فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

راهنمای انتخاب کفش دویدن زنانه

در راهنما / راهنمای خرید

بر اساس مطالعه انجام شده، زنانی که دوندههای رقابتی هستند و بیش از 80 کیلومتر میدوند دارای پاهایی با قوسهای بلندتر و پاشنههای باریکتری نسبت به زنانی هستند که اهل دویدن نیستند. چنانچه به دنبال این هستید که بهتر و سریعتر و قویتر بدوید، به کفشهای دویدن زنانه نیاز دارید. بهترین کفشهای دویدن زنانه به طور خاص برای مکانیک بدن شما، سبک راه رفتن، قوسها و راحتی شما ساخته شده است چرا که هیچ دو دوندهای یکسان نیستند.

کفش-دویدن

زنان هنگام انتخاب کفش دویدن باید به دنبال چه چیزی باشند؟

برای پیدا کردن کفش مناسب برای پا، بهتر است که چندین برند را در اندازه‏های مختلف آزمایش کنید. کمی با کفشها راه بروید، کمی بدوید و مطمئن شوید که کفشها مناسب شما هستند، پاهایتان در آن راحت است و لیز نمیخورید.

چرا کفش‏های زنانه سبک‏تر و نرم‏تر هستند؟

حجم ماهیچه زنان کمتر از مردان است و در نتیجه وزن کمتری دارند. به همین دلیل، کفشهای زنانه اغلب دارای کفی میانی سبکتر و نرمتری هستند تا میزان ضربه کمتری را که با هر حرکت روی کفش وارد میشود جبران کنند.

کفش‏های ورزشی زنانه که برای دویدن یا پیادهروی سنگین طراحی شدهاند، آسیب‏ها و تاثیرات دویدن بر روی سطوح سخت را کاهش میدهند.

از کفش خود برای چه کاری استفاده میکنید؟

از کفش خود برای چه کاری استفاده میکنید؟ آیا برای اولین مسابقه خود تمرین میکنید؟ آیا به دنبال کفشی برای دویدن سریعتر هستید؟ آیا قصد دارید در جاده یا مسیر پیادهروی بدوید؟ همه این عوامل در نوع کفش مورد نیاز شما نقش دارد. اکثر دوندگان به یک کفش استاندارد نیاز دارند، اما خوب است که با پرسیدن این سوالات ساده از خود شروع کنید:

میخواهید روی چه نوع سطحی بدوید؟

روی جاده سخت

اگر عمدتا روی سطوح سختتر میدوید، به یک کفش مخصوص دویدن احتیاج دارید که کمی فوم یا بالشتک بیشتری داشته باشد و بتواند سایش و فرسودگی روزانه سطح سخت را تحمل کند.

روی جاده خاکی

اگر مسیرها و جاده‏های خاکی را ترجیح می‏دهید، کفشی برایتان مناسب است که کشش بسیار خوبی داشته باشد و شما را در برابر سنگ، ریشه، لغزش و شرایط گل آلود یا مرطوب محافظت کند. همچنین مهم است که به این فکر کنید که مسیرهای پیاده روی تا چه حد مشکل هستند و هر چند وقت یکبار قصد دارید مسیر دویدن را طی کنید.

روی تردمیل

اگر بیشتر دویدن خود را بر روی تردمیل انجام میدهید، انتخاب‏تان باید مشابه کفشهایی باشد که در جاده سخت میپوشید و نباید با آن تفاوت زیادی داشته باشد.

از کفش خود برای کدام نوع دویدن استفاده میکنید؟

دویدن گاه به گاه

اکثر کفشهای دویدن برای فعالیتهای گاه به گاه عالی خواهند بود. کفشهای استاندارد معمولی برای دویدن‏های روزانه بسیار مناسب‏اند.

دویدن طولانی مدت

اگر قصد دارید هفته‏ای بیش از 45 کیلومتر، یا بیش‏تر از 16 کیلومتر در هر جلسه بدوید بالشتک و فوم کفشتان اهمیت پیدا میکند. شایان ذکر است که کفش‏ها فقط 500-800 کیلومتر طول عمر دارند، بنابراین برای افزایش طول عمر کفش و کاهش خطر آسیب‏دیدگی توصیه می‏شود هنگام تمرین در مسافتهای پیموده شده از دو جفت کفش به صورت گردشی استفاده نمایید. حال این دو کفش میتوانند یکسان یا دو مدل متفاوت باشند تا کمی موجب تنوع شوند.

مسابقه و دویدن سریع

شما هنوز هم می‏توانید با یک کفش معمولی سریع بدوید. اما اگر امیدوار هستید که بتوانید با سرعت بیشتری بدوید، یک کفش سبکتر میتواند انتخاب بهتری باشد. داشتن یک کفش با وزن سبکتر برای مسابقات، بر روی سرعت دویدن شما تاثیر زیادی دارد. در واقع یک کفش سبک وزن و عملکرد مناسب تنها چیزی است که شما نیاز دارید.

تناسب کفش شما چگونه باید باشد؟

وقتی در مورد تناسب کفش صحبت میکنید، باید از چند عامل مختلف آگاه باشید. اول اینکه، اندازه یک کفش دویدن ممکن است در برندهای مختلف متفاوت باشد و مهمتر از همه، احتمالاً کمی بزرگتر از کفشهای روزمره یا کار شما باشد. بهتر است زیاد با اندازه خاصی درگیر نشوید و با آنچه واقعاً مناسب است پیش بروید. مواردی که هنگام انتخاب کفش دویدن زنانه باید در نظر بگیرید:

طول کفش

داشتن فضای کافی برای انگشتان پا احتمالاً مهمترین نکتهای است که باید هنگام انتخاب کفش مناسب دویدن در نظر بگیرید. کفشهای بسیار تنگ باعث ایجاد ناخنهای سیاه در پا، تاول و در نهایت منجر به انگشت چکشی میشوند و این موضوع بسیار آزاردهنده است.

عرض کفش

عرض کفش مورد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. چنانچه عرض کفش به گونهای است که پاهای شما متورم میشود و به فضای بیشتری احتیاج دارید، کفش دیگری را با عرض بیشتر امتحان کنید. باید مطمئن شوید که کفش به پهلوهای پای شما بیش از حد فشار نمیآورد. عرض استاندارد کفش دویدن برای مردان D و برای زنان B است.

پاشنه مناسب

اغلب از شمارنده پاشنه هنگام توصیف میزان محکم بودن کفش در اطراف پاشنه و مچ پا استفاده می‏شود. شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که داشتن فضای زیاد یا لغزش در پاشنه پا در حین دویدن می‏تواند باعث ایجاد تاول‏های تند و زننده شود. حتی یک جوراب خوب جاذب رطوبت هم نمیتواند از لغزش زیاد پاشنه پا محافظت کند. بنابراین بسیار مهم است که پاشنه پایتان در کفش محکم و بدون هر گونه فضای اضافی باشد تا دچار لغزش نشوید. البته که تنگ بودن قسمت پاشنه نیز ناراحتیهای مختص خود را دارد. چنانچه به دنبال یافتن کفشی هستید که محافظ پاشنه پایتان بوده و پاشنهتان در آن راحت باشد باید از آناتومی پایتان آگاهی نسبی داشته باشید.

نحوه قدم برداشتن

قدم برداشتن در اصل این است که پای شما چقدر فضا از پایین قوس تا بالای پا را اشغال میکند. به طور معمول، افرادی که دارای قوسهای بلند هستند ممکن است به فضای بیشتری برای قدم برداشتن نیاز داشته باشند تا در هنگام دویدن دچار ترک خوردگی یا بیحسی پا نشوند. توجه داشته باشید که پس از بستن بند کفش‏ها، پاهایتان چه حسی دارند. آیا به علت محکم بودن بندها، تحت فشار هستند یا اینکه احساس راحتی میکنند؟ پاهای شما نباید به هیچ وجه تحت فشار بوده و احساس ناراحتی کنند. مانند تناسب پاشنه پا، چند ترفند برای بستن بند کفش جهت تنظیم فشار وجود دارد، اما توصیه میکنیم برای شروع کفشی را انتخاب کنید که مناسب باشد.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای تعویض کفش های پیاده روی و اصول پیاده روی صحیح برای چربی سوزی و لاغری شکم