنین نوجوانی و رشد خود نزدیک می‌شوند. اما باید بدانید که انتخاب نوع فعالیت ورزشی همراه با تغذیه مناسب و مقوی می‌تواند نه‌تنها وزن فرزند شما را کنترل کند بلکه ماهیچه‌ها و عضلات قوی تا به سنین نوجوانی خواهد داشت. در این مقاله از اسپورت‌لند همراه ما باشید تا درباره فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های مناسب کودکان، بررسی اجمالی داشته باشیم.

مشکل کم‌تحرکی در کودکان

مشکل کم‌تحرکی در کودکان

رشد سلول‌های یک کودک درحال‌رشد بسیار سریع‌تر از یک بزرگسال است. برخی از سلول‌ها فقط در جوانی شکل می‌گیرند و علم نشان می‌دهد که فعالیت بدنی یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین چگونگی رشد بدن و ذهن ما است. اغلب اوقات، عواقب بی‌تحرکی کودکان در سنین اولیه مشهود نیست. در عوض، زمانی که آنها به سن خاصی می‌رسند، علائم متفاوتی ظاهر می‌شوند و اثرات واضح‌تر می‌شوند. پس از آن حل معضلات ناشی از کم‌تحرکی، نیازمند جدیت و اهمیت بیشتری از سوی والدین است؛ بنابراین، وقتی کودکان سبک زندگی ناسالمی را پیش می‌برند، پایه‌های بدی را ایجاد می‌کنند که منجر به مشکلات سلامتی در آینده می‌شود.

محققان آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که بیش از ۵۷ درصد از کودکان امروزی در ایالات متحده تا سن ۳۵ سالگی چاق خواهند شد. همچنین تخمین زده می‌شود که تا سال 2030، 254 میلیون کودک و نوجوان چاق در سراسر جهان وجود داشته باشد. چاقی احتمالاً مشکل اصلی در عالم پزشکی خواهد بود زیرا منجر به بسیاری از مسائل دیگر مانند بیماری قلبی، دیابت، مشکلات مفصلی، آسم و...خواهد شد. عدم تحرک و ورزش بدنی یکی از دلایل مستقیم افزایش نرخ چاقی است؛ بنابراین، تنظیم عادات ورزشی مثبت در اوایل دوران کودکی، پیش‌نیاز یک زندگی سالم در آینده است. پس برای رفع مشکل کم‌تحرکی فرزندتان از همین حالا دست‌به‌کار شوید.

ایجاد انگیزه ورزشی در کودکان

ایجاد انگیزه ورزشی در کودکان

تحقیقات نشان داده است که کودکان 5 تا ۱۲ساله باید روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی انجام دهند. چراکه فعالیت بدنی برای رشد جسمانی، یادگیری در مدرسه و سلامت عاطفی کودکان بسیار مفید است. این فعالیت‌ها باید شامل انواع حرکت‌های هوازی و همچنین شامل حرکت‌هایی باشد که باعث تقویت عضلات و استخوان‌ها می‌شود. برای تحقق این امر، بهتر است فرزندتان را با انگیزه‌های مختلف تشویق کنید تا حرکت کنند و زمان نشستن محدودی داشته باشند. انگیزه‌هایی مثل معرفی آنان در گروه دوستان، تجربه بازی‌های مفرح و هیجانی، پیاده‌روی و دویدن‌های آهسته همراه با اعضای خانواده نیز به فرزندان علاوه بر ایجاد انگیزه، حس شادی و تفریح خوبی می‌دهد.

حس شادی در ورزش برای کودکان

حس شادی در ورزش برای کودکان

در خاطر داشته باشید؛ برای بچه‌ها ورزش به معنای بازی و فعالیت بدنی است. پس باید در ورزش یا هر فعالیت بدنی مثل رقص که انجام می‌دهند حس شادی و سرگرمی داشته باشند. آنها حتی زمانی که در مدرسه کلاس ورزش دارند، به فکر بازی و خوشگذرانی با دوستان خود هستند در طول تعطیلات، با ثبت‌نام آنها در کلاس رقص یا تمرین فوتبال، دوچرخه‌سواری، بازی با حلقه‌های لاغری در کنار دوستان، امکان فعالیت موردعلاقه آنها را مهیا کنید و انتظارات و شرط‌هایی از قبیل کسب مقام و رتبه در فلان رشته ورزشی را از خواست‌های خود کنار بگذارید و راحتی و سلامت آنها را در اولویت قرار دهید.

فواید ورزش برای کودکان

فواید ورزش برای کودکان

علاوه بر بهره‌مندی از مزایای کلی سلامتی حاصل از ورزش منظم، کودکانی که طبق برنامه ورزش می‌کنند، خواب بهتر و راحت‌تری خواهند داشت، ورزش عملکرد و بازدهی آنان در مدرسه را بهبود می‌بخشد، آنان را برای شرکت در بحث‌های کلاسی آماده می‌کند، حس اعتمادبه‌نفس و مشارکت اجتماعی را در آنها تقویت می‌کند و احتمال ابتلای کودکان به افسردگی پنهان را کاهش می‌دهد. در نتیجه با بزرگ‌تر شدن، بهتر می‌توانند با چالش‌های فیزیکی و عاطفی مختص سن خودرو برو شوند.

حتماً بخوانید: ورزش درمانی و تاثیرات آن و کاهش اضطراب و استرس با ورزش

اهمیت ورزش‌های هوازی برای کودکان

اهمیت ورزش‌های هوازی برای کودکان

اگر تابه‌حال بچه‌ها را در زمین‌بازی تماشا کرده باشید، 3 عنصر مهم را در عملکرد آنها مشاهده کرده‌اید:

- استقامت

- قدرت

- انعطاف‌پذیری

استقامت زمانی ایجاد می‌شود که بچه‌ها به طور منظم فعالیت هوازی داشته باشند. در حین تمرین هوازی، عضلات بزرگ در حال حرکت هستند، ضربان قلب تندتر می‌شود و تنفس‌های عمیق‌تر می‌طلبد، فعالیت هوازی قلب را تقویت می‌کند و توانایی بدن برای رساندن اکسیژن به تمام سلول‌ها را بهبود می‌بخشد.

انواع فعالیت‌های هوازی عبارت‌اند از:

بسکتبال، دوچرخه سواری، فوتبال، اسکیت، ، شنا کردن، پیاده‌روی، تنیس، دویدن

تمرینات کششی

تمرینات کششی

تمرینات کششی به بهبود انعطاف‌پذیری کمک می‌کند و به ماهیچه‌ها و مفاصل اجازه می‌دهد تا به‌راحتی در دامنه کامل حرکت خود خم شوند و حرکت کنند. بچه‌ها هر روز وقتی به سمت یک اسباب‌بازی می‌روند، رقص، یوگا و هنرهای رزمی، مانند کاراته، نمونه‌هایی از فعالیت‌های انعطاف‌پذیر هستند‌.

بخوانید: راهنمای انتخاب سویشرت ورزشی و معرفی برند کفش اسکیچرز

میزان مفید ورزش در سنین مختلف رشد

میزان مفید ورزش در سنین مختلف رشد

برای کودکان و نوجوانان سن مدرسه (6 تا 17 سال): روزانه 60 دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی متوسط که شامل فعالیت‌های تقویت عضلات و تقویت استخوان حداقل 3 روز در هفته باشد.

برای کودکان پیش‌دبستانی: بازی فعال در طول روز. شامل بازی آزاد فعال بدون ساختار و فعالیت بدنی برنامه‌ریزی شده به رهبری بزرگسالان باشد، مثل رقص، شنا یا بازی در آب.

لازم نیست نوجوانان 60 دقیقه ورزش را یکجا انجام دهند، آنها می‌توانند در زمان‌های مختلف ورزش و فعالیت داشته باشند مثل پیاده‌روی در پارک، انجام یک درس ورزشی در مدرسه و پیاده‌روی و دویدن با دوستان همگی در طول روز می‌تواند آنها را فعال نگه دارد. همچنین برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است که زمان کمتری را برای نشستن یا درازکشیدن صرف کنند. آنها باید سعی کنند در دوره‌های طولانی مطالعه، یا انجام بازی‌های رایانه‌ای، استفاده از صفحه‌های نمایش بزرگ و... گهگاه جابه‌جا شوند و مدت‌زمان بی‌تحرکی را کاهش دهند.

شما نیز به‌عنوان والدین وظیفه دارید تا برای کمک به‌تناسب اندام و فعال نگه‌داشتن کودکان به فرزندان خود کمک کنید تا انواع فعالیت‌های سرگرم‌کننده متناسب با سن خود را انجام دهند و طبق آن یک برنامه منظم برای فعالیت بدنی آنها تنظیم کنید. به طور کل، اگر خودتان سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید، بنابراین الگوی خوبی برای فرزندتان خواهید بود.

آیا کودکان می‌توانند بیش از حد ورزش کنند؟

مانند بزرگسالان، کودکان دارای سطوح مختلف مهارت و تناسب‌اندام هستند. میزان ورزش مناسب برای کودک شما به سن و علایق او بستگی دارد و باید به استراحت، توان بدنی و خواب به‌موقع او توجه کنید و طبق برنامه خاصی فرزندتان را در انجام ورزش، یاری کنید.

حواستان به آفتاب‌سوختگی و کم‌آبی بدن فرزند خود باشد

هنگام ورزش و فعالیت در هوای گرم، پوست بدن کودکان به دلیل حساسیت و ظرافت بیشتر، آسیب‌پذیرتر است، پس کودک شما باید از ضدآفتاب و کلاه استفاده کند. مطمئن شوید که آنها قبل، حین و بعد از ورزش آب کافی می‌نوشند.

حتماً بخوانید: معرفی بهترین کالا های ورزشی در سال ۱۴۰۱

سخن پایانی

برای اینکه کودکان زندگی شاد و سالمی داشته باشند، در کنار رعایت بسیاری از موارد تربیتی، ورزش آنها را جدی بگیرید و از سنین پایین راهکارها و روش‌های مختلف را برای حفظ سلامت جسمانی و تحرک آنان فراهم کنید، تا در طولانی‌مدت شاهد نتایج سوء آن نشوید، موارد مختلف را در حین بازی و ورزش آنان در نظر بگیرید مثل لباس و کتانی مناسب، ساعت و زمان مناسب، میزان توانایی فرزند خود و...اگر در حین بازی و ورزش کودک شما شروع به رفتارهای عجیب‌وغریب کرد یا سردرد بدی داشت، ممکن است به دلیل کم‌آبی بدن یا خستگی باشد. بگذارید آنها در جای خنک بنشینند و کمی آب به آنها بدهید. اگر در 10 دقیقه احساس بهتری نداشتند، فوراً اقدامات فوری را انجام دهید و در موارد حاد با اورژانس تماس بگیرید.

منابع مقاله:

https://www.healthdirect.gov.au/

https://kidshealth.org/

 

اسپورت لند، بزرگترین فروشگاه پوشاک ورزشی ایران

اسپورت لند، عرضه کننده انواع پوشاک، کفش و اکسسوری ورزشی. هدف این مجموعه تأمین کالای با کیفیت ورزشی برای تمامی علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. هم میهنان عزیز در هر نقطه از کشور می توانند با مراجعه به وب سایت اسپورت لند و یا شعب فروش، پوشاک ورزشی مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنند. ارسال سریع، گارانتی، تعویض و بازپس گیری کالا از جمله خدمات اسپورت لند به اعضاء باشگاه مشتریان این مجموعه می باشد. جهت مشاهده و انتخاب محصولات مورد نظر، وارد دسته بندی مورد نظر خود شوید.

اسپورت لند، سرزمین برند های ورزشی

انواع کفش اسپورت زنانه انواع رکابی ورزشی انواع کفش دویدن مردانه
انواع کفش اسپورت زنانه انواع رکابی ورزشی انواع کفش دویدن مردانه
انواع قمقمه ورزشی انواع توپ ورزشی انواع ست مردانه
انواع قمقمه ورزشی انواع توپ ورزشی انواع ست مردانه
انواع شوز بگ انواع کیف ورزشی انواع لگ برمودا
انواع شوز بگ انواع کیف ورزشی
انواع لگ برمودا