فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

مهمترین دلایل توقف رشد عضلات در ورزشکاران

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

 رشد عضلات در ورزش کاران

بسیاری از ورزشکاران می‌خواهند بدانند که چرا در مدت زمانی که ورزش کرده‌اند، دیگر عضلات آنها رشدی ندارد. در واقع آنها این موضوع را از روند کاهش حجم ماهیچه‌های خود متوجه می‌شوند. آیا ممکن است حجم ماهیچه‌های آنها ثابت بماند. در واقع بسیاری از ورزشکاران اهمیت زیادی به نوع تمرینات و رژیم غذایی خود می‌دهند، اما باز هم پیشرفتی در رشد عضلات ماهیچه‌های خود مشاهده نمی‌کنند. بسیاری از آنها حتی از مکمل و دارو برای رشد و حجیم‌شدن عضلات خود استفاده می‌نمایند؛ اما باز هم تأثیری مشاهده نمی‌کنند. به‌طورکلی معمولاً بسیاری از ورزشکاران با این نوع چالش‌ها مواجه می‌شوند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی دررابطه‌با مهم‌ترین دلایل توقف رشد عضلات در ورزشکاران را به شما بدهیم.


دلایل توقف رشد عضلات در ورزشکاران 

اگر شما هم ورزشکار هستید به‌احتمال زیاد هنگام رفتن به باشگاه با وزنه‌های سنگین تمرینات خود را شروع می‌کنید و به رژیم غذایی خود حساس‌تر خواهید شد. پس از انجام این کارها در مدت‌زمان کوتاهی تغییراتی در بدن شما ایجاد می‌شود. در واقع عضلات شما حجیم‌تر می‌شوند و شکل تازه‌ای در بدن شما ایجاد می‌شود. شما این تغییرات را با تعریف و تمجید افراد دیگر هم متوجه خواهید شد. گاهی پس از گذشت مدت زمانی با وجود تمرینات سنگین و رعایت رژیم غذایی احساس خواهید کرد که شانه‌های شما دیگر رشدی ندارند. حال می‌خواهیم بدانیم که چه اتفاقی افتاده است؟

 به‌طورکلی باید بدانید که در حجیم شدن عضلات ورزشکاران عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. از جمله این موارد می‌توان به رژیم غذایی مناسب و مفید، برنامه خواب کامل و منظم، برنامه‌های تمرینی و شرایط روحی و روانی ورزشکاران اشاره کرد. تمامی این موارد تأثیرات فوق‌العاده زیادی در رشد عضلات در ورزشکاران دارند. حال در ادامه شما را با دلایل توقف رشد عضلات در ورزشکاران بیشتر آشنا می‌کنیم.

غذا نخوردن به‌اندازه کافی 

اولین دلیلی که می‌توان به کاهش رشد عضلات در ورزشکاران اشاره کرد همین غذا نخوردن به‌اندازه کافی است. قطعاً برای رشد عضلات نباید منتظر معجزه باشید. نیاز اصلی ماهیچه‌ها برای رشد مواد غذایی کامل مانند پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌ها هستنداگر برنامه غذایی شما کامل مفید و مناسب نباشد، کالری موردنیاز برای ساخت عضلات ایجاد نمی‌شود.

قطعاً با شکم گرسنه می‌توان شروع به وزنه زدن کرد، اما ایجاد و ساخت عضلات بدون وجود کالری امکان‌پذیر نخواهد بود. شما برای ایجاد بلوک‌های سازنده عضلات نیاز به دریافت کالری خواهید داشت. اگر پروتئین کافی به بدن شما نرسد، عضلات رشد نمی‌کنند. حتی بدون دریافت چربی و کربوهیدرات موردنیاز هم انرژی سازنده برای تمرین و ورزش وجود نخواهد داشت. اگر شما هم تمایل به رشد و ساخت عضلات خود دارید، حتماً باید به برنامه غذایی خود توجه زیادی داشته باشید و کالری‌های موردنیاز را دریافت کنید.

دلایل عدم رشد عضلانی ورزشکاران 

زمانی که پروتئین موردنیاز به عضلات نرسد

 بسیاری از ورزشکاران به‌خصوص بانوان توجه زیادی به رژیم غذایی روزانه خود ندارند و پروتئین موردنیاز را دریافت نمی‌کنند. اگر شما به‌عنوان ورزشکار تمایل به عضله‌سازی دارید، حتماً باید در رژیم غذایی روزانه خود پروتئین را حدود ۲ تا ۳ گرم به‌ازای هر کیلو از وزن بدن خود دریافت نمایید. در مقابل افراد دیگری تنها برای سلامتی و حفظ تناسب‌اندام خود اقدام به ورزش‌کردن می‌نمایند. این دسته از افراد اگر تنها نصف این مقدار هم پروتئین دریافت نمایند، کافی است.

 نکته قابل‌توجه این است که حتماً باید اضطراب و استرس‌های خود را کنترل کنید. زیرا هرچه استرس شما در طی روز بیشتر باشد، مقدار پروتئین بیشتری هم نیاز خواهید داشت. از جمله پروتئین‌های مهم و باکیفیت برای ورزشکاران می‌توان به گوشت گاو، لبنیات، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و ... اشاره کرد. سعی کنید از تمامی این پروتئین‌ها در رژیم غذایی خود به طور متنوع استفاده کنید و خود را محدود به پروتئین خاصی نکنید.

بیشتر بخوانید: کاهش اضطراب و استرس با ورزش

تمرین سخت ورزشی برای رشد عضلانی 

سخت تمرین نکردن 

 اگر شما به‌عنوان ورزشکار تمایل به عضله‌سازی در ماهیچه‌های خود دارید، حتماً باید تمرینات سنگین را برای خود در نظر داشته باشید و به این شیوه عضلات خود را تحت‌فشار قرار دهید. اگر به طور منظم و با شدت بیشتری به تمرینات خود بپردازید، قطعاً شاهد رشد عضلات خود خواهید بود. برخی از ورزشکاران در تمرینات خود از وزنه‌های سبک استفاده می‌کنند. این افراد در طی مدت‌زمان طولانی هم شاهد رشد عضلات خود نخواهند بود. شما برای رشد عضلات خود نیاز به تمرین‌های سخت‌تر هستید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان بدنسازی چه زمانی است و چرا؟

اهمیت ندادن به خواب و استراحت 

قطعاً تمامی تمرینات سنگین که شما در باشگاه انجام می‌دهید، باعث رشد عضلات می‌شود. اما باید بدانید که خواب کافی تأثیر فوق‌العاده زیادی هم دارد. اگر شما استراحت کافی نداشته باشید، عضلات شما رشدی نخواهند داشت و حتی ممکن است باعث توقف رشد عضلات شما شود. همان‌طور که می‌دانید هورمون رشد انسانی و یا HGH یکی از هورمون‌های مهم دررابطه‌با رشد ماهیچه‌ها است. این هورمون در هنگام خواب به بیشترین حد ممکن ترشح می‌شود. به همین علت توصیه می‌شود تا ورزشکاران خواب کافی داشته باشند. در مقابل اگر یک ورزشکار خواب کافی نداشته باشد، باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود یک هورمون کاتابولیک به‌حساب می‌آید که باعث تجزیه بافت ماهیچه‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: ریکاوری بعد از ورزش

انجام تمرینات هوازی بیش از حد 

زمانی که یک ورزشکار کالری موردنیاز را دریافت نکند و در مقابل تمرینات هوازی زیادی داشته باشد، قطعاً باعث کاهش رشد عضلات می‌شود. اگر شما تمایل به عضله‌سازی دارید، حتماً باید به تمرینات هوازی خود توجه داشته باشید تا بیش از حد نرمال آنها را انجام ندهید. انجام تمرینات با وزنه باید جزء اولویت‌های شما باشد، زیرا این نوع ورزش‌ها باعث عضله‌سازی در ماهیچه‌های شما خواهد شد.

تمرین نکردن به طور مناسب 

اگر شما به طور مناسب تمرینات خود را انجام ندهید و با وزنه کار نکنید، قطعاً عضله‌سازی هم رخ نمی‌دهد. سعی کنید در مدت‌زمان‌های متغیر میزان وزنه‌های مورداستفاده را افزایش دهید. در واقع شما باید بدن خود را دچار چالش کنید تا باعث افزایش حجم ماهیچه‌ها شود و به این شیوه بدن شما دچار تغییراتی شود. حتماً تمرین و تکرار داشته باشید و وزنه‌های خود را به طور صحیح انتخاب نمایید. در مورد تعداد ست‌های ورزش از مربی‌های باتجربه سؤال کنید تا تمامی ورزش‌های خود را به‌درستی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: اصول دمبل زنی برای خانم ها و آقایان

استفاده از مکمل‌های نادرست 

شما باید استفاده از مکمل‌ها را در مرحله آخر قرار دهید. در واقع تمامی مواردی که در قسمت‌های بالاتر برای شما توضیح داده‌ایم را به‌درستی انجام دهید. سپس نوبت به استفاده از مکمل‌های صحیح می‌رسد تا عضله‌سازی به شیوه‌های مناسب شکل بگیرد. شما می‌توانید هر روز صبح یک مولتی ویتامین میل کنید. سپس به مصرف روغن ماهی و یا مکمل‌های امگا ۳ در برنامه غذایی خود توجه داشته باشید. امگا ۳ یکی از مکمل‌های بسیار مفید برای ورزشکاران است، زیرا باعث افزایش توان قلبی و عروقی شما می‌شود و هماهنگی بین مغز و عضله‌ها را افزایش می‌دهد.

تکنیک های بدنسازی برای رشد عضالت 

نداشتن تکنیک‌های حرفه‌ای و مناسب در تمرین‌ها 

 شما نباید تنها با تمرین‌کردن به‌صورت ساده انتظار رشد عضلات خود را داشته باشید. در واقع باید از تکنیک‌های مناسب برای تحت‌فشار قراردادن عضلات و ماهیچه‌های خود به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید. به‌نوعی باید عضلات خود را به چالش بکشید. در این صورت دیگر با توقف رشد عضلات مواجه نخواهید شد. تمریناتی را انتخاب نمایید که فشار بیشتری به عضلات شما وارد نمایند. البته توجه داشته باشید که تمامی حرکات