فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

فرق هیدراته و دهیدراته بودن چیست؟

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

 جذب آب کافی به بدن
هیدراته و دهیدراته دو اصطلاح رایج در ورزش و برخی از موارد پزشکی است. هیداته به معنی وجود آب زیاد در بدن و دهیدراته متضاد واژه قبلی یعنی کمبود آب مورد نیاز در بدن است. وقتی آب زیادی در طول روز وارد بدن می‌شود بدن روند هیدراته خود را طی می‌کند ولی اگر برعکس آن یعنی کم آبی اتفاق بیافتد در این حالت بدن نیاز به آبرسانی مجدد دارد تا به حالت هیدارته بازگردد. اما همگی این بحث هیدراته یا دهیدراته به مصرف آب مربوط نمی‌شود. بلکه انواع فعالیت‌های بدنی، نوع تغذیه نیز در افزایش یا کاهش آب بدن موثر است. در این مقاله از اسپورتلند با ما همراه باشید تا به طور مفصل به تفاوت‌های بین هیدراته و دهیدراته بپردازیم و عوامل موثر در بروز هر کدام را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: دهیدراته شدن بدن و درمان آن

دهیدراته شدن یا کم آبی به چه معناست؟

بدن شما می‌تواند بدون مایعات کافی نیز به کار خود ادامه دهد. اما اگر در طول روز به خصوص در فصل تابستان، فعالیت بدنی زیادی دارید یا پیاده‌روی می‌کنید و همچنین بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، شما مستعد دهیدراته شدن یا کم‌آبی هستید. دهیدراتگی خود را با احساس تشنگی شدید بروز می‌دهد و یا تا زمانی که  ادرار شما  نه بی‌رنگ باشد و نه زرد روشن، این یعنی وضعیت هیدراته یا آب بدن شما خوب است، اما اگر رنگ زرد تیره یا کهربایی در ادرار خود مشاهده کردید می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که شما باید آب بیشتری بنوشید. به طول کلی اگر بدن شما قادر به انجام عملکردهای طبیعی خود نباشد و یا با علائمی مانند خارش پوست، خشکی پوست و یا بی‌حالی و خستگی مواجه شدید ممکن است دچار کم‌آبی یا دهیدراته شده باشید. در این شرایط که مقدار قابل‌توجهی آب از دست داده‌اید، باید به نحوی با مصرف مایعات در دسترس مثل آب، چای یا قهوه، بدن خود را به هیدراته بازگردانید. همچنین در فصول پاییز و زمستان که پوست به خشکی می‌رود با مصرف کرم‌های آب‌رسان قوی، از پوست خود محافظت کنید.

منظور از هیدراتاسیون چیست؟

هیدراتاسیون؛ واکنشی شیمیایی است که به دلیل ترکیب آب با عناصر دیگر رخ می‌دهد. در شیمی، هیدرات ماده‌ای است که حاوی آب یا عناصر تشکیل‌دهنده آن است. وضعیت شیمیایی آب بین سطوح مختلف هیدرات‌ها به طور گسترده‌ای متفاوت است. همچنین هیدراتاسیون فرایند به‌دست‌آوردن آبی که از بدن تبخیر شده است را توصیف می‌کند. بنابراین، برای حفظ روند هیدراتاسیون بهتر است نوشیدن آب کافی در طول روز را جدی بگیرید. چراکه برای تنظیم دمای بدن، روان نگه‌داشتن مفاصل، جلوگیری از عفونت، رساندن مواد مغذی به سلول‌ها و حفظ عملکرد صحیح اندام‌ها و...شما به هیدراتاسیون یا هیدراته ماندن نیاز دارید. همچنین به بهبود وضعیت خلق و خود، نیز کیفیت خواب و روان‌شناختی شما نیز کمک می‌کند.

 هیدراته نگه داشتن بدن

هیدراته ماندن و تناسب‌اندام

 نکته دیگر که بهتر است در نظر داشته باشید این است که مصرف آب و هیدراته ماندن نقش مهمی در لاغری دارد. به‌طوری‌که به شما کمک می‌کند تا چربی‌های نهفته بدن خود را رفته‌رفته از دست بدهید و از بروز سلولیت در نواحی نرم بدن جلوگیری کنید و به تناسب‌اندام برسید.

 

 هیدراته بودن شدید

جالب است بدانید که مصرف بیش از حد مایعات عواقب پزشکی شدیدتری نسبت به کم‌آبی دارد.

از علائم رایج هیدراتگی شدید:

-تهوع و استفراغ

-سردرد ناشی از فشار روی مغز

-تغییرات در وضعیت روانی، مانند سردرگمی یا گیجی

- خواب‌آلودگی

-گرفتگی عضلات


تفاوت بین هیدراتاسیون و هیدرولیز چیست؟

هیدرولیز با هیدراتاسیون متفاوت است. هیدرولیز از آب برای تجزیه ترکیبات مختلف استفاده می‌کند، درحالی‌که هیدراتاسیون واکنش یونیزاسیون است که شامل افزودن مواد شیمیایی به یک ساختار از طریق برهمکنش الکتروفیلیک است.

جبران کم آبی بدن 

چگونه از کم‌آبی به هیدراته شدن برسیم؟

در ابتدا مطمئن شوید که مایعات زیادی می‌نوشید. اگر هم دچار کم‌آبی زیادی شدید برای رفع به‌موقع این حالت مصرف مواد زیر را در نظر بگیرید.

-غذاهای با محتوای آب زیاد بخورید

-نمک در تغذیه پوست مؤثر است

-آب نارگیل را امتحان کنید

-محلول هیدراتاسیون مایع IV را مصرف کنید.

هیدراته بودن به میزان کافی

همه‌روزه باید حداقل 8 لیوان آب بنوشید. زیرا به تنظیم دمای بدن، روان کردن مفاصل، محافظت از اندام‌ها، تقویت سیستم ایمنی و گوارشی و به دستیابی به‌سلامت مطلوب کمک می‌کند.

آیا می‌توان مقدار زیادی آب نوشید و همچنان کم آب بود؟

اگر هر روز مقدار زیادی آب بنوشید اما همچنان، احساس تشنگی و کم‌آبی داشته باشید، این می‌تواند نشانه این باشد که اتفاق دیگری در حال وقوع است. عواملی مانند داروهای مصرفی شما، میزان تعریق و اینکه آیا بیمار هستید می‌تواند بر سطح هیدراتاسیون شما تأثیر بگذارد.

 علائم هشداردهنده کم‌آبی بدن چیست؟

برخی از علائم هشداردهنده اولیه کم‌آبی بدن عبارت‌اند از

-احساس تشنگی و سبکی سر

-دهان خشک

-خستگی

-دارای ادرار تیره‌رنگ و با بوی قوی

-دفع ادرار کمتر از حد معمول

 
 استفاده از سبزیجات در جبران کم آبی بدن

هنگام کم‌آبی چه بخوریم؟

هنگام احساس کم‌آبی بهتر مصرف برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها در اولویت قرار دهید. چراکه علاوه بر هیدراته شدن، مواد مغذی سالم مانند انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین موردنیاز بدن را فراهم می‌کنند. طالبی، گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، موز (که 74 درصد آب است)  هندوانه، کلم‌بروکلی، کلم، گل‌کلم، کرفس، خیار، بادنجان، کاهو، فلفل‌دلمه‌ای، تربچه، اسفناج، کدوسبز و گوجه‌فرنگی حداقل 90 درصد آب هستند. سوپ‌ها، بستنی‌ها، و ژلاتین‌ها نیز سرشار از آب هستند.

بخوانید: شیکر ورزشی و نحوۀ استفاده از آن

تنظیم آب بدن با ورزش 
 

ورزش و تنظیم آب بدن

کاملاً بدیهی است که هنگام انجام هر فعالیت ورزشی می‌توانید مقدار زیادی مایعات را از دست بدهید که به‌اندازه یک یا دو لیتر در ساعت محسوب می‌شود و عمدتاً از طریق تعریق زیاد صورت می‌گیرد؛ بنابراین، هنگام ورزش برای جایگزینی آب ازدست‌رفته و رفع دهیدراتگی، باید آب بیشتری بنوشید تا در وضعیت هیدراتگی باقی بمانید. در غیر این صورت، کم‌آبی می‌تواند هم بر سلامت عمومی شما و هم بر میزان ورزش شما تأثیر بگذارد. اهمیت هیدراتاسیون یا آبرسانی مجدد به‌قدری است که باید بدانید در طول ورزش، بدن بین 0.5 تا 2 لیتر آب از دست می‌دهد که بیشتر از طریق تعریق و تنفس است. پرکردن آب و مواد مغذی ازدست‌رفته در طول تمرین برای سلامت، ریکاوری و عملکرد آینده بدن بسیار مهم است.


اسپورت لند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. می‌توانید با مراجعه به وب سایت اسپورت لند ، لباس یا کفش ورزشی مردانه و زنانه مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنید.  
 حجم آب مصرفی در طول روز