فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

یوگای خنده چیست؟

در دانستنیهای ورزشی / ورزش درمانی

از گذشته‌های دور تا به الان، انسان همواره به دنبال افزایش علم و دانش خود در زمینه‌های مختلف بوده است. یکی از این زمینه‌ها که از دیرباز توجه انسان را به خود جلب کرده است، یافتن راه‌هایی برای افزایش سلامت روح و جسم و داشتن طول عمری طولانی‌تر است. در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده و طی سال‌های متمادی اطلاعات زیادی کسب و جمع‌آوری شده است. یکی از راه‌های افزایش سلامت روح و جسم که قطعاً همه ما اسم آن را حداقل یک‌بار در زندگی‌مان شنیده‌ایم، ورزش است. ورزش همیشه مورد توصیه پزشکان بوده و به‌عنوان یک راه‌حل قطعی برای درمان موارد مختلفی از جمله افزایش یا کاهش وزن، درمان بیماری‌های روحی از جمله افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب و.. توصیه می‌شود. یکی از زیرشاخه‌های ورزش که در سالیان اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است، یوگا می‌باشد. در ادامه به شرح ورزش یوگا و یک نوع به خصوص آن که یوگای خنده نام دارد می‌پردازیم.

یوگای خنده چیست؟

یوگا، ورزش آرامش ذهن و جسم

یوگا را می‌توان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های جهان نام برد که قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. ورزش یوگا از جمله ورزش‌هایی است که علاوه بر تمرکز بر سلامت جسمانی و افزایش بازده فیزیکی بدن، تأکید و اثر ویژه‌ای بر سلامت روح و روان انسان و همچنین ایجاد و حفظ تعادل بین ذهن و جسم دارد. خواستگاه این ورزش از هند است؛ ولی به‌مرورزمان در سراسر جهان گسترده شده و در همه‌جا طرفداران خود را پیدا کرده است. با انجام تمرینات یوگا، شما می‌توانید عضلات خود را تقویت کرده و انعطاف‌پذیری بدن خود را افزایش دهید وبهبود در کیفیت خواب، کاهش استرس و افزایش تمرکز و آرامش را نیز تنها با انجام این ورزش تجربه کنید.

 

یوگای خنده و تاریخچه آن

یوگای خنده یا در زبان انگلیسی (laughter yoga) یکی از زیرشاخه‌های ورزش یوگا می‌باشد که در آن، تمرینات تنفسی و جسمی باهدف تقویت و بهبود سلامتی و شادکامی انجام می‌شود. این ورزش اخیراً به‌شدت محبوب شده است و در بسیاری از کشورها و مراکز آموزشی جهان به‌عنوان ورزشی مفید تایید شده و افراد مختلفی روزانه به انجام آن می‌پردازند.

دکتر مادن کاتاریا، پزشکی از هندوستان بود که در دهه ۱۹۹۰ میلادی، باتوجه‌به تأثیرات مثبت خنده بر روحیه و سلامتی بدن، روشی خنده‌دار و شادکامی بخش را برای بهبود سلامتی بیمارانش ارائه داد. این روش با استفاده از تمرینات یوگای سنتی به همراه خنده، برای بهبود سلامت جسمانی و روانی بیماران به کار می‌رفت. دکتر کاتاریا با استفاده از دانش و تجربه خود در زمینه پزشکی و یوگا، تمریناتی را طراحی کرد که به‌‌صورت فردی یا در قالب گروه‌های کوچک انجام می‌شد. این تمرینات به شکلی بود که با ایجاد خنده در بدن، باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش تولید هورمون‌های خوشبختی و آرامش می‌شدند. باگذشت زمان، این روش به نام یوگای خنده شناخته شد و باتوجه‌به اثرات مثبت آن بر روحیه و سلامتی بدن، به‌عنوان یک روش درمانی مورداستفاده قرار گرفت.

یوگای خنده برای چه افرادی مفید است؟

یوگای خنده به‌عنوان یک تمرین سبک و ملایم برای افزایش روحیه، بهبود سلامت روان و کاهش استرس و اضطراب به همه افراد، بخصوص افرادی که درگیر شغلی هستند که با استرس بالا و فشار کاری روبرو هستند، مفید است. همچنین افرادی که به بیماری‌هایی از جمله درد مزمن، افسردگی یا اضطراب دچار هستند، می‌توانند از این تمرین بهره بگیرند. اما بهتر است قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی، به پزشک خود مراجعه و با او مشورت کنید.

فواید یوگای خنده

فواید باورنکردنی یوگای خنده

یوگای خنده در سراسر جهان به افراد مختلف کمک کرده است که از جهات مختلف و باورنکردنی زندگی خود را بهبود ببخشند و باکیفیت بهتری زندگی کنند. می‌توان گفت این ورزش فواید زیادی برای سلامتی و روانی شما دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

بهبود عملکرد قلب و عروق

یوگای خنده به‌عنوان یک روش ورزشی، می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کند. با انجام تمرینات یوگای خنده، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

همچنین، با انجام تمرینات یوگای خنده، هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول در بدن کاهش می‌یابند که می‌تواند به کاهش فشارخون، بهبود سلامتی قلب و عروق و کاهش علائم اضطراب کمک کند. در مقایسه با ورزش‌های سنگین، یوگای خنده کمترین آسیب به‌سلامتی قلب و عروق شما وارد می‌کند و همچنین به‌عنوان یک روش آرامش‌بخش و بدون استرس، برای افرادی که به دنبال راهکاری طبیعی برای بهبود سلامتی قلب و عروق خود هستند، مناسب است.

کاهش استرس و اضطراب

یکی دیگر از فواید متعدد یوگای خنده، کاهش استرس و اضطراب است. با انجام یوگای خنده، شما می‌توانید به طور طبیعی ترشح هورمون‌هایی را که به کاهش استرس کمک می‌کنند، افزایش دهید. هنگامی که شما به طور مداوم و به‌صورت صحیح یوگای خنده را انجام می‌دهید، به‌مرورزمان می‌توانید بر فشارخون خود تاثیر گذاشته و آن‌را کاهش دهید. این کاهش فشارخون می‌تواند به بهبود سلامتی قلب و عروق و کاهش علائم اضطراب کمک کند. علاوه بر این، با افزایش ترشح هورمون‌های خوشبختی و کاهش ترشح هورمون‌های استرسی، شما احساس آرامش و ثبات بیشتری می‌کنید. به‌طورکلی، با انجام یوگای خنده، می‌توانید بدون نیاز به مصرف دارو، استرس و اضطراب خود را کاهش دهید و به‌سلامتی جسمانی و روحی خود کمک کنید.

بهبود سیستم ایمنی

ممکن است برای بسیاری از افراد باورنکردنی به نظر برسد؛ ولی یوگای خنده حتی به بهبود سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. با انجام این ورزش، بدن هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. این ترشح هورمون‌ها که شامل اندورفین و ایمونوگلوبولین‌ هستند، به مقابله بدن با بیماری‌ها کمک می‌کنند و باعث بهبود کارایی و عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند. به‌علاوه، با تحریک دیافراگم و ریه‌ها به طور منظم، اکسیژن خون افزایش پیدا کرده و تغذیه سلول‌های بدن بهتر انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب، سیستم ایمنی بدن شما بهبود پیدا می‌کند و شما به‌سلامتی بیشتری دست می‌یابید.

بهبود تنفس

تنفس بهتری با یوگای خنده تجربه کنید! با انجام حرکات یوگای خنده، بهبود تنفسی خود را تجربه کنید و به دنبال آن، احساس بهتری در کلیه اعضای بدن خود داشته باشید. با انجام مکرر این ورزش، شما به طور مؤثری توانایی تنفس عمیق و صحیح خود را افزایش داده و حجم هوایی که می‌توانید وارد ریه خود کنید را افزایش می‌دهید. درنتیجه اکسیژن بیشتری به بدن شما وارد می‌شود و این باعث بهبود فعالیت سیستم تنفسی شما می‌شود. این روش می‌تواند در بهبود عملکرد ریه و کاهش علائم بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت و آنفولانزا مؤثر باشد.

کاهش درد

یوگای خنده به‌عنوان یک روش غیردارویی برای کاهش درد نیز می‌تواند استفاده شود. این ورزش باعث افزایش سطح هورمون‌های خنده و هورمون‌های ضددرد می‌شود و به دلیل تأثیرات مثبتی که بر روی سیستم اعصاب دارد، می‌تواند در بهبود درد عضلانی، درد سر و گردن و حتی درد پس از عمل جراحی نیز مؤثر باشد. این روش باعث افزایش میزان اکسیژن و جریان خون به بافت‌ها و عضلات می‌شود و به کاهش التهاب و تنش عضلانی کمک می‌کند. باتوجه‌به مزایای بسیاری که یوگای خنده برای بهبود درد دارد، این روش به‌عنوان یک روش طبیعی و مؤثر در درمان دردهای مزمن و عارضه‌های مربوط به درد بدون نیاز به دارو مصرفی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اسپورت لند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. می‌توانید با مراجعه به وب سایت اسپورت لند ، لباس یا کفش ورزشی مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنید. لطفا جهت مشاهده و انتخاب محصولات، وارد دسته بندی های زیر شوید. 

بهبود هضم غذا

یوگای خنده می‌تواند بهبود گردش خون در بدن را تحریک کند و از این طریق هضم غذا را بهبود ببخشد. بعلاوه، با کمک تمرینات تنفسی یوگای خنده، فشار روی اعضای داخلی کمتر می‌شود که به کاهش درد و بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که تمرینات یوگا می‌توانند سطح استرس را کاهش دهند که از طریق بهبود عملکرد هضمی، به بهبود کلی سلامت بدن کمک کنند.

افزایش تمرکز با یوگای خنده

بهبود خلاقیت و تمرکز

یوگای خنده به‌عنوان یک ورزش آرامش‌بخش و پرانرژی، قابلیت بهبود خلاقیت و تمرکز افراد را دارد. این ورزش باعث افزایش اکسیژن ورودی به مغز و کاهش استرس و اضطراب می‌شود که نقش مهمی در بهبود عملکرد شناختی دارد. همچنین، با ایجاد شادی در بدن، خلاقیت را در افراد تقویت می‌کند. با افزایش انرژی مثبت و کاهش تنش‌های روحی که از مزایای انجام این ورزش هستند، تمرکز در افراد نیز افزایش می‌یابد. بهبود خلاقیت و تمرکز افراد باعث بهبود کیفیت زندگی‌شان می‌شود. انجام این ورزش می‌تواند به یک راهکار ساده و کارا برای بهبود خلاقیت و تمرکز تبدیل شود.

بیشتر بخوانیم:

ورزش درمانی در روانشناسی

تاثیر ورزش بر بیماری ام اس

تمرینات یوگای خنده

همان‌طور که پیش‌تر در این باره صحبت کردیم، ‌یوگای خنده در عین سادگی فواید زیادی دارد که می‌توان از آن‌ها برای بهبود سطح کیفیت زندگی خود استفاده کرد. تمرینات این ورزش بسیار آسان هستند و انواع مختلفی دارند. در ادامه به چند مورد از این تمرینات اشاره می‌کنیم که می‌توانند به بهبودی سلامتی جسم و ذهن شما کمک کنند.

خنده‌ خاموش

خنده خاموش یکی از تمرینات پرکاربرد در یوگای خنده است که باعث بهبود فعالیت‌های جسمی و ذهنی می‌شود. در این تمرین، شخص بدون ایجاد صدا، با لبخند و حرکات صورت خود، ادای خندیدن را در می‌آورد. این تمرین باعث آرامش، کاهش استرس و اضطراب، بهبود تنفس، افزایش انرژی و بهبود خلق‌وخو شخص می‌شود.

سلام‌دادن با خنده

سلام‌دادن با خنده یکی دیگر تمرینات رایج در یوگای خنده است. در این تمرین، با سلام‌دادن و خنده، هم‌زمان به دو چیز مهم توجه می‌شود: ایجاد ارتباط مثبت با دیگران و تحریک مراکز خنده در مغز. در واقع، خنده و سلام‌دادن به دیگران می‌تواند احساسات خوبی را برای هر دو طرف به ارمغان بیاورد و باعث بهبود روحیه و کاهش تنش و استرس شود. این تمرین می‌تواند در ارتباطات اجتماعی، ارتباطات کاری و حتی در زندگی شخصی مؤثر باشد.

خنده شیر

در این تمرین، افراد به‌صورت هم‌زمان شروع به خندیدن می‌کنند و سعی می‌کنند خنده خود را برای مدت‌زمان طولانی حفظ کنند. این تمرین به دلیل ایجاد ارتباط و افزایش همبستگی در گروه مورداستفاده قرار می‌گیرد که باعث افزایش میزان اکسیژن در بدن، کاهش استرس، بهبود هضم غذا و تقویت عضلات شکمی می‌شود. برای انجام این تمرین، شخص باید از ناحیه شکم خندیدن خود را آغاز کند و در طول زمان تلاش برای ادامه‌دادن خندیدن کند

خنده ریز

در این تمرین، خندیدن را با یک خنده کوچک شروع و به‌آرامی آن را تقویت کنید تا به یک خنده بزرگ‌تر برسید و سپس به‌آرامی به حالت اول بازگردید. این تمرین باعث تولید هورمون‌های شادی و کاهش استرس می‌شود و بهبود حالت ذهنی و احساسی شما را به همراه دارد.

کلاس یوگای خنده برای کودکان و بزرگسالان