فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

معرفی و تاریخچه ورزش تنیس روی میز

در ورزش ‌ها / تنیس

در ابتدا باید به شما علاقه‌مندان تنیس روی میز بگوییم که خاستگاه این ورزش پرهیجان مربوط به بریتانیا است. در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا که مربوط به سال‌های 1880 تا 1890 است، شاهزادگان آن دوره بعد از خوردن وعده‌غذایی برای تفریح‌کردن، بازی یا ورزش، تنیس‌روی‌میز را انجام می‌دادند. آسیا، انگلستان و سرخ‌پوستان آمریکای شمالی جزء اولین کشورهایی بوده‌اند که این ورزش را انجام می‌دادند. در اوایل پیدایش این بازی از پاکت سیگار خالی به‌عنوان راکت و از چوب‌پنبه شامپاین به‌عنوان توپ برای این ورزش استفاده می‌کردند که باگذشت زمان راکت‌های چوبی ساخته شده با روکش پوست گوساله جایگزین اینها شدند.

رئیس سابق فدراسیون بین‌المللی تنیس معتقد بود سرخ‌پوستان آمریکای شمالی عامل اصلی به‌وجودآمدن این بازی هستند. در سال 1890، جیمز گیپ انگلیسی، یک توپ سلولوئیدی (مشابه توپ‌های فعلی) ساخت که باعث تغییر بزرگی در این بازی شد. علت اصلی نام‌گذاری این بازی به پینگ‌پنگ آن است که هنگام بازی توپ صدای پینگ‌پنگ می‌داد. در ابتدا این ورزش قوانین و مقررات خواصی نداشت، بنابراین تنیس‌روی‌میز طبق سلیقه افراد بازی می‌شد. ارتفاع تور و طول و عرض میز در کشورهای مختلف یکسان نبود؛ بنابراین کسی می‌توانست خوب این بازی را انجام دهد که به میز خود عادت کرده باشد. لاسچلوپارتمان و شومن واریته از قهرمانان و سوپراستارهای آن دوره ورزش تنیس‌روی‌میز بوده‌اند.

باگذشت زمان در سال 1905 میلادی راکت‌های تنیس از جنس چوب که دارای روکش پلاستیکی موج‌دار بودند جایگزین مدل‌های قدیمی راکت شدند. با روی کار آمدن این راکت‌های جدید بازیکنان این امکان را داشتند که با توپ تنیس با سرعت‌های متفاوت بازی کنند. این راکت‌ها خیلی سریع بین ورزشکاران تنیس‌روی‌میز شناخته و محبوب شدند. این بازی به این شکل است که در شروع حمله ازیک‌طرف و دفاع از سمت دیگر بازی است. در سال 1926 با تأسیس‌شدن فدراسیون تنیس‌روی‌میز، بازی مسابقات جهانی نیز در همان سال برای اولین‌بار آغاز شد.

بررسی تاریخچه ورزش تنیس‌روی‌میز

تاریخچه تنیس‌روی‌میز در کشور ایران

مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر که توسط افراد کشور انگلستان به ایران آمد، ورزش تنیس‌روی‌میز نیز توسط همین کشور وارد ایران شد. در روزهایی که مشاوران نفت شرکت انگلیسی در جنوب ایران کار می‌کردند، این ورزش را به ایرانیان معرفی کردند. در سال 1317 تنیس‌روی‌میز برای تفریح در شهرهای جنوبی کشور مانند آبادان و مسجدسلیمان که از شهرهای نفت‌خیز کشورمان هستند، توسط مستشاران یا همان مشاوران قدیمی استعمار یعنی انگلستان انجام می‌شد .در آغاز سلطنت پهلوی دوم در سال 1324، تنیس‌روی‌میزم برای اولین‌بار با حضور مستشاران و کارکنان خارجی مقیم کشور برگزار شد. با شروع این مسابقات ورزشی تنیس‌روی‌میز بین مردم ایران موردتوجه قرار گرفت.

دو سال بعد از انجام این مسابقات یعنی در سال 1326 در ایران فدراسیون تنیس‌روی‌میز تأسیس شد تا بتواند عضویت فدراسیون جهانی باشد و در مسابقات شرکت کند. در همین سال ایران موفق شد در مسابقات جهانی تنیس‌روی‌میز شرکت کند و در بخش مسابقات دونفره جهان توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند. در سال 1332 اولین دوره مسابقات کشوری در تهران برگزار شد و 14 سال بعد در سال 1346 فدراسیون تنیس‌روی‌میز و فدراسیون تنیس که در آن زمان به‌صورت مشترک بودند، رسماً از هم جدا شدند و به یک فدراسیون مستقل و جدا از هم تبدیل شدند .فدراسیون تنیس‌روی‌میز در آن زمان به ریاست آقای غفور آلبا بود.

تیم ایران برای اولین‌بار در سال 1957 میلادی در مسابقات جهانی این رشته ورزشی شرکت کرد و توانست عنوان 17 را از آن خود کند. در بازی‌های آسیایی 1958 که در پایتخت ژاپن یعنی شهر توکیو انجام شد (دقیقاً یک سال بعد از بازی‌های جهانی تنیس‌روی‌میز) ایران توانست در این دوره از مسابقات رده سوم را کسب کند. از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بازیکنان تنیس‌روی‌میز ایران در آن دوران می‌توان به آقایان امیر احتشام‌زاده و هوشنگ بزرگ‌زاده اشاره کرد. آقای احتشام زاده 12 بار مقام قهرمانی ایران را کسب کرد و در بازی‌های آسیایی 1366 با صعود او ایران به رده پنجم آسیا رسید بزرگ‌زاده در سومین دوره مسابقات استقامتی انفرادی آسیا موفق به کسب مدال برنز شد.

بهترین نتیجه برای کشور ایران در مسابقات جهانی مقام نهم بود که توانست آن را در سال 1963 به دست آورد. درحالی‌که بهترین نتیجه این کشور در مسابقات قهرمانی تنیس‌روی‌میز آسیا هفتمین عنوان این کشور در این رقابت‌ها بوده است. در ابتدای جنگ ایران و عراق در سال 1359 کشورمان در مسابقات جهانی شرکت نکرد و با حضور در مسابقات جهانی پس از جنگ تحمیلی در سال 1367 کشور ایران نشان و جایگاه مهمی در این بازی کسب نکرد . تنها در جام جهانی مسکو در سال 2010 تیم ملی در رده سی و پنجم جهان قرار گرفت که تنها جایگاه کشورمان پس از انقلاب اسلامی است.

تاریخچه قهرمانی مسابقات جهانی تنیس‌روی‌میز اروپا

برای اولین‌بار در اروپا مسابقات جهانی تنیس‌روی‌میز در سال 1926 در کشور انگلستان در شهر لندن برگزار شد. این مسابقات در بازه زمانی 6 تا 11 دسامبر 1926 در بخش‌های انفرادی و گروهی آغاز شد. از آن زمان بهجز سالهای جنگ جهانی دوم، بدون وقفه این مسابقات جهانی برگزار میشود. اروپایی‌ها بین سال‌های 1926 تا 1952 عناوین مختلفی کسب کردند، بنابراین این دوران را می‌توان دوران طلایی اروپایی‌ها دانست.

تاریخچه قهرمانی تنیس‌روی‌میز آسیا

به دلیل قهرمانی‌های پی‌درپی کشور ژاپن در دهه 1950 در مسابقات جهانی تنیس‌روی‌میز، نشان‌دادن روش پن هولدر (در دست‌گرفتن راکت تنیس به شکل مداد)، زدن ضربه به روش پن هولدر، تهاجمی بازی‌کردن نزدیک میز و رقص پای معروف بازیکنان ژاپنی این دهه به قهرمانی‌های ژاپن اختصاص یافت. تا سال 1961 کشور ژاپن موفق شد که به طور متعدد قهرمان این سری از مسابقات جهانی شود.

اولین کاپ جام جهانی انفرادی تنیس‌روی‌میز را در سال 1959 یک بازیکن چینی از شهر چنگ کوتان به دست آورد. در بین سال‌های 1961 تا 1967 چینی‌ها موفق شدند که قهرمان جهان مسابقات تنیس‌روی‌میز شوند. در سال 1960 ضربه‌های معروف پیچ‌دار و مارپیچی توسط ژاپنی‌ها مخترع شد و به اسم این کشور به ثبت رسید. در سال‌های 1961 تا 1983 دو رقیب اصلی قهرمانی جهان تنیس‌روی‌میز ژاپنی‌ها و چینی‌ها بوده‌اند، اما قهرمان اصلی همچنان کشور چین بوده است. حال که با تاریخچه این رشته ورزشی به طور کامل آشنا شده‌اید، بهتر است در ادامه این مطلب از سایت پورتلند همراه ما باشید تا در مورد معرفی این بازی توضیحاتی را برای شما عزیزان بیان کنیم.

معرفی بازی تنیس‌روی‌میز

در ورزش تنیس‌روی‌میز افراد می‌توانند به‌صورت انفرادی (تک‌تک) یا گروهی (دونفری) با استفاده از راکت و توپ این ورزش را انجام دهند. بااطلاع از قوانین بازی و داشتن تجهیزات مناسب برای شروع بازی که در ادامه به این تجهیزات اشاره خواهیم کرد، می‌توانید این بازی را انجام دهید. ما در ادامه قصد داریم برای شما علاقه‌مندان به این رشته ورزشی قوانین بازی، وسایل موردنیاز برای شروع بازی، نحوه اصولی سرویس زدن تنیس‌روی‌میز، چگونه امتیاز گرفتن، مدت‌زمان بازی و اصطلاحات رایج این رشته ورزشی را به طور جداگانه توضیح دهیم.

برای شروع بازی تنیس‌روی‌میز به چه تجهیزاتی نیاز است؟

میز پینگ‌پنگ

میز پینگ‌پنگ مستطیل‌شکل است که دارای ابعادی 2.74 متر طول و 1.52 متر عرض است، ارتفاع این میز از سطح زمین نیز به 76 سانتیمتر خواهد رسید. دورتادور میز به‌موازات عرض و طول آن یک نوار سفیدرنگ با پهنای 2 سانتی‌متر مطابق شکل زیر وجود خواهد داشت. رنگ تیره این میز طوری طراحی و تولید شده است که هیچ‌گونه بازتاب نوری نداشته باشد. این میز توسط یک تور به دو قسمت کاملاً مساوی تقسیم‌بندی می‌شود. هر دو قسمت زمین با یک نوار سفید 3 میلی‌متری به دو بخش یکسان به‌عنوان نیمه زمین تقسیم می‌شوند.

آشنایی با تور تنیس‌روی‌میز

تور تنیس‌روی‌میز

تور میز تنیس شامل مجموعه‌هایی مثل پایه و گیرنده است که باعث می‌شود تور به میز وصل شود. نحوه اتصال‌پیداکردن تور به میز تنیس از طریق دوپایه عمودی انجام می‌شود. ارتفاع استاندارد تور با سطح میز تنیس چیزی حدود 15.25 سانتی‌متر خواهد بود.

توپ تنیس‌روی‌میز

توپ پینگ‌پنگ کروی و از مواد سلولوئیدی یا پلاستیکی با رنگ سفید یا نارنجی مات و بدون انعکاس نور با قطر 40 میلی‌متر و وزن 2.7 گرم ساخته شده است. این توپ دارای ضریب ارتجاعی 0.94 است و در برابر ضربه‌های شدید به‌خوبی مقاوم است. سرعت توپ‌ها گاهی به 180 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از سال 2014 و بعد از آن به دلیل خطر مواد سلولوئیدی، تمامی مسابقات فدراسیون‌های جهانی تنیس‌روی‌میز با توپ‌های پلاستیکی به قطر 40.5 میلی‌متر ساخته شده از پلاستیک PVC و وزن مشابه 2.7 گرم برگزار شده است. به دلیل مشکلات فنی در تولید توپ پلاستیکی، در حال حاضر تنها توپ PREMIUM از نیت اکو به‌عنوان توپ پلاستیکی مرغوب و باکیفیت تولید می‌شود.

لباس بازیکنان ورزش تنیس‌روی‌میز

کد لباس فقط برای مسابقات رسمی تنظیم شده است. در موارد دیگر، بازیکنان می‌توانند لباس موردعلاقه خود را بپوشند. یکی از قوانین لباس پوشیدن این است که اگر از توپ سفید در بازی استفاده می‌شود، بازیکنان نباید از پیراهن و شلوارک ورزشی سفیدرنگ استفاده کنند، زیرا این کار باعث خطا دید بازیکن یا تیم مقابل خواهد شد. همین‌طور وقتی از توپ نارنجی استفاده می‌شود، رنگ لباس نباید نارنجی باشد، اما برای توپ نارنجی می‌توان از لباس سفید استفاده کرد. توصیه می‌شود همیشه کفش ورزشی مناسب بپوشید، حتی زمانی که این ورزش را به‌عنوان یک سرگرمی انجام می‌دهید. زیرا حرکات ناگهانی در حین بازی با کفش‌های معمولی گاهی باعث پیچش مچ پا و آسیب می‌شود.

راکت بازی تنیس‌روی‌میز

شکل و طرح راکت پینگ‌پنگ کاملاً مشخص است و تنها نکته‌ای که باید هنگام تهیه را کت در نظر بگیرید این است که چوب آن‌ها باید کاملاً محکم و یک‌دست باشد. چوب راکت باید طوری ساخته شود که 85 درصد ضخامت آن کاملاً از چوب طبیعی باشد. یک‌لایه چسب در وسط تیغه راکت را می‌توان با مواد الیافی مانند فیبر کربن، فیبر شیشه یا کاغذ فشرده تقویت کرد. البته این لایه نباید از 5/7 درصد ضخامت کل یا 53/0 میلی‌متر ضخامت بیشتری داشته باشد.

از هر دو طرف تیغه راکت می‌توان برای ضربه‌زدن به توپ استفاده کنید، جنس رویه تیغه راکت تنیس‌روی‌میز باید از پلاستیک برجسته یا عاج‌دار به سمت بیرون باشد. در واقع ضخامت کل تیغه با درنظرگرفتن چسب نباید بیشتر از 2 میلی‌متر باشد. راکت‌هایی نیز هستند که از جنس لاستیکی دولایه با لبه‌هایی به سمت داخل یا خارج هستند که با درنظرگرفتن چسب ضخامت آن‌ها نباید از 4 میلی‌متر تجاوز کند. راکت تنیس‌روی‌میز از دورنگ قرمز مات در یک طرف و در سمت دیگر آن از رنگ مشکی مات استفاده شده است. هر دو طرف تیغه راکت‌ها گونه‌ای رنگ شده‌اند که نور را منعکس نمی‌کنند. ضربه به توپ توسط قسمت پلاستیک عاج‌دار راکت‌ها صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه فوتبال

چگونگی انجام بازی تنیس‌روی‌میز

چگونگی انجام و قوانین بازی تنیس‌روی‌میز

برای شروع بازی، بازیکنی که بازی را شروع می‌کند باید با راکت به توپ ضربه بزند که این ضربه به زدن سرویس معروف است. در این ضربه توپ فقط یک‌بار به زمین خود و حریف برخورد کند، اما در ضربه‌های دیگر این بازی باید طوری با راکت به توپ ضربه بزنید که فقط توپ به زمین حریف برخورد کند. این بازی دارای 2 داور است. داور اول این باز داور اصلی نام دارد و دومین داور کمک آن داور اصلی است که در هنگام وقوع لحظات حساس داور دوم می‌تواند به داور اول یعنی داور اصلی کمک کند. این بازی به دو صورت دونفره و چهارنفره صورت می‌گیرد که در ادامه هرکدام را با قوانینی که دارند توضیح خواهیم داد.

آشنایی با بازی و قواعد تنیس‌روی‌میز دونفره

انتخاب‌کردن سمت میز و زدن سرویس برای شروع بازی دونفره تنیس‌روی‌میز با انداختن شیر یا خط به‌وسیله سکه توسط داور بازی صورت می‌گیرد. برنده این مسابقه فردی است که زودتر از نفر دوم به امتیاز یازدهم خود را برساند. اگر هر دو بازیکن به امتیاز 10 برسند، بازی تا زمانی ادامه می‌یابد که یکی از بازیکنان 2 امتیاز از حریف خود جلوتر باشد.

نکات طلایی در بازی تنیس‌روی‌میز

·         سرویس باید مورب باشد، از سمت راست سرور به سمت راست گیرنده

·         برای اینکه مسابقه به چالش کشیده شود باید به طور متناوب هر دو بازیکن به توپ ضربه بزنند

·         هنگام تغییر سرویس در بازی گیرنده قدیمی سرویس به ارائه‌دهنده سرویس جدید تبدیل میشود و کسی که سرویس قبلی را زده است به گیرنده سرویس تبدیل می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا هر دو بازیکن به طور مساوی در زدن سرویس سهیم باشند. پس از هشت امتیاز، به ابتدای چرخه باز می‌گردید

·         میز ورزش پینگ‌پنگ باید از مواد اولیه درجه یک و مناسب ساخته شود و درعین‌حال تولید آن باید مطابق استاندارها و اصل‌های بین‌المللی باشد

آشنایی با قواعد و بازی تنیس‌روی‌میز چهارنفره

قوانین یک بازی تنیس‌روی‌میز چهارنفره مانند یک بازی دونفره است، به‌استثنای موارد زیر:

·         دو هم‌تیمی که باید زننده شروع سرویس اول باشند، در ابتدا باید تصمیم بگیرند که کدام‌یک از آن‌ها باید سرویس را بزند. ازاین‌رو گیرندگان سرویس نیز باید تصمیم بگیرند که کدام یک از آنها سرویس تیم مقابل را باید بگیرد

·         هر بازیکنی دو بار سرویس امتیازی می‌زند. در پایان نوبت دو سرویس او، شخصی که این دو سرویس را دریافت کرده است حالا سرور می‌شود.

در ورزش تنیس‌روی‌میز چگونه می‌توان سرویس اصولی زد؟

برای اولین سرویس، سرور باید توپ را در دست‌آزاد خود یعنی دست بدون راکت نگه دارد، سپس توپ را بدون آنکه بچرخاند باید به هوا پرتاب کند (ارتفاع توپ پرتاب شده باید حداقل با دست‌آزاد زننده سرویس 16 سانتی‌متر فاصله داشته باشد). سپس باید با راکت خود طوری به توپ ضربه بزنید که یک‌بار در زمین خود و بار دوم به زمین حریف شما بعد از گذشتن از تور اصابت کند. در بازی‌های چهارنفره هنگام سرویس زدن، ابتدا توپ باید به نیمه راست زمین میزبان و سپس به نیمه سمت راست زمین حریف برخورد کند.

زمان بازی تنیس‌روی‌میز

هر بازی پینگ‌پنگ شامل پنج دست 11 امتیازی است و برنده بازی تیم یا بازیکنی است که ابتدا به امتیاز 11 برسد. همان‌طور که در بالا اشاره کرده‌ایم اگر هر دو بازیکن به امتیاز 10 رسیدند آن تیمی یا نفری برنده این مسابقه است که با اختلاف 2 امتیاز بتواند از حریف خود پیشی بگیرد.

چگونه در بازی تنیس‌روی‌میز می‌توان امتیاز کسب کرد؟

·         بازیکن یا تیم مقابل ما نتواند سرویس خود را به‌درستی بزند

·         اگر ضربه برگشت توسط حریف به‌درستی اجرا نشود

·         اگر دست راست بازیکن حریف به میز برخورد کند

·         اگر دست یا بدن حریف به تور برخورد کند

·         اگر دست یا بدن بازیکان حریف یا تیم مقابل به لبه میز برخورد کند و باعث تکان‌خوردن میز پینگ‌پنگ شود

·         اگر حریف بیش از یک‌بار به توپ ضربه بزند

·         اگر بازیکن مانعی غیر از راکت در مسیر توپ قرار دهد

·         اگر توپ بدون اصابت به میز به بیرون برود

·         حریف نتواند توپ پرتاب شده ما را برگشت دهد

آشنایی با اصطلاحات ورزش تنیس‌روی‌میز

اصطلاحات در بازی تنیس‌روی‌میز

·         به مدت زمانی که توپ در طول بازی در گردش است، رالی می‌گویند

·         یک رالی لت یا امتیاز از آخرین لحظه‌ای که توپ محکم در کف دست‌آزاد بازیکن قرار گرفته باشد و قبل از زدن پرتاب سرویس شروع می‌شود.

·         نتیجه یک لت یا رالی در شمارش تعداد بازی به حساب نمی‌آید

·         به دستی که راکت دارید، دست بازی گفته می‌شود

·         یک امتیاز به معنای یک رالی است و نتیجه آن در بازی حساب خواهد شد

·         به دستی که راکت در آن نیست دست‌آزاد گفته می‌شود

·         کسی که اولین ضربه را به توپ می‌زند زننده سرویس می‌گویند

·         به فردی که ضربه دوم را به توپ وارد می‌کند گیرنده سرویس می‌گویند

·         به کسی که در تصمیم‌گیری‌ها به داور کمک کند، کمک‌داور گفته می‌شود

·         به شخص کنترل‌کننده بازی داور اصلی گفته می‌شود

·         به خط فرضی که در هر دو جهت امتداد داشته باشد خط پایانی می‌گویند

بازی تنیس‌روی‌میز چه ویژگی‌هایی دارد؟

بازی تنیس‌روی‌میز یا پینگ‌پنگ فواید زیادی دارد. تنیس‌روی‌میز یک ورزش مفرح و رقابتی است. این مسابقه می‌تواند به بهبود سلامت شما و پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. در ادامه همراه ما بمانید تا مزایای مهم این رشته ورزشی را به طور کامل بررسی کنیم.

1-      چشم و دست‌های شما کاملاً با هم هماهنگ خواهد شد

2-      یک روشی کاملاً آسان و درعین‌حال مفرح برای کسانی که قصد دارند وزن خود را کم کنند

3-      سرعت عملکرد شما تا حد چشمگیری افزایش پیدا می‌کند

4-      با انجام‌دادن این بازی ضریب هوشی مغزتان تقویت می‌شود

5-      این ورزش محدودیت سنی و جنسیتی ندارد و همه افراد با هر سنی که دارند می‌توانند برای آموزش‌دیدن این رشته ورزشی اقدام کنند

6-      بیشترشدن آرامش و خونسردی شما

7-      یکی از تکنیکی‌ترین ورزش‌های دنیا است

8-      جزء پرجمعیت‌ترین ورزش با بیست میلیون ورزشکار رسمی در چین و بیش از صد میلیون در جهان است

9-      اولین رشته ورزشی راکتی پر سرعت در دنیا است

10-  منظم‌ترین لیگ‌های ورزشی را در بین همه رشته‌ها دارد

11-  سایت ورزشی تنیس‌روی‌میز پربازدیدترین سایت ورزشی نسبت به 36 سایت دیگر است

12-  205 کشور در فدراسیون جهانی تنیس‌روی‌میز عضو هستند

13-  با انجام این ورزش مثل یک ژیمناستیک کار انعطاف بدنی پیدا می‌کنید

بیشتر بخوانید:

معرفی و تاریخچه ورزش بدمینتون و معرفی و بررسی تاریخچه ورزش هندبال

هنگام بازی تنیس به این نکات ایمنی توجه کنید

تنیس‌روی‌میز به دلیل ماهیت و ویژگی‌هایی که دارد، ورزشی نیست که ورزشکاران آن مانند سایر رشته‌های ورزشی (فوتبال، کشتی، بسکتبال، هندبال و...) در آن تماس فیزیکی رودررو داشته باشند. استفاده از تجهیزات این رشته ورزشی هم نیاز به مراقبت خاصی ندارد. در این ورزش خیلی به‌ندرت صدمه و آسیب‌دیده می‌شود. در صورت آسیب‌دیدن در حین ورزش تنیس‌روی‌میز علت آن این است که خود ورزشکار قبل از شروع بازی یا تمرین بدن خود را به‌خوبی گرم نکرده است، کفش مناسب با آن رشته ورزشی را پا نکرده باشد یا آسیب‌های احتمالی به علت استاندارد نبودن کف سالن ورشی است. حتماً به شما توصیه می‌کنیم به این نکات عمل کنید.

اما نوعی آسیب که هنوز هم در بین تنیس‌بازان رایج است، گاهی در تنیسورها وجود دارد که به‌خاطر استفاده نادرست از تکنیک فور هند است. ورزشکارانی که از این عارضه رنج می‌برند، درد شدیدی در ناحیه آرنج (دستی که راکت را می‌گیرد) احساس می‌کنند و برای درمان باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنند. علاوه بر این، ثابت شده است که چسب زدن به رویه راکت به طور مؤثری بر سرعت توپ ورزشکاران تأثیر می‌گذارد. بعد از چند بازی و گاهی هر بازی، بازیکنان قسمت رویه راکت‌ها را از روی چوب جدا کرده، دوباره چسب می‌زنند و شروع به بازی می‌کنند. ازآنجایی‌که چسب‌های استاندارد مورد تأیید فدراسیون جهانی تنیس در کشور ما کم هستند و درعین‌حال بسیار قیمت بالایی دارند، به‌خاطر همین موضوع اکثر ورزشکاران این رشته ورزشی برای چسب کاری راکت خود از چسب‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که بر سیستم تنفسی، بینایی و اعصاب تأثیر منفی می‌گذارد. پیشنهاد ما به شما این است که تاحدامکان از این نوع چسب‌های بی‌کیفیت استفاده نکنید، در صورت استفاده می‌توانید در فضای باز چسب کاری راکت خود را استفاده کنید تا ضرر کمتری به بازیکنان و خودتان وارد شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب خرید اکسسوری ورزشی مردانه و راهنمای انتخاب خرید اکسسوری ورزشی زنانه

تفاوت‌های اصلی تنیس با تنیس‌روی‌میز

·         اصلی‌ترین تفاوت در زدن ضربه است. شما در بازی تنیس‌روی‌میز باید صبر کنید توپ به زمین شما برخورد کند و بلافاصله با راکت خود به توپ ضربه بزنید که به زمین حریف برخورد کند، ولی در بازی تنیس این طور نیست شما می‌توانید قبل از برخورد توپ به زمین با راکت به توپ ضربه بزنید و آن را به زمین حریف مقابل خود برگشت دهید.

·         تنیس‌روی‌میز یک زمین بسیار کوچک و یک راکت کوچک دارد که در بازی تنیس این دو عامل کاملاً بر عکس هستند.

·         راکت بازی تنیس با توپ در ابعاد و سایزهای مختلفی طراحی و تولید می‌شود، ولی در بازی تنیس‌روی‌میز اندازه‌های راکت کاملاً یکسان است و با حریف مقابل تفاوتی ندارد.

بیشتر بخوانید: آمادگی جسمانی و فاکتورهای آن

سخن پایانی

در این مطلب از سایت پورتلند سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی در مورد معرفی و تاریخچه ورزش تنیس‌روی‌میز به شما بدهیم. هر آنچه که نیاز است شما در مورد این ورزش هیجان‌انگیز بدانید را برای شما آورده‌ایم. قطعاً با مطالعه این مطلب آگاهی بیشتری نسبت به ورزش تنیس‌روی‌میز به دست خواهید آورد.