فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

استراتژی‌های بازاریابی برند ریباک (Reebok)

در برندها / ریباک

 استراتژی بازاریابی ریباک

 
برند ریباک ( Reebok ) به عنوان تولید کننده کفش و لباس‌های ورزشی وتناسب اندام در بین سایر برندهای معتبر ورزشی شناخته شده است. این برند از سال 1958 تا 1986، پرچم بریتانیای کبیر را در لوگوی خود نشان می‌داد تا ریشه‌های شرکت را نشان دهد. در سال 2005 توسط شرکت آلمانی کالاهای ورزشی آدیداس خریداری شد، سپس در سال 2021 به گروه برندهای معتبر فروخته شد. مقر جهانی این شرکت در بوستون، ماساچوست، آمریکای شمالی است. برند ریباک در طول سال‌ها فعالیت در حوزه طراحی و تولید لوازم ورزشی مثل ساک ورزشی و کفش و لباس، برای تثبیت جایگاه جهانی خود راه درازی را طی کرده که همگی را می‌توان مدیون استراتژی‌های بازاریابی هوشمندانه سران شرکت ریباک دانست. در این مقاله از اسپورتلند به استراتژ‌ی‌های بازاریابی برند ریباک پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.
محصولات برند ریباک 

برند ریباک و محصولاتی که با آنها شناخته می‌شود

ریباک، لباس‌های ورزشی و لوازم جانبی برای تناسب‌اندام و کراس‌فیت را طراحی، تولید، توزیع و به فروش می‌رساند. همچنین این شرکت سبک‌های قابل‌توجه متعددی از مدل کفش‌های ورزشی زنانه و مردانه را تولید و عرضه کرده است.Reebok Freestyle در سال 1982 که برای زنان تولید و به بازار عرضه شد و فروش فوق‌العاده‌ای داشت یکی از این سبک ها است.

راهنمای خرید کفش ویکو
مالک برند ریباک کیست 

قضیه جنجالی مالکیت آدیداس

در آگوست 2005، پس از یک دعوی حقوقی جنجالی، برند آدیداس، مالکیت معنوی ریباک را به‌عنوان یک شرکت تابعه خریداری کرد و در نتیجه دو تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجهیزات ورزشی با هم ادغام شدند. اما فعالیت‌های خود را تحت نام‌های تجاری جداگانه خود حفظ کردند. آدیداس تمام سهام برجسته ریباک را به دست آورد و معامله به ارزش 3.8 میلیارد دلار را تکمیل کرد. پس از خرید، آدیداس جایگزین ریباک، به‌عنوان تأمین‌کننده رسمی لباس برای NBA در سال 2006 شد. با قراردادی ۱۱ساله که شامل WNBA، پیراهن‌های کپی، و تجهیزات گرم‌کردن بود.

استراتژی بازاریابی برند ریباک 

استراتژی کلی برند ریباک در بازاریابی و تبلیغات

برند ریباک مدعی است که استراتژی جدید خود را برای تغییر نحوه درک، تعریف و تجربه افراد از تناسب‌اندام در طراحی‌ها و تولیدات خود پیاده خواهد کرد. این استراتژی شامل بازاریابی هوشمندانه است که در راستای ارتقاء فرهنگی و سطح ورزش همگانی در جامعه انجام می شود و عموم را برای حفظ تناسب اندام و سالم زیستی ترغیب می کند. برای این منظور، همواره ریباک با استفاده از حمایت و حضور سلبریتی‌های مشهور خصوصاً بازیگران زن سینما، کمپین های مختلف تبلیغاتی در تلویزیون، فضای دیجیتال و مسابقات کراس فیت جهانی برگزار میکند تا در جلب نظر مخاطبان موفق عمل کند. همچنین در کنار معرفی تجهیزات ورزشی رژیم‌های مختلف غذایی را نیز معرفی می‌کند.

از طرفی برند ریباک حامی و اسپانسر مالی بسیاری از رویدادهای ورزشی مانند IPL، Davis Cup، Spartan Race و غیره بوده است و مشارکت‌های جهانی خود را در رویدادهای این‌چنینی در سال‌های متوالی افزایش داده است.

بنابراین ریباک با تمرکز بر شعار تبلیغاتی ورزش و حفظ تناسب‌اندام، این مسئله را به‌عنوان یک اصل مهم و ضروری در استراتژی‌های بازاریابی خود منعکس می‌کند و تمامی راهبردها و ایده‌های تبلیغاتی خود را حول محور ورزش و تناسب‌اندام حفظ میکند.


دیدگاه اولی بکر (Uli Becker)، رئیس اسبق ریباک درباره استراتژی‌های بازاریابی شرکت ریباک

اولی بکر می گوید: امروزه تغییری در دنیای تناسب اندام اتفاق افتاده است که از این ایده نشأت می گیرد که داشتن تناسب اندام میتواند به یک فعالیت روزانه ورزشی تبدیل شود. به‌نوعی می‌توان گفتۀ اولی بکر را این‌گونه تفسیر کرد که برای داشتن تناسب‌اندام نیازی نیست دست به ورزش‌های سنگین بزنید، تا در اواسط تمرین شما را از ادامه راه خسته کند، بایستی ورزش‌های سبک و فعالیت‌های حرکتی را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید تا به تناسب‌اندام برسید و وزن ایده‌آل خود را حفظ کنید.


حمایت ریباک از رشته کراس فیت 

محصولات ریباک در حمایت از کراس‌فیت

کراس‌فیت، ورزشی که محصولات ریباک به‌شدت از آن حمایت می‌کنند، یکی از سریع‌ترین حرکت‌های ورزشی برای رسیدن به تناسب‌اندام است که در سالن‌های بدنسازی و همچنین در سطح جهانی، در آکادمی‌های آموزشی پلیس و نظامی و توسط ورزشکاران حرفه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. فعالیت‌های کراس‌فیت برای تناسب‌اندام شامل وزنه‌برداری، دوی سرعت، ژیمناستیک، تمرین کتل‌بل، پلایومتریک، قایقرانی (تحت شرایطی) و تمرینات ترکیبی دیگر است. ریباک، ابتکارات جالبی را برای تشویق کارمندان خود به تناسب‌اندام از طریق CrossFit و بهره‌وری بیشتر راه‌اندازی کرده است. شما می‌توانید سطح اهمیت اصل مهم ریباک را از همین نکته متوجه شوید که داشتن و حفظ تناسب‌اندام با ترغیب انجام ورزش را از داخل شرکت و از کارمندان خود آغاز کرده است. محصولات ریباک در راستای حمایت از کراس‌فیت، کفش‌های مخصوص، شلوار و لگ ورزشی همراه با سایر لوازم ورزشی کراس‌فیت عرضه کرده است.


بازاریابی هوشمند برند ریباک 

تعیین هوشمندانه بازار هدف ریباک

به‌طورکلی، بازارهای هدف معمولاً به یکی از سه بخش تقسیم می‌شوند: جمعیتی، جغرافیایی و روان شناختی. ریباک با درنظرداشتن این عناصر، مشتری‌های مورد هدف خود را تغییر داد تا منحصربه‌فرد بودن خود را توسعه دهد و از شرکت مادر خود یعنی آدیداس و رقبا عقب نماند. ریباک هم‌اکنون بر سنین ۱۸ تا ۳۸ساله در طبقات اجتماعی متوسط را بازار هدف خود قرار داده است که در هر کشور و جغرافیایی این اصل رعایت می‌شود و همچنین بیشتر بر محصولات ورزشی زنان تمرکز دارد.

بخوانید: راهنمای انتخاب و خرید ست ورزشی مناسب

بازاریابی ترکیبی ریباک 

بازاریابی ترکیبی

بازاریابی ترکیبی، از مهم‌ترین جنبه‌های تبلیغ یک محصول یا خدمات است. در این نوع بازاریابی، بازاریابان و طراح، بر نوع محصول، قیمت، مکان و تبلیغ یک کالا یا خدمات متمرکز هستند و تحت‌تأثیر متغیرهای داخلی و خارجی در کل محیط شرکت قرار دارند و به‌شدت با هم تعامل دارند. بازاریابی ترکیبی، به شرکت‌ها در انتخاب و تصمیم‌گیری در مورد یک برنامه بازاریابی مناسب کمک می‌کند و همچنین به کسب‌وکارها در تخصیص منابع و بودجه به حوزه‌های مختلف استراتژی بازاریابی و توسعه محصول یاری می‌رساند. حتی می‌توان اضافه کرد که یک شرکت می‌تواند از بازاریابی ترکیبی برای انتخاب مناسب‌ترین و موفق‌ترین تکنیک‌های بازاریابی برای الزامات تبلیغاتی خود استفاده کند. سطح موفقیت در این نوع از بازاریابی به تعامل سران شرکت با کارشناسان و متفکران بازاریابی بستگی دارد.

بازاریابی ترکیبی در استراتژی‌های تبلیغاتی ریباک

ریباک در خصوص بازاریابی ترکیبی دست به اقداماتی زده که هم راستا با بازار هدف خود است. ریباک در کانتون، اوهایو، با دفاتری در مکزیک، هنگ‌کنگ، کانادا و هلند مستقر است. ساخت و ایجاد یک محیط خرده‌فروشی یکپارچه در زیرساخت توزیع به آن کمک کرده است تا یک هویت برند قوی ایجاد کند و در بازاریابی ترکیبی موفق عمل کند.

این شرکت در بازاریابی ترکیبی، مفهومی برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی انحصاری در کسب‌وکار خرده‌فروشی ابداع کرده است. فروشگاه‌های انحصاری، فروشگاه‌های کارخانه و توزیع‌کنندگان همگی برای Reebok در دسترس هستند. افراد حرفه‌ای توسط شرکت استخدام می‌شوند تا سایت ایده‌آل را برای فروشگاه خود انتخاب کنند. علاوه بر این، وضعیت مالی شرکت به‌خوبی متعادل است و فروشگاه‌ها به فروشگاه‌های محدود، فروشگاه‌های فروش فوق‌العاده و فروشگاه‌های بی‌نظیر تفکیک می‌شوند. در هند، ریباک یک سیستم حق رأی با بیش از 1000 شعبه دارد.

همچنین به کمک اصول بازاریابی ترکیبی، این شرکت به لطف روش خرید آنلاین خود مفهوم فروش را به طور اساسی متحول کرده است. آنها همچنین در پلتفرم‌ها و برنامه‌های تجارت الکترونیک مختلف مانند آمازون، Flipkart، Myntra و غیره حضور دارند. در تمامی این استراتژی‌های ارائه محصول، اصول تمرکز بر قیمت، مکان عرضه و نوع تبلیغ کالا موردتوجه بوده است.

استراتژی قیمت گذاری ریباک 

استراتژی بازاریابی در قیمت‌گذاری برند ریباک

به‌طورکلی ریباک با رویکرد قیمت یکسان برای ورود و تصرف بازار موافقت کرده است. این شرکت زمانی که در مورد بخش پوشاک خود تصمیم گرفت، یک رویکرد قیمت معقول را ایجاد کرد. قیمت‌های پایین به‌عنوان هزینه‌های اولیه تعیین شد، و زمانی که تقاضا در بازار رشد کرد، رویکرد به قیمت‌گذاری منصفانه به‌جای قیمت‌گذاری کم تغییر کرد. به‌عبارت‌دیگر، هنگامی که یک محصول جدید به بازار معرفی می‌شود، برند ابتدا استراتژی روز بازار را اتخاذ می‌کند. در نتیجه این شرکت قیمت‌های بالایی را برای اقلام برتر خود تعیین کرد. ازآنجایی‌که مشتریان، برند ریباک را باکیفیت می‌شناسند، روش قیمت‌گذاری ارزش‌افزوده به آنها در ایجاد سود سریع کمک می‌کند.

همچنین ریباک، از وفاداری مشتریان خود استفاده می‌کند تا به این معنا باشد که هزینه‌های بالاتر به دلیل کیفیت بیشتر است. سپس هزینه‌ها به‌تدریج در قالب برنامه‌ها و تخفیف‌های مختلف کاهش می‌یابد. برای مبارزه با محبوبیت فزاینده پوما و نایک، ریباک در سال 2006 یک تاکتیک غیرمعمول از سیاست قیمت‌گذاری را ابداع کرد.

استراتژی بازاریابی ریباک به طور هدفمند قیمت‌گذاری بسیار ارزانی را ایجاد کرد که سایر مشاغل قادر به مطابقت با آن نبودند. در نتیجه توانستند حجم فروش خود را افزایش دهند و سهم قابل‌توجهی از بازار را به دست آورند.

بخوانید: تاریخچه 7 برند برتر ورزشی در جهان

نتیجه‌گیری

ریباک یک شرکت بسیار موفق است که هم کیفیت و هم تنوع را در محصولات خود به کار برده است. تحت‌تأثیر استراتژی‌های بازاریابی برند ریباک، سطح کیفیت و قیمت‌گذاری معقول و متناسب با جمعیت، جغرافیا و روان‌شناختی مشتریان بازار هدف آن بوده است و این روند ادامه دارد. دراین‌خصوص برند ریباک، به دلیل چندین دهه تخصص، از گستره جغرافیایی قابل‌توجهی برخوردار است و نیز کیفیت محصولات ورزشی آن در بین ورزشکاران انکار ناشدنی است.