فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

شناخت بهترین ورزش ها برای بیماری آسم

در دانستنیهای ورزشی / ورزش درمانی

درگذشته، باور عموم مردم بر این بود که افرادی که دچار بیماری آسم هستند، نباید ورزش کنند و ورزش برای آنها مضر بوده و سلامتی آنها را به خطر می‌اندازد. اما مطالعات اخیر خلاف این باور را نشان می‌دهد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ورزش‌های منظم و مناسب نه‌تنها باعث تشدید آسم نمی‌شوند، بلکه می‌توانند به کنترل و مدیریت آن نیز کمک شایانی کنند. باتوجه‌به این موضوع، انتظار می‌رود افرادی که دارای بیماری آسم هستند، بتوانند با رعایت توصیه‌های پزشکان، در ورزش‌های مناسب شرکت کنند. در این مقاله، ابتدا به توضیحی درباره بیماری آسم و انواع آن خواهیم پرداخت و سپس رابطه بین بیماری آسم و ورزش را بررسی می‌کنیم و بهترین ورزش‌ها را برای مبتلایان به این بیماری معرفی خواهیم کرد.

بیماری آسم چیست؟

بیماری آسم چیست؟

بیماری آسم یک بیماری التهابی مزمن است که مجاری تنفسی را درگیر می‌کند. در این بیماری، مجاری تنفسی به‌سرعت و به‌صورت ناگهانی تنگ شده و باعث مشکل در تنفس می‌شود. آسم علائم متفاوتی دارد و در هر فرد به‌گونه‌ای متفاوت بروز می‌کند، ولی رایج‌ترین علائم آن شامل سرفه، خلط، تنگی نفس و سختی در تنفس است. در بیشتر موارد آسم در سنین پایین و بین کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد؛ اما ممکن است در سنین بزرگسالی هم بروز پیدا کند. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز آسم و یا تشدید آن بشوند. بنابراین، شناخت این عوامل و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به کاهش شدت علائم بیماری و کنترل آن کمک کند.

آشنایی با انواع آسم

بیماری آسم بر اساس علت بروز، به چندین نوع تقسیم می‌شود. یکی از رایج‌ترین انواع آن، آسم آلرژیک است که علت آن مواد آلرژی‌زا مانند گرده درختان به‌خصوص در فصل بهار، گردوخاک و پوست حیوانات است. از طرف دیگر آسم بدون آلرژی یا آسم غیر آلرژیک نیز وجود دارد که علت آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است. در برخی افراد آسم ورزشی نیز می‌تواند رخ دهد که در آن تنفس سریع در هنگام فعالیت ورزشی، باعث تنگی نفس می‌شود. در موارد بسیار نادر، آسم شدیدی به نام آسم نئوناتال نیز در نوزادان متولد شده با وزن کمتر از یک کیلوگرم اتفاق می‌افتد که باید تحت نظارت و درمان پزشکی قرار گیرند.

چرا افراد دچار آسم می‌شوند؟

ابتلا به بیماری آسم می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در ادامه به شرح و بررسی چند مورد می‌پردازیم:

عوامل وراثتی

وراثت یکی از عوامل مهم در بروز آسم است که باعث افزایش احتمال ابتلا به این بیماری می‌شود. اگر یکی از والدین یا هر دوی آنان آسم داشته باشند، احتمال ابتلا به این بیماری به‌شدت بالا می‌رود. این موضوع به دلیل وجود ژن‌های مرتبط با آسم در بدن افراد است؛ بنابراین، اگر شما خانواده‌ای باسابقه این بیماری دارید، باید بیشتر به‌سلامت تنفسی خود توجه کنید و از عواملی که می‌توانند بیماری را تحریک کنند، پرهیز کنید.

آلودگی هوا

هوای آلوده شامل ذرات معلق در هوا و گازهای آلاینده است که به‌صورت طبیعی و یا از طریق فعالیت‌های انسانی به هوا اضافه می‌شوند. این آلاینده‌ها ممکن است در راه‌های تنفسی قرار گیرند و باعث تحریک آن شوند. افرادی که به عوامل آلرژی‌زا حساسیت دارند، در برابر این تحریکات حساسیت نشان داده و علائم آسم شامل تنگی نفس، سرفه، ورم، راه‌های تنفسی و... را تجربه می‌کنند؛ بنابراین آلودگی هوا می‌تواند یکی از عوامل مهم در ابتلا به آسم باشد.

حیوانات

حیوانات می‌توانند عواملی باشند که واکنش آلرژیک و ابتلا به آسم را در افراد حساس به آن‌ها ایجاد کنند. برای مثال پوست و موی حیوانات خانگی می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود. همچنین، گربه‌ها و سگ‌ها می‌توانند آلرژی‌ها و ابتلا به آسم را در افرادی که حساسیت دارند تحریک کنند. بااین‌حال، با رعایت اقدامات موردنیاز می‌توان به شکلی امن با حیوانات زندگی کرد.

حساسیت‌های غذایی

حساسیت غذایی یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به تشدید علائم آسم شود. برخی مواد غذایی مثل ماهی، میگو، ماهی‌تن، بادام، فندق، گردو، حبوبات، گندم، سویا و شیر می‌توانند عامل ایجاد حساسیت و تشدید علائم آسم شوند؛ بنابراین، مصرف این مواد غذایی باید به‌دقت توسط افراد مبتلا به آسم و حساسیت غذایی کنترل شود. همچنین، می‌توان با مراجعه به متخصص گوارش و آلرژیست، میزان و نوع حساسیت غذایی را تعیین کرده و رژیم غذایی مناسبی را برای مدیریت آسم و حساسیت غذایی پیدا و رعایت کرد.

نوع شغل

شغل‌هایی که با تماس مستقیم با مواد آلرژی‌زا مثل ذرات گردوغبار، مواد شیمیایی، گازهای سمی و دود در ارتباط هستند، می‌توانند عامل ابتلا به آسم باشند. برخی از این شغل‌ها شامل نجاری، رنگرزی، فولادسازی، کشاورزی و پرستاری هستند. عوامل دیگری مانند مواد شیمیایی در دفتر کار، دود کارخانه، نانوذرات و کربن سیاه نیز می‌توانند ابتلا به آسم را تسهیل کنند. در این شغل‌ها، استفاده از لوازم حفاظتی مناسب و کاهش تماس با مواد آلرژی‌زا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آسم کمک کند.

عوامل روانی

تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل روانی مانند استرس و اضطراب می‌توانند بر ابتلا به آسم تأثیر داشته باشند. استرس باعث تشدید علائم آسم می‌شود و ممکن است باعث تغییر در الگوی تنفسی شود. همچنین، افرادی که در شرایطی مثل تحصیل، کار و یا خانواده با تنش روبرو هستند، به‌احتمال بیشتری دچار آسم شده و در طولانی‌مدت با مشکلات تنفسی روبرو هستند. به همین دلیل، مدیریت و کاهش استرس و اضطراب می‌تواند در کنترل علائم آسم مؤثر باشد.

آسم ورزشی و درمان آن

بررسی آسم ورزشی

آسم ورزشی یا تنفسی، یک نوع آسم است که در پاسخ به فعالیت‌های ورزشی شدید یا تنفس سریع ایجاد می‌شود. در این حالت، مسیرهای هوایی بینی و دهانه بغلی تحریک شده و علائمی شامل تنگی نفس، سرفه و برونشیت شدید رخ می‌دهد. علت این بیماری عموماً تنفس سریع و ناصحیح در زمان ورزش است. درمان این بیماری از طریق داروهای آسم ورزشی، جلوگیری از تمرینات بیش از حد و مدیریت ورزش باتوجه‌به نوع و شدت آن امکان‌پذیر است.

آیا افراد مبتلا به آسم می‌توانند ورزش کنند؟

بله افراد مبتلا به آسم می‌توانند با رعایت توصیه‌های پزشکی و استفاده از داروهای موردنیاز و ورزش‌های مناسب، ورزش کنند. در واقع، ورزش به‌عنوان یکی از عوامل مهم بهبود کیفیت زندگی و سلامتی افراد مبتلا به آسم مطرح است. اما لازم است قبل از شروع فعالیت ورزشی، با پزشک معالج خود مشورت کنید و داروهای ضروری را همراه خود داشته باشید.

افزایش ایمنی بدن با ورزش

ورزش باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود و به شخص مبتلا به آسم کمک می‌کند که در مقابل عفونت‌های تنفسی مقاومت بیشتری داشته باشد. با افزایش ایمنی بدن، شخص مبتلا به آسم می‌تواند از عوارض ناشی از عفونت‌های تنفسی کمتر رنج ببرد.

ورزش چگونه به درمان آسم کمک می کند؟

ورزش می‌تواند به درمان آسم کمک کند. انجام ورزش‌های منظم و مناسب می‌تواند باعث تقویت عضلات تنفسی، بهبود تنفس و کاهش تعداد حملات آسم شود. با افزایش فعالیت بدنی، سطح استقامت و سلامتی بدن نیز افزایش می‌یابد. همچنین ورزش می‌تواند باعث کاهش وزن شود که این نیز می‌تواند در بهبود علائم آسم مؤثر باشد.

بااین‌حال، برخی از ورزش‌ها ممکن است برای بیماران آسمی خطرناک باشد و بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید. همچنین بیماران آسمی باید هنگام انجام ورزش، از تنفس صحیح و استفاده از داروهای ضد آسم خود قبل از ورزش، استفاده کنند. در نهایت، انتخاب ورزش‌هایی که نیاز به تنفس عمیق و پرتلاش نداشته باشند، برای بیماران آسمی مطمئن‌تر است.

فواید ورزش برای آسم

فواید بی نظیر ورزش برای آسم

ورزش یکی از راه‌های مؤثر در کاهش عوارض آسم است و می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در کیفیت زندگی افراد مبتلا به آسم ایجاد کند. البته قبل از انجام هرگونه ورزش، باید با پزشک خود مشورت کرد و درباره نوع و شدت ورزش با او مشورت کرد. موارد زیر از جمله فواید ورزش برای بهبود بیماری آسم هستند:

افزایش ظرفیت ریه‌ها

ورزش باعث افزایش ظرفیت ریه‌ها می‌شود و این برای افرادی که به آسم مبتلا هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. ورزش باعث انبساط ریه‌ها شده و باعث می‌شود تا شخص مبتلا به آسم بتواند نفس عمیق‌تری بکشد.

افزایش استقامت بدن

ورزش باعث افزایش استقامت بدن شده و باعث می‌شود که شخص مبتلا به آسم بتواند بهتر نفس بکشد. با افزایش استقامت بدن، فرد می‌تواند پس از انجام فعالیت‌های روزمره خود، خستگی و ضعف کمتری را تجربه کند.

کاهش وزن

ورزش باعث کاهش وزن می‌شود و این مسئله در کاهش عوارض آسم نیز مؤثر است. با کاهش وزن، شخص مبتلا به آسم می‌تواند بهتر در مقابل عوارض آسم مقاومت کرده و بهبود قابل‌توجهی در کیفیت زندگی خود احساس کند.

افزایش سلامت روانی

ورزش باعث افزایش سلامت روانی می‌شود و می‌تواند به کاهش عوارض ناشی از آسم کمک کند. با انجام ورزش، شخص می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در حالت افسردگی و اضطراب را ایجاد کند که تأثیر مستقیم بر کاهش عوارض بیماری دارد.

بهترین ورزش‌ها برای افراد مبتلا به آسم

هر ورزشی که باعث افزایش نفس‌های عمیق و شدید شود، ممکن است برای افراد دارای آسم مضر باشد. اما ورزش‌هایی که باعث افزایش آرامش تنفسی و کاهش تنش شده و در طولانی‌مدت باتوجه‌به شرایط بیمار قابل‌انجام باشد، برای افراد دارای آسم مناسب هستند. به‌عنوان‌مثال، ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و یوگا می‌توانند برای افراد دارای آسم مناسب باشند. چند مورد از ورزش‌های مناسب برای بیماران مبتلا به آسم به شرح زیر است:

یوگا

یوگا به‌عنوان یک ورزش ملایم و کم‌تحرک، برای افراد دارای آسم مناسب است. تمرین یوگا باعث افزایش توانایی تنفسی و بهبود کنترل تنفس می‌شود. همچنین، با تسلط بر تنفس عمیق و مرتب، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و در نتیجه کنترل علائم آسم را تسهیل می‌کند. تمرین یوگا همچنین باعث کاهش التهاب و افزایش ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به‌عنوان روشی مؤثر برای کنترل علائم آسم در برخی افراد استفاده شود.

شنا

شنا به‌عنوان یک ورزش کامل و سرگرم‌کننده می‌تواند به افرادی که دچار آسم هستند، کمک کرده و فواید بسیار زیادی برای آن‌ها داشته باشد. شنا باعث تقویت عضلات قلب و ریه شده و بهبود در تنفس و مقاومت بدن در برابر ابتلا به عوارض آسمی را به دنبال دارد. علاوه بر این، شنا به‌عنوان یک ورزش کم‌خطر، برای افراد دارای آسم بسیار مناسب است. از دیگر فواید شنا می‌توان به مواردی مثل بهبود استقامت و مقاومت بدن، کاهش استرس و اضطراب، بهبود خواب و کیفیت زندگی اشاره کرد. برای تهیه تجهیزات شنا مانند مایو شنا و عینک شنا می توانید ببه فروشگاه لباس ورزشی اسپورلند مراجعه بفر مایید

پیاده‌روی

پیاده‌روی به‌عنوان یکی از فعالیت‌های فیزیکی ساده و قابل‌انجام برای همه افراد در تمام سنین، فواید بسیاری برای سلامتی دارد. در مورد افراد دارای آسم، پیاده‌روی به‌عنوان کم‌خطرترین ورزش از لحاظ ناهنجاری‌های تنفسی شناخته می‌شود. پیاده‌روی در افراد با آسم به بهبود عملکرد ریه، کاهش علائم تنگی نفس و افزایش ظرفیت تنفسی کمک می‌کند. همچنین، بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش فشارخون، کاهش استرس و اضطراب و تقویت عضلات و استقامت نیز از فواید پیاده‌روی برای افراد دارای آسم است.

دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری یک فعالیت بدنی با شدت متوسط است که باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شود. این فعالیت، عضلات بدن را تقویت کرده و سیستم قلبی - عروقی را بهبود می‌بخشد. برای افراد دارای آسم، دوچرخه‌سواری یک گزینه عالی برای ورزش است. با انجام ورزش دوچرخه‌سواری، تنفس شما بهبود می‌یابد و قدرت تحمل شما نسبت به فعالیت‌های روزمره‌تان افزایش می‌یابد. علاوه بر این، دوچرخه‌سواری در فضای باز انجام می‌شود که به شما فرصت می‌دهد تا هوای تازه و سالم را تجربه کنید و از آلودگی‌های داخلی فرار کنید. در نتیجه، دوچرخه‌سواری می‌تواند به بهبود علائم آسم، بهبود تنفس و ارتقا کیفیت زندگی شما کمک کند.

پیلاتس

پیلاتس یک روش تمرینی برای تقویت عضلات اصلی بدن، بهبود تعادل و اصلاح قابلیت‌های تنفسی است که می‌تواند برای فرد دارای آسم مفید باشد. با تمرینات پیلاتس رو ی یک مت پیلاتس می‌توان بهبود در قابلیت تنفسی، افزایش انعطاف‌پذیری عضلات تنفسی، کاهش استرس و اضطراب، بهبود کیفیت خواب و کاهش التهاب داخلی بدن را تجربه کرد.

وزنه‌برداری