فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

ورزش درمانی در روانشناسی

در دانستنیهای ورزشی / ورزش درمانی

ورزش یک ابزار قدرتمند برای افزایش سلامت روانی و جسمانی است و طبق شواهد به‌دست‌آمده، یک درمان مؤثر و قطعی برای بسیاری از شرایط ناگوار جسمی و روانی است. متأسفانه، بسیاری از افراد به دلایل مختلف قادر به ورزش‌کردن در طول هفته نیستند، به‌طوری‌که میزان ورزش در افرادی که از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند حتی کمتر از حد متوسط ​​است. باید توجه داشت برای درمان مشکلات روحی و روانی علاوه بر اینکه باید مراجعه به یک روان‌شناس را در اولویت برنامه خود قرار دهید، ورزش را نیز به‌عنوان یک روش درمانی ارزشمند در نظر بگیرید. در این مقاله از اسپورت‌لند، مسائل مرتبط با ورزش و سلامت روان را بررسی خواهیم کرد و در مورد راهکارهای مفیدی که می‌توانید برای ایجاد انگیزه در خود برای شروع فعالیت‌های ورزشی استفاده کنید، بحث خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی چیست؟

هر حرکتی که توسط ماهیچه‌های اسکلتی ایجاد شود، به‌عنوان فعالیت بدنی در نظر گرفته می‌شود و ورزش به‌عنوان یک ‌شکل منظم از فعالیت بدنی که باهدف بهبود سلامت بدنی، تناسب‌اندام و ... تعریف می‌شود. انواع مختلف ورزش وجود دارد، به‌عنوان‌مثال، ورزش مقاومتی با اعمال مقاومت در برابر حرکات بدن، قدرت یا استقامت عضلانی را افزایش می‌دهد، درحالی‌که ورزش هوازی سیستم تنفسی هوازی ما را با کار با شدت کم در یک دوره زمانی ثابت (مثلاً دویدن در مسافت طولانی) درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین حرکات ورزشی روزانه که باید انجام دهید

ورزش و تأثیرات آن بر ذهن و بدن

ورزش و تأثیرات آن بر ذهن و بدن

ورزش، سطح انرژی بدن ما را افزایش می‌دهد، افزایش فعالیت بدنی با کاهش احساس خستگی همراه است. یک آنالیز در سال 2013 نشان داد که درگیری زیاد در انجام حرکات ورزشی باعث افزایش احساس انرژی می‌شود و کارایی بدن و ذهن انسان را در انجام امور روزمره تا سطح قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. به لحاظ آرامش ذهنی هنگام خواب، ورزش باعث خواب بهتر می‌شود، بسیاری از اشکال مختلف ورزش برای بهبود وضعیت خواب مفید هستند. ورزش حتی به‌عنوان یک‌شکل درمانی، جایگزین یا مکمل برای بیمارانی است که با مشکلات خواب مواجه هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که انجام ورزش 4 تا 8 ساعت پیش از خواب احتمالاً برای بهبود کیفیت خواب مطلوب است، اگرچه برخی از ورزش‌ها در هر زمانی از روز مفید هستند.

بیشتر بخوانید: ورزش پیلاتس چیست و تفاوت آن با ایروبیک

ورزش و احساس اعتمادبه‌نفس

ورزش و احساس اعتمادبه‌نفس

ورزش با افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس همراه است. افرادی که در فعالیت‌های بدنی منظم شرکت می‌کنند، تمایل به سطح بالاتری از رسیدن به ایده‌آل‌های بدنی در خود دارند و ارزش بیشتری نسبت به فیزیک بدن خود قائل هستند. بیشتر افراد در درگیری‌های روانی یا مشکلات روحی با حس خودکم‌بینی، عدم دوست‌داشتن خود و کمبود اعتمادبه‌نفس مواجه می‌شوند و ممکن است هیچ‌گونه فعالیت کاری، شغلی یا درسی یا حتی سخنان انگیزشی یارای آنها نباشد اما باید بدانید فعالیت بدنی به طور مستقیم و غیرمستقیم باعزت نفس فرد مرتبط است و به‌عنوان یک درمان کمکی برای این‌گونه افراد که عزت‌نفس پایینی دارند بسیار مفید و مؤثر عمل می‌کند.

ورزش و کاهش خطر مرگ زودهنگام

ورزش خطر مرگ را کاهش می‌دهد. تخمین زده شده است که عدم فعالیت بدنی عامل 9 درصد از کل مرگ‌ومیرهای زودرس است. در ایالات متحده، تحقیقات نشان داده است که مردان و زنان بالای 50 سال که وضعیت فعالیت بدنی خود را از غیرفعال به فعال تغییر می‌دهند، میزان امید به زندگی خود را افزایش می‌دهند.

ورزش و بهبود عملکرد مغز

ورزش و بهبود عملکرد مغز

ورزش با بهبود عملکرد مغز مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که ورزش با عملکرد شناختی ارتباط مثبت دارد. همچنین مشخص شده است که ورزش باعث بهبود تمرکز فرد شده و سطح تحریک‌پذیری یا حواس‌پرتی را کاهش می‌دهد، و ممکن است بدتر شدن وضعیت ذهنی را در بیماران مبتلا به آلزایمر کاهش دهد.

ورزش و تأثیر آن در سلامت روان

ورزش و تأثیر آن در سلامت روان

ورزش به‌عنوان یک فعالیت مستقل و به‌عنوان بخشی از روش‌های درمانی، برای انواع شرایط سلامت روان مورد بررسی قرار گرفته است. طبق شواهد، ورزش برای درمان: افسردگی، اضطراب، روان‌پریشی، اعتیاد و ... بسیار مؤثر است.

حتماً بخوانید: ورزش‌ در محل کار، موضوعی که بهتره آن را جدی بگیرید

ورزش و درمان افسردگی

ورزش و درمان افسردگی

افسردگی اختلالی است که در درجه اول با خلق‌وخوی غمگین و عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً لذت‌بخش بوده‌اند مشخص می‌شود. افسردگی علت اصلی بسیاری از ناتوانی‌ها در سراسر جهان است. حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند. اختلال افسردگی اساسی (MDD) با افزایش احتمال ترک تحصیل، بیماری‌های جسمی مزمن، و دوره‌های طولانی‌مدت مرخصی از کار مرتبط است. علی‌رغم دردسترس‌بودن درمان‌های مؤثر برای افسردگی، تنها تعداد کمی از آنها به طور حرفه‌ای به کمک روان‌کاوان و روان‌شناسان تحت درمان قرار می‌گیرند.

باتوجه‌به تأثیری که افسردگی می‌تواند بر زندگی افراد داشته باشد و هزینه‌های هنگفت مرتبط با این اختلال، مایه دلگرمی است که پژوهش‌ها به طور مداوم ورزش را به‌عنوان یک درمان مؤثر برای افسردگی توصیه می‌کنند. به طوری که ورزش، در مقایسه با تأثیرات سایر اشکال شناخته شده درمان مانند CBT و داروهای ضدافسردگی هزینه و عوارض جانبی کمتر و تأثیرات مثبت بیشتری در روند درمان همراه است. 

اسپورت لند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. می‌توانید با مراجعه به وب سایت اسپورت لند ، لباس یا کفش ورزشی مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنید. لطفا جهت مشاهده و انتخاب محصولات، وارد دسته بندی های زیر شوید.

انواع کفش اسپورت زنانه انواع کیف کمری ورزشی انواع کفش دویدن مردانه
انواع کفش اسپورت زنانه انواع کیف کمری ورزشی انواع کفش دویدن مردانه

چه نوع ورزشی برای درمان افسردگی مؤثرتر است؟

طبق بررسی‌های انجام‌گرفته، تمرینات هوازی، غیرهوازی و مقاومتی همگی مفید هستند اما یک آنالیز در سال 2005 نشان داد که یک برنامه تمرین هوازی با شدت پایین 3-5 بار در هفته برای بهبود خلق‌وخوی و حتی تمرینات با شدت کم مانند پیاده‌روی تأثیرات تدریجی و ماندگارتری خواهد داشت.

ورزش و اضطراب

از هر 3 آمریکایی 1 نفر در طول زندگی خود دچار اختلال اضطراب می‌شوند. مشکلات روانی رایج مرتبط با اضطراب عبارت‌اند از اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اختلال هراس، اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) و اختلال استرس پس از تجربه تصادف (PTSD). شواهد جالبی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش می‌تواند یک درمان مؤثر برای اختلالات اضطرابی با اثرات حاد و همچنین طولانی‌مدت باشد. شواهد به‌دست‌آمده از مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که افرادی که در فعالیت بدنی منظم شرکت می‌کنند، احتمال ابتلا به اختلال اضطراب در آنها کاهش می‌یابد.

ورزش و روان‌پریشی

افراد مبتلا به روان‌پریشی و اسکیزوفرنی علائمی از جمله توهم و هذیان را تجربه می‌کنند. درمان روانپزشکی استاندارد برای اسکیزوفرنی، داروهای ضد روان‌پریشی است که تا حدودی در مدیریت علائم مثبت مانند توهم و هذیان مؤثر است، ولی گاهی در طول درمان عوارض منفی مانند بی‌لذتی، عدم بروز احساسات به‌موقع، و انزوای رفتاری به چشم می‌خورد و به لحاظ فیزیکی عوارضی مانند: افزایش وزن، ناهنجاری‌های چربی و سندرم متابولیک همراه هستند. اینها از عوامل و عوارضی هستند که بیماران به‌تدریج از مصرف داروهای تجویزی دوری می‌کنند و پس از مدتی مصرف، از ادامه دادن روند درمان اجتناب می‌کنند.
بسیاری از تحقیقات راهبردی و کارشده در زمینه تأثیرات ورزش در درمان روان‌پریشی و اسکیزوفرنی از جایگزینی ورزش به‌جای داروهای شیمیایی البته در همه موارد، حمایت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در سال 2015 الیزا گارسیا و همکارانش یک مطالعه سیستماتیک در روانپزشکی منتشر کردند که اثربخشی مداخلات فیزیوتراپی را در مدیریت اسکیزوفرنی نشان می‌داد. به‌مرور آن‌ها مطالعات خود را با کمک اعضای نمونه‌ای مورد آزمایش قرار دادند و نتایج را بررسی کردند. به طور خاص، آنها به این نتیجه دست یافتند که تمرینات هوازی، تمرینات قدرتی، تمرینات تمدد اعصاب، تمرینات آگاهی بدن یا ترکیبی از همه اینها در کاهش قابل‌توجهی از مشکلات روانی مثل روان‌پریشی مؤثر عمل می‌کنند و درعین‌حال کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را بهبود می‌بخشند. طبق گفته آنها؛ ورزش هوازی علائم منفی را کاهش می‌دهند و آمادگی قلبی و تنفسی را بهبود می‌بخشند.
سخن پایانی
ورزش یک راهکار مفید و بررسی شده، برای درمان اضطراب و افسردگی است و به‌عنوان یک درمان مؤثر، برای طیف وسیعی از اختلالات روانی دیگر توسط روان‌شناسان و روان‌کاوان توصیه می‌شود. اگر از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برید اولین قدم پذیرش و شناخت آن است و در کنار مشاوره گرفتن از یک روان‌شناس متبحر، ورزش و فعالیت‌های بدنی مفید را فراموش نکنید. توجه داشته باشید که شما به‌عنوان یک انسان باید در هر زمان به خود و بدن خودآگاه باشید و مسائل را برای خود سخت و پیچیده نکنید. همیشه یک راهی هست!
منبع مقاله: psychologytools.com