فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

همه چیز در باره ورزش محبوب تنیس

در ورزش ‌ها / تنیس

تنیس ورزشی است که برای قرن‌ها انجام می‌شده است و افراد در هر سن و پیشینه‌ای سالهاست که از آن لذت می‌برند. این ورزش به توانایی بدنی، تمرکز ذهنی و برنامه‌ریزی استراتژیک نیاز دارد و یک ورزش منحصر به فرد و چالش برانگیز است. تنیس همچنین ورزشی است که تاریخچه‌ای جذاب دارد، پر از داستان‌های بازیکنان افسانه‌ای، رقابت‌های شدید و مسابقات نفس گیر. در این مقاله، منشأ و تکامل تنیس را بررسی خواهیم کرد و برخی از داستان‌هایی را که باعث جذابیت این ورزش شده است، برایتان تعریف می‌کنیم.

معرفی و تاریخچه ورزش تنیس

خاستگاه تنیس

خاستگاه تنیس را می‌توان در تمدن‌های باستانی مثل مصر، یونان و روم جستجو کرد، جایی که مردم بازی ای به نام توپ مشت (فیست بال) یا توپ دست (هندبال) انجام می‌دادند. این بازی شامل ضربه زدن به توپ با دست بود و در زمینی کوچک یا در فضای باز انجام می‌شد. با گذشت زمان، این بازی تکامل یافت و تغییرات مختلفی در مناطق مختلف ایجاد شد.

اعتقاد بر این است که بازی مدرن تنیس به شکل امروزی در قرن دوازدهم در فرانسه آغاز شد. این بازی «پاومه paume» به معنای «کف دست» نام داشت و در زمین‌های سرپوشیده بدون راکت انجام می‌شد. بازیکنان با دست خالی یا با دستکش به توپ ضربه می‌زدند و توپ از چوب پنبه یا چوب ساخته می‌شد. زمین توسط یک تور تقسیم شده بود و هدف این بود که توپ را بر روی تور بزنند و آن را در زمین حریف فرود بیاورند.

تکامل تنیس

بازی پائوم با گذشت زمان تکامل یافت و بازیکنان شروع به استفاده از راکت برای ضربه زدن به توپ به جای دست کردند. این بازی به "jeu de paume" معروف شد که به معنی "بازی کف دست" است و در زمین‌های بزرگتر با بازیکنان بیشتر انجام می‌شد. اولین مسابقه ثبت شده تنیس در فرانسه در سال 1292 بین راهبان با استفاده از دست انجام شد.

در قرن شانزدهم، بازی تنیس در انگلستان رایج شد و در فضای باز و در زمین‌های چمن بازی می‌شد. این بازی "تنیس واقعی real tennis" نام داشت و توسط خانواده سلطنتی و طبقه بالا انجام می‌شد. قواعد بازی پیچیده بود و با توپ سنگین‌تری بازی می‌شد که جهش یا بانس کمتری نسبت به توپ تنیس مدرن داشت. (بنابر ویکیپدیا، کلمه تنیس از کلمه فرانسوی-انگلیسی tenez گرفته شده است، که شکل دستوری رسمی فعل tenir، to hold، به معنای "نگه داشتن! "، "دریافت! " یا «بگیر! » است، کلامی که به عنوان فراخوانی از طرف زننده سرویس به حریف برای نشان دادن اینکه او در حال سرویس زدن است، استفاده می‌شود. راکت (یا racquet) از کلمه عربی رخات یا راخات به معنای کف دست گرفته شده است. )

در قرن نوزدهم، نسخه ساده‌تری از تنیس ساخته شد که به آن "تنیس چمن" می‌گفتند. این نسخه از بازی با یک توپ سبک وزن انجام می‌شد که جهش بیشتری داشت و زمین کوچکتر از زمین ریل تنیس بود. تنیس روی چمن به سرعت محبوب شد و اولین مسابقات قهرمانی ویمبلدون در سال 1877 برگزار شد که در حال حاضر قدیمی‌ترین و معتبرترین مسابقات تنیس در جهان است.

اولین مسابقه قهرمانی تنیس در ویمبلدون، لندن 1877

دانستنی‌هایی از تاریخ تنیس

تاریخ تنیس مملو از داستان‌های بازیکنان افسانه‌ای، رقابت‌های شدید و مسابقات نفس گیر است. در اینجا برخی از به یاد ماندنی‌ترین لحظات تاریخ تنیس را فهرست کرده‌ایم:

·         نبرد جنسیت‌ها: در سال 1973، بیلی جین کینگ، یکی از بهترین تنیسور‌های زن در تمام دوران، در مسابقه‌ای با بابی ریگز، قهرمان سابق مردان که ادعا می‌کرد زنان نمی‌توانند با مردان در ورزش رقابت کنند، بازی کرد. این مسابقه "نبرد جنسیت‌ها" نام داشت و بیش از 90 میلیون نفر در سراسر جهان آن را تماشا کردند. کینگ در این مسابقه در سه ست پیروز شد و ثابت کرد که زنان می‌توانند در ورزش با مردان رقابت کنند.

بتل او سکسز یا نبرد جنسیت‌ها در 1973

برای مطالعه بیشتر : معرفی 8 تن از برترین ورزشکاران زن جهان

·         رقابت بین بیورن بورگ و جان مک انرو: در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980، بیورن بورگ و جان مک انرو یکی از بزرگترین رقابت‌های تاریخ تنیس را داشتند. بورگ یک بازیکن آرام و جمع و جور از سوئد بود، در حالی که مک انرو یک بازیکن آتشین و غیرقابل پیش‌بینی از ایالات متحده بود. مسابقات آن‌ها پر از درام و تنش بود و فینال ویمبلدون آن‌ها در سال 1980 یکی از بهترین مسابقات تمام دوران‌ها محسوب می‌شود.

·         خواهران ویلئامز: سرنا و ونوس ویلئامز دو تنیسور برتر در تمام دوران هستند. آن‌ها چندین عنوان گرند اسلم را به دست آورده‌اند و بیش از دو دهه است که بر این ورزش مسلط بوده‌اند. رقابت آن‌ها در زمین مسابقه شدید است، اما در خارج از زمین نیز روابط نزدیکی دارند. خواهران ویلئامز نیروی قدرتمندی در تاریخ تنیس بوده‌اند، موانع را شکستند و نسل‌های جوان بازیکنان را الهام بخش کردند.

ونوس و سرنا ویلئامز

برای مطالعه بیشتر: معرفی 10 تن از برترین ورزشکاران جهان

لحظاتی نفس گیر در تاریخ تنیس

لحظات نفس گیر بی‌شماری در تاریخ تنیس وجود داشته است که طرفداران را بر روی صندلی‌های خود به وجد آورده است. مثل:

·         راجر فدرر در مقابل رافائل نادال، فینال ویمبلدون 2008: این مسابقه به عنوان یکی از بهترین مسابقات تاریخ تنیس شناخته می‌شود. دو بازیکن بزرگ نسل خود بیش از چهار ساعت در مسابقه‌ای که پرتاب‌های باورنکردنی، رالی‌های طولانی و تأخیر‌های متعدد به خاطر باران را به همراه داشت، به مصاف هم رفتند. در نهایت، نادال در پنج ست پیروز ظاهر شد، اما هر دو بازیکن در مسابقه‌ای که برای دهه‌ها به یادگار خواهد ماند، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

راجر فدرر در مقابل رافائل نادال، فینال ویمبلدون 2008

·         مارتینا ناوراتیلوا در مقابل کریس اورت، فینال اوپن فرانسه 1985: ناوراتیلوا و اورت یکی از بزرگترین رقابت‌ها در تاریخ تنیس را داشتند و مسابقات آن‌ها همیشه شدید و ماجرایی بود. در فینال اوپن فرانسه در سال 1985، ناوراتیلووا در ست سوم از شکست 2-5 برگشت و با نتیجه 7-5 پیروز شد. این بازگشت یکی از قابل توجه‌ترین در تاریخ تنیس بود و موقعیت ناوراتیلووا را به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تمام دوران تثبیت کرد.

·         نواک جوکوویچ در مقابل رافائل نادال، فینال اوپن استرالیا 2012: جوکوویچ و نادال در طول سال‌ها نبرد‌های حماسی زیادی داشته‌اند، اما بازی آن‌ها در فینال اوپن استرالیا 2012 به ویژه خاطره‌انگیز بود. این مسابقه تقریباً شش ساعت به طول انجامید و پرتاب‌های باورنکردنی، پس و پیش افتادن‌های طولانی و تحرک ورزشی باورنکردنی از سوی هر دو بازیکن به نمایش درآمد. در نهایت، جوکوویچ در پنج ست پیروز ظاهر شد، اما هر دو بازیکن به دلیل تلاش فوق‌العاده خود مورد احترام و تحسین هواداران در سراسر جهان قرار گرفتند.

·         سرنا ویلئامز در برابر ماریا شاراپووا، فینال اوپن استرالیا 2007: ویلئامز و شاراپووا در طول سال‌ها رقابتی دیرینه داشته‌اند و مسابقه آن‌ها در فینال اوپن استرالیا 2007 یکی از به یاد ماندنی‌ترین رویارویی‌های آن‌ها بود. ویلئامز از ابتدا تا انتها بر مسابقه مسلط بود و ضربات باورنکردنی را به ثمر رساند و با سرعتی مهیج سرویس می‌داد. در نهایت ویلئامز تنها در 63 دقیقه با نتیجه 6-1 و 6-2 پیروز شد و تسلط و قدرت خود را در زمین به نمایش گذاشت.

·         آرتور‌اش در مقابل جیمی کانرز، فینال ویمبلدون 1975:‌اش و کانرز سبک‌های بازی متضادی داشتند، تکیه‌ی آرتور‌اش بر ظرأفت و کانرز بر قدرت بود. در فینال ویمبلدون در سال 1975،‌اش یک آپست خیره‌کننده را پشت سر گذاشت و کانرز را در چهار ست شکست داد. (آپست وضعیتی که یک بازیکن، بازیکنی سرشناس‌تر از خود را شکست می‌دهد). برد آش تاریخی بود، زیرا او اولین مرد آفریقایی-آمریکایی بود که عنوان یک گرند اسلم انفرادی را به دست آورد.

آرتور‌اش در مقابل جیمی کانرز، فینال ویمبلدون 1975

این لحظات نفس گیر تنها چند نمونه از مسابقات و اتفاقات‌های باورنکردنی است که در تاریخ تنیس رخ داده است. آن‌ها به عنوان یادآور ورزش، مهارت و اراده‌ای هستند که برای موفقیت در بالاترین سطح این ورزش لازم است.

ورزش تنیس و جزئیات آن

در این بخش به بررسی جزئیات بازی تنیس از جمله قوانین، تجهیزات و استراتژی‌ها می‌پردازیم.

تجهیزات مورد نیاز بازی تنیس را می توانید از فروشگاه لباس ورزشی اسپورتلند تهیه نایید.
 

قوانین ورزش تنیس

بازی تنیس در زمینی مستطیل شکل انجام می‌شود که توسط یک تور به دو نیمه مساوی تقسیم می‌شود. هدف از این بازی ضربه زدن به توپ از روی تور و داخل زمین حریف است، با این هدف که بازگرداندن توپ برای او دشوار باشد. زمانی که حریف نتواند توپ را به محدوده زمین شما برگرداند امتیاز برای شما کسب می‌شود.

هر مسابقه تنیس از تعدادی ست و هر ست از تعدادی گیم تشکیل شده و هر گیم نیز تعدادی امتیاز دارد. امتیاز‌ها به صورت 0،15،30،40 شمرده می‌شوند و هر بازیکنی که زودتر چهار امتیاز کسب کند (امتیاز بعد از 40) برنده‌ی گیم است. اگر هر دو بازیکن به 40 برسند (هر دو سه امتیاز کسب کنند) وضعیت دیوس یا مساوی شده است و اولین بازیکنی دو امتیاز متوالی کسب کند برنده‌ی گیم است. (اصطلاحاً بازی به دو شده است)

هر بازیکنی که شش گیم را برنده شود ست را می‌برد. (یا هر تعداد گیمی که برای یک ست توافق شده که البته حداقل باید شش باشد. ) باز هم اگر هر دو بازیکن با هم شش گیم را برنده شوند بازی به دو می‌شود.

و در نهایت هر بازیکنی که دو ست از سه ست یا سه ست از پنج ست را ببرد (براساس تعداد ست از پیش توافق شده) برنده‌ی مسابقه است.

معرفی و قوانین ورزش تنیس

تجهیزات بازی تنیس

وسایل مورد نیاز برای بازی تنیس شامل راکت تنیس، توپ تنیس و کفش مناسب تنیس می‌باشد. راکت‌های تنیس از مواد مختلفی مانند گرافیت، فیبر کربن و آلومینیوم ساخته می‌شوند. توپ‌های تنیس معمولاً از لاستیک ساخته و با نمد پوشانده می‌شوند.

استراتژی‌هایی از بازی تنیس

تنیس ورزشی است که به ترکیبی از مهارت‌های جسمی و ذهنی نیاز دارد. بازیکنان باید از نظر بدنی مناسب و چابک باشند و توانایی حرکت سریع و تغییر مسیر را داشته باشند. آن‌ها همچنین باید سرسختی ذهنی برای تمرکز و حفظ آرامش خود را تحت فشار حفظ کنند.

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها در تنیس، توانایی کنترل سرعت و جهت توپ است. بازیکنان از ضربات مختلفی مانند فورهند، بک هند و سرویس استفاده می‌کنند تا حریف خود را از تعادل خارج کنند و موقعیت‌هایی را برای یک ضربه برنده ایجاد کنند.

یکی دیگر از استراتژی‌های کلیدی در تنیس، درک نقاط قوت و ضعف حریف است. این به بازیکنان اجازه می‌دهد تا برنامه بازی خود را تنظیم کنند و از نقاط ضعف حریف خود سوء استفاده کنند. برای مثال، اگر حریف بک هند ضعیفی داشته باشد، شما باید روی ضربه زدن به آن سمت زمین تمرکز کنید تا امتیاز بیشتری کسب کنید.

برای مطالعه بیشتر: مروری بر تاریخچه ورزش محبوب فوتبال

معرفی و تاریخچه ورزش تنیس

سخن آخر

تنیس ورزشی با تاریخ غنی و جذاب است که مملو از داستان‌های بازیکنان افسانه‌ای، رقابت‌های شدید و مسابقات دراماتیک است. از بازی باستانی "فیست بال" تا بازی مدرن تنیس، این ورزش در طول قرن‌ها تکامل یافته و رشد کرده است. امروزه تنیس توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از بازیکنان تفریحی گرفته تا ورزشکاران حرفه‌ای انجام می‌شود. همانطور که این ورزش به تکامل خود ادامه می‌دهد، می‌توانیم مطمئن باشیم که داستان‌های بزرگ بیشتری به تاریخ غنی تنیس اضافه خواهد شد.