فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

آیا تردمیل باعث زانودرد می شود؟

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

 دویدن بر روی تردمیل

دستگاه تردمیل، وسیله کاربردی برای پیاده‌روی و یا دویدن در محیط بسته است و با قابلیت‌های تنظیم سرعت و... راه مناسبی برای حفظ تناسب اندام است. اما گاهی به دلایل عدم استفاده اصولی از تردمیل، افراد دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه زانو می‌شوند. دویدن روی تردمیل نسبت به دویدن در زمین معمولی، ضربه بیشتری را جذب می‌کند، که به معنای فشار کمتری بر قسمت پایین بدن شما از جمله زانوها و مچ پا است. بنابراین اگر زانودرد ناشی از تمرینات تردمیل را تجربه می‌کنید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد که چگونه از ایحاد درد در ناحیه زانو جلوگیری کنید و با استفاده اصولی از تردمیل، به نتایج دلخواه تمرینی خود برسید.


زانودرد هنگام استفاده از تردمیل

زانودرد هنگام استفاده از تردمیل می‌تواند نشانه بارزی باشد بر اینکه هنگام پیاده‌روی یا دویدن، وضعیت پاهایتان در حالت غیرنرمال بوده و هم‌زمان به حرکت ادامه می‌دهید. همین مورد می‌تواند دلیل مشخصی داشته باشد مثل؛ مناسب نبودن کفش‌های ورزشی. از دلایل شایع دیگر در زانودرد یا درد سایر مفاصل هنگام استفاده از تردمیل، می‌تواند استفاده بیش از حد از آن باشد. پس در این موارد بهتر است ابتدا کفش مناسب پیاده‌روی مردانه یا دویدن برای خود تهیه کنید و طبق اصول روی تردمیل گام بردارید. همچنین میزان استفاده خود از آن را کاهش دهید و دررابطه‌با مدت‌زمان و شدت استفاده از تردمیل با مربی خود مشورت کنید.


عوامل دردزانو بر روی تردمیل 

سایر علل زانودرد ناشی از تردمیل

شیب زیاد دستگاه تردمیل

دویدن روی شیب می‌تواند به ساخت گروه‌های عضلانی در قسمت پایین تنه شما، یعنی ساق پا، چهار سر، همسترینگ و باسن کمک کند. اما اگر درصد شیب برای مدت طولانی بسیار زیاد باشد، می‌تواند منجر به درد زانو و آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد شود. به‌طوری‌که وقتی روی شیب می‌دوید، مفاصل مچ پا کمتر حرکت می‌کنند و زانوها برای حرکت بدن در سربالایی دچار فشار زیادی می‌شوند، باگذشت زمان، این مورد می‌تواند به زانوهای شما فشار بیاورد و بسیار دردناک شود. همین امر در مورد صرف زمان زیاد برای حرکت در سرازیری نیز صدق می‌کند؛ چراکه فشار زیادی را بر مفاصل و رباط‌های زانو شما وارد می‌کند.

حتماً بخوانید: درمان پوکی استخوان با ورزش

عضلات سفت

اگر عضلات پاهای شما سفت است، می‌تواند باعث ناهماهنگی کشکک (کشکک زانو) شود که باعث بی‌ثباتی در پای شما می‌شود و به مفصل زانو فشار وارد می‌کند. نوارهای تنگ IT باعث ایجاد اصطکاک اضافی می‌شود که می‌تواند منجر به درد و تورم در قسمت بیرونی زانو شود.

دستگاه تردمیل

اگر دستگاه تردمیل مورداستفاده شما دستگاه مرغوب و با کیفیتی نباشد و یا اگر قسمت عرشه که محل تکیه دست‌ها و بازوهاست، دارای بالشتک کافی نباشد یا دستگاه یک مدل جمع‌وجور باشد و باعث ‌شود که احساس تنگی نفس کنید و گام‌های طبیعی و تعادل شما را مختل کند می‌تواند شما را دچار آسیب‌دیدگی مفصلی به‌خصوص زانودرد کند. در چنین مواقعی باید سریعاً از استفاده از آن دست بکشید و به فکر دستگاه تردمیل نو و باکیفیتی باشید.

درد کشکک زانو 

سندرم درد کشکک زانو

اگر زانودرد منحصر به استفاده از تردمیل نیست، ممکن است مشکل ناشی از زانوی خود فرد باشد. برخی افراد دچار سندرمی به نام سندرم درد کشکک زانو هستند. این آسیب‌دیدگی با درد مبهم در جلوی زانو مشخص می‌شود، و می‌تواند ناشی از موارد زیادی مانند سفت شدن همسترینگ یا تاندون آشیل، ضعف عضلات چهارسر ران و یا تمرین بیش از حد باشد. تحت این شرایط بهترین اقدام این است که دویدن و یا پیاده‌روی روی دستگاه تردمیل را برای چند هفته متوقف کنید و به ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده‌روی ساده در هوای آزاد بپردازید. همچنین می‌توانید برای انجام تمرینات تقویتی با یک فیزیوتراپ کار کنید.

بخوانید: چند نکته مهم برای انتخاب کفش پیاده روی مناسب

کاهش دردزانو با استفاده از تردمیل 

کاهش درد زانو با استفاده از تردمیل

در کوتاه‌مدت، می‌توانید با بالابردن زانوها و چند حرکت فیزیوتراپی به مدت 15 تا 20 دقیقه چند بار در روز، درد زانو خود را کاهش دهید. اما اگر می‌خواهید به تمرینات تردمیل خود ادامه دهید در وهله اول باید راهی برای جلوگیری از زانودرد پیدا کنید. در اینجا چند راهکار وجود دارد که می‌توانید برای رفع زانودرد خود انجام دهید:

وضعیت بدن خود را بررسی کنید

وضعیت بدنی خوب، پایه و اساس تحرک بدون درد است. هنگام استفاده از تردمیل، سر روبه‌جلو، پشت صاف، شانه‌ها به هم مرتبط و در یک سطح، بازوها روی عرشه در زاویه 90 درجه و قسمت لگن شما باید خنثی بماند. وقتی پس از دویدن روی تردمیل احساس خستگی می‌کنید، ممکن است متوجه نشوید که خودبه‌خود به جلو یا عقب خم و راست می‌شوید. این حرکات غیرارادی برای مفاصل و زانوی شما تأثیرات مخربی خواهد گذاشت، بنابراین پس از هر بار دویدن و تنفس، توجه زیادی به بدن خود و حرکاتتان داشته باشید، وضعیت خود را اصلاح و به حالت ثبات و استاندارد بازگردید.


حرکت از دور آهسته به دور تند

هنگام استفاده از تردمیل، با مدیریت زمان، مقدار پیاده‌روی آهسته یا نرمال خود را بسنجید و آن را به دور تند تا حد دویدن افزایش دهید. اما بایستی مدت‌زمان این حرکت استاندارد را در نظر بگیرید. برای مثال اگر 20 دقیقه زمان کلی استفاده شما از تردمیل است، دقایق اول را به پیاده‌روی آهسته و نرمال اختصاص دهید و رفته‌رفته تا دور تند افزایش دهید. توجه داشته باشید پس از دور تند دوباره به طور تدریجی تا دور آهسته حرکت خود را کاهش دهید. در این صورت چه از لحاظ تنفسی، چه حرکات مفصلی دچار مشکل نمی‌شوید و حتی قسمت زانوها و پاها نیز تحت‌فشار قرار نمی‌گیرند و فرصت استراحت دارند.

برای جلوگیری از بازگشت زانودرد بایستی از شیب سربالای تردمیل تاحدامکان، کمتر استفاده کنید و در شیب صفر به پیاده‌روی یا دویدن ادامه دهید. در این صورت شبیه‌سازی از دویدن در فضای باز است و کمک می‌کند گام‌های خود را طبیعی‌تر بردارید.


سخن پایانی

طبق بحث فوق، هیچ دلیل واحدی برای زانودرد ناشی از تردمیل وجود ندارد. بیشتر اوقات، زانودرد به وضعیت نامناسب بدنی، برداشتن گام‌ها و یا کفش نامناسب مربوط می‌شود، اما ممکن است به دلیل شدت بیش از حد در استفاده از تردمیل و یا عدم رعایت نکات اصولی آن باشد. مورد دیگری هم که بهتر است به آن اشاره کنیم این است که پیش از استفاده از تردمیل، حتماً کشش کافی و نرمش بدنی را فراموش نکنید و با آمادگی کامل حسمانی روی سطح تردمیل گام بردارید. اگر همه موارد اشاره شده فوق را به‌درستی انجام ‌دادید ولی همچنان زانودرد رنج می‌برید، با پزشک متخصص یا یک فیزیوتراپیست مشورت کنید و توصیه آنان را جدی بگیرد.

منبع مقاله:

https://www.garagegymreviews.com/