فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

دیابت و درمان آن با ورزش

در دانستنیهای ورزشی / ورزش درمانی

 دیابت و درمان با ورزش
 
بیماری دیابت یکی از شایع‌ترین چالش‌های رو به رشد سلامت انسان در قرن بیست و یکم است و طبق آمار افراد زیادی را در سنین مختلف درگیر دیابت هستند به طوری که بزرگسالانی که به دیابت مبتلا شده‌اند در 20 سال گذشته بیش از سه برابر گزارش شده است. دیابت به نوع یک و نوع دو تقسیم می‌شود و بسته به نوع دیابت درمان‌ها و کنترل آن نیز گاه مشابه و گاه متفاوت از هم صورت می‌گیرد. در کنار تزریقات انسولین و مصرف قرص‌های تجویزی، حرکات ورزشی برای کنترل این بیماری بسیار سودمند بوده و تحت شرایطی خاص از سوی پزشکان متخصص به بیماران توصیه می‌شود تا برنامه ورزشی منظمی داشته باشند. در این مقاله از اسپورتلند به تاثیرات ورزش بر روی کنترل بیماری دیابت پرداختیم اما ابتدا نگاهی اجمالی به دیابت و انواع آن خواهیم داشت، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
 

علت اصلی دیابت چیست؟

علت دقیق دیابت نوع 1 ناشناخته است. آنچه شناخته شده است این است که سیستم ایمنی شما - که به طور معمول با باکتری‌ها یا ویروس های مضر مبارزه می‌کند - به سلول‌های تولید‌کننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می‌برد. این باعث می شود شما با مشکل کمبود انسولین یا عدم انسولین مواجه شوید.

نکته: انسولین به قند خون کمک می‌کند تا با وارد شدن به سلول‌های بدن، از آن برای انرژی و سوخت و ساز استفاده کند. انسولین همچنین به کبد سیگنال می‌دهد که قند خون را برای استفاده بعدی ذخیره کند.

بر اساس تحقیقات اخیر، دیابت نوع 2 قابل درمان نیست، اما افراد می‌توانند سطوح گلوکز بدن را کنترل کنند که به حد غیر دیابتی، (رفع کامل) یا سطح گلوکز قبل از ابتلا به دیابت (رفع نسبی) باز گردند.

دیابت نوع 2 یک بیماری جدی است که می تواند منجر به عوارض تهدید کننده در زندگی شود. با این حال، با اتخاذ استراتژی‌های مدیریتی مؤثر، شانس زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند انتظار داشته باشند که به اندازه یک فرد بدون این بیماری زندگی کنند.

ورزش بخش مهمی از هر برنامه درمانی دیابت و جزء حیاتی در مدیریت دیابت است که انجام آن باید از سوی بیماران جدی گرفته شود.

مدیریت دیابت با ورزش 

ورزش در زمینه مدیریت دیابت به شما کمک می‌کند:

-سطح قند خون خود را بهبود بخشید.

-تناسب اندام کلی خود را تقویت کنید.

-وزن خود را مدیریت کنید.

-خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهید.

-میزان آرامش و حالات روان خود را بهبود بخشید.

اما دیابت و ورزش نیز چالش‌های خاص خود را به همراه دارند. برای انجام ورزش ایمن، باید قند خون خود را قبل، حین و بعد از فعالیت بدنی ردیابی کنید. این به شما نشان می‌دهد که بدن شما چگونه به ورزش واکنش نشان می‌دهد، و تا چه حد در جلوگیری از نوسانات بالقوه خطرناک قند خون می‌تواند کمک کند.

چک کردن قند خون 

پیش از ورزش قند خون خود را چک کنید

پیش از اینکه هر برنامه ورزشی را آغاز کنید از پزشک خود اجازه ورزش را بگیرید - به خصوص اگر غیر فعال بوده‌اید و به ورزش عادت ندارید- از پزشک خود درخصوص فعالیت‌هایی که در نظر دارید بپرسید که چگونه این فعالیت‌ها قرار است بر قند خون شما تأثیر بگذارد. پزشک شما همچنین می‌تواند بهترین زمان برای ورزش را پیشنهاد کند و تأثیر بالقوه داروها بر قند خون شما را با فعال‌تر شدن توضیح دهد.

فعالیت بدنی 

برای داشتن بهترین فواید سلامتی، کارشناسان حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت‌های بدنی با شدت متوسط ​​را توصیه می‌کنند، مانند: راه رفتن سریع، آبدرمانی یا شنا، دوچرخه سواری.

کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند که کودکان ( حتی مبتلایان به دیابت نوع 1 ) هر روز حداقل 60 دقیقه فعالیت متوسط ​​تا شدید با کفش مخصوص پیاده روی و سایر تجهیزات ورزش مناسب دیگر داشته باشند.

حتما بخوانید: چند نکته مهم برای انتخاب کفش پیاده روی مناسب

 
درمان دیابت با ورزش 

اگر انسولین یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید که می‌توانند باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شوند، 15 تا 30 دقیقه قبل از ورزش قند خون خود را آزمایش کنید، یا حتی اگر داروهای دیابت خود را مصرف نمی کنید یا از داروهایی که معمولاً با سطح قند خون پایین مرتبط هستند را استفاده نمی کنید، احتمالاً نیازی به انجام اقدامات احتیاطی خاصی قبل از ورزش نخواهید داشت در هر صورت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

حتما بخوانید: کاهش اشتها در رژیم غذایی

جدول کنترل دیابت 

در زیر چند دستورالعمل کلی برای سطح قند خون قبل از ورزش آورده شده است. اندازه گیری ها بر حسب میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) یا میلی مول در لیتر (mmol/L) بیان شده است.

کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر (5.6 میلی مول در لیتر) ممکن است قند خون شما برای ورزش ایمن بسیار پایین باشد. قبل از شروع تمرین، یک میان وعده کوچک حاوی 15 تا 30 گرم کربوهیدرات مانند آب میوه، میوه، یا حتی قرص گلوکز بخورید.

100 تا 250 میلی گرم در دسی لیتر (5.6 تا 13.9 میلی مول در لیتر) نشان‌دهنده این است که وضعیت بهتری دارید و می‌توانید به راحتی به ورزش ادامه دهید. برای اکثر افراد، این میزان محدوده ایمن قند خون برای آمادگی قبل از ورزش است.

250 میلی‌گرم یا بالاتر هم یک حد برای رعایت احتیاط است چراکه قند خون شما ممکن است برای ورزش ایمن بیش از حد بالا باشد. پیش از ورزش، ادرار خود را از نظر کتون‌ها آزمایش کنید.

نکته: کتون‌ها موادی هستند که وقتی بدن شما چربی را برای انرژی تجزیه می‌کند ساخته می‌شود. وجود کتون‌ها نشان می دهد که بدن شما انسولین کافی برای کنترل قند خون ندارد.

کنترل دیابت با ورزش 

با انجام ورزش با سطح کتون بالا به احتمال زیاد شما در معرض خطر کتواسیدوز قرار می‌گیرید که یک عارضه جدی دیابت است و نیاز به درمان فوری دارد. بنابراین به جای اینکه فوراً ورزش کنید، اقداماتی را برای اصلاح سطح بالای قند خون انجام دهید و منتظر بمانید تا ورزش کنید تا آزمایش کتون نشان دهنده عدم وجود کتون در ادرار را نشان دهد.


در حین ورزش، مراقب علائم قند خون پایین باشید

در حین ورزش گاهی اوقات قند خون پایین نگران‌کننده است. اگر قصد دارید یک تمرین طولانی مدت داشته باشید، قند خون خود را هر 30 دقیقه چک کنید، به خصوص اگر در حال انجام فعالیت جدیدی هستید یا شدت یا مدت تمرین خود را افزایش می دهید. بررسی هر نیم ساعت یا بیشتر به شما این امکان را می‌دهد که بدانید سطح قند خون شما ثابت است، بالا می رود یا کاهش می‌یابد و آیا ادامه ورزش بی خطر است.

اگر در فعالیت‌های خارج از منزل یا ورزش شرکت می‌کنید، ممکن است انجام چنین آزمایش‌هایی دشوار باشد. اما برای اینکه بدانید قند خون شما به تغییرات در عادات ورزشی شما چگونه واکنش نشان می دهد، باید محتاطانه و صبورانه عمل کنید.

 

اگر حین انجام حرکات ورزش حالات زیر به شما دست داد ورزش را متوقف کنید:

-قند خون شما 70 میلی گرم در دسی لیتر (3.9 میلی مول در لیتر) یا کمتر است.

-احساس لرزش، ضعف یا گیجی می‌کنید.

-برای افزایش سطح قند خون چیزی بخورید یا بنوشید (با تقریباً 15 گرم کربوهیدرات سریع الاثر) مانند:

1. قرص یا ژل گلوکز (برچسب را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار کربوهیدرات دارد)

2. مقدار 1/2فنجان (4 اونس / 118 میلی لیتر) آب میوه

3. مقدار 1/2فنجان (4 اونس / 118 میلی لیتر) نوشابه معمولی

4. مصرف آب نبات سفت یا دانه‌های ژله‌ای

15 دقیقه بعد دوباره قند خون خود را چک کنید. اگر هنوز خیلی کم است، 15 گرم کربوهیدرات دیگر بخورید و 15 دقیقه بعد دوباره تست کنید.

در صورت نیاز این کار را تکرار کنید تا قند خون شما به حداقل 70 میلی گرم در دسی لیتر (3.9 میلی مول در لیتر) برسد.

حتما بخوانید: چگونه با پیلاتس لاغر شویم؟

دستگاه کنترل قند خون 

 

حتما بخوانید: اسپاسم عضلانی چیست و چگونه درمان کنیم ؟

بعد از ورزش، دوباره قند خون خود را چک کنید

قند خون خود را به محض اتمام ورزش و چند بار در چند ساعت آینده چک کنید. ورزش از قند ذخیره شده در عضلات و کبد شما استفاده می‌کند. زمانی که بدن شما این ذخایر را بازسازی می‌کند، قند را هم از خون شما می‌گیرد.

هر چه تمرین شما سخت‌تر باشد، قند خون شما بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. کاهش قند خون حتی چهار تا هشت ساعت پس از ورزش امکان پذیر است. خوردن یک میان‌وعده با کربوهیدرات‌های کندتر، مانند گرانولا بعد از تمرین می‌تواند به جلوگیری از افت قند خون شما کمک کند.

اگر بعد از ورزش قند خون پایینی دارید، یک میان وعده کوچک حاوی کربوهیدرات مانند میوه، کراکر یا قرص گلوکز بخورید یا نصف فنجان (4 اونس/118 میلی لیتر) آب میوه بنوشید.

ورزش از بسیاری جهات برای سلامتی شما مفید است، اما اگر دیابت دارید، آزمایش قند خون قبل، حین و بعد از ورزش ممکن است به اندازه خود ورزش مهم باشد. پس ورزش را کنترل شده و با مشورت پزشک خود شروع کنید و زندگی‌تان را حتی با وجود دیابت، به مسیر امیدبخشی و سالم‌زیستی هدایت کنید.

امیدواریم این مقاله از اسپورتلند برایتان مفید بوده باشد برای دسترسی به مقالات ورزشی بیشتر روی لینک مقالات کلیک کنید.


منبع مقاله:

https://www.mayoclinic.org/