فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

کاهش اضطراب و استرس با ورزش

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

 کاهش استرس با ورزش
 
استرس و اضطراب تحت عوامل مختلف درونی و بیرونی در برخی افراد عارض می‌شود و شدت و حدت آن قابل کنترل است، در کنار توصیه‌های روان درمانی برای کاهش استرس، ورزش و داشتن تحرک می‌تواند به کاهش سطح استرس کلی شما کمک کند و کیفیت زندگی افراد استرسی را هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی بهبود بخشد. در این مقاله از اسپورت‌لند همراه ما باشید تا به مبحث ورزش و نقش آن در کاهش استرس بپردازیم.
نقش ورزش در کاهش اضطراب 

چگونه ورزش به کاهش استرس کمک می‌کند؟

ورزش منظم با تسکین تنش، اضطراب، عصبانیت و افسردگی خفیف که اغلب با استرس همراه است، تأثیر مثبتی بر خلق و خوی شما دارد. این می‌تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد و متعاقبا تاثیرات مخرب استرس، افسردگی و اضطراب را از شما دور کند. همچنین می‌تواند به افزایش سطح اعتماد به نفس شما کمک کند. فعالیت بدنی مناسب، توانایی بدن شما برای استفاده از اکسیژن و نیز جریان خون را بهبود می بخشد، هر دوی این تغییرات تأثیر مستقیمی بر مغز شما دارند. ورزش همچنین باعث افزایش تولید اندورفین در مغز می شود، اندورفین‌ها انتقال‌دهنده‌های عصبی «احساس خوب» هستند و این احساس خوشبختی و سرخوشی است که بسیاری از افراد پس از ورزش تجربه می کنند.

حتما بخوانید: ورزش‌ در محل کار، موضوعی که بهتره آن را جدی بگیرید

ورزش های کاهش استرس 

چه نوع ورزشی به کاهش استرس کمک می کند؟

اگر تازه وارد یک برنامه ورزشی شده‌اید، یادتان باشد که سطح فعالیت بدنی خود را به تدریج افزایش دهید. به عنوان مثال، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که با 20 دقیقه ورزش هوازی، سه روز در هفته شروع کنید و از آنجا به تدریج افزایش دهید.

راه های زیادی برای رسیدن به اهداف ورزشی هفتگی شما وجود دارد. باید از خود بپرسید به چه نوع ورزشی علاقه دارید تا طبق آن دست به انتخاب بزنید.

به عنوان مثال، تمرینات هوازی متوسط مانند:

-دوچرخه‌سواری

- پیاده روی سریع یا دویدن با جفت کفش مخصوص دویدن مردانه

-شنا کردن یا انجام ایروبیک در آب

- پیلاتس یا ایروبیک روی مت پیلاتس

-یوگا

-رقصیدن

حتی انجام کارهای ساده مانند باغبانی یا انتخاب رفتن از پله‌ها به جای آسانسور می‌تواند به شما حس خوبی بدهد.

یوگا برای کاهش استرس 

یوگا برای کاهش استرس

ورزش یوگا به دور کردن ذهن شما از نگرانی‌های روزمره کمک می‌کند. حرکات تکراری درگیر در ورزش باعث می‌شود روی بدن خود بیشتر متمرکز شوید و ذهن را برای مدتی معطوف و متوجه بدن و حرکات آن بکنید. با انجام یوگا و ریلکسیشن می‌توانید با تمرکز بر ریتم حرکات خود، تجربه یک آرامش درونی و آسایش را داشته باشید. تمرکز روی یک کار فیزیکی می‌تواند حس انرژی و خوش بینی ایجاد کند. برخی افراد بلافاصله بعد از یوگا متوجه بهبود خلق و خوی خود می‌شوند. این احساسات به همین جا ختم نمی‌شوند، اما به طور کلی با گذشت زمان وضعیت استرس در افراد بهبود می‌یابد. ورزش یوگا را با مطالعه و مشورت با مربی متخصص شروع کنید و بهتر است در محیطی مناسب، ساکت و آرام با موسیقی بی کلام و دلنشین این ورزش را انجام دهید.


دوری از ورزش‌هایی که شاید شما را مضطرب کند

در نظر داشته باشید هر نوع ورزش می تواند تناسب اندام شما را افزایش دهد و استرس شما را کاهش دهد. با این حال، مهم است که ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید. اگر آب را دوست ندارید، شنا را به عنوان ورزش خود انتخاب نکنید. اگر فکر دویدن شما را مضطرب می‌کند، تمرین برای یک مسابقه مهم کمکی به کاهش استرس شما نمی‌کند. ورزش‌های متنوعی را امتحان کنید تا زمانی که برخی از فعالیت‌های مورد علاقه خود را پیدا کنید. وقتی در حال تفریح ​​هستید، به احتمال زیاد به برنامه تمرینی خود پایبند خواهید بود. پس از انتخاب ورزش‌هایی که ممکن است از عهده انجام آن برنیایید و ترس از عدم انجام آن در شما ایجاد استرس می‌کند، جدا خودداری کنید.

ورزش دسته جمعی 

ورزش با دیگران و نقش آن در کاهش استرس

ورزش‌های گروهی را نیز می‌تواند به مزایای کاهش استرس با ورزش اضافه کرد، به اشتراک‌گذاری آن با اعضای خانواده دوستان می‌تواند باعث شود ورزش بیشتر شبیه یک سرگرمی و صمیمیت دوستانه به نظر برسد و کمتر شبیه کار باشد و ایجاد خستگی کند.

بنابراین انجام انواع ورزش اعم از ورزش‌های هوازی مثل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری یا یوگا و... به طور منظم علاوه بر تأثیر مستقیم بر سطح استرس شما، بهبود سلامت کلی شما را تضمین می‌کند با بالا رفتن میزان رضایت شما از سلامت خود رفته رفته استرس‌های بیجا و مضر نیز در شما کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر بهبود سلامت کلی شما به طور غیرمستقیم به تعدیل سطح استرس شما کمک می‌کند. با بهبود سلامت جسمانی کمتر احساس استرس خواهید کرد و رویه زندگی‌تان به تدریج بهبود خواهد یافت.

حتما بخوانید: رایج ترین اشتباهات هنگام پیاده روی

امیداوریم این مقاله از اسپورت لند نیز برای شما خوانندگان گرامی مفید واقع شده باشد.