فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

برنامه روزانه ورزشی برای کنترل دیابت و قند خون

در دانستنیهای ورزشی / ورزش درمانی

دیابت یک بیماری مزمن است که با سطح بالای گلوکز خون شناخته می‌شود و می‌تواند طیف گسترده‌ای از عوارض را ایجاد کند. تخمین‌زده می‌شود که بیش از 34 میلیون نفر در ایالات متحده دیابت دارند و 88 میلیون نفر دیگر به پیش دیابت مبتلا هستند که در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 شود. دارو‌های زیادی برای کنترل دیابت وجود دارد اما ورزش یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کنترل و حتی معکوس کردن اثرات این بیماری است. در این مقاله به بررسی تأثیر باورنکردنی ورزش در کنترل و درمان دیابت می‌پردازیم. فواید ورزش، نحوه تأثیر آن بر سطح گلوکز خون و تمرینات خاصی که برای مدیریت دیابت مؤثرتر هستند دیگر مطالبی هستند که در ادامه آورده‌ایم. پس با ما در اسپورتلند همراه باشید.

اثر ورزش در کنترل دیابت

فواید ورزش برای دیابت

ورزش فواید زیادی برای افراد دیابتی دارد. از جمله اینکه به کاهش سطح گلوکز خون، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به عوارض مرتبط با دیابت کمک می‌کند. ورزش منظم همچنین می‌تواند به بهبود سلامت قلبی عروقی، افزایش توده عضلانی و کاهش چربی بدن کمک کند، که همگی از عوامل مهم در مدیریت دیابت هستند. که در ادامه کمی در مورد این‌ها توضیح می‌دهیم.

یکی از مزایای کلیدی ورزش تأثیر آن بر سطح گلوکز خون است. هنگام ورزش، عضلات شما از گلوکز برای انرژی استفاده می‌کنند که به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند. این اثر می‌تواند تا چند ساعت پس از ورزش باقی بماند، به این معنی که ورزش منظم می‌تواند به ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون در طول روز کمک کند.

بیشتر بخوانید : بیماری‌هایی که با ورزش درمان می‌شوند!

اقدامات مهم در کنترل دیابت

ورزش همچنین به افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کند، به این معنی که بدن شما بهتر می‌تواند از انسولین برای انتقال گلوکز از جریان خون به سلول‌ها استفاده کند. این موضوع برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است زیرا مقاومت به جذب انسولین عامل اصلی ایجاد این بیماری است.

ورزش علاوه بر تأثیر آن بر سطح گلوکز خون و حساسیت به انسولین، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عوارض مرتبط با دیابت نیز کمک کند. عوارضی مثل بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب عصبی، بیماری کلیوی و آسیب چشم است. ورزش منظم می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش خطر آسیب عصبی و بهبود عملکرد کلیه کمک کند.

از اثرات دیگر ورزش در کنترل دیابت می‌توان به کاهش میزان گلوکز تولید شده توسط کبد نیز اشاره کرد. این مهم است زیرا زمانی که سطح گلوکز خون پایین است، کبد مسئول تولید گلوکز است، اما در افراد مبتلا به دیابت، کبد ممکن است بیش از حد گلوکز تولید کند که می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز خون شود.

پنج اصل مهم در کنترل یا پیشگیری از دیابت

ورزش‌های اختصاصی برای دیابت

انواع مختلفی از ورزش وجود دارد که برای مدیریت دیابت مؤثر است. نکته کلیدی این است که یک برنامه ورزشی را پیدا کنید که از آن لذت ببرید و بتوانید در دراز مدت به آن پایبند باشید. در اینجا چند نمونه از تمرینات مؤثر برای مدیریت دیابت آورده شده است:

·         ورزش‌های هوازی: ورزش هوازی که به عنوان کاردیو نیز شناخته می‌شود، هر نوع ورزشی است که ضربان قلب شما را بالا می‌برد و تنفس شما را افزایش دهد. نمونه‌هایی از ورزش‌های هوازی شامل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و رقصیدن است. ورزش هوازی برای مدیریت دیابت مؤثر است زیرا به کاهش سطح گلوکز خون و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

·         تمرین مقاومتی: تمرین مقاومتی که به عنوان تمرین قدرتی نیز شناخته می‌شود، هر نوع تمرینی است که شامل وزنه‌برداری یا استفاده از کش‌های یا بند‌های مقاومتی برای عضله‌سازی است. نمونه‌هایی از تمرینات مقاومتی عبارتند از اسکات، لانژ، حلقه‌های دوسر بازو، و شنای سوئدی. تمرین مقاومتی برای مدیریت دیابت مؤثر است زیرا به افزایش توده عضلانی کمک می‌کند که به نوبه خود به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند.

حرکت برپی برای کاهش قند خون

·         تمرین تناوبی با شدت بالا (Hit): نوعی تمرین هوازی است که شامل دوره‌های کوتاه تمرینات با شدت بالا و به دنبال آن دوره‌هایی استراحت است. نمونه‌هایی از تمرینات HIIT شامل دوی سرعت، جامپینگ جک و بارپی است. HIIT برای مدیریت دیابت مؤثر است زیرا به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند.

استفاده از یوگا و تای چی برای مدیریت دیابت

·         یوگا: یوگا از آنجا که شامل کشش، تنفس و مدیتیشن است نشان داده شده که برای مدیریت دیابت مؤثر است زیرا به کاهش استرس کمک می‌کند و می‌تواند تأثیر منفی بر سطح گلوکز خون داشته باشد.

·         تای چی: تای چی نوعی ورزش با منشأ چین است و شامل حرکات آهسته و ملایم است. نشان داده شده است که برای مدیریت دیابت مؤثر است زیرا به بهبود تعادل، کاهش استرس و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

·         شنا: شنا هم یک ورزش هوازی است و هم می‌تواند کم فشار باشد پس برای مدیریت دیابت مؤثر است زیرا به بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند.

پیاده روی بسیار در کاهش قند خون و کنترل دیابت موثر است

·         پیاده روی: پیاده روی هم یک ورزش ساده و کم فشار و در دسترس و قابل انجام تقریباً برای همه است. 30 دقیقه پیاده روی در روز، پنج روز در هفته، می‌تواند به کاهش سطح گلوکز خون و بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

·         دوچرخه سواری: دوچرخه سواری یکی دیگر از ورزش‌های روتین و کم فشار است که برای مدیریت دیابت مؤثر است. به بهبود سلامت قلب و عروق و افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کند. می‌توانید در فضای باز دوچرخه سواری کنید یا از دوچرخه ثابت در خانه یا باشگاه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : تناسب اندام و کالری سوزی با دوچرخه سواری

به یاد داشته باشید که قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا مشخص کنید کدام تمرینات برای نیاز‌های فردی شما ایمن و مناسب هستند.

برنامه غذایی مناسب برای دیابت در کنار ورزش

یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی از مدیریت دیابت است. رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کنترل سطح گلوکز خون، کاهش خطر عوارض و بهبود سلامت کلی کمک کند. در اینجا چند نکته برای ایجاد یک برنامه غذایی مناسب دیابت وجود دارد:

·         کربوهیدرات‌های پیچیده را انتخاب کنید: کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل (نان‌های ترکیبی و نان جو و...)، میوه‌ها و سبزیجات، کندتر از کربوهیدرات‌های ساده مانند نان سفید و نوشیدنی‌های شیرین هضم می‌شوند. این هضم کندتر به کنترل سطح گلوکز خون کمک می‌کند.

·         مصرف قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را کم کنید: غذا‌هایی که قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده بالایی دارند، مانند کیک، کلوچه و نان سفید، می‌توانند باعث افزایش سطح گلوکز خون شوند. بهتر است این غذا‌ها را محدود کنید و به جای آن کربوهیدرات‌های پیچیده را انتخاب کنید.

·         پروتئین بدون چربی را بگنجانید: پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی و لوبیا می‌تواند بدون افزایش سطح گلوکز خون به ایجاد احساس سیری در شما کمک کند. مهم است که منابع پروتئین بدون چربی را انتخاب کنید تا از چربی اشباع اضافی جلوگیری کنید.

·         مراقب اندازه وعده‌ها باشید: اندازه وعده‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر سطح گلوکز خون داشته باشد. مهم است که وعده‌های غذایی مناسب، نه کم و نه زیاد بخورید و از پرخوری خودداری کنید.

·         آب زیاد بنوشید: نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند به کنترل سطح گلوکز خون و بهبود سلامت کلی کمک کند.

·         کار با یک متخصص تغذیه مطمئن را فراموش نکنید: یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند یک برنامه غذایی شخصی ایجاد کنید که متناسب با نیاز‌ها و ترجیحات فردی شما باشد.

برنامه غذایی در کنار ورزش اثر زیادی در کنترل قند خون دارد

در ادامه یک نمونه از برنامه غذایی مناسب دیابت را به عنوان مثال آورده‌ایم:

·         صبحانه: بلغور جو دوسر با میوه تازه و آجیل خرد شده و یک فنجان شیر بادام شیرین نشده.

·         میان وعده: برش‌های سیب با یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی

·         ناهار: سینه مرغ کبابی به همراه سبزیجات مخلوط مثل گوجه فرنگی، خیار و سرکه یا آبلیمو

·         میان وعده: هویج خام با هوموس.

·         شام: ماهی قزل آلا کبابی با سبزیجات تفت داده شده (مانند کرفس، کلم و سیب زمینی) و یک سالاد در کنار غذا.

·         میان وعده: ماست یونانی با مقداری دارچین و یک مشت کوچک آجیل مخلوط.

به یاد داشته باشید که رژیم غذایی تنها بخشی از مدیریت دیابت است. فعالیت بدنی منظم، مصرف دارو‌ها طبق تجویز و نظارت بر سطح گلوکز خون نیز برای حفظ سلامتی در دیابت مهم است.

نمونه یک برنامه ورزشی هفتگی برای کنترل دیابت

یک نمونه از یک برنامه ورزشی هفتگی برای افراد مبتلا به دیابت:

روز

فعالیت ورزشی

طول فعالیت

فشار

نکات

شنبه

پیاده روی

30 دقیقه

متوسط

سرعت مناسبی انتخاب کنید و سعی کنید در طول پیاده روی آن را حفظ کنید.

یکشنبه

تمرین مقاومتی

20 دقیقه

سبک

با وزنه‌های سبک یا کش‌های ورزشی شروع کنید و سعی کنید فرم تمرینات را درست انجام دهید.

دوشنبه

استراحت

-

-

به بدن خود اجازه استراحت و ریکاوری دهید.

سه شنبه

دوچرخه سواری

30 دقیقه

متوسط

از دوچرخه ثابت استفاده کنید یا در فضای باز با سرعت معمولی دوچرخه سواری کنید.

چهارشنبه

یوگا

30 دقیقه

سبک

تمرکز ملایم بر کشش، تنفس و آرامش.

پنجشنبه

تمرین تناوبی با شدت بالا

20 دقیقه

فواصل با شدت بالا متناوب با دوره‌های استراحت

نمونه‌هایی از تمرین‌ها عبارتند از دوی سرعت، جک‌های پرش و بورپی

جمعه

شنا

30 دقیقه

 

دور‌های شنای متوسط یا انجام ایروبیک در آب با سرعت معمولی.


·         همیشه قبل و بعد از ورزش سطح گلوکز خون خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در محدوده ایمن قرار دارد.

·         کفش راحت و لباس مناسب با نوع ورزشی که انجام می‌دهید بپوشید.

·         قبل، حین و بعد از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.

·         اگر در حین ورزش احساس درد یا ناراحتی کردید، آن را متوقف کنید و با یک متخصص مشورت کنید.

به یاد داشته باشید، این فقط یک نمونه از یک برنامه ورزشی هفتگی است. یافتن فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید و متناسب با نیاز‌های فردی و سطح تناسب اندام شما هستند، مهم است. همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با دکترتان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : بیماری هایی که برای ما چاقی ایجاد می کنند

سخن آخر

ورزش یک ابزار قدرتمند برای مدیریت دیابت است چراکه به کاهش سطح گلوکز خون، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به عوارض مرتبط با دیابت کمک می‌کند. انواع مختلفی از ورزش‌ها برای مدیریت دیابت مؤثر هستند، از جمله ورزش هوازی، تمرین مقاومتی، تمرین تناوبی با شدت بالا، یوگا، تای چی و شنا. نکته کلیدی این است که یک برنامه ورزشی را پیدا کنید که از آن لذت ببرید و بتوانید در دراز مدت به آن پایبند باشید. با ورزش منظم و مدیریت پزشکی مناسب، حتی با وجود دیابت هم می‌توان زندگی سالم و فعالی داشت.

اسپورت لند، بزرگترین فروشگاه پوشاک ورزشی ایران

اسپورت لند، عرضه کننده انواع پوشاک، کفش و اکسسوری ورزشی. هدف این مجموعه تأمین کالای با کیفیت ورزشی برای تمامی علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. هم میهنان عزیز در هر نقطه از کشور می توانند با مراجعه به وب سایت اسپورت لند و یا شعب فروش، پوشاک ورزشی مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنند. ارسال سریع، گارانتی، تعویض و بازپس گیری کالا از جمله خدمات اسپورت لند به اعضاء باشگاه مشتریان این مجموعه می باشد. جهت مشاهده و انتخاب محصولات مورد نظر، وارد دسته بندی مورد نظر خود شوید.

اسپورت لند، سرزمین برند های ورزشی

انواع رکابی ورزشی انواع تی شرت ورزشی انواع کفش تمرین
انواع رکابی ورزشی انواع تی شرت ورزشی انواع کفش تمرین
انواع کوله پشتی کوهنوردی انواع مانتو ورزشی انواع نیم تنه ورزشی
انواع کوله پشتی کوهنوردی
انواع مانتو ورزشی انواع نیم تنه ورزشی
انواع کاور ورزشی انواع هودی ورزشی انواع ساعت ورزشی
انواع کاور ورزشی انواع هودی ورزشی
انواع ساعت ورزشی