فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

6 فایده اصلی آب درمانی برای کمر درد

در دانستنیهای ورزشی / ورزش درمانی

علاوه براستفاده از ورزش‌ برای درمان سیاتیک، آب درمانی برای کمر درد توصیه میشود و نسبت به درمان فیزیوتراپی فشار کمتری بر ستون فقرات شما وارد میکند، بنابراین میتواند برای کنترل کمردرد شما مناسب باشد.

دو مطالعه که اخیراً انجام شد نشان داد افرادی که در آب درمانی شرکت کردهاند، نسبت به افرادی که درمانهای فیزیوتراپی دریافت کردهاند، کمردرد کمتر و دامنه حرکتی بیشتری را گزارش مینمایند.

آب درمانی چیست و انواع آن کدام است؟

آب درمانی یا هیدروتراپی یک تکنیک درمانی است که در آن تمرینات در یک استخر انجام می‌شود که در آن تحت نظارت فیزیوتراپیست از خواص آب برای اهداف درمانی استفاده می‌شود. انواع مختلفی دارد که عبارتند از: هیدروتراپی خارجی، هیدروتراپی داخلی، سونا، حمام سیتز، حمام آب گرم، هیدروتراپی متناوب. ما در اینجا منظورمان از آب درمانی، هیدروتراپی داخلی است که به تمریناتی اشاره دارد که در استخر، وان یا جکوزی انجام می‌شود.


آب درمانی برای کمر درد

آب درمانی برای کمر درد

کمردرد یکی از شایعترین بیماریهای اسکلتی عضلانی در سراسر دنیاست که مانع انجام کارهای روزمره میشود، حرکت را محدود میکند و اگر درمان نشود میتواند به درد و ناتوانی مزمن تبدیل شود و بر کیفیت زندگی و سلامت تأثیر بگذارد.

درحالی‌که هنگام کمردرد احتمالاً دلتان میخواهد روی تخت دراز بکشید، به گفته کارشناسان، استخر و آب میتواند مکان بهتری برای بهبودی شما باشد. زمانی که تمرین در آب به آرامی و ایمن انجام شود، میتواند به کاهش کمردرد و جلوگیری از بدتر شدن آن کمک کند.

کمر درد اغلب ناشی از شرایط چند عاملی است که از فاکتورهای بیوشیمیایی، روانی و اجتماعی تشکیل شده است.

برخی از شایعترین علل غیرپاتولوژیک ایجاد کمردرد، نشستن به مدت طولانی، عدم فعالیت بدنی، بلند کردن جسم سنگین در وضعیت نامناسب، آسیبهای ورزشی، حرکات ناهنجار ناگهانی، وضعیت بد خوابیدن و غیره است.

خوشبختانه بیشتر موارد کمردرد، اگر به موقع مدیریت شود، با اصلاح سبک زندگی و فیزیوتراپی برطرف میشود.

محققان پزشکی اخیراً فواید انجام ورزشهای آبی و آب درمانی برای کمردرد را بررسی کردهاند و دریافتند که آنها نقش مهمی در بهبود تحرک، کاهش درد و افزایش کیفیت کلی زندگی در بیماران مبتلا به کمردرد دارند.


آب درمانی برای کمر درد

فواید آب درمانی برای کمر درد

سقراط: «اگر به دنبال سلامتی هستید، ابتدا به ستون فقرات خود توجه کنید».

نقل قول بالا بر ارتباط جالب سلامت ستون فقرات با سلامت کلی تأکید میکند.

تمرین در آب یک فعالیت کم فشار است که باعث تقویت عضلات پشت و سایر عضلات میشود تا از ستون فقرات حمایت بهتری شود. برخلاف ورزش روی سطوح سخت، ورزش در استخر بارهای تحمیلکننده وزن کمتری را بر بدن شما وارد میکند، که فشار را از کمر شما میگیرد و به شما کمک میکند آزادانهتر حرکت کنید و خطر آسیب را به حداقل میرساند.

ورزش در آب در هر سن و هر سطحی از تناسب اندام مفید است و تمرینات را میتوان برای اهداف و شرایط مختلف تغییر داد. هدف آن کاهش درد کمر، تقویت عضلات پشت، شکم و لگن است که کلید سلامتی ستون فقرات هستند.

کاهش درد: گرمای آب باعث افزایش خونرسانی به عضلات دردناک می‌شود و به کاهش درد واسپاسم عضلانی کمک می‌کند.

کاهش بار روی ستون فقرات: شناوری آب، اثرات گرانش بر روی مفاصل را خنثی می‌کند و در نتیجه فشار و بار کلی بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد.

تقویت عضلانی: ویسکوزیته آب در برابر تحرک عضلات مقاومت ایجاد می‌کند. این امر باعث تقویت عضلات ستون فقرات در محیطی بدون درد و بدون بار می شود.

افزایش پایداری تنه و شکم: جریان آب یک فشار طبیعی در محیط استخر ایجاد می‌کند. این حالت، با ایجاد بی‌ثباتی، عضلات مرکزی را برای تقویت بدن در آب به چالش می‌کشد.

تمرین استقامتی کم فشار : ورزش هوازی با هدایت جریان خون به عضلات پشتی که در حال تمرین هستند، کمک می‌کند، که می‌تواند به بهبود درد عضلات، آسیب و افزایش استقامت عضلانی و قلبی-عروقی کمک کند.

افزایش تحرک : یکی از شایع‌ترین علائم در شرایط مزمن کمر، سفتی در ستون فقرات است. سیال بودن، گرما و محیط بدون درد آب، ستون فقرات و مفصل ران را قادر می‌سازد تا در مقایسه با خشکی با دامنه حرکتی بسیار بهتری حرکت کنند.


آب درمانی برای کمر درد

بهترین حرکات آب درمانی برای دیسک کمر

داشتن تکنیک مناسب برای ایمن ماندن ضروری است. حداقل در ابتدا، مهم است که با یک مربی آموزشدیده کار کنید که میتواند به شما نحوه حرکت مناسب را نشان دهد تا ثبات تنه را حفظ کرده و در عین حال تحرک اندام انتهایی را بهبود بخشید. یکی از اهداف اصلی شما باید تقویت عضلات هسته بدن باشد، که میتواند به محافظت از کمر در طول فعالیتهای روزانه شما کمک کند.

در اینجا چند تمرین مهم وجود دارد:

تمرین بالا آوردن پا در آب:

که تمرین قدرتی چهار طرفه هیپ است. در حالی که کناره استخر را گرفتهاید، در حین انجام ستها، قسمت مرکزی بدن خود را محکم کنید. با یک ست خم شدن صاف با پا، شروع کنید: اکستنشن، برای کشیدن پا به عقب و اداکشن، برای دراز کردن پا به بیرون تا محدوده کامل حرکتی. هر چه آب و نیروی وارد شده به آب عمیقتر باشد، مقاومت بیشتر خواهد بود. با این تمرین قدرت عضلات کمری-لگنی شما افزایش مییابد.


آب درمانی برای کمر درد

آهسته دویدن یا دویدن در محل:

در حالی که ساکن هستید، آهسته دویدن را در محل شروع کنید. برای تقلید از دویدن، سرعت و حرکت زانو را به تدریج افزایش دهید. این به بهبود تناسب اندام قلبی-عروقی، کاهش درد، بهبود قدرت مرکزی و تحرک لگن کمک می کند.

 

پرش در محل:

این تمرین را درآب با ارتفاع سینه شروع کنید. چند ست پرش مکرر انجام دهید. هرچه عمق آب بیشتر باشد از کمر، زانوها و مچ پا محافظت بیشتری می‌کند.

 

شنا در طول استخر:

شنا می‌تواند به کاهش کمردرد کمک کند. هنگام شنا سر و گردن خود را در یک راستا با ستون فقرات خود نگه دارید و از عینک و لوله غواصی استفاده کنید تا صورت شما تا حد امکان در آب بماند.

 

ایروبیک در آب:

کلاس‌های ایروبیک در آب شامل حرکاتی است که اغلب تمریناتی مثل رقص، دویدن و پرش را تقلید می‌کنند. یک کلاس خوب باید شامل گرم کردن، سرد کردن و تمرینات انعطاف‌پذیری زیاد باشد و توسط مربی با آموزش‌های ویژه در زمینه تناسب اندام در آب تدریس شود. قبل از امتحانش، تأییدیه را از پزشک خود بگیرید و مربی را از وضعیت خود مطلع کنید تا در صورت نیاز بتواند تمرینات را برای شما اصلاح کند.


آب درمانی برای کمر درد

پیاده روی در آب:

هنگامی که در آب هستید، با قدم زدن در اطراف استخر شروع کنید تا کشش آب را احساس کنید. گام‌های بلندی را هم به سمت جلو، هم به سمت عقب بردارید، از قسمت کم عمق شروع کنید. با افزایش عمق و سرعت در آب، سعی کنید راه رفتن و وضعیت بدنی طبیعی خود را حفظ کنید. نحوه صحیح راه رفتن در استخر بسیار اهمیت دارد.

 

آموزش آب درمانی برای دیسک کمر

در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که به شما کمک می کند از تمرینی که انتخاب میکنید، بهترین استفاده را ببرید و در عین حال از کمر خود در برابر آسیب بیشتر محافظت کنید:

· استخر مناسب را انتخاب کنید در صورت نیاز باید بتوانید در اعماق مختلف تمرین کنید. اطمینان حاصل کنید که استخر فضایی دارد که بتوانید در مسیرش ورزش کنید.

· دمای آب را بررسی کنید. آب حدود 30 درجه باشد، که دمای توصیه شده برای تمرینات در آب است.

· برای جلوگیری از آسیب، همیشه ابتدا خود را گرم کنید. گرم کردن خوب شامل راه رفتن در آب یا انجام دورهای آرام و آهسته است.

· هیدراته بمانید. اگرچه ممکن است آن را احساس نکنید، اما در طول ورزش در آب عرق خواهید کرد، بنابراین نوشیدن آب مهم است.

· تجهیزات آبی را در نظر بگیرید. کیکبرد، وزنههای آب، کمربند آبی و نودلهای فومی چند نمونه از ابزارهایی هستند که میتوانند با ایجاد حمایت و/یا افزایش مقاومت، تمرین شما را بهبود بخشند. برای دسترسی آسان، آن‌ها را در کنار استخر قرار دهید. استفاده از لوله غواصی در حین شنا، این امکان را می دهد که تمرکز خود را بر روی حرکات بدن خود افزایش دهید.

· اگر نگران تعادل خود هستید، کفش‌ شنا بپوشید. آنها از پارچه مقاوم در برابر آب ساخته شده‌اند که به شما امکان می‌دهد با کف استخر اصطکاک بیشتری داشته باشید.

· از خود در برابر خورشید محافظت کنید. اگر در استخر خارج از منزل ورزش می‌کنید، از ضد آفتاب و همچنین کلاه و عینک آفتابی (در صورت امکان) استفاده کنید تا از خود در برابر اشعه‌های مضر محافظت کنید.

· بهتر است قبل از شروع هر نوع برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است توصیه کند که با یک فیزیوتراپ با تجربه در استخر کار کنید که می‌تواند به طراحی یک برنامه ورزشی مناسب کمک کند. در برخی موارد، ممکن است ترکیبی از تمرینات آب و تمرینات خشکی مانند یوگا یا حرکات کششی هوازی را باهم تجویز کند.


آب درمانی برای کمر درد

اشتباه آب درمانی برای کمر درد

متغیرهای زیادی برای شروع آب درمانی دیسک کمر و سیاتیک وجود دارد. ما معمولاً می بینیم که بسیاری از بیماران مبتلا به کمردرد، آب درمانی را به تنهایی انجام میدهند و مرتکب اشتباهات زیادی میشوند، این اشتباهات میتواند منجر به افزایش درد، خستگی یا کم اثر کردن تمرینات شود.

رایجترین اشتباه آب درمانی برای کمر درد عبارتند از:

1- دمای آب
آیا آب سرد برای دیسک کمر خوب است ؟ ایده در آب بودن، کمک به آرامش عضلات و تحرک است. اگر قرار باشد آب سرد باشد بدن شما متشنج میشود. علاوه بر ناخوشایند بودن، میتواند باعث سفتی حرکات شود و این چیزی نیست که شما می خواهید!
2- عمق زیاد
این مورد باید متناسب با آسیب یا سطح آمادگی/مرحله توانبخشی هر فرد تنظیم شود. عمق آب باید متناسب با چیزی باشد که میخواهید به آن برسید، به عنوان مثال، آیا یک تمرین مبتنی بر مقاومت میخواهید یا یک تمرین مبتنی بر کنترل با تمرکز بر الگوی حرکتی، یا اینکه فقط میخواهید ستون فقرات خود را حمایت کنید. برای تسکین درد و دستیابی به بهترین نتایج به عمق آب متفاوتی نیاز است.
3- فقط شنا کنید
آب درمانی برای کمر درد یک برنامه تمرینی خاص است که نقاط ضعف و مشکلات حرکتی شما را هدف قرار می‌دهد. شنا این کار را نمیکند. هنگام شنا میتوانید از عضلات دیگری استفاده کنید به همین دلیل عضلات اصلی تثبیت کننده ستون فقرات شما را هدف قرار نمیدهد.

4- زیادهروی کردن
این یک مشکل بزرگ است! آب از وزن بدن شما حمایت کرده و به آسانتر کردن حرکات شما کمک میکند و بخش یا تمام درد را از بین میبرد. به همین دلیل افراد مبتلا به کمردرد معمولاً میتوانند ورزش بیشتری را در آب نسبت به خشکی تحمل کنند. این باعث میشود که در جلسه خود زیاده روی کنید.
باید سرعت تمرین خود را در آب کنترل کنید. برنامه آب درمانی دیسک کمر و سیاتیک تجویز شده توسط فیزیوتراپیست دارای تکرارها و ستهای توصیه شده با استراحتهای مناسب خواهد بود.
5- زمان - هم برای هر جلسه و هم در بین جلسات
این که مدت زمان آب درمانی دیسک کمر چقدر باشد برای همه یکسان نیست. شما باید زمان هر جلسه و زمان بین جلسات را در نظر بگیرید. زمان هر جلسه بر اساس چند چیز مشخص میشود: سن، سلامت عمومی، آسیب و مرحله توانبخشی که در آن هستید. این مقدار میتواند از یک جلسه 20 دقیقه ای تا 1 ساعته متغیر باشد.
هنگام بررسی زمان بین جلسات، باید نحوه واکنش بدن پس از جلسه اولیه و اصول فیزیولوژیکی برای بهبود بافت و سازگاری را در نظر بگیرید. بهتر است این موضوع را با یک فیزیوتراپیست در میان بگذارید.
آب درمانی برای کمر درد یک ابزار فوق العاده برای بهبود درد شماست! برای بهترین نتیجه با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. فیزیوتراپیست میتواند برنامهای شخصسازی شده برای اهداف شما طراحی کند و به شما مشاوره و آموزش بدهد تا بتوانید از این اشتباهات جلوگیری کنید.
اگر میخواهید آب درمانی را شروع کنید، وسایل مورد نیاز برای رفتن به استخر را از فروشگاه اسپرت لند میتوانید تهیه کنید.

کلاه شنا

ساک ورزشی

عینک شنا

کلاه شنا

ساک ورزشی

عینک شنا

 

سپاس که تا اینجا همراهمان بودید. خوشحال می‌شویم بدانیم آیا شما آب درمانی برای کمر درد را امتحان کرده‌اید؟ تجربه‌تان چه بود؟