فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

راهنمای خرید لوازم کوهنوردی

در ورزش ‌ها / کوهنوردی

کوهنوردی یک راه عالی برای خوش اندام شدن و لذت بردن از زیبایی‌های دنیا به‌طور همزمان است. همچنین کوهنوردی مزایای زیادی برای سلامتی دارد. داشتن دانش فنی و فرم بدنی مناسب برای یک تجربه کوهنوردی موفق ضروری است. اما، قبل از اینکه به اولین سفر کوهنوردی خود بروید، باید مطمئن شوید که به تجهیزات کوهنوردی و لباس مناسب مجهز هستید. هر ورزشکاری که کوهنوردی را به عنوان ورزش یا تفریح انتخاب می‌کند نیاز به لوازم کوهنوردی و وسایل مورد نیاز آن دارد. ما به شما خواهیم گفت کدام لوازم کوهنوردی مهم و ضروری هستند؟

لوازم کوهنوردی

کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی یک اصطلاح کلی است و معمولاً به این موضوع اشاره دارد که شما به یک قله صعود خواهید کرد. اما کوهنوردی می‌تواند شامل صخره‌نوردی، یخ‌نوردی، پیاده‌روی طولانی مدت در جنگل و طبیعت باشد.

در حالی که اهداف اصلی کوهنوردی در طول سال‌ها ثابت مانده است، تکنیک‌ها، تجهیزات و فلسفه‌های پشت سر رسیدن به این اهداف به چندین نوع متمایز کوهنوردی منشعب شده است. شما کوهنوردی را بنا بر هر منظور و هدفی انتخاب کنید باید یکسری وسایل و تجهیزات کوهنوردی اولیه را داشته باشید.

لوازم کوهنوردی را بر چه اساسی انتخاب کنید؟

مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به عنوان مسیر کوهنوردی خود انتخاب کنید. شاید بخواهید جاهای جدیدی را کشف کنید یا محیط اطراف کمپ خود را کاوش نمایید، در پایان یک هفته پرمشغله، ممکن است بخواهید استراحت کنید یا به خودتان فشار بیاورید و به جاهای بکر بروید و در طبیعت غرق شوید. یا بخواهید از تعطیلات چند روزه‌ای که در پیش دارید استفاده کنید و یک برنامه کوهنوردی چند روزه را برنامه ریزی کنید. لوازم کوهنوردی که در مسیرهای مختلف به همراه می‌برید متفاوت خواهند بود. در بسیاری از جاها لازم نیست بار خود را بیش از اندازه سنگین کنید و خودتان را به دردسر بیندازید. موارد زیر تعیین کننده مقدار تجهیزات و لوازم کوهنوردی مورد نیاز برای شما خواهند بود:
  • نوع کوهنوردی

دانستن اینکه چه وسایلی را باید بسته بندی کنید به این معنی است که بدانید قرار است چه کاری انجام دهید. با در نظر گرفتن نوع (زمان، مسافت، صعود، دشواری فنی) و شرایطی که انتظار دارید (آب و هوا، فصل، آب و هوا) شروع کنید.

  • مدت زمان پیاد روی

تجهیزات ضروری بین یک کوهنوردی نیم روزه یا یک روزه (به جز مقدار غذا و آبی که بسته بندی می‌کنید) زیاد متفاوت نیست. انتخاب لوازم کوه نوردی برای یک سفر چند روزه پیچیده‌تر می‌شود. باید به این موضوعات فکر کنید:

آیا به چادر، کیسه خواب یا اجاق گاز نیاز دارید؟ غذاهای خشک منجمد لازم خواهید داشت؟ لباس‌های اضافه به کارتان می‌آید؟

  • مسافت و صعود

مسافت و صعودی که در برنامه سفر شما گنجانده شده است، دشواری را تعیین می‌کند. هر چه مسافت بیشتر باشد سبک بودن تجهیزات کوهنوردی اهمیت بیشتری خواهد داشت.

هر کیلو بار کمتر به معنای انرژی بیشتر و فشار کمتر روی پاهای شما است، به خصوص در پایان مسیر.

لوازم کوهنوردی

  • دشواری فنی

قبلاً هم گفتیم کوهنوردی انواع مختلفی دارد. مسیرهای کوهنوردی می‌تواند صخره‌ای یا یخی باشد. شما باید برنامه سفر خود را از قبل آماده کنید تا دقیقاً بدانید به کجا می‌روید. هر کدام از این مسیرها به وسایل کوهنوردي متفاوتی نیاز خواهند داشت. برای مسیرهای ساده‌تر شما می‌توانید سبک‌تر و راحت‌تر باشید.

  • آب و هوا و فصل
آب و هوایی که در آن کوهنوردی می‌کنید بر انتخاب لباس شما تأثیر می‌گذارد:
آب و هوا را حتماً چک کنید. چیزی که در باد و سرما به تن می‌کنید با چیزی که در برف و باران خواهید پوشید متفاوت خواهد بود. اگر احتمال بد شدن شرایط جوی وجود دارد حتماً از نظر لباس کوه نوردی خود را حسابی مجهز کنید. کوهنوردان حرفه‌ای در فصول سرد نیز به قله‌های بلند صعود می‌کنند و اهمیت لباس کوهنوردی مناسب و به همراه داشتن تجهیزات کوهنوردی حرفه‌ای در اینجا بیشتر می‌شود.
لوازم کوهنوردی

لوازم کوهنوردی اولیه و ضروری کدامند؟

هر مسیری که برای کوهنوردی انتخاب می‌کنید به این وسایل کوهنوردی نیاز خواهید داشت:

این مجموعه شامل مواردی برای ناوبری، محافظت در برابر آفتاب، روشنایی، کمک‌های اولیه، تعمیرات، تغذیه، آبرسانی و پناهگاه اضطراری است.

  •  کفش کوهنوردی

 
لوازم کوهنوردی

کفش کوهنوردی مردانه و زنانه یکی از مهم‌ترین تجهیزات کوهنوردی است که باید انتخاب کنید و این، انتخابی بسیار شخصی است. برخی از کوهنوردان چکمه‌های حمایتی را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر از کفش‌های سبک تریل رانینگ لذت می‌برند. زمینی که در آن پیاده‌روی خواهید کرد نیز می‌تواند بر تصمیم شما تأثیر بگذارد. کفش‌های پیاده‌روی سبک می‌توانند در مسیرهای پیاده‌روی صاف و بدون موانع زیاد مناسب باشند، در حالی که چکمه‌های محکم برای مسیرهای ناهموار با صخره‌ها، ریشه‌ها و جویبارها برای شما گزینه بهتری هستند. اگر برنامه کوهنوردی به کوه‌های برفی را دارید حتما از کفش عایق آب و سرما استفاده کنید. هر چه که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که چکمه‌ها یا کفش‌ها به خوبی اندازه و مناسب شما بوده و برای مسافت‌های طولانی راحت باشند.

  • لباس کوهنوردی

لباس‌هایی را انتخاب کنید که از پارچه‌های خشک شونده سریع مانند پلی‌استر ساخته شده باشند و رطوبت را از بین ببرند. از استفاده از لباس کوهنوردی با جنس پنبه خودداری کنید‌، زیرا در هنگام خیس شدن مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا خشک شود. شما می‌توانید لباس کوه نوردی را به‌طور جداگانه در 4 لایه در نظر بگیرید:

لباس کوهنوردی پایه در تماس با پوست: معمولاً از جنس پلی استر هستند و قابلیت تنفس دارند.

لباس کوهنوردی سبک: اینها شامل شلوار نایلون و/یا پلی‌استر ، تی شرت، پیراهن و کلاه آفتابگیر است.

لباس کوهنوردی عایق: بسته به آب و هوا، ممکن است به جلیقه یا کاپشن پافر ، کلاه گرم و دستکش نیاز داشته باشید.

لباس کوهنوردی بارانی: همیشه حمل یک کاپشن ضد آب بدون توجه به پیش بینی آب و هوا کار عاقلانه‌ای است. اگر انتظار می‌رود باران بگیرد، شلوار بارانی را نیز به همراه داشته باشید.

  • کوله پشتی کوهنوردی

برای صعودهای کوتاه در مسیرهای نزدیک به خانه و در روزهایی با آب و هوای مطبوع، یک کوله پشتی روزانه با ظرفیت حدود 15 تا 20 لیتر فضای کافی برای آب، چند میان وعده و یک لایه لباس سبک را فراهم می‌کند.

وقتی مسیر صعود شما طولانی و دور است، باید وسایل، لباس، آب و غذای بیشتری همراه داشته باشید. کوله پشتی کوهنوردی با ظرفیت حدود 30 لیتر انتخاب مناسبی برای این سفرها می‌باشد.

  • غذا و آب

به عنوان یک کوهنورد مبتدی، دانستن مقدار غذا و آب مورد نیاز شما ممکن است سخت باشد، به‌طور کلی می‌توان گفت بهتر است برای هر ساعت 200 تا 300 کالری درنظر بگیرید. برای مصرف آب هم، حدود نیم لیتر در ساعت برای فعالیت متوسط ​​در دماهای متوسط، پیشنهاد می‌شود. این مقادیر به شدت به عوامل مختلفی مانند سختی مسیر، آب و هوا، سن، میزان تعریق و نوع بدن شما بستگی دارد. با کسب تجربه بیشتر، درک بهتری از میزان نیاز خود خواهید داشت. همیشه ایده خوبی است که کمی آب و غذای اضافی همراه داشته باشید زیرا ممکن است که سفر شما بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

لوازم کوهنوردی

تصفیه آب: بسیاری از کوهنوردان تمام آبی را که برای یک پیاده روی یک روزه نیاز دارند با خود حمل می‌کنند. با این حال، اگر پیش‌بینی می‌کنید که به بیش از ۳ لیتر نیاز دارید، این مقدار می‌تواند بسیار سنگین باشد. با فیلتر کردن و تصفیه آب از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، بطری‌های آب یا قمقمه خود را دوباره پر می‌کنید و بار خود را کاهش می‌دهید.

  • لوازم بهداشتی و ایمنی شخصی

کمک های اولیه:

داشتن کیف کمک‌های اولیه را حتماً به عنوان یکی از لوازم کوهنوردی درنظر بگیرید. لازم نیست برای کوهنوردی در پزشکی تخصص داشته باشید، اما دانستن برخی از اصول کمک‌های اولیه عاقلانه است. همیشه یک جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید و نحوه استفاده از آن را بدانید. هر چه مسافتی که می‌روید دورتر باشد، دانستن موارد پزشکی می‌تواند حیاتی‌تر باشد.

رفتن به دستشویی:

رفتن به دستشویی در طبیعت دغدغه بسیاری از کوهنوردان تازه کار است. اما مطمئن باشید، این کاری است که افراد بی‌شماری آن را یاد گرفته‌اند، و شما هم می‌توانید. از وسایل کوه نوردي ضروری به همراه داشتن دستمال توالت و دستمال مرطوب و ماده ضدعفونی کننده است.

اگر فقط مجبور به ادرار کردن هستید، به سادگی مکانی را پیدا کنید که فاصله زیادی با مسیر اصلی داشته و حداقل 6000 متر از منابع آب دورتر باشد. می‌توانید چند تکه دستمال توالت و یک کیسه پلاستیکی کوچک زیپ‌دار به همراه داشته باشید. دستمال توالت استفاده شده را در کیسه قرار دهید و وقتی به خانه رسیدید کاغذ را در سطل زباله بریزید.

بیشتر کوهنوردان در مسیر یک روزه قبل از رفتن به کارهای دیگر خود رسیدگی می‌کنند. اما اگر نیاز به دفع پیدا کردید، دوباره مطمئن شوید که از مسیر خارج شده‌اید و 4000 متر از آب فاصله دارید. سپس، سوراخی به عرض 10 سانتیمتر و عمق 15 تا 20 سانتیمتر حفر کنید تا مدفوع خود را دفن کنید. کوهنوردان باتجربه ممکن است با اشیاء طبیعی مانند برگ‌های بزرگ (مطمئن شوید که سمی نیستند)، سنگ های صاف و حتی گلوله های برفی خود را تمیز کنند، اما می‌توانید از دستمال توالت نیز استفاده کرده و آن را در سوراخ دفن کنید. پس از پایان رفتن به دستشویی، از مقداری ضدعفونی کننده دست برای شستن دستان خود استفاده کنید.

ایمنی:

همیشه برنامه کوهنوردی خود را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود برنامه‌ریزی کنید. چه برای یک کوهنوردی سبک و نزدیک می‌روید یا یک کوهنوردی چند روزه، از تنها رفتن خودداری کنید و برنامه سفر خود را حداقل با یک نفر در میان بگذارید. این اقدامات احتیاطی ساده می‌تواند در شرایط غیرمنتظره بسیار مهم باشد. به همراه داشتن لوازم کوهنوردی برای نجات اضطراری مثل قطب نما و یا چراغ قوه برای فرستادن پیام نجات ضروری است.

لوازم کوهنوردی

مهم‌ترین لوازم کوهنوردی کدامند؟

مهم‌ترین لوازمی که برای اکثر سفرهای کوهنوردی نیاز دارید شامل موارد زیر می‌شود:

وسایل کوهنوردی:

اقلامی مانند چکمه‌ها و کفش کوهنوردی، کرامپون، کلاه ایمنی و تبر یخی اقلام استانداردی تقریباً برای هر صعود کوهنوردی هستند. برای سفرهایی که شما را به یخچال‌های طبیعی می‌برد، به طناب، مهار و تجهیزات نجات برای محافظت در برابر سقوط نیاز دارید.

تجهیزات کوهنوردی برای کمپینگ:

برای سفرهای یک روزه، به وسایل اولیه مانند کوله پشتی، چراغ دستی، سیستم آبرسانی نیاز دارید. اما، بسیاری از سفرهای کوهنوردی حداقل به یک یا دو شب کمپینگ نیاز دارند، در این صورت به چادر، کیسه خواب و اجاق گاز نیاز خواهید داشت.

لوازم کوهنوردی جانبی:

لوازم جانبی مانند ساعت ارتفاع سنج و ابزار ناوبری می‌توانند سفر در کوهستان را آسان‌تر و راحت‌تر کنند.

توجه: این موارد در بسیاری از سفرهای کوهنوردی مورد نیاز است. تجهیزات مورد نظر شما بسته به فصل، انتخاب مسیر و ترجیح شخصی می‌توانند متفاوت باشند.

لوازم کوهنوردی

چه زمانی لوازم کوهنوردی را بخرید؟

تجهیزات کوهنوردی مورد نیاز برای سفر شما بستگی زیادی به مسیری دارد که در حال صعود آن هستید. به عنوان مثال، اگر از یخچال‌های طبیعی عبور می‌کنید، به یک طناب، مهار و تجهیزات نجات نیاز دارید. اما در مسیرهای بدون یخبندان، ممکن است بتوانید برخی یا همه این موارد را نادیده بگیرید. اگر یک راهنمای محلی استخدام کنید، ممکن است چیزهای خاصی در محل ارائه شود یا برای اجاره در دسترس باشد، بنابراین قبل از خرید با آن‌ها مشورت کنید.

با کسب تجربه، دقیقاً متوجه خواهید شد که به چه چیزی نیاز دارید و به چه چیزی نیاز ندارید، اما در حال حاضر، از نکات این مقاله استفاده کنید و با سایر کوهنوردان در مورد آنچه استفاده می‌کنند صحبت نمایید.

فقط به این دلیل که کالایی را در لیست می‌بینید به این معنی نیست که باید عجله کنید و آن را بخرید. شما می‌توانید بعد از تحقیقات لازم تصمیم به خرید لوازم کوهنوردی ضروری و مهم بگیرید. آن هم بهتر است برایش برنامه‌ریزی کنید. فروشگاهی که می‌خواهید از آن خرید کنید باید یک فروشگاه لوازم کوهنوردی یا یک فروشگاه ورزشی معتبر باشد که تجهیزات کوهنوردی را با کیفیت و قیمت مناسب ارائه دهد. بسیاری از فروشگاه‌های ورزشی در مناسبت‌های مختلف و برای باشگاه مشتریان خود تخفیف لوازم کوهنوردی و ورزشی خوبی را دارند که می‌توانید در این زمان‌ها برای خرید لوازم کوهنوردی ارزان تر برنامه‌ریزی کنید.

فروشگاه اسپورتلند یک فروشگاه ورزشی تخصصی است که محصولاتی از برندهای مختلف و باکیفیت را با قیمتی منصفانه در اختیار شما قرار می‌دهد. شما میتوانید انواع لوازم کوهنوردی از جمله پانچو ، کفش و لباس کوهنوردی زنانه و مردانه، کوله پشتی و سایر وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی را از فروشگاه اسپورتلند تهیه کنید.