فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

ورزش‌های مناسب برای کودکان

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

ورزش کودکان

کودکان نیز همانند بزرگسالان نیازمند ورزش و تحرک بدنی هستند، اما مسلماً نوع ورزش آنان باید تا حدی سبک، سرگرم‌کننده و آسان باشد تا تضمین‌کننده سلامتی و ایمنی بدنی کودکان در سنین رشد باشد. برای اطمینان از ایمن ماندن فرزندانتان در حین ورزش و تفریح، نکات ساده‌ای وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. بیشتر والدین نگران لاغری بیش از حد فرزندانشان حین ورزش هستند، به‌خصوص زمانی که به سنین نوجوانی و رشد خود نزدیک می‌شوند. اما باید بدانید که انتخاب نوع فعالیت ورزشی همراه با تغذیه مناسب و مقوی می‌تواند نه‌تنها وزن فرزند شما را کنترل کند بلکه ماهیچه‌ها و عضلات قوی تا به سنین نوجوانی خواهد داشت. در این مقاله از اسپورت‌لند همراه ما باشید تا درباره فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های مناسب کودکان، بررسی اجمالی داشته باشیم.

مشکل کم‌تحرکی در کودکان

 

مشکل کم‌تحرکی در کودکان

رشد سلول‌های یک کودک درحال‌رشد بسیار سریع‌تر از یک بزرگسال است. برخی از سلول‌ها فقط در جوانی شکل می‌گیرند و علم نشان می‌دهد که فعالیت بدنی یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین چگونگی رشد بدن و ذهن ما است. اغلب اوقات، عواقب بی‌تحرکی کودکان در سنین اولیه مشهود نیست. در عوض، زمانی که آنها به سن خاصی می‌رسند، علائم متفاوتی ظاهر می‌شوند و اثرات واضح‌تر می‌شوند. پس از آن حل معضلات ناشی از کم‌تحرکی، نیازمند جدیت و اهمیت بیشتری از سوی والدین است؛ بنابراین، وقتی کودکان سبک زندگی ناسالمی را پیش می‌برند، پایه‌های بدی را ایجاد می‌کنند که منجر به مشکلات سلامتی در آینده می‌شود.

محققان آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که بیش از ۵۷ درصد از کودکان امروزی در ایالات متحده تا سن ۳۵ سالگی چاق خواهند شد. همچنین تخمین زده می‌شود که تا سال 2030، 254 میلیون کودک و نوجوان چاق در سراسر جهان وجود داشته باشد. چاقی احتمالاً مشکل اصلی در عالم پزشکی خواهد بود زیرا منجر به بسیاری از مسائل دیگر مانند بیماری قلبی، دیابت، مشکلات مفصلی، آسم و...خواهد شد. عدم تحرک و ورزش بدنی یکی از دلایل مستقیم افزایش نرخ چاقی است؛ بنابراین، تنظیم عادات ورزشی مثبت در اوایل دوران کودکی، پیش‌نیاز یک زندگی سالم در آینده است. پس برای رفع مشکل کم‌تحرکی فرزندتان از همین حالا دست‌به‌کار شوید.

ایجاد انگیزه ورزشی در کودکان

 

ایجاد انگیزه ورزشی در کودکان

تحقیقات نشان داده است که کودکان 5 تا ۱۲ساله باید روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی انجام دهند. چراکه فعالیت بدنی برای رشد جسمانی، یادگیری در مدرسه و سلامت عاطفی کودکان بسیار مفید است. این فعالیت‌ها باید شامل انواع حرکت‌های هوازی و همچنین شامل حرکت‌هایی باشد که باعث تقویت عضلات و استخوان‌ها می‌شود. برای تحقق این امر، بهتر است فرزندتان را با انگیزه‌های مختلف تشویق کنید تا حرکت کنند و زمان نشستن محدودی داشته باشند. انگیزه‌هایی مثل معرفی آنان در گروه دوستان، تجربه بازی‌های مفرح و هیجانی، پیاده‌روی و دویدن‌های آهسته همراه با اعضای خانواده نیز به فرزندان علاوه بر ایجاد انگیزه، حس شادی و تفریح خوبی می‌دهد.

حس شادی در ورزش برای کودکان

حس شادی در ورزش برای کودکان

در خاطر داشته باشید؛ برای بچه‌ها ورزش به معنای بازی و فعالیت بدنی است. پس باید در ورزش یا هر فعالیت بدنی مثل رقص که انجام می‌دهند حس شادی و سرگرمی داشته باشند. آنها حتی زمانی که در مدرسه کلاس ورزش دارند، به فکر بازی و خوشگذرانی با دوستان خود هستند در طول تعطیلات، با ثبت‌نام آنها در کلاس رقص یا تمرین فوتبال، دوچرخه‌سواری، بازی با حلقه‌های لاغری و توپ های ورزشی در کنار دوستان، امکان فعالیت موردعلاقه آنها را مهیا کنید و انتظارات و شرط‌هایی از قبیل کسب مقام و رتبه در فلان رشته ورزشی را از خواست‌های خود کنار بگذارید و راحتی و سلامت آنها را در اولویت قرار دهید.

فواید ورزش برای کودکان

فواید ورزش برای کودکان

علاوه بر بهره‌مندی از مزایای کلی سلامتی حاصل از ورزش منظم، کودکانی که طبق برنامه ورزش می‌کنند، خواب بهتر و راحت‌تری خواهند داشت، ورزش عملکرد و بازدهی آنان در مدرسه را بهبود می‌بخشد، آنان را برای شرکت در بحث‌های کلاسی آماده می‌کند، حس اعتمادبه‌نفس و مشارکت اجتماعی را در آنها تقویت می‌کند و احتمال ابتلای کودکان به افسردگی پنهان را کاهش می‌دهد. در نتیجه با بزرگ‌تر شدن، بهتر می‌توانند با چالش‌های فیزیکی و عاطفی مختص سن خودرو برو شوند.

حتماً بخوانید: کاهش اضطراب و استرس با ورزش

اهمیت ورزش‌های هوازی برای کودکان

اهمیت ورزش‌های هوازی برای کودکان

اگر تابه‌حال بچه‌ها را در زمین‌بازی تماشا کرده باشید، 3 عنصر مهم را در عملکرد آنها مشاهده کرده‌اید:

- استقامت

- قدرت

- انعطاف‌پذیری

استقامت زمانی ایجاد می‌شود که بچه‌ها به طور منظم فعالیت هوازی داشته باشند. در حین تمرین هوازی، عضلات بزرگ در حال حرکت هستند، ضربان قلب تندتر می‌شود و تنفس‌های عمیق‌تر می‌طلبد، فعالیت هوازی قلب را تقویت می‌کند و توانایی بدن برای رساندن اکسیژن به تمام سلول‌ها را بهبود می‌بخشد.

انواع فعالیت‌های هوازی عبارت‌اند از:

بسکتبال، دوچرخه سواری، اسکیت، شنا کردن، پیاده‌روی، تنیس، دویدن

تمرینات کششی