فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

ورزش های مناسب برای افزایش تمرکز

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

این روزها بسیاری از افراد دچار حواس‌پرتی شده‌اند و این موضوع خیلی عجیب‌وغریبی نیست. حتماً برای شما هم پیش‌آمده است که برای مثال برای انجام کاری وارد یک اتاق و یا محیط می‌شوید و بعد از مکث چند ثانیه کمی گنگ می‌شوید. در واقع شما فراموش کرده‌اید که در این اتاق چه کاری داشته‌اید. یا برای مثال با فردی تماس بگیرید که کار واجبی با او دارید، اما زمانی که تماس شما برقرار می‌شود، فراموش می‌کنید که چه کاری داشتید؟ حواس‌پرتی برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید. اما می‌خواهیم بدانیم که چطور می‌توان با این موضوع مقابله کرد؟ اگر شما آشنایی کافی با مهارت‌های مقابله با حواس‌پرتی داشته باشید خیلی راحت می‌توانید با چنین مشکلاتی مقابل نمایید.

افزایش تمرکز ذهن باعث می‌شود تا خیلی سریع‌تر و راحت‌تر بتوانید با برنامه‌ریزی‌های دقیق کارهای روزمره خود را انجام دهید. به همین علت توصیه می‌شود تا ورزش تمرکز ذهن را جدی بگیرید. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی راهکارهای بسیار خوبی برای مقابله با حواس‌پرتی ایجاد شده‌اند. تنها با چند ورزش خوب و مناسب می‌توانید به افزایش تمرکز خود کمک کنید. اگر شما به مدت‌زمان دو هفته به انجام چنین ورزش‌هایی برای افزایش تمرکز بپردازید، نتایج فوق‌العاده آن را مشاهده خواهید کرد.

افزایش تمرکز ذهن با ورزش

آشنایی با ورزش تمرکز ذهن

آزمایشی بر روی ۲۰۰۰ داوطلب انجام شده است. بر طبق این آزمایش از سال ۲۰۰۰ تا به امروز حدود ۳۰ درصد از تمرکز افراد کاهش‌یافته است و از 12 ثانیه تنها به 8 ثانیه رسیده است. منظور این است که افراد تنها 8 ثانیه می‌توانند بر روی یک موضوع تمرکز کنند. اما همان‌طور که در قسمت بالاتر هم برای شما توضیح داده‌ایم، امروزه روش‌های بسیار خوب و مؤثری برای افزایش تمرکز ایجاد شده است. ما می‌توانیم با ورزش‌ها و تمرینات جدید تمرکز خود را به طور قابل‌توجهی قدرتمند کنیم. این روزها نداشتن تمرکز ذهنی و حواس‌پرتی از جمله چالش‌ها و دغدغه‌هایی است که بسیاری از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

آموزش مهارت تمرکز ذهن برای بسیاری از افراد ضروری است. به‌طورکلی تمرکزکردن برای بزرگسالان و یا بچه‌ها کار مشکلی است و نیاز به تمرین و تکرار دارد. شما می‌توانید برای افزایش تمرکز خودکارهای سرگرم‌کننده را شروع کنید. این کارها باعث بهبود توجه و تمرکز شما در طی مدت زمانی خواهند شد. نکته قابل‌توجه این است که بسیاری از کودکان در هنگام تماشای کارتن تمام حواس خود را به آن کارتن جمع می‌نمایند. اما هنگام درس‌خواندن حواس آنها پرت است و به‌نوعی تمرکز ندارند.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که کودکان باید بتوانند به طور معمولی در هر سال ۳ الی ۵ دقیقه تمرکز نمایند. به این منظور یک کودک ۵ساله می‌تواند حدود ۱۵ دقیقه تمرکز داشته باشد. این در حالی است که برخی از افراد بزرگسال حتی نمی‌توانند حدود ۵ دقیقه تمرکز داشته باشند. به این منظور این افراد باید از ایده‌ها و راهکارهای جدید برای افزایش تمرکز استفاده نمایند.

3 دلیل مهم برای اهمیت ورزش تمرکز ذهن

§ توانایی و انرژی مغز انسان محدود است، به همین علت باید به بهترین شکل ممکن و به طور بهینه از آن استفاده کرد. درحالی‌که گاهی حواس‌پرتی امکان استفاده بهینه از مغز را از انسان می‌گیرد.

§ کارهایی که با تمرکز و به‌دوراز حواس‌پرتی انجام شوند، به طور کامل و با نتایج فوق‌العاده خوبی به اتمام می‌رسد.

§ افزایش تمرکز باعث می‌شود تا بتوانید به برنامه‌ریزی‌های خود در زندگی برسید و در نهایت به‌تمامی خواسته‌های خود دست یابید.

ورزش هایی برای افزایش تمرکز

ورزش‌های مؤثر برای افزایش تمرکز ذهن

در ادامه سعی داریم تا شما را با ساده‌ترین و البته تأثیرگذارترین ورزش‌های تمرکز ذهن آشنا کنیم.

دستیابی به موفقیت‌های کوچک

در ابتدا بهتر است خیلی به خودتان سخت نگیرید در مدت‌زمان کوتاهی بر روی چیزهای کوچک تمرکز کنید. برای مثال در ابتدا این مدت‌زمان را حدود ۸ ثانیه در نظر بگیرید. سپس آن را به یک دقیقه افزایش دهید. پس از آن، مدت‌زمان ۵ دقیقه‌ای را برای تمرکز بیشتر امتحان کنید. طبق تحقیقاتی که انجام شده است کودکان با تمرکز بر جزئیات کوچک که در اطراف خود مشاهده می‌کنند، به خلاقیت دست می‌یابند. این کار باعث بهبود در تمرکز ذهنی آنها در بازی‌ها می‌شود.

در ابتدا برای افزایش تمرکز یک کار مانند برنامه‌ریزی برای آینده، خواندن یک مطلب و... را در نظر بگیرید. مدت زمانی را برای خود در نظر بگیرید تا بتوانید بر روی آن کار تمرکز کنید. بهتر است یک تایمر برای خود انتخاب کنید و سپس به انجام کار خود بپردازید. در این مدت‌زمان حواس شما نباید به هیچ جایی پرت شود و تنها در کار خود تمرکز کنید. تمامی عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید. توجه داشته باشید که در ابتدا باید تایمر گوشی خود را در مدت‌زمان کوتاهی تنظیم کنید. سپس به‌مرورزمان می‌توانید این تایم را افزایش دهید. پس از گذشت مدت زمانی، این تایم حتی می‌تواند به ۹۰ دقیقه هم برسد. توجه داشته باشید که ۹۰ دقیقه اوج تمرکز ذهنی است. بعدازاین مدت‌زمان نیاز به استراحت ذهنی و فیزیکی دارید.

استفاده از نور شمع برای افزایش تمرکز

برای افزایش تمرکز می‌توانید از یک شمع استفاده کنید تا به این شیوه چیزی برای ثابت‌کردن نگاه خود داشته باشید. منظور چیزی است که ذهن انسان را به سمت خود جلب می‌نماید. بسیاری از افراد شیفته آتش و نور هستند. در این صورت غده پینه آل در مغز به‌واسطه نور تحریک می‌شود. برای انجام چنین ورزشی تنها کافی است یک روز بعد از سرکار در یک اتاق تاریک بنشینید. یک شمع را روشن نمایید. سعی کنید حدود ۵ الی ۶ قدم از شمع فاصله بگیرید. سپس بر روی نور آن تمرکز کنید. تمام تمرکز خود را بر روی نور شمع جمع کنید و به عوامل دیگری فکر نکنید. اگر بتوانید این کار را به مدت‌زمان ۵ دقیقه انجام دهید، در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

استفاده از آینه برای افزایش تمرکز

در واقع شما باید بتوانید ارتباط چشمی با یک فرد دیگر برقرار کنید. در این صورت ایجاد اعتمادبه‌نفس در شما شکل می‌گیرد. به‌مرورزمان آرامش درونی در شما افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید در مقابل یک آیینه بایستید و به چشمان خود نگاه کنید. تصور کنید که چشمان فرد دیگری است که در حال نگاه‌کردن به شما است. شما باید تمامی تمرکز خود را بگذارید و با اعتمادبه‌نفس کامل شروع به صحبت‌کردن نمایید.

شمارش متمرکز

بهره‌مندی از شمارش متمرکز یکی از ساده‌ترین و بهترین ورزش‌ها برای تمرکز درمانی و کنترل است. این کار باعث می‌شود تا توانایی‌های شما با تمرکز فوق‌العاده عالی در یک کارافزایش پیدا کند. در این صورت شما می‌توانید آن کار را با اعتمادبه‌نفس بسیار بالا و همچنین تمرکز بسیار خوب انجام دهید. این کار باعث افزایش قابلیت ارتجاعی ذهن می‌شود. حالا می‌خواهیم بدانیم که برای انجام شمارش متمرکز باید دقیقاً چه کاری انجام دهیم؟ در این صورت تنها کافی است یک صفحه تصادفی از کتاب موردنظر خود را باز کنید. کلماتی که در آن صفحه نوشته شده است را بشمارید. در مرحله بعدی دوباره شروع به شمارش کلمات نمایید تا از تعداد آنها در شمارش اول اطمینان حاصل کنید. سپس در مرحله بعدی به صفحه بعدی کتاب موردنظر مراجعه کنید و سپس کلمات را شمارش کنید. این کار را باید برای چندین صفحه انجام دهید تا افزایش تمرکز پیدا کنید.

انجام بازی سکه

اگر فرزند شما دارای حواس‌پرتی است، بازی سکه را با او تمرین کنید. بازی سکه جزء بازی‌های بسیار خوب برای ایجاد تمرکز در ذهن است. انجام این بازی بسیار ساده و آسان است. تنها کافی است چند سکه را بردارید. شروع به چیدمان سکه‌ها پشت‌سرهم نمایید. از فرزند خود بخواهید تا به مدت ۱۵ ثانیه به آن‌ها نگاه کند. سپس روی سکه‌ها را بپوشانید. فرزند شما باید در مدت‌زمان کوتاهی دوباره الگوی سکه‌ها را به همان شیوه بچیند. اگر فرزند شما دچار اشتباهاتی در این بازی شد، دوباره این کار را انجام دهید. تمرین و تکرار در انجام این بازی باعث می‌شود تا افزایش تمرکز ذهن به وجود می‌آید. این تمرین جزء بهترین ورزشها برای کودکان به حساب می‌آید.

تمرین پیداکردن تفاوت‌ها

پیداکردن تفاوت‌ها در دو عکس باعث می‌شود تا دید انسان به جزئیات بیشتر شود. این تمرین حتی برای کودکان هم بسیار مفید است. بازی پیداکردن تفاوت‌ها جزء متداول‌ترین و بهترین ورزش‌ها برای تمرکز ذهن است. میزان سختی این بازی باید متناسب با سن افراد باشد.

انجام‌دادن کارهای روزمره با دست مخالف

اگر شماراست دست هستید بهتر است از همین حالا به بعد کارهای روزمره خود مانند مسواک‌زدن را با دست چپ انجام دهید. حتی غذاخوردن را هم با دست چپ انجام دهید. شاید در ابتدا این نوع کارها برای شما سخت به نظر بیاید، اما به‌مرورزمان باعث تقویت فعالیت مغز شما خواهد شد. با همین تمرینات ساده، افزایش تمرکز در ذهن شما تقویت می‌شود. حتی شما می‌توانید با استفاده از چاپستیک غذا نوش‌جان کنید. استفاده از آن باعث می‌شود تا شما بادقت بیشتری غذا بخورید. در نتیجه باعث افزایش تمرکز در ذهن می‌شود. حتی برای سوزاندن کالری و هضم غذا هم بسیار عالی است. البته اگر در انجام این کار خبره هستید، با دست دیگر خود امتحان کنید.

انجام کارها با چشمان بسته

اگر در حال مرتب‌کردن لباس‌ها هستید، یا در حال دوش‌گرفتن هستید، چشمان خود را ببندید. این کار باعث استفاده از مسیرهای عصبی جدید توسط مغز می‌شود. البته هر کاری را نباید با چشمان بسته انجام داد، زیرا ممکن است باعث ایجاد صدمه به خودتان و یا افراد دیگر شوید.

نوشتن به‌صورت برعکس

اگر بتوانید در روز چندین جمله را برعکس بنویسید، در طی مدت زمانی باعث افزایش تمرکز در ذهن شما می‌شود. یا حتی می‌توانید ساعت خود را به‌صورت وارونه به دست خود بیندازید. در این صورت برای آگاهی از زمان مجبور هستید تا فکر و تمرکز کنید.

کتاب‌خواندن با صدایی بلند، راهکاری طلایی برای افزایش تمرکز

سعی کنید از فرد دیگری برای همراهی شما برای کتاب‌خواندن کمک بگیرید. یک صفحه از کتاب را با صدای بلند بخوانید. صفحه دیگر را فرد موردنظر شما با صدای بلند بخواند و شما باید گوش دهید. حتی می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلف برای گوش‌دادن کتاب‌های صوتی بهره‌مند شوید. انجام این کارها تأثیر شگفت‌انگیزی بر افزایش و تمرکز ذهن دارد.

رفت‌وآمد در مسیرهای مختلف

زمانی که شما هر روز یک مسیر را پیاده‌روی کنید، مغز شما پس از مدت زمانی به طور اتوماتیک حرکت می‌نماید. در نتیجه تحریک زیادی ایجاد نمی‌شود. اما استفاده از مسیرهای مختلف و جدید باعث فعال‌شدن قشر مغز و هیپوکامپ خواهد شد. به‌طوری‌که حتی بیل گیتس هم سعی میکرده است تا از مسیرهای متفاوت برای رفتن به محل کار خود استفاده کند.

انجام ورزش و کارهای جدید برای تفزتیش تمرکز ذهن

امتحان چیزهای جدید

خود را وادار کنید تا به انجام کارهایی بپردازید که تابه‌حال انجام نداده‌اید. به مسیرهایی بروید که تابه‌حال نرفته‌اید. به انجام ورزش‌های جدید بپردازید. سرگرمی‌های خود را تغییر دهید و یا آنها را افزایش دهید.

انجام فعالیت‌های متمرکزی

سعی کنید کارهایی انجام دهید که تمامی ذهن شما را درگیر کنند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به راه‌رفتن بر روی ماسه‌ها، خریدکردن در مجتمع‌های بزرگ تجاری و... اشاره کرد.

به چالش کشیدن ذهن با انجام مهارت‌های جدید

همان‌طور که می‌دانید آموزش‌دیدن و یادگیری مهارت‌های جدید در زندگی، باعث افزایش فعالیت مغز می‌شود. اگر تمایل دارید تا مغز خود را به چالش بکشید، حتماً باید به انجام مهارت‌های جدید بپردازید که برای شما تکراری نباشند. در طول یادگیری ذهن شما به طور مداوم به چالش کشیده می‌شود تا به مرحله بعدی آموزش بروید. یکی از بهترین مهارت‌ها برای تق. ویت ذهن، یادگیری زبان‌های مختلف، شطرنج، موسیقی و... است. در این زمینه‌ها همیشه چیزهای بیشتر و متنوع‌تری برای یادگیری وجود دارد.

انجام کارهای پیچیده برای افزایش تمرکز

انجام کارهای سخت و پیچیده

این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی بسیاری از کارها ساده و آسان شده است. به همین علت افراد کمتری به‌جای استفاده از ماشین‌حساب از ذهن خود استفاده می‌کنند. اما اگر شما به دنبال ورزش‌هایی برای افزایش تمرکز هستید، باید این نوع از کارها را با ذهن خود انجام دهید. برای رفتن به یک مسیر جدید از GPS استفاده نکنید. سعی کنید خودتان نقشه را بخوانید و ذهن خود را به چالش بکشید.