فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

معرفی و بررسی تاریخچه ورزش هندبال

در ورزش ‌ها / سایر ورزش‌ها

بازی هندبال در زمان‌های قدیم با نام اورانیا شناخته می‌شد و حرکت این بازی در سال 1926 بر روی دیوارهای کنده‌کاری شده آتن یونان با قدمت 600 سال قبل از میلاد کشف شد که قدمت این بازی شگفت‌انگیز را نشان می‌دهد. در قرن 16 و 17، این بازی کمی تغییر یافت و توسط بانوان دربار و شوالیه‌ها انجام می‌شد و شاعران آن زمان آن را اولین بازی تابستانی نامیدند. یک معلم ورزشی به نام کنراد کخ که اهل کشور آلمان بود در سال 1890 میلادی هندبال را به شکل جدیدی به نام "بازی رافبل" معرفی کرد.

پس از جنگ جهانی اول، رئیس انجمن هندبال آلمان "هرمان" تلاش زیادی برای گسترش و تقویت این ورزش انجام داد. دکتر کارل شلنز، استاد دانشگاه علوم فیزیکی و ورزش در برلین که در آن زمان به پدر هندبال شهرت داشت، قوانین بازی را در دهه 1920 گردآوری کرد و در درس‌های خود به کار برد. پس از او شاگردانش این ورزش را در آلمان گسترش دادند. هوای سرد در کشورهای شمال اروپا باعث شد، این ورزش به یک قالب جدید در داخل سالن آورده شود و به هندبال هفت‌نفره امروز منجر شده است. ورزش هندبال بین سال‌های 1904 تا 1920 تحت‌تأثیر برخی از قوانین فوتبال قرار گرفت و در این مدت در اروپا شکوفا شد.

تأسیس فدراسیون هندبال و شرکت در بازی‌های المپیک

تاریخچه تشکیل فدراسیون هندبال و حضور در بازی‌های المپیک

تا سال 1926 هندبال از نظر سازمان‌های بین‌المللی جزء انجمن بین‌المللی فدراسیون‌های دوومیدانی محسوب می‌شد، ولی به‌خاطر پر اهمیت بودن ورزش هندبال فدراسیون در کنگره هشتم خود در سال 1928 کمیسیونی را برای استقلال این ورزش تشکیل داد. در آخر در سال 1928 و در ماه اوت فدراسیون بین‌المللی هندبال با یازده کشور در آمستردام تأسیس شد. اولین بازی نمایشی ورزشی هندبال در همین سال در شهر آمستردام برگزار گردید و سه سال بعد یعنی در سال 1931 کمیته بین‌المللی المپیک اجازه حضور هندبال در بازی‌های المپیک را داد.

در سال‌های 1928 تا 1934، فدراسیون بین‌المللی هندبال به طور قابل‌توجهی گسترش یافت و توانست بیش از 25 کشور را به عضویت خود درآورد. سرانجام، اولین بازی‌های هندبال اصلی و رسمی در المپیک 1936 برلین با حضور یازده‌نفره برگزار شد، جایی که آلمان، اتریش و سوئیس به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

تاریخچه مسابقات قهرمانی جهان هندبال مردان و زنان

در سال 1938 میلادی به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس فدراسیون بین‌المللی هندبال اولین دوره مسابقات جهانی هندبال 11 و 7 نفره آقایان با حضور آلمان، دانمارک و هلند در آلمان برگزار شد. در این تورنمنت کشورهایی از جمله لهستان، سوئد، سوئیس، چکسلواکی، آلمان، دانمارک، هلند، مجارستان و لوکزامبورگ حضور داشتند که فقط کشور آلمان موفق شد که در هندبال 7 و 11 نفره عنوان قهرمانی را کسب کند.

پس از شروع جنگ جهانی دوم، فدراسیون هندبال قدیمی در جولای 1946 بسته شد. در ژوئیه 1946، کنگره‌ای در کپنهاگ با اقدام فرانسه و سوئد و با مشارکت کشور دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ، لهستان و سوئیس برگزار شد که منجر به تأسیس فدراسیون جدید بین‌المللی هندبال شد. این فدراسیون در سال 1950 به کشور سوئیس انتقال یافت.

در سال ۱۹۵۲ دور دوم مسابقات قهرمانی جهان هندبال ۱۱ نفره در سوئیس برگزار شد و کشورهای آلمان، سوئد، سوئیس، اتریش، دانمارک، هلند، فرانسه و اسپانیا به ترتیب مقام‌های اول تا هشتم را کسب کردند. در سال 1954 مسابقات قهرمانی هندبال هفت‌نفره جهان در سوئد برگزار شد و کشور میزبان موفق شد کسب مقام قهرانی را به اسم خود ثبت کند و آلمان شرقی و چکسلواکی نیز به عنوان‌های دوم و سوم دست پیدا کردند.

مسابقات قهرمانی جهان هندبال یازده‌نفره بانوان در سال 1956 میلادی در کشور آلمان برگزار شد. کشورهای رومانی، آلمان و مجارستان مقام‌های اول و سوم را به خود اختصاص دادند. سال بعد مسابقات هندبال هفت‌نفره بانوان در یوگسلاوی برگزار شد و کشورهای سوئد، چکسلواکی و آلمان شرقی مقام‌های اول و سوم را به خود اختصاص دادند. از سال 1972، مسابقات هندبال داخل سالن هفت‌نفره مجدداً وارد بازی‌های المپیک شد.

شروع پیدایش بازی هندبال در کشور ایران

علی‌محمد امیرتاش پس از فارغ التحصیلی در رشته تربیت بدنی و ورزش در سال 1344 از فرانسه به ایران بازگشت. وی پس از ورود به ایران، مذاکراتی را با کمیته ملی المپیک برای ایجاد زمینه برای ایجاد رشته هندبال 7 نفره در ایران و تأسیس انجمن هندبال آغاز کرد که با تغییر مدیریت کمیته ملی المپیک این امر متوقف شد. یک سال بعد در جلسه روسای تربیت بدنی و مدیران فنی استان‌ها و فرمانداران ایران - که در خرداد 1345 همزمان با مسابقات ورزشی مدارس کشور در شیراز برگزار شد .امیرتاش طی سخنان مهم خود خواستار تصویب و اجرای هندبال در مدارس کشور به کنگره شد، اما به دلیل عدم آگاهی شرکت کنندگان کنگره از بازی هندبال، این درخواست پذیرفته نشد و بحث‌هایی که صورت گرفته بررسی شد و برای تاریخ آینده به تعویق افتاد.

در سال 1347 تغییرات و تشکیلات جدیدی در اداره کل تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپرورش پدید آمد که امکان‌پذیرش هندبال به‌عنوان یکی از ورزش‌های رسمی مدارس کشور را فراهم کرد. مسئولان وقت که افراد باتجربه‌ای بودند و بازی‌های جدید را می‌دانستند، بااحتیاط و غیررسمی این پیشنهاد را پذیرفتند و امیرتاش باید دو تیم را برای آزمایش و تمرین در دبیرستان البرز تهران انتخاب می‌کرد تا بتواند هندبال را در مقابل رئیس تربیت بدنی کشور که به تهران سفر کرده است را اموزش و تمرین بدهد. به موازات تمرین این دو تیم، اولین نشریه هندبال هفت نفره ایران که شامل خلاصه ای از قوانین بازی و معرفی مهارت‌های فردی و گروهی بود در 27 صفحه تهیه و تحویل مقامات و ارگان‌های مرتبط با تربیت بدنی داده شده.

در بهمن‌ماه 1346 به همت ریاست تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپرورش سمیناری جهت بررسی مسائل و مشکلات تربیت‌بدنی و ورزش در مکاتب استان‌ها و فرمانداری‌های تهران تشکیل گردید که ریاست تربیت‌بدنی در آن شرکت نمود. همچنین یک مسابقه کامل بین دو تیم هندبال دبیرستان البرز برگزار شد و کتاب 27 صفحه‌ای که به همین منظور تهیه شده بود در اختیار شرکت‌کنندگان همایش قرار گرفت. در جلسه بعدی این سمینار مقرر شد باتوجه‌به مزایای آموزشی و ورزشی، هندبال به‌عنوان یکی از ورزش‌های رسمی مدارس به شورای‌عالی تربیت‌بدنی مدارس وزارت آموزش‌وپرورش پیشنهاد شود. در واقع باگذشت چهار سال این اولین برد بود.

تا پایان سال 1347 با این پیشنهاد موافقت شد و کنفدراسیون ورزش هندبال در آموزشگاه‌های کشور تشکیل شد. سمت سرپرستی فدراسیون به آقای جعفر گل بابایی از کارمندان ارشد وزارت آموزش‌وپرورش واگذار شد و مشاوره فنی به امیرتاش تحویل داده شد.

به‌منظور آشنایی معلمان و مربیان ورزش هندبال هفت‌نفره و آماده‌سازی مقدمات لازم برای مسابقات هندبال داخل مدارس کشور آموزش‌هایی به آن‌ها در دهه اول اسفند 1348 برگزار شد. دو کلاس آموزشی فشرده برای مربیان و داوران هندبال، برای شرکت مربیان استان تهران در دهه دوم اسفند و برای مربیانی که خارج از تهران بودند همین آموزش‌ها در دهه سوم همین ماه در سال 1347 نیز اجرا شد. به همت اداره تربیت‌بدنی و تربیت عمومی و با راهنمایی و سرپرستی امیرتاش آموزش‌های لازم در تهران سازماندهی و انجام شد. در نهایت تیم‌های آموزش‌دیده با کمک مربیان شرکت‌کننده در دوره‌های فشرده از شهرهای تهران، اهواز، مشهد، اصفهان، شیراز و کرمان در این مسابقات شرکت کردند و مقام‌های اول تا ششم را کسب کردند.

قوانین کامل هندبال که توسط فدراسیون بین‌المللی هندبال تدوین و ترجمه شده است از طرف «فدراسیون هندبال مدارس ایران» تکثیر و در اختیار شرکت‌کنندگان این رشته ورزشی قرار گرفت. حال زمانی بود که بسیاری از دانش‌آموزان جمهوری ما ورزش هندبال را به‌خوبی می‌شناختند و مربیان علاقه زیادی به ارتقای دانش خود در این زمینه نشان می‌دادند. سران اداره کل تربیت‌بدنی با علم به این امر طرح امیرتاش برای استخدام مربی خارجی را پذیرفتند. سریعاً از آقای میشل پائولینی فارغ‌التحصیل دانشگاه تربیت‌بدنی و ورزش فرانسه و مربی تیم قهرمان هندبال فرانسه و عضو کمیته فنی فدراسیون هندبال آن کشور به طور رسمی دعوت به عمل آمد تا بتواند به طور رسمی ورزش هندبال را در کشور ایران تدریس کند. در مدت دو ماه اقامت وی در ایران با همکاری امیرتاش دوره تکمیلی مربیان استان مرکزی در دهم مرداد 1348 در تهران و دوره تکمیلی دیگری در اصفهان برگزار شد.

اولین دیداری قهرمانی هندبال ایران که یک تیم خارجی در آن شرکت کرد، دیدار تیم‌های منتخب دانشجویان کویتی و منتخب دانشجویان تهرانی بود که در ساعت 17:00 در سال 1349 در سالن ورزشی دبیرستان نارمک تهران برگزار شد. نتیجه این دیدار 24 بر 18 به سود تیم منتخب دانشجویان کویت شد.

در سال 1352 بر اساس حمایت تعداد بازیکنان و مربیان هندبال کشور، سازمان تربیت‌بدنی آن زمان به این نوع ورزش توجه کرد و سرانجام در سال 1354 انجمن هندبال کشور تأسیس شد و مهندس هارون مهدوی کارهای آن را مدیریت می‌کرد. اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور مردان در سال 1355 برگزار شد که تیم‌های خراسان، اصفهان و تهران اول تا سوم شدند. برای اولین‌بار از سال 1363 مسابقات قهرمانی کشور در رده جوانان برگزار شد.

در دسته بانوان اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور در سال 1370 برگزار شد که تیم استان کهکیلویه و بویراحمد موفق شد عنوان قهرمانی را از آن خود کند. اولین حضور تیم ایران در بازی‌های آسیایی در سال 1986 بود که تیم ایران در بین 6 تیم به مقام پنجم دست‌یافت. البته ایران اولین‌بار در مسابقات هندبال قهرمانی آسیا که در سال 1989 در پکن برگزار شد شرکت کرد و از بین 9 تیم هشتم شد. اولین مدال آسیایی ایران در سال 2004 به دست آمد که او در رده سوم جوانان آسیا قرار گرفت.

شناخت بازی هندبال

هندبال چیست؟

هندبال یک ورزش تیمی است که در آن دو تیم شرکت‌کننده هر کدام هفت بازیکن دارند که یکی از این هفت بازیکن به‌عنوان دروازه‌بان جلوی دروازه می‌ایستد. در هندبال بازیکنان باید برای کسب امتیاز توپ را وارد دروازه حریف کنند، برای پاس‌دادن و شوت‌زدن در این ورزش فقط از دست استفاده خواهد شد و تیمی برنده این مسابقه خواهد بود که بتواند امتیاز بیشتری نسبت به حریف مقابل خود کسب کند.

بازی هندبال چگونه است؟

بازیکنان هندبال مجاز به لمس، پرتاب، ضربه یا نگه‌داشتن توپ با اندام‌های بالای زانو هستند. همچنین بازیکنان فقط می‌توانند 3 ثانیه بی‌حرکت بایستند و توپ را در دستان خود نگه دارند در غیر این صورت داور به نفع تیم مقابل اعلام خطا می‌کند. همچنین اگر در حالت ایستاده یا دویدن توپ یک‌بار به زمین برخورد کند یا با یک‌دست به طور مداوم دریبل بزند، پس از کنترل توپ، قانون 3 ثانیه و 3 قدم اعمال می‌شود. به همین ترتیب، یک بازیکن هندبال باید توپ را از یک‌دست به دست دیگر پاس دهد.

قوانین و مقررات بازی هندبال

برای شرع بازی هندبال رعایت قوانین و شناخت خطاهای زیر الزامی است

·         هر تیم برای شروع بازی هندبال باید دارای 7 نفر عضو باشد که یکی از آن‌ها دروازه‌بان است

·         بازیکنان (به جز دروازه‌بان) فقط می‌توانند توپ را با دست بگیرند. دروازه‌بان فقط می‌تواند از بخشی از بدن خود برای شوت‌زدن استفاده کند و از باز شدن دروازه جلوگیری کند.

·         در محوطه شش‌متری نزدیک به دروازه فقط دروازه‌بان اجازه دارد در آن منطقه باشد. ابن امکان برای بازکن مهاجم وجود دارد که حین پاس‌کاری یا در ادامه ضربه‌زدن به توپ وارد این محوطه شود، شرط این کار آن است که قبل از واردشدن به داخل محوطه بازیکن مهاجم پرش خود را انجام داده باشد. (بازیکن قبل از رسیدن به محوطه باید توپ خود را به سمت دروازه شوت کند)

·         بازیکنان هندبال باید مثل بازی بسکتبال برای حرکت در زمین با توپ دریبل بزنند. همچنین می‌توانند حرکت سه‌گام را بدون دریبل در حداکثر سه ثانیه انجام دهند.

·         اگر بازیکن به داور توهین یا فحاشی کند خطای اکسکلود گفته می‌شود. در این موقعیت داور اجازه دارد بازیکن را از درون زمین و محل نیمکت ذخیره‌ها اخراج کند.

·         اگر داور با یک‌دست به بازیکن خاطی اشاره کند و با دست دیگر با دو انگشت بالای سر علامت 2 را نشان دهد، بازیکن به مدت 2 دقیقه اخراج می‌شود. اگر بازیکنی 3 بار در طول 2 دقیقه اخراج شود دیگر حق بازی‌کردن ندارد و داور به او کارت قرمز می‌دهد. پس از دو دقیقه، بازیکن دیگری می‌تواند جایگزین بازیکن اخراج شده شود.

·         در هنگام تعویض اگر بازیکنی قبل از تعویض وارد زمین شود برای هر دو بازیکن دو دقیقه جریمه اعمال می‌شود.

·         در هنگام ضربه پنالتی، اگر بازیکنی که ضربه پنالتی را می‌زند، پس از سوت داور، توپ را به زمین بزند، تخلف محسوب شده و حق ضربه پنالتی از آن تیم سلب خواهد شد.

·         یک تیم می‌تواند توپ را به مدت 10 ثانیه در زمین خودی و حداکثر 20 ثانیه در زمین حریف نگه دارد، بنابراین هر تیم می‌تواند 30 ثانیه توپ را نگه دارد.

·         دروازه‌بان‌ها از جایی که مشخص شده است تعویض خواهند شد

·         اگر تیمی گل بخورد، می‌تواند بازی را از وسط میدان با سوت داور شروع کند، حتی قبل از اینکه تیم گل‌زن وارد زمین خودش شود.

·         هنگام اعلام پنالتی، همه بازیکنان باید پشت خط نقطه‌چین باشند.

·         دروازه‌بان با خروج از محوطه 6 متری بازیکن محسوب می‌شود.

·         برای شروع بازی، تیمی که گل خورده است باید یک پا را در دایره مرکزی قرار دهد و برای شروع بازی پاس بدهد.

·         اگر توپ به بدن بازیکنان مدافع برخورد کند و به پشت دروازه برود کرنر اتفاق می‌افتد. برای زدن کرنر بازیکن ضربه‌زننده توپ باید از گوشه زمین و قراردادن پای خود در روی خط، توپ را به داخل زمین پرتاب کند.

·         اگر بازیکنی در فاصله 6 متری قوس (در قوس) توپ را به دروازه‌بان پاس دهد، این خطا منجر به پنالتی می‌شود.

·         دروازه‌بان هنگام زدن ضربه پنالتی می‌تواند پشت خط کوچک یعنی خط 4 متر باشد.

·         اگر خطا پشت یک خط ممتد (قوس) انجام شود، یک ضربه خطا پشت خط منقطع انجام می‌شود.

·         اگر توپ به دروازه‌بان برخورد کند کرنر نخواهد شد، فقط برخورد توپ به بازیکن و رفتن آن به بیرون کرنر محسوب می‌شود

·         اگر توپ در هوا باشد، در محدوده 6 متری، بازیکنان می‌توانند بدون رسیدن به خط، توپ را در هوا بگیرند و به بازی ادامه دهند.

·         یک تیم ممکن است درصورتی‌که توپ به گل برسد یا پشت دروازه خود باشد، درخواست تایم اوت یا وقت استراحت کند.

·         هنگام زدن خطا یا ضربه پنالتی، پای بازیکن باید روی زمین کاملاً بچسبد

·         خطای رانینگ یعنی دویدن بازیکن بیش از 3 قدم بدون دریبل است

·         اگر هنگام زدن اوت توپ مستقیم وارد دروازه شود گل مورد قبول است

·         اگر بازیکنی خارج از محدوده باشد؛ اما توپ داخل باشد، بازی ادامه می‌یابد.

·         در بازی هندبال 6 داور وجود دارد که شامل: سرپرست، داور فنی، سرداور، داور فنی، داور نگه دارنده وقت و منشی و مسئول تابلو است

زمان بازی هندبال چقدر است؟

زمانی بازی هندبال برای افراد بزرگسال 30 دقیقه، برای نوجوانان 25 دقیقه، برای جوانان 20 دقیقه و نونهالان 15 دقیقه است. بین دونیمه بازی هندبال نیز 10 دقیقه وقت استراحت وجود دارد.

نحوه دادن کارت و اعلام خطا در بازی هندبال

کارت زرد در بازی هندبال وجود دارد و اگر بازیکنی دو کارت زرد از داور دریافت کند از زمین اخراج خواهد شد. البته اخراج بازیکنان از زمین به مدت 120 ثانیه است، باگذشت این زمان بازیکن اجازه دارد وارد زمین‌بازی شود. اگر بازیکن 3 اخراج از داور دریافت کند، داور با نشان‌دادن کارت قرمز بازیکن را به طور کامل از زمین اخراج می‌کند.

ابعاد استاندارد زمین‌بازی هندبال

ابعاد سالن هندبال مانند سایر رشته‌ها و سالن‌های ورزشی توسط فدراسیون بین‌المللی هندبال تعیین می‌شود. یک سالن هندبال باید دارای زمین مستطیل‌شکل به ابعاد 40 در 20 متر باشد و توسط خط وسط به دو قسمت مساوی تقسیم شود. این ابعاد سالن هندبال توسط فدراسیون بین‌المللی این رشته ورزشی تعیین می‌شود. سایر ویژگی‌های مربوط به ابعاد سالن هندبال به شرح زیر است:

1-      تمام خطوط ترسیم شده در زمین توپ باید واضح و همرنگ باشند.

2-      تمام خطوط کشیده شده در زمین هندبال به جز خطوط دروازه باید ضخامت یکسان داشته باشند و خطوط دروازه باید ضخیم کشیده شود.

3-      با یک خط عرضی زمین‌بازی هندبال باید به دو قسمت مساوی تقسیم شود

4-      در ابعاد سالن هندبال باید در نظر گرفت که دورتادور زمین هندبال باید دارای یک متر فضا باشد. این ناحیه باید عاری از هرگونه مانع باشد تا هنگام پرتاب توپ مزاحمتی ایجاد نشود.

شناخت خط‌کشی‌های زمین‌بازی هندبال

ابعاد خط‌کشی محوطه‌های مختلف زمین هندبال

خط‌زدن ضربه آزاد در هندبال

این خط به‌صورت نیم‌دایره است و با دروازه‌بان حدود 9 متر فاصله دارد. در هر نقطه از این خط پرتاب آزاد به سمت دروازه صورت می‌گیرد. اگر خطایی خارج از محوطه دروازه مرتکب شود، تیمی که روی آن خطا شده است اجازه دارد یک ضربه آزاد بزند.

خط محوطه دروازه‌بان هندبال

خط دروازه بین خط ضربه آزاد و خط دروازه کشیده شده و به شکل دایره است. این خط در فاصله 6 متری از دروازه کشیده شده و برخلاف خط ضربه آزاد، پیوسته است.

خط دروازه‌بانی در هندبال

خط دروازه خطی است که حرکت دروازه‌بان را در هنگام ضربه پنالتی محدود می‌کند. این خط در فاصله 4 متری از محوطه دروازه هندبال کشیده شده و دروازه‌بان اجازه خروج از این خط را قبل از ضربه پنالتی ندارد.

خط‌زدن ضربه پنالتی در بازی هندبال

خط پنالتی 7 متر از مرکز دروازه فاصله دارد. اگر تیم مدافع در محوطه دروازه اشتباه کند، تیم مهاجم یک ضربه آزاد دریافت می‌کند و یک ضربه پنالتی باید از این علامت زده شود.

برای سالن هندبال ایده‌آل‌ترین کف‌پوش چیست؟

در واقع بازی هندبال جزء بازی‌های پر تحرک است به‌گونه‌ای که احتمال برخورد بازیکنان به هم در این ورزش بسیار بالا است. حفظ سلامت بازیکنان و ایمن بودن مسابقه بسیار مهم است. برای این منظور در بسیاری از سالن‌های ورزشی مانند سالن‌های بسکتبال، سالن‌های والیبال و زمین‌های والیبال از کف‌پوش‌های فوم دار با ضخامت مناسب استفاده می‌شود. سطوح زمین هندبال معمولاً از موادی ساخته می‌شود که به بازیکنان آسیبی نمی‌رساند و در روند بازی اختلالی ایجاد نمی‌کند.

سطح سالن هندبال باید صاف و هموار باشد تا در روند بازی اختلالی ایجاد نکند. اگر زمین‌بازی هندبال به‌صورت استاندارد ساخته نشده باشد و سطح آن ناهموار باشد احتمال زمین‌خوردن بازیکن بالا می‌رود و این امر موجب می‌شود بازیکن صدمه ببیند و مصدوم شود؛ بنابراین متریال کف سالن هندبال باید مرغوب و مناسب باشد تا در روند بازی هندبال اختلالی ایجاد نشود و همچنین آسیب‌های ناشی از برخورد بازیکنان و خوردن زمین برای آن‌ها به وجود نیاید.

جهت تهیه کفش یا لباس ورزشی به یکی از دسته بندی های زیر وارد شوید.
 

اندازه استاندارد توپ‌بازی هندبال چقدر است؟

هندبال برای افراد خردسال 8 سال به بالا: دور توپ از 290 تا 330 و وزن توپ از 50 تا 52 گرم است. برای بازیکنان هندبال نوجوان پسر و دختر وزن توپ باید بین 325 تا 370 گرم باشد و اندازه توپ باید بین 54 تا 56 سانتی‌متر باشد. برای افراد بالای 16 سال آقایان و بانوان، دور توپ هندبال باید 58 تا 60 سانتی‌متر و وزن آن باید بین 425 تا 475 گرم باشد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای انتخاب و خرید ست ورزشی مناسب

راهنمای انتخاب کفش ورزشی زنانه


سخن پایانی

در کشورهای شمالی به دلیل سردی هوا شکل جدیدی برای انجام این ورزش در سالن داده شد که منجر به پیدایش هندبال هفت‌نفره امروزی شد. بین سال‌های 1904 تا 1920، این ورزش با استفاده از برخی از قوانین بازی فوتبال در قاره اروپا توسعه بیشتری یافت و به همین دلیل ((فوتبال)) تأثیر زیادی در آن داشت. در سال 1931 کمیته بین‌المللی المپیک هندبال را به‌عنوان بخشی از بازی‌های المپیک پذیرفت. از سال 1928 تا 1934، انجمن بین‌المللی هندبال به‌سرعت توسعه یافت و توانست بیش از 25 کشور را به‌عنوان عضو فدراسیون قبول کند. سرانجام اولین مسابقه هندبال در المپیک 1936 برلین به‌صورت یازده‌نفره برگزار شد.

تاریخچه هندبال ایران زمانی که دکتر امیر تاش ملقب به پدر هندبال ایران پس از اخذ مدرک لیسانس در رشته تربیت‌بدنی و ورزش از فرانسه در سال 1344 شمسی وارد ایران شد و به بحث پرداخت و اولین گام‌ها را برای تأسیس فدراسیون هندبال ایران برداشت. از طریق کمیته ملی المپیک نیز مدارک توسط فدراسیون جهانی هندبال برای آماده‌سازی حضور هندبال 7 نفره در ایران گرفته شد که به دلیل تغییرات اداری در کمیته ملی المپیک متوقف شد. در سال 1352 سازمان آموزش‌وپرورش به‌واسطه حمایت‌های ایجاد شده از تعداد بازیکنان و مربیان هندبال در کشور به این رشته ورزشی توجه کرد و سرانجام در سال 1354 فدراسیون ملی هندبال تأسیس و فراخوان شد. مهندسی به نام هارون مهدوی امور این کارها را بر عهده داشت.