فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

شیکر ورزشی و نحوۀ استفاده از آن

در راهنما / راهنمای نگهداری

شیکر ورزشی
 

یک شیکر ورزشی در واقع بطری لیوان مانندی است که می‌توانید از آن برای مخلوط کردن سریع پودرهای پروتئینی استفاده کنید. این بطری‌ها دارای یک درب هواگیر و یک توپ مخلوط‌کننده در پایین هستند که پودرها و مواد اضافی ریخته شده داخل آن را از هم جدا می‌کند. شیکرها در بین ورزشکاران حرفه‌ای و کسانی که بدنسازی و عضله‌سازی کار می‌کنند بسیار پر طرف‌دار است و همیشه دم دستشان است تا از نوشیدنی محتوای آن پس از هر بار تمرین بنوشند. در این مقاله از اسپورتلند با ما همراه باشید تا با طرز استفاده کاربردی از شیکر آشنا شوید.

ب

بطری‌های شیکر

شیکر ورزشی یک فنجان یا بطری با درب محکم و اغلب با یک دهانه نوشیدنی تشکیل شده است. مهم‌ترین ویژگی شیکرها، پره‌هایی که در داخل آنها قرار می‌گیرند یا دستگاهی که در درب آن جاسازی می‌شود است. شیکرها به ترکیب پودر پروتئین مایع و ازبین‌بردن توده‌های آنها کمک می‌کنند تا یک نوشیدنی صاف و بدون مواد حل نشده‌ به دست آید. در نظر داشته باشید که شیکری را انتخاب کنید که درب آن به‌راحتی جدا شود و تمیز شود تا از خطر تجمع باکتری در شکاف‌های غیرقابل‌دسترس جلوگیری شود.

انواع شیکرها

پلاستیکی

در بین ورزشکاران شیکرهای پلاستیکی محبوب‌ترین انتخاب برای شیکرهای پروتئینی است، بیشتر شیکرهای پلاستیکی با استفاده از انواع پلاستیک قوی مانند تریتان و پلی پروپیلن ساخته می‌شوند. این بطری‌ها اغلب فاقد BPA هستند، بنابراین لازم نیست نگران ترشح مواد شیمیایی خطرناک در شیک‌های پروتئینی خود باشید. شیکرهای پلاستیکی به‌راحتی تمیز می‌شوند و راهی سالم برای مخلوط کردن نوشیدنی‌های پروتئینی در حین حرکت فراهم می‌کند. در ثانی به دلیل سبکی شیکرهای پلاستیکی، حمل آنها راحت‌تر خواهد بود.

فلزی

اگر یک شیکر پروتئینی بادوام می‌خواهید که طول عمر بیشتری داشته باشد، شیکرهای فلزی یا استیل انتخاب خوبی است، قسمت‌های داخلی و بیرونی این شیکرها به‌صورت عایق هستند، به این معنی که پروتئین محلول یا اسموتی شما برای مدت طولانی‌تری سرد باقی می‌ماند.

شیشه‌ای

بطری‌های شیشه‌ای شیکر ممکن است برای نگهداری سنگین باشند، اما در برابر بوی ناشی از انواع مواد محلولی که داخل آن مخلوط می‌کنید بسیار مقاوم بوده و به‌راحتی تمیز می‌شود. اگر هم نگران لیز خوردن بطری از دست خود هستید، نیازی نیست نگران باشید، زیرا اغلب با یک پوشش سیلیکونی، از بدنه شیشه‌ای شیکر محافظت می‌شود.

برقی

اگر اهل ابزار و وسایل تکنولوژیک و پیشرفته هستید و مشکل بودجه هم ندارید، می‌توانید شیکرهای برقی را در اولویت انتخابی خود قرار دهید. این بطری‌ها به طور خودکار مواد را با هم آسیاب می‌کنند و با کابل شارژ USB قابل شارژ هستند.

مخزن ذخیره‌سازی

وزنه‌برداران حرفه‌ای معمولاً از یک بطری شیکر پلاستیکی با یک محفظه ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند. مخزن در قسمت پایین بطری قرار گرفته و فقط کافی است آن را وارد بطری کنید و انواع مکمل‌ها، ویتامین‌ها یا میان وعده‌های سالم بعد از تمرین را درون آن ذخیره کنید.

مطلب مرتبط جهت مطالعه بیشتر: راهنمای خرید ساک ورزشی باشگاهی

مواد افزودنی به شیکرها

یخ

در یک روز گرم هیچ‌چیز از یک شیک پروتئینی یخی برای یک ورزشکار سخت‌کوش لذت‌بخش‌تر نیست! البته به شرطی که به‌عنوان یک نوشیدنی پروتئینی در حین ریکاوری بعد از ورزش، استفاده شود، نه در طول ورزش.

پودر پروتئین

طبق گفته کارشناسان، ورزشکاران حرفه‌ای که هدفشان عضله‌سازی است، باید روزانه به‌ازای هر کیلو وزنی که دارند، حدود 36 گرم پروتئین مصرف کنند. پودرهای پروتئینی مختلفی وجود دارد که می‌توانید با تحقیق و بررسی و مشورت با مربی ورزشی خود، پروتئین مناسب خود را انتخاب کنید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که پودر پروتئینی که می‌خواهید به محلول اضافه کنید را اندازه بگیرید. پودر پروتئین بسته‌بندی شده همراه با یک اسکوپ برای اندازه‌گیری یک وعده از پودر است. اگر هم پودر پروتئین را به‌صورت عمده خریداری می‌کنید، از 2 قاشق غذاخوری استفاده کنید.

افزودن مایعات

مایعات موردنظر خود را به پودر پروتئین اضافه کنید. شیکر پروتئین مانند قمقمه ورزشی معمولاً دارای علائم اندازه‌گیری در کناره است. به‌عنوان‌مثال، 450 گرم آب، آب‌میوه، شیر لبنیات یا شیر بادام را داخل شیکر پروتئینی بریزید. قبل از اینکه مایع را اضافه کنید، پودر پروتئین را اضافه کنید تا پودر روی سطح مایع جمع نشود یا طرفین را پوشش ندهد.

افزودن مکمل‌ها

هر ماده مکمل دیگری را اضافه کنید. شیکر پروتئین راه مناسبی برای مصرف مکمل‌های غذایی پودری است. البته در مورد مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید و از مازاد دوزهای توصیه شده استفاده نکنید. شیکر را تکان دهید: حالا زمانش رسیده تا درب شیکر را به‌خوبی ببندید و آن را به‌خوبی تکان دهید. میکسر شیکر، پودر پروتئین را تجزیه می‌کند و به ترکیب مواد با هم کمک می‌کند.

ایجاد تنوع طعمی در افزودنی‌ها

هنگام ورزش برای تجربه یک طعم خوب و به‌یادماندنی از یک نوشیدنی مقوی و خوش‌طعم شیکر خود را با افزودن طعم‌های مختلف خوشمزه‌تر کنید تا طعم شیک پروتئینی خود را تغییر دهید.

افزودنی‌های پیشنهادی

عسل، لیموترش، پودر کاکائو، زنجبیل، دارچین، نعناع، وانیل.

افزودنی‌هایی نیز هستند که ارزش غذایی شیکر پروتئینی شما را بالا می‌برند و به افزایش انرژی شما حین ورزش کمک می‌کند. مانند: قهوه، تخم ریحان یا کتان، تکه‌های خیار یا آواکادو، پوره سنجد، پسته یا گردو.

نکاتی درباره استفاده از شیکر پروتئین

وقتی شیکر شما حاوی مواد پروتئینی است، برای جلوگیری از خراب‌شدن، آن را در یخچال نگهداری کنید. از مصرف بیش از حد پروتئین خودداری کنید. طبق تحقیقات، میزان توصیه شده روزانه برای زنان بالغ 46 گرم و برای مردان بالغ 56 گرم است. مصرف بیشتر پروتئین ممکن است برای بدنسازان یا افرادی که به دلیل کم‌اشتهایی نیاز به مکمل دارند مناسب باشد، اما ممکن است برای افراد کم‌تحرک یا افرادی که در هر وعده غذایی پروتئین می‌خورند بسیار زیاد باشد.

بیشتر شیکرها حاوی یک توپ مخلوط‌کننده از فولاد ضدزنگ هستند که وقتی نوشیدنی خود را تکان می‌دهیم، داخل ظرف می‌پرد. تا زمانی که به‌اندازه کافی آن را تکان دهید، توپ به توده‌های پودر برخورد می‌کند و آنها را می‌شکند.


 بطری شیکر برای تمرین

سخن پایانی

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید یا به ورزش‌های هوازی ساده مثل پیاده‌روی یا یوگا می‌پردازید، به هراندازه که داشتن لباس مناسب ورزشی اهمیت قابل‌توجهی در سبک و استایل ورزشی شما دارد همچنین انگیزه‌ای روانی در شما ایجاد می‌کنند تا به ادامه ورزش خود ترغیب شوید، شیکرها نیز می‌تواند جز جدایی‌ناپذیر از لوازم ورزشی شما تبدیل شود. به‌خصوص امروزه که استفاده آن در بین ورزشکاران افزایش‌یافته است. شیکرها با قابلیت میکسری خود به‌عنوان یک بلندر سیار و سریع و قابل‌حمل می‌تواند تجربه لذت‌بخش نوشیدنی‌های مقوی و پروتئینی را برای شما در کنار ورزشتان به ارمغان آورد.