فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

راهنمای خرید کفش کوهنوردی

در راهنما / راهنمای خرید

آیا به دنبال خرید اولین جفت کفش کوهنوردی خود هستید؟ آیا کفی کفش کوهنوردی قدیمی شما فرسوده شده است؟ این راهنمای خرید کفش کوهنوردی را بخوانید و کفش مناسب خود را تهیه نمایید با خیال راحت کوهنوردی کنید.


راهنمای-خرید-کفش-کوهنوردی

تفاوت کفش کوهنوردی و کوهپیمایی با سایر کفش‌ها چیست؟

برای افرادی که به طور منظم کوهنوردی می‌کنند، انتخاب کفش یک تصمیم بسیار مهم است. هنگام انتخاب و خرید کفش کوهنوردی زنانه و مردانه باید به عوامل زیادی توجه کنند. ابتدا سایز کفش باید متناسب با پای آن‌ها باشد. دوم، آن‌ها باید کفش‌هایی پیدا کنند که از پایشان در برابر خراشیدگی، سوراخ شدن و سوختگی محافظت کند.

متأسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که کفش کوهنوردی همان کفش کتانی است که برای پیاده‌روی روزانه مردانه و زنانه استفاده می‌کنند. اما در واقع انواع کفش کوهنوردی کفش‌هایی کاملاً متفاوت و حرفه‌ای هستند که برای صخره‌نوردی و مسیرهای سخت طراحی شده‌اند.

کفش کوهپیمایی برای کوهنوردی‌های یک روزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبک وزن بوده و دارای کفی انعطاف پذیر است. اما به عنوان کفش کوهنوردی، مقاوم و بادوام نیست.


راهنمای-خرید-کفش-کوهنوردی

خطرات استفاده از کفش نامناسب برای کوهنوردی

سر خوردن

اولین آسیب استفاده از کفش‌های نامناسب، احتمال افتادن و آسیب دیدگی است. زیره کفش‌های کوهنوردی مردانه و زنانه به گونه‌ای طراحی شده است که از لیز خوردن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند، اما تقریباً تمام کفش‌های کتانی دارای کفی صاف هستند و به راحتی می‌توانید روی سنگ ها لیز بخورید.

دردهای زانو، کمر و ساق پا

از آنجایی که هنگام کوهنوردی مسیرهای سختی را پشت سر می‌گذارید و برای بالا رفتن از نقاط مختلف به بدن خود فشار زیادی وارد می‌کنید، کفش نامناسب می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن از جمله زانو، کمر و ساق پا آسیب برساند. پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری برای شما ایجاد کند.

کبودی و بی حسی ماهیچه‌های پا

اگر کفشی غیر از کفش کوهنوردی زنانه یا مردانه بپوشید، پس از چند ساعت بالا رفتن از کوه و صخره، پاهایتان خواب آلود و بی‌حس می‌شود که ادامه مسیر را سخت می‌کند و نمی‌توانید به راحتی حرکت کنید.

هنگام خرید کفش کوهنوردی مردانه و زنانه قیمت بالای آنها نسبت به کفش‌های معمولی می‌تواند شما را از خریدشان منصرف کند، اما مطمئن باشید که کوهنوردی با کفش‌های نامناسب مشکلات و آسیب‌هایی جدی را برای شما به همراه خواهد داشت. بنابراین همیشه سعی کنید کفش کوهنوردی اورجینال و استاندارد بخرید.

راهنمای-خرید-کفش-کوهنوردی

دسته بندی کلی انواع کفش کوهنوردی زنانه و مردانه

بعد از اینکه تجربه کوهنوردی خود را مرور کردید، باید تصمیم بگیرید که کدام ویژگی برای شما مهم است.

کفش کوهنوردی محکم

یک کفش سفت و محکم در زمین‌های فنی، پایداری بیشتری به شما می‌دهد. در مقابل یک کفش انعطاف‌پذیر آزادی حرکت بهتری به شما می‌دهد.

کفش کوهنوردی ساق کوتاه یا بلند

هرچه ساق کفش کوهنوردی مردانه یا زنانه شما بلندتر باشد از مچ پایتان حمایت بیشتری می‌کند.

کفش کوهنوردی ساق کوتاه به مچ پا اجازه می‌دهد تا آزادانه‌تر حرکت کند.

همچنین کفش کوهنوردی نیم ساق در بین این دو قرار دارد و تا استخوان مچ پا بالا می‌آیند.

کفش کوهنوردی محافظت اضافه شده یا کفش سبک وزن

یک جفت کفش کوهنوردی زنانه یا مردانه که دارای تقویت‌کننده است (پنجه لاستیکی، محافظ پاشنه، محافظ کناری و پشتی و غیره) محافظت بیشتری به شما ارائه می‌کند و اگر در مسیرهای شیب‌دار، صخره‌ای یا خارج از مسیر کوهنوردی کنید، دوام بیشتری دارد. زیره‌های ضخیم‌تر از کف پای شما محافظت می‌کنند.

کفش کوهنوردی سبک، خستگی را کاهش می‌دهد اما به اندازه کافی بادوام نیست.

انواع و مشخصات کفش کوهنوردی حرفه‌ای

  • کفش کوهنوردی سنگین یک تکه

یکی از حرفه‌ای‌ترین انواع کفش کوهنوردی زنانه و مردانه کفش یک تکه سنگین است که بیشتر برای صعودهای فنی در یخ نوردی و صعودهای زمستانی تا ارتفاع کمتر از 5000 متر استفاده می‌شود. از مشخصات کفش کوهنوردی یک تکه این است که زیره آن هیچ گونه انعطافی ندارد به همین دلیل به هیچ وجه جز در جاده‌های برفی و یخبندان از آن استفاده نکنید زیرا پاهای شما تحت فشار قرار می‌گیرد و تاول می‌زند. همچنین در ساخت این نوع کفش کوهنوردی از نخ استفاده نمی‌شود و قطعات آن به وسیله چسب به یکدیگر متصل می شوند. لذا در هنگام خرید به تاریخ انقضای چسب آن توجه فرمایید.

  • کفش کوهنوردی سنگین دو لایه

این نوع کفش کوهنوردی فوق‌العاده محکم و سنگین بوده و انعطاف‌پذیری ندارد. دارای دو لایه است. اولین کفش یک کفش کوچک به اندازه پای فرد است که داخل یک کفش بزرگتر قرار می گیرد. از این کفش کوهنوردی می‌توانید برای صخره‌های یخی، ارتفاعات بالای 7000 متر در فصول خنک و زیر 7000 متر در زمستان استفاده کنید.

  • کفش‌ کوهنوردی هیمالیا

این نوع کفش کوهنوردی بسیار قوی و حرفه‌ای است و زیره آن هیچ‌گونه کشش و انعطافی ندارد. این کفش دارای سه روکش مجزا و متفاوت است که هر کدام ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود را دارند. می‌توانید از آن برای مسیرهای برفی و یخی و صعود تا ارتفاع 8000 متری در هیمالیا و بالای 7000 متری در زمستان استفاده کنید.

  • کفش یخ نوردی

از دیگر انواع کفش کوهنوردی، کفش‌های یخ نوردی هستند که به طور انحصاری فقط برای مسیر روی صخره‌های یخی استفاده می‌شوند. این کفش‌ها بسیار سبک هستند و کرامپون های آن به طور دائم به کفش ها متصل می‌شوند.

  • کفش صخره نوردی

کفش‌های صخره نوردی از دیگر انواع کفش کوهنوردی بوده که بسیار سبک هستند و برای سنگ نوردی، صخره نوردی و دیواره نوردی استفاده می‌شوند. با توجه به کاربرد خاص‌شان، این نوع کفش‌ها از مواد خاص و به شکل‌های خاص طراحی و ساخته می‌شوند.

  • کفش کوهپیمایی

کفش کوهپیمایی ساده‌ترین نوع کفش کوهنوردی هستند که می‌تواند برای استفاده روزمره نیز استفاده ‌شوند. این کفش‌ها نیز باید سبک و معمولاً بدون ساق باشند.


راهنمای-خرید-کفش-کوهنوردی

بهترین زیره کفش کوهنوردی کدام است؟

زیره و رویه دو قسمت حیاتی در انواع کفش کوهنوردی هستند که هر کدام باید ویژگی های خاص خود را داشته باشند. زیره کفش لایه خاصی از لاستیک و کربن است که سفت، محکم و ضد لغزش است. زیره باید ضربه گیر بوده، با توجه به نوع و جنس کفش، انعطاف کافی داشته، اصطکاک خوب و مقاومت بالایی داشته باشد و وضعیت مناسب کف پا را در داخل کفش حفظ کند. همچنین کفی باید دارای شیارهای عمیق باشد تا به شما توانایی حرکت در مسیرهای سخت را بدهد.

  • معروف ترین این کفی‌ها برند ایتالیایی ویبرام است که در ساخت بسیاری از کفش‌های کوهنوردی استفاده می شود.
  • زیره رابر نوع دیگری از زیره است که بدون شکست و سایش بوده و علاوه بر استحکام زیاد انعطاف پذیری خوبی نیز دارد. مضاف بر اینکه در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم است.
  • زیره ترمو یک عایق حرارتی است که وزن سبکی دارد، انعطاف پذیر بوده و در برابر سایش و لغزش به شدت مقاوم می‌باشد.

رویه کفش نیز باید دارای ویژگی های اساسی باشد. به عنوان مثال، باید ضد آب باشد و بتواند عرق کند. در عین قوی بودن، قابلیت کشسانی و نرمی و انعطاف پذیری را نیز داشته باشد. در برابر سرما، گرما و شرایط محیطی مقاوم بوده و پوسیده نشود. لایه روی کفش کوهنوردی باید تا مچ پا کشیده شود و آن را بپوشاند.

راهنمای-خرید-کفش-کوهنوردی

بهترین کفش کوهنوردی ایرانی و خارجی کدام است؟

حالا که می‌دانید خرید کفش کوهنوردی اورجینال چقدر ضروری است بیایید ببینیم بهترین برندهای خارجی و ایرانی کفش کوهنوردی کدامند. در بین تولید کنندگان خارجی می‌توانید از برندهای زیر کفش کوهنوردی خود را با خیال راحت انتخاب کنید.

هامتو، سالومون، کاترپیلار، لوا، سالیوا، آندر آرمور، کچوا

اما در دهه‌های اخیر تولید کننده‌های ایرانی کفش کوهنوردی با طراحی و عرضه کفش‌های باکیفیت تخصصی توانسته‌اند جای خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کنند. از معروفترین و بهترین کفش کوهنوردی ایرانی عبارتند از: برند لاوان، برند کوهسار، برند سهند، برند قارتال، برند سیمپا، برند آسیا، برند بافونیکس

راهنمای-خرید-کفش-کوهنوردی

راهنمای خرید کفش کوهنوردی

هنگام خرید کفش کوهنوردی زنانه یا مردانه بایدبه موراد زیر توجه داشته باشید:

  • فصل صعود

اگر قصد صعود در فصل زمستان و مسیرهای پر از برف و یخبندان را دارید، بهتر است از چکمه‌های کوهنوردی با ساق بلند استفاده کنید. اگر در مسیرهای سخت و یا در فصول بارانی کوهنوردی می‌کنید باید خرید کفش کوهنوردی زنانه ضد آب و یا کفش مردانه عایق را برنامه‌ریزی کنید.

  • سطح کوهنوردی و آمادگی بدنی

اگر مبتدی هستید کفشی که می‌خرید با یک فرد حرفه‌ای متفاوت خواهد بود.

  • وزن کوله پشتی

هرچه وزن کوله پشتی شما بیشتر باشد نیاز به کفش فنی‌تری دارید که باید زیره محکم‌تری داشته باشد.

  • اندازه و تناسب

شما باید کفشی را انتخاب کنید که کاملاً متناسب با سایز پای شما باشد و در آن احساس راحتی کنید. هنگام خرید کفش معمولی گاهی اوقات ممکن است کفش در قسمت‌هایی مانند پنجه تنگ به نظر برسد که فروشنده به شما می‌گوید پس از مدتی استفاده گشاد می‌شود.

اما در مورد کفش‌های کوهنوردی اینطور نیست و باید کفشی را انتخاب کنید که در تمام قسمت‌های آن احساس راحتی کنید.

  • بررسی سال ساخت

یکی دیگر از مسائل مهمی که مردم در هنگام خرید کفش کوهنوردی به آن توجه نمی‌کنند، سال ساخت آن است. ممکن است کفشی از برند معروفی بخرید که سال ها از تولیدش گذشته است، اما از آنجایی که استفاده نشده است، فکر کنید که کیفیت خود را حفظ کرده است.

اما قبل از خرید بهتر است بدانید که چسب‌های استفاده شده در ساخت انواع کفش‌کوهنوردی مردانه و زنانه در بهترین حالت تا 5 سال تاریخ انقضا دارند.

پس از این تاریخ، چسب‌ها خاصیت خود را از دست می‌دهند و به دلیل شرایط آب و هوایی مختلف مانند گرما، سرما یا آب از هم جدا می‌شوند. بنابراین هنگام خرید حتماً از فروشنده سال ساخت کفش را بپرسید.

  • ارتفاع ساق کفش

در هنگام کوهنوردی، باید پای خود را در هر جایی که می‌توانید قرار دهید. این مکان‌ها می‌توانند چاله‌ای پر از آب آلوده یا فضای خالی بین گیاهان خاردار باشند. بنابراین کفش کوهنوردی زنانه یا مردانه باید دارای ساق مناسب و ارتفاع کافی باشد تا بتوانید در شرایط مختلف از آن استفاده کنید.

  • بند کفش

کفش‌های اسپرت دارای بندهای کوتاه هستند و معمولاً فقط در قسمت بالایی کفش قرار دارند. اما انواع کفش کوهنوردی مردانه و زنانه باید دارای بندهای بلندی باشند که از بالا تا نوک انگشتان پا امتداد داشته باشد.

این باعث می‌شود کفش روی پای شما راحت‌تر باشد، بهتر روی پای شما بنشیند و همچنین پوشیدن و درآوردن آن را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

  • برندهای کفش کوهنوردی

گاهی اوقات کفش‌ کوهنوردی شما پلی بین مرگ و زندگی شما خواهد بود. قرار گرفتن در شرایط سخت در صورتی که کفش‌هایتان مناسب نباشد، ممکن است برای شما گران تمام شود!

پس کیفیت و سلامت خود را فدای قیمت نکنید! قبل از خرید سعی کنید برندهای معروف در زمینه کفش کوهنوردی مردانه و زنانه را شناسایی کنید و مشخصات هر کدام را بخوانید و از دوستانی که از آن استفاده کرده‌اند سؤال بپرسید تا بتوانید از یک برند معتبر و مناسب کفش بخرید.

  • بررسی ضمانت نامه‌ها

اگر کفش کوهنوردی شما از برند معروف و معتبری باشد، به احتمال زیاد آن‌ها را با گارانتی خریداری خواهید کرد. این قضیه به شما این اطمینان را می‌دهد که کفش کوهنوردی اورجینال را خریداری کرده‌اید.

  • تست کفش قبل از خرید

قبل از خرید کفش کوهنوردی را امتحان کنید تا از کیفیت و استحکام آن مطمئن شوید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که روی یک پا بایستید و با پای دیگر به دیوار ضربه بزنید. اگر کفش کوهنوردی مناسب باشد و کیفیت و استحکام لازم را داشته باشد، پای شما ضربه را حس نمی‌کند.

  • پوشیدن جوراب کوهنوردی

به این نکته توجه کنید که برای کوهنوردی از جوراب‌های ضخیم مخصوص استفاده می‌کنید پس بهتر است هنگام خرید جوراب‌های مخصوص خود را همراه داشته باشید تا بتوانید سایز مناسب را انتخاب کنید. جوراب‌های مخصوص کوهنوردی ضخیم هستند و در بسیاری از موارد تا یک سایز می‌تواند روی سایز کفش تأثیر بگذارد.

  • جنس کفش کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی در مدل‌های مختلف و از مواد مختلف ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. متداول‌ترین مواد مورد استفاده برای تولید انواع کفش کوهنوردی پلاستیک، چرم طبیعی یا مصنوعی، پارچه‌های خاص و ترکیب پارچه‌های جدید مانند گورتکس هستند.

کفش کوهنوردی چرمی دارای انعطاف پذیری بالا و تهویه مناسب هستند. از طرفی کفش های پلاستیکی سبک‌تر بوده و عایق حرارتی بهتری نسبت به کفش‌های دیگر هستند و در برابر سرما و باد مقاومت بیشتری دارند. البته این کفش‌ها برای استفاده در زمین های نرم و کم شیب مناسب نیستند و انعطاف پذیری آن‌ها کمتر از کفش‌های چرمی است.

راهنمای-خرید-کفش-کوهنوردی

کفش کوهنوردی از کجا بخرم؟

بهتر است اگر برای اولین بار است که کفش کوهنوردی می‌خرید آن را از یک فروشگاه خریداری کنید تا با پوشیدن چندین جفت‌ کفش کوهنوردی زنانه یا مردانه از بین همه مارک‌ها و مدل‌های موجود تشخیص دهید که کدام نوع کفش برای شما مناسب‌تر است. اما اگر قبلاً کفش خریده‌اید و اکنون می‌خواهید آن را به روز کنید می‌توانید با خیال راحت از فروشگاه‌های اینترنتی معتبری مانند اسپورتلند خرید نمایید.