فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

ویژگی های یک کوهنوردی مناسب

در ورزش ‌ها / کوهنوردی

کوهنوردی ورزشی است که تنها کسانی که آن را تجربه کرده اند پی به جذابیت و نشاط آن می برند. بالا رفتن از دامنه ها و صخره های استوار و سر به فلک کشیده می تواند در دیدن عجایب خلقت کمک کند. وقتی از کوه ها بالا می روید حس می کنید که زمین چنان محکم است که هیچ نیرویی قادر به تخریب آن نیست. پس تنها کار لازم و داشتن کوله پشتی مسافرتی و تجهیزات لازم کوهنوردی است تا دل به دریا بزنید و این سفر ماجرا جویانه را آغاز کنید سفری که با صعود به ارتفاعات انجام می شود.

کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی یک ورزش مفید برای بدن است شما با انجام این ورزش می توانید عمر طولانی داشته باشید. اغلب افراد علاقه بسیاری به کوهنوردی دارند و تمایل دارند حتی یک بار هم شده این ورزش جذاب و مفرح را تجربه کنند. برای کوه نوردی نیاز به تجهیزات و وسایل مهم داریم که یک کوهنوردی خوب و مناسبی داشته باشیم.

کوهنورد کیست؟

کوهنورد در واقع به فردی گفته می شود که شیوه درست و اصولی این ورزش را بداند برای مثال چه نوع لباس ورزشی، کفشی کوهنوردی و طبیعت گردی برای این ورزش مناسب است یا چه نوع تجهیزاتی باید به همراه داشته باشید. کوهنوردان برای صعود به قله یک باره آن را فتح نمی کنند بلکه بین راه استراحت می کنند تا به نقطه هدف برسند. یکی از مزیت های کوهنوردان صبور و بردباری آن ها است یک کوهنورد باید به لحاظ جسمی، روحی، ذهنی عالی باشد و در پیمودن راه مشکلی پیش نیاید. مسلما کوهنوردان علاقه بسیاری به طبیعت دارند و دوست دارند از بالا به تماشای طبیعت، زیبایی های خلقت و همچنین لذت بردن از آن است.

کوهنوردی

لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی مناسب

لوازم و تجهیزات کوهنوردی باید کیفیت و مقاوم باشند. این وسایل شامل کارابین های فولادی و آلمنیومی، دستکش، فندک، جوراب زخیم، عینک آفتابی، باتوم های کوهنوردی، طناب های زخیم و با کیفیت، بوت کوهنوردی، چادر، زیر انداز، داشتن بادگیر ورزشی ، ژاکت زخیم، شلوار زخیم مناسب کوهنوردی، کتونی های میخ دار برای شرایط های مختلف و از همه مهم تر به همراه داشتن لوازم بهداشتی و دارو است.


راهنمای داشتن یک کوهنوردی مناسب

نکاتی که باید برای داشتن یک کوهنوردی مناسب رعایت کنید شامل موارد زیر می باشد.

برنامه ریزی دقیق و بررسی کردن مسیر های رفت و آمد

ابتدا باید طلوع و غروب آفتاب را بررسی کنید، با توجه به فصل برنامه ریزی کنید کوهنوردی در تابستان و زمستان متفاوت است، کوهنوردی برای افرادی که برای اولین بار به قله کوه صعود می کنند مناسب نمی باشد باید قبل از کوهنوردی اطلاعات تحقیقات کاملی در این زمینه داشته باشید.

قدم برداشتن صحیح به هنگام صعود و فرود

برای صعود و فرود باید پاها به اندازه عرض شانه باز کنید اگر بیش تر باز شود ممکن است در طول مسیر دچار مشکل شوید، برای بالا رفتن از کوه ابتدا پنجه پا و سپس پاشنه پا را روی زمین بگذارید، از خم شدن زانوهایتان جلوگیری کنید، اگر متوجه شدید برخی از سنگ ها لق هستند از قرار دادن پاها بر روی آن جلوگیری کنید. وقتی از قله کوه صعود می کنید ابتدا باید پاشنه سپس پنجه را بر روی زمین قرار دهید، کوه هایی که شیب زیادی دارند به روش پلکانی و اوریب حرکت کنید و با بغل پا فرود می آییم، زمانی که فرود می آیید باید با احتیاط کامل و با کنترل کردن پا ها قدم بردارید.

 

کوهنوردی

داشتن یک کفش مناسب

کفش کوهنوردی باید فوق العاده باشد و از ویژگی های منحصر به فردی برخورد دار باشد، کفش کوهنوردی باید ضد آب، قابل ارتجاع و همچنین محکم و ضربه گیر باشد، به طوری که روی قوزک پا را به طور کامل بپوشاند و بند های کفش تا پنجه با امتداد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش کوهنوردی

پیش بینی وضعیت جوی هوا

زمانی که قصد دارید به کوهنوردی بروید وضعیت آب و هوا جویا شوید اگر شرایط برای کوهنوردی مناسب نباشد کوهنوردی را به روز دیگر موکول کنید همان طور که می دانید در کوهستان ها برف و باران فراوانی وجود دارد و برای کوهنوردی بسیار خطرناک است.

پناهگاه مناسب داشته باشید

در کوهنوردی منتظر اتفاق های ناگهانی باشید در این مواقع باید پتو، چادر و... همراه خود داشته باشید تا در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید.

به همراه داشتن تجهیزات مورد نیاز

در کوهنوردی باید وسایل و تجهیزات مورد نیاز را همراه خود داشته باشید علاوه بر این وسایل چراغ قوه و سوت مهم ترین وسایل بهدشمار می رود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوازم کوهنوردی

تغذیه مناسب

برای داشتن یک کوهنوردی مناسب باید تغذیه مناسبی داشته باشید که به هنگام صعود و فرود دچار مشکل نشوید. تغذیه مناسب به شما انرژی فراوان می‌ دهد و باعث می‌ شود شما در مسیر احساس خستگی نکنید و پر انرژی مسر خود را طی کنید.

مهم ترین نکات کوهنوردی

- تنهایی به کوهنوردی نروید و دقت داشته باشید از راه‌ هایی که علامت گذاری شده حرکت کنید.

- به همراه داشتن یک کوله پشتی مناسب و ایده آل

- اگر قصد ماندن در قله کوه را دارید حتماً چادر و وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشید.

- در زمان صعود به قله وزن خود را به جلو و در حال فرود وزن خود را به عقب هدایت کنید.

- وسایل و اجسام شکستنی را با خود حمل نکنید زیرا در کوهنوردی درصد شکستن وسایل شیشه ای بسیار بالا است و ممکن است کوله شما پاره شود.

  

فواید کوهنوردی برای سلامت بدن

- کوهنوردی برای باز شدن مویرگ های بدن و قلب مفید می باشد.

- باعث افزایش خون در عضلات می شود.

- با کوهنوردی استخوان های قوی و محکمی داشته باشید.

- باعث تقویت و قوی شدن ریه های بدن می شود.‌

- جلوگیری از بیماری دیابت، سرطان و...

- پیشگیری از افسردگی و استرس و داشتن یک روحیه شاد

- کوهنوردی باعث لاغری و چربی سوزی بدن می شود.

نکات مهم هنگام خرید کفش کوهنوردی

- کفش کوهنوردی باید دو شماره برای پاهایتان بزرگ باشد زیرا به هنگام پایین آمدن از کوه بر سر انگشت هایتان فشار وارد نشود.

- زمانی که کفش کوهنوردی را پا می زنید حتماً از جوراب استفاده کنید و چند قدم راه بروید.

- هنگام پوشیدن کفش کوهنوردی دقت کنید که کفش از قوزک پا مراقبت می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم راهنمای کامل کوهنوردی را برایتان مورد بررسی قرار دهیم. کوهنوردی یکی از ورزش های پر طرفدار می باشد و هر فردی تمایل دارد حتی برای یک بار هم آن را تجربه کند. برای داشتن یک کوهنوردی مناسب باید به نکات مهمی توجه کنید تا ورزشی بی خطر داشته باشید. و با ورزش کوهنوردی بدنی سالم و تندرستی داشته باشید.