فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

بیماری هایی که برای ما چاقی ایجاد می کنند

در دانستنیهای ورزشی / ورزش درمانی

آن دسته از افرادی که دارای چربی به‌صورت مازاد و غیرطبیعی در بدن خود هستند به‌عنوان افراد چاق شناخته می‌شود. لیست چاقی به‌عنوان یک بیماری به حساب می‌آید که خوشایند هیچ‌کسی نیست. چاقی در طی مدت زمانی می‌تواند عوارض و بیماری‌های مختلفی را به وجود بیاورد. شما می‌توانید شاخص توده بدنی خود را در نظر بگیرید منظور از شاخص توده بدنی همان BMI است که تناسب‌اندام شما را بر اساس قد و وزن مشخص می‌نماید. در صورت ایجاد بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها و دیابت نوع ۲ چاقی می‌تواند حسابی دردسرساز و خطرناک باشد. طور کلی می‌توان گفت چاقی به‌عنوان یک بیماری متداول در بین افراد شناخته می‌شود اگر بخواهیم به دلایل چاقی بپردازیم عوامل بسیار زیادی دخیل هستند.

اگر شما هم می‌خواهید به درمان چاقی بپردازید در مرحله اول باید علت آن را تشخیص دهید. اگر شما در طی روز کالری زیادی دریافت نمایید و راهی برای سوزاندن آنها ایجاد نکنید قطعاً در طی مدت‌زمان دچار مشکل خواهید شد. زیرا تمامی این کالری‌ها انباشته می‌شوند و در نهایت باعث ایجاد اضافه‌وزن می‌شوند. کم‌تحرکی و دریافت کالری بیش از حد مهم‌ترین عامل برای چاقی هستند. البته باید بدانید که بسیاری از بیماری‌ها هم باعث ایجاد چاقی می‌شود که به بررسی آنها می‌پردازیم. برخی از این بیماری‌ها غیرقابل‌کنترل هستند.

علت چاقی چیست

علت اصلی ایجاد چاقی چیست؟

چاقی به‌عنوان یک معضل بزرگ در بین بسیاری از افراد است که دارای تجمع چربی بسیار زیادی در بدن خود هستند. چاقی تنها از لحاظ ظاهری بد و ناپسند نیست، بلکه عامل ایجاد بسیاری از بیماری‌ها است. چاقی خود دارای دلایل بسیار متفاوتی است که باید به آن پرداخت. علت اصلی چاقی، ارثی است. البته گاهی ممکن است محیطی و یا فیزیولوژیکی باشد. رژیم‌های غذایی ناسالم و فست‌فودی می‌توانند دلیل اصلی چاقی در بسیاری از افراد باشند. اگر شما دارای تغذیه سالم و سبک زندگی صحیحی باشید، قطعاً احتمال چاقی به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

منظور از تغذیه سالم خوردن غذاهایی از گروه‌های غذایی مختلف است که دارای انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها هستند. شما باید توجه بسیار زیادی در نوع غذا، مقدار آن و زمان خوردن غذا داشته باشید. در بعضی از افراد دلیل اضافه‌وزن رعایت‌نکردن رژیم غذایی و یا دوری از ورزش نیست. این دسته از افراد دارای یک بیماری زمینه‌ای هستند که باعث ایجاد چاقی در آنها شده است برخی از داروهایی که به سبب خوردن آنها برای کنترل بیماری‌ها استفاده می‌شود خود باعث ایجاد اضافه‌وزن در بدن می‌شوند.

آشنایی با بیماری‌های چاق‌کننده

در ابتدا باید بدانید که موضوع بیماری‌هایی که باعث ایجاد چاقی می‌شوند و بیماری‌های ناشی از چاقی با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. حتماً شما هم می‌خواهید بدانید که بیماری‌های عامل چاقی چه نوع بیماری‌هایی هستند و چه بیماری‌هایی ناشی از چاقی هستند؟ برخی از بیماری‌ها دارای عوارضی مانند چاقی و اضافه‌وزن هستند. زمانی که شما رژیم غذایی سالم دارید و به طور روزانه ورزش می‌کنید، اما همچنان دارای اضافه‌وزن هستید و هر روز چاق می‌شوید، باید بدانید که مشکل از جای دیگری است، ممکن است پای یک بیماری در میان باشد که ارتباطی با چاقی دارند.

آشنایی با بیماری‌هایی که باعث چاقی می‌شوند

کمبود خواب

معمولاً مواردی که باعث تغییر در هورمون‌ها شود باعث ایجاد چاقی می‌شوند. برای مثال افرادی که دارای خواب ناکافی هستند و یا آن دسته از افرادی که بیش از حد می‌خوابند به‌مرورزمان چاقی را تجربه خواهند کرد. زیرا تغییر در هورمون‌ها در نهایت باعث افزایش اشتها می‌شود. اگر در این بین هوس غذاهای پرکالری و کربوهیدرات کنید، افزایش وزن شما بیشتر خواهد شد.

افزایش سن و پیری

با افزایش سن زندگی افراد تغییر می‌کند و فعالیت آنها کمتر می‌شود. با افزایش سن میزان عضله در بدن کاهش پیدا می‌کند. زمانی که توده عضلانی در بدن کاهش پیدا کند، به مرور زمان متابولیسم بدن هم کمتر می‌شود. به همین علت با افزایش سن افراد باید اهمیت بیشتری به تغذیه خود بدهند و غذاهای خود را کاملاً کنترل شده میل کنند، در غیر این صورت احتمال چاقی وجود خواهد داشت.

ژنتیک مهم‌ترین عامل چاقی

یکی از اصلی‌ترین مواردی است که در چاقی افراد تاثیر گذار می‌باشد،^ ژن‌هایی است که از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد. این ژن‌ها تاثیر مستقیمی بر میزان چربی بدن خواهند داشت. به همین علت ژنتیک را می‌توانیم از مهم‌ترین عوامل چاقی بدانیم. به طور کلی ژنتیک تاثیر بسزایی بر روی موارد دیگر مانند سوزاندن کالری در بدن هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی، تنظیم میزان اشتهای بدن، تبدیل غذا به انرژی و ... دارد.

بیماری کم‌کاری تیروئید

با اختلال در غده تیروئید هورمون‌های تولیدی از آن هم کاهش پیدا می‌کند. در همین راستا بیماری تیروئید ایجاد می‌شود. به‌طورکلی تیروئید غده‌ای به حالت پروانه‌ای شکل و بسیار کوچک در بدن است که جلوی گردن قرار گرفته است. هورمون‌هایی که از تیروئید تولید می‌شوند به بدن کمک می‌کنند تا انرژی در داخل بدن به طور موثری تنظیم و مصرف شود.

ترک کردن سیگار

افرادی که اقدام به ترک سیگار می‌نمایند در مدت زمانی افزایش وزن را هم تجربه می‌کنند. علت این موضوع این است که افراد برای دوری از سیگار به غذاهای مختلف پناه می‌آورند و مصرف غذای آنها افزایش پیدا می‌کند. البته باید بدانید که باز هم ترک سیگار مزیت بیشتری برای شما خواهد داشت. شما می‌توانید برای جلوگیری از اضافه‌وزن خود پس از ترک سیگار به پزشک متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

بارداری

از جمله عوارض بارداری می‌توان به افزایش وزن اشاره کرد. پس از تولد نوزاد هم کاهش وزن کار بسیار آسانی نیست. بهترین راهکار بعد از تولد نوزاد برای کاهش وزن، تغذیه با شیر مادر به نوزادان است.

بیماری کوشینگ

زمانی که هورمون کورتیزول به طور غیرطبیعی افزایش پیدا کند، بیماری به نام سندروم کوشینگ یا هیپرکورتیزولیسم شکل می‌گیرد. این بیماری به عنوان یکی از بیماری‌های مرتبط با چاقی شناخته شده است. حال می‌خواهیم بدانیم که چطور باید متوجه شویم که دچار این بیماری شده‌ایم؟ زمانی که یکی از علائم زیر هم‌زمان با اضافه‌وزن ایجاد شود، ممکن است دلیلی بر بیماری کوشینگ باشد.

· ایجاد ضعف عضلانی

· آکنه در پوست

· خستگی بیش از حد

· ایجاد کبودی و نازکی در پوست

· دیر بهبودیافتن آسیب‌های پوستی

· ایجاد رسوبات چربی در بالای کمر، صورت و قسمت میانی

علت افسردگی در اثر چاقی

افسردگی در افراد

همه ما بارها شده است که احساس ناراحتی و افسردگی را در زندگی خود داشته باشیم. این نوع از احساس می‌تواند موقتی و یا دائمی باشد. زمانی که احساس ناراحتی در زندگی حالت ادامه‌دار باشد، پدیده این به نام افسردگی شکل‌گرفته است. میزان افسردگی در افراد متفاوت است. گاهی به‌قدری این احساس شدید می‌شود که افراد نمی‌توانند به کارهای روزمره خود برسند. افسردگی به حالتی است که افراد دیگر برای انجام‌دادن کارهای موردعلاقه و لذت‌بخش واکنش نشان نمی‌دهند و هیچ‌گونه جذابیتی برای آنها ندارد.

افسردگی یکی از عوامل مهم در چاقی به حساب می‌آید. برخی از افراد هم‌زمان بااحساس ناراحتی و افسردگی در خود میل به خوردن غذای بیش از حد پیدا می‌کنند. زمانی که افراد بیش از حد غذا بخورند و در مقابل هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشند، قطعاً منجر به‌اضافه وزن خواهد شد. در ادامه بررسی علائم و نشانه‌های افسردگی در زندگی می‌پردازیم.

· خواب بیش از حد

· گرفتگی عضلات

· خستگی و کمبود انرژی در طول روز

· بی‌خوابی

بیماری‌های روانی عاملی بر چاقی!

احساسات مختلف می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی عادت غذایی افراد داشته باشند. در همین راستا احساساتی مانند ناراحتی، استرس، کم‌حوصلگی، عصبانیت و ... باعث پرخوری در افراد خواهند شد. این سبک از پرخوری‌ها پرخوری عصبی شناخته شده‌اند.

تخمدان پلی‌کیستیک

این بیماری به نام چاقی هورمونی شناخته می‌شود که از نوع بیماری‌های مرتبط با چاقی است. سندروم تخمدان تاثیر مستقیمی بر روی هورمون‌های جنسی زنان دارد. هورمون‌های مردانه هم در این بیماری بیش از حد معمول تولید می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید عدم تعادل هورمونی باعث ایجاد مشکلاتی در بارداری خواهد شد سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باعث ریزش مو می‌شود. این بیماری که باعث چاقی و اضافه‌وزن می‌شود دارای نشانه‌هایی است که از جمله آن می‌توان به آکنه، رشد موهای زائد، پریودی‌های نامنظم و خونریزی شدید، ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست و... اشاره کرد.

مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین هم یکی دیگر از بیماری‌های چاقی به حساب می‌آید. این بیماری زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های چربی، کبد و ماهیچه‌ها پاسخ مناسبی به انسولین ندهند. در چنین موقعیتی بدن نمی‌تواند از گلوکز برای تأمین انرژی استفاده نماید. به همین علت پانکراس انسولین بیشتری تولید می‌نماید. در ادامه قند خون بالا می‌رود. این بیماری دارای عوارضی مانند چاقی، کلسترول بالا، دیابت نوع 2، فشارخون و... است.

بیماری سندروم پرادر ویلی

این بیماری به‌عنوان یک بیماری اختلال ژنتیکی به حساب می‌آید که باعث ایجاد مشکلات ذهنی و جسمی می‌شود. احساس گرسنگی مداوم از جمله نشانه‌های بیماری سندروم پرادر ویلی است. این افراد تمایل دارند تا به طور دائم غذا بخورند و احساس سیری در آنها وجود ندارد. بسیاری از عوارضی که این بیماری به وجود می‌آورد به علت چاقی است. از جمله عوارض این بیماری می‌توان به مشکلات گفتاری، رفتاری، خواب، میل به غذا و افزایش وزن، مشکلات ذهنی خفیف تا متوسط، رشد فیزیکی ضعیف و... اشاره کرد.

بیماری آرتروز

بیماری آرتروز جزء متداول‌ترین بیماری‌ها در افراد شناخته می‌شود. مفصل دقیقاً همان قسمتی است که دو استخوان به یکدیگر می‌رسند. این قسمت با غضروف محافظت می‌شود. زمانی را تصور کنید که غضروف دچار آسیب شود. در این حالت استخوان‌ها به یکدیگر ساییده می‌شوند و درد شدیدی ایجاد می‌شود. معمولاً این نوع از مشکلات در قسمت‌هایی از بدن مانند ستون فقرات، زانو، انگشتان دست‌ها و... به وجود می‌آید. این دسته از افرادی که دارای بیماری آرتروز هستند بسیاری از فعالیت‌ها را به‌سختی انجام می‌دهند. این موضوع باعث کاهش تحرک و عملکرد در آنها می‌شود. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود تا آنها دچار اضافه‌وزن شوند. در ادامه به بررسی علائم و نشانه‌های آرتروز می‌پردازیم.

· درد و سفتی مفاصل

· ایجاد التهاب

· ایجاد صدا در هنگام حرکت‌دادن مفاصل

· ایجاد درد و ناراحتی در بخش آسیب‌دیده

اضافه‌وزن در هنگام تخمک‌گذاری

در زمان تخمک‌گذاری ممکن است افراد دچار اضافه‌وزن شوند. علت اصلی این موضوع این است که در هنگام نزدیک‌شدن تخمک‌گذاری مایعات در بدن جمع می‌شوند. احتباس مایعات خود باعث اضافه‌وزن می‌شود. نفخ یکی دیگر از علائمی است که در هنگام تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود. همان‌طور که می‌دانید نفخ تاثیر مستقیم بر روی افزایش وزن دارد. البته باید بدانید که این اضافه‌وزن و چاقی که به طور ناگهانی در زمان تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود، پس از گذراندن این دوره هم از بین می‌رود. به همین علت جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

یائسگی

یائسگی یکی از مراحلی است که تمامی خانم‌ها در زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. در این دوران اضافه‌وزن کاملاً طبیعی است. از دیگر عوامل یائسگی می‌توان به تعریق شبانه، اختلال در خواب، گرگرفتگی و... اشاره کرد. این موارد باعث می‌شوند تا تعادل هورمونی ایجاد نشود. در نهایت تغییر در هورمون‌ها باعث کاهش فعالیت بدنی و اضافه‌وزن می‌شود.

به چه علت اضافه‌شدن وزن ناگهانی به وجود می‌آید؟

بسیاری از افراد به طور ناگهانی اضافه‌وزن را تجربه می‌کنند که باعث نگرانی آنها می‌شود. برخی از افراد در مدت‌زمان کوتاهی دچار اضافه‌وزن می‌شوند و خود آنها هم از این همه تغییرات تعجب می‌کنند. آنها می‌خواهند بدانند که به چه علت به طور ناگهانی اضافه‌وزن پیدا کردند؟ یکی از اصلی‌ترین علت‌های چاقی افزایش وزن به علت بارداری است. برخی از افراد هم به علت دارابودن بیماری خاصی داروهای مختلفی را مصرف می‌نمایند که ازجمله آن‌ها می‌توان به داروهای پیشگیری از بارداری اشاره کرد. این موارد دلیل ایجاد چاقی ناگهانی هستند. به‌طورکلی افزایش وزن ناگهانی و یا حتی کاهش وزن ناگهانی دارای علت‌های خاصی است که باید به طور دقیق مورد ارزیابی قرار بگیرند. مراجعه به متخصص می‌تواند شما را از نگرانی رها کند.

بررسی زمان مراجعه به دکتر تغذیه

باید بدانیم که چه زمانی باید به‌صورت تغذیه مراجعه کنیم در واقع چه زمانی اضافه‌وزن می‌تواند خطرناک باشد. زمانی که شما رژیم غذایی سالمی را در پیش گرفته و همواره به ورزش می‌پردازید، باید شاهد کاهش وزن در بدن خود باشید. اگر با پیش‌گرفتن این برنامه روزانه باز هم شاهد کاهش وزن در بدن خوب نیستید، حتی اضافه‌وزن را به‌صورت روزانه مشاهده می‌کنید، باید به دکتر متخصص مراجعه نمایید.

نمی‌توان همیشه پرخوری را عامل اصلی چاقی دانست، بلکه ممکن است یک بیماری باعث ایجاد چنین وضعیتی در بدن شود. گاهی بیماری‌هایی مانند کم‌کاری تیروئید باعث افزایش وزن می‌شوند که برای تشخیص این نوع بیماری‌ها و کنترل‌کردن آنها باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

رعایت رژیم غذایی و علت بالارفتن وزن

علت بالارفتن وزن بدن در دوران رژیم غذایی چیست؟

شاید شما هم این حالت را تجربه کرده باشید که با وجود رژیم غذایی همچنان وزن شما افزایش پیدا می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که رژیم غذایی تاثیری بر روی کاهش وزن شما نداشته است. البته وزن‌کردن به طور مداوم و در هر زمانی درست نیست. باید در هنگام رژیم غذایی خود صبور باشید. احتباس مایعات یکی از مواردی است که در هنگام رژیم غذایی با آن مواجه خواهید شد. منظور این است که در صورت خوردن مایعات زیاد قبل از وزن‌کردن، وزن شما بیشتر نشان داده می‌شود. برخی دیگر هم با رعایت رژیم غذایی در روزهای اول، افزایش وزن را تجربه می‌کنند. سپس بعد از مدت زمانی وزن آنها کاهش پیدا می‌کند. این دوران هم کاملاً طبیعی است.

شما برای کاهش وزن و رعایت رژیم غذایی می‌توانید از رژیم‌های غذایی معروف در دنیا بهره‌مند شوید که توسط بهترین و برترین متخصصان تغذیه برنامه‌ریزی‌شده‌اند. رهرصورت نداشتن سبک زندگی سالم و اضافه‌وزن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در افراد شود. با رعایت رژیم غذایی صحیح، ورزش روزانه و صبر و حوصله به‌راحتی وزن شما کاهش